Hur tar ni hand om eran bil på vintern?

kahh
10 oktober 2013 · 139 Inlägg

kan väl vara en bra ide och starta bilen nån gång då och då för o hålla motorn igång och låta olja smörja runt?
Och för övrigt så inte bilbatterin dör

soyd
11 oktober 2013 · 1 853 Inlägg

Hamilton skrev:

soyd skrev:
Det beror ju lite på vart du bor/kör i Sverige. Men bor man "pissigt" till som typ i Västernorrland där de saltar mest i hela Sverige så är det bäst att ha en ren odlad vinter bil tyvärr hmm, det går inte att skydda bilen helt och hållet.. Folk som är riktigt rädda om sina bilar kör dem inte på vintern. Ni som nu gör det är bara inte tillräckligt rädda om er bil (Eller att ni inte har nåt val av olika anledningar..) så enkelt är det!.

Det dummaste jag läst den här veckan, stämmer inte för femöre att jag inte skulle vara tillräckligt rädd om bilen.
Jag vårdar den exemplariskt och ditt påstående ser jag som rent trams.

Ok, du får tycka att det är trams bäst du vill... Jag påstår inte att folk som kör på vintern inte vårdar sina bilar förmodligen tvärtom. Då vintern som sagt kräver mer vård. Men faktum kvarstår att det skonsammaste är att ställa av en bil som man själv anser är en finare bil. Varför man nu gör det eller inte, är upp till var och en som jag sa av olika anledningar...

Jag kommer inte orka svara på en massa tjafs så du vet..

/mvh soyd

mb_pucken
11 oktober 2013 · 5 087 Inlägg

Jag tvättar, tvättar och lackskyddar. Ser även till att alla stenskått och små lacksläpp är ifyllda smile spolar även extra noga i hjulhus, skarvar och vid lister smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Micke181
11 oktober 2013 · 300 Inlägg

Hur jag tar hand om min bil?
Jag ställer självklart in den i garaget och tar fram den när våren är här.

master_-
11 oktober 2013 · 730 Inlägg

Låter skiten äta salt hela vintern

kahh
11 oktober 2013 · 139 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag tvättar, tvättar och lackskyddar. Ser även till att alla stenskått och små lacksläpp är ifyllda smile spolar även extra noga i hjulhus, skarvar och vid lister smile

Var kan man fylla i lacksläpp och laga stenskott? gör man detta hos en lackerare eller kan man göra sånt själv? har lite sånt på min Audi nämligen som jag vill åtgärda på bästa sätt.

kyngas Varvstopparn
11 oktober 2013 · 460 Inlägg

ger fan i och tvättar den,
servar inte den
varvstoppar skiten varm som kall
big_smile

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
soyd
11 oktober 2013 · 1 853 Inlägg

kahh skrev:

mb_pucken skrev:
Jag tvättar, tvättar och lackskyddar. Ser även till att alla stenskått och små lacksläpp är ifyllda smile spolar även extra noga i hjulhus, skarvar och vid lister smile

Var kan man fylla i lacksläpp och laga stenskott? gör man detta hos en lackerare eller kan man göra sånt själv? har lite sånt på min Audi nämligen som jag vill åtgärda på bästa sätt.

Du kan köpa lackstifts kitt hos Audi för din bil lack, uppge bara regnummer eller färgkoden. Sedan om det inte är stenskott ner till plåten är det bara att göra rent med typ kembensin och sedan "dutta i". Är det ner till plåten och rostigt får du försöka punkt slipa/skrapa det rent (men varför försiktig med lacken) sedan bara göra rent med kembensin och dutta i. Det gäller att vara stadig på handen. Sedan så lär man sig typ hur mycket som måste i för att det ska sjunka in och torka och bli slätt osv.

Finns säkert någon bra guide här på forumet med om du söker lite hur man gör det bäst smile

Det är inte så svårt att få det bra. Men är du osäker på dig själv så be någon du känner om hjälp för att få det bra smile

kahh
11 oktober 2013 · 139 Inlägg

soyd skrev:

kahh skrev:

mb_pucken skrev:
Jag tvättar, tvättar och lackskyddar. Ser även till att alla stenskått och små lacksläpp är ifyllda smile spolar även extra noga i hjulhus, skarvar och vid lister smile

Var kan man fylla i lacksläpp och laga stenskott? gör man detta hos en lackerare eller kan man göra sånt själv? har lite sånt på min Audi nämligen som jag vill åtgärda på bästa sätt.

Du kan köpa lackstifts kitt hos Audi för din bil lack, uppge bara regnummer eller färgkoden. Sedan om det inte är stenskott ner till plåten är det bara att göra rent med typ kembensin och sedan "dutta i". Är det ner till plåten och rostigt får du försöka punkt slipa/skrapa det rent (men varför försiktig med lacken) sedan bara göra rent med kembensin och dutta i. Det gäller att vara stadig på handen. Sedan så lär man sig typ hur mycket som måste i för att det ska sjunka in och torka och bli slätt osv.

Finns säkert någon bra guide här på forumet med om du söker lite hur man gör det bäst smile

Det är inte så svårt att få det bra. Men är du osäker på dig själv så be någon du känner om hjälp för att få det bra smile

GRYMT TACK för hjälpen och förklaringen. Ska till audi center på lördag eller söndag o försöka få tag i allt det där. Tänkte även lämna in bilen på rekond och polering o allt det som hör till, men jag väntar nog med det till nästa sommar och gör det då istället i och med att bilen ändå inte ska vinter köras o vara inne i princip hela vintern

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang