Tips på få in sändningen till telefon, i en bunker!

hangman
26 november 2013 · 2 174 Inlägg

Tjena! Jag börjar bli lite trött att efter ca 8 år i verkstan inte ha nån sändning, det är ett stort jävla skyddsrum, betongväggarna är extremt tjocka och armeringsjärn överallt.

Det går aldrig bli nådd eller ringa ut, det känns lite viktigt så tänkte är det någon som har nått bra billigt alternativ? har kollat lite om det finns nån typ antennförstärkare, hittar till tv signaler men inte till just mobiler.

Väldigt tacksam för alla lösningar, hemmagjorda som riktiga!

Mvh Kim

Jimmy_W Volvo 200 Entusiast
26 november 2013 · 51 Inlägg
Volvo V90 (1998)
Slash Saabifierad
26 november 2013 · 2 026 Inlägg

Så du har alltså en envägstelefon som enbart kan sända? isåfall behöver du sändning ifrån en sändarantenn.

Men om du har som i regel alla andra en vanlig mobil är det snarare mottagning du syftar på. En telefon behöver nämligen mottagning även för sändningar.

Har du kollat upp andra operatörer? ibland kan det vara det som är problemet.
Kollat andra mobilmodeller?

Senast redigerat av Slash (26 november 2013)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Putteliten
26 november 2013 · 9 081 Inlägg

Slash skrev:
Så du har alltså en envägstelefon som enbart kan sända? isåfall behöver du sändning ifrån en sändarantenn.

Men om du har som i regel alla andra en vanlig mobil är det snarare mottagning du syftar på. En telefon behöver nämligen mottagning även för sändningar.

Har du kollat upp andra operatörer? ibland kan det vara det som är problemet.
Kollat andra mobilmodeller?

Betongbunker finns det ingen operatör som rår på!

Andra telefonmodeller kan va något, gärna en riktigt gammal helst modell tegelsten.

hangman
27 november 2013 · 2 174 Inlägg

Putteliten skrev:

Slash skrev:
Så du har alltså en envägstelefon som enbart kan sända? isåfall behöver du sändning ifrån en sändarantenn.

Men om du har som i regel alla andra en vanlig mobil är det snarare mottagning du syftar på. En telefon behöver nämligen mottagning även för sändningar.

Har du kollat upp andra operatörer? ibland kan det vara det som är problemet.
Kollat andra mobilmodeller?

Betongbunker finns det ingen operatör som rår på!

Andra telefonmodeller kan va något, gärna en riktigt gammal helst modell tegelsten.

Tack för svar!

Det finns vanlig telefon där inne, då det är en affär samtidigt som lagar cyklar, mopeder m.m Så det går med landlina.

Men mobilerna har ingen sändning, Det bästa vi kommit fram till är telenor, Telia har fläckvis funkat, och tre, comviq halebop och allt det där tramset funkar inte för 5 öre. Man får gå ut utanför dörren för kunna ringa med alla operatörer dock, men med telenor kan man få sms där inne då det är nån liten % sändning på några ställen.

Tänker typ som en wifi förstärkare till trådlöst, fast för mobilnätet, men hittar inget sad

gamlingen
28 november 2013 · 5 198 Inlägg

mottagning....

Pontus1991
29 november 2013 · 423 Inlägg

Tack för svar!

Det finns vanlig telefon där inne, då det är en affär samtidigt som lagar cyklar, mopeder m.m Så det går med landlina.

Men mobilerna har ingen sändning, Det bästa vi kommit fram till är telenor, Telia har fläckvis funkat, och tre, comviq halebop och allt det där tramset funkar inte för 5 öre. Man får gå ut utanför dörren för kunna ringa med alla operatörer dock, men med telenor kan man få sms där inne då det är nån liten % sändning på några ställen.

Tänker typ som en wifi förstärkare till trådlöst, fast för mobilnätet, men hittar inget sad

Fungerar inte halebop fungerar inte telia heller, de går väl på samma nät?

Putteliten
29 november 2013 · 9 081 Inlägg

Pontus1991 skrev:

Tack för svar!

Det finns vanlig telefon där inne, då det är en affär samtidigt som lagar cyklar, mopeder m.m Så det går med landlina.

Men mobilerna har ingen sändning, Det bästa vi kommit fram till är telenor, Telia har fläckvis funkat, och tre, comviq halebop och allt det där tramset funkar inte för 5 öre. Man får gå ut utanför dörren för kunna ringa med alla operatörer dock, men med telenor kan man få sms där inne då det är nån liten % sändning på några ställen.

Tänker typ som en wifi förstärkare till trådlöst, fast för mobilnätet, men hittar inget sad

Fungerar inte halebop fungerar inte telia heller, de går väl på samma nät?

Yepp! Det gör dom....

hangman
29 november 2013 · 2 174 Inlägg

Putteliten skrev:

Pontus1991 skrev:

Tack för svar!

Det finns vanlig telefon där inne, då det är en affär samtidigt som lagar cyklar, mopeder m.m Så det går med landlina.

Men mobilerna har ingen sändning, Det bästa vi kommit fram till är telenor, Telia har fläckvis funkat, och tre, comviq halebop och allt det där tramset funkar inte för 5 öre. Man får gå ut utanför dörren för kunna ringa med alla operatörer dock, men med telenor kan man få sms där inne då det är nån liten % sändning på några ställen.

Tänker typ som en wifi förstärkare till trådlöst, fast för mobilnätet, men hittar inget sad

Fungerar inte halebop fungerar inte telia heller, de går väl på samma nät?

Yepp! Det gör dom....

Dom hyr in sig på telias nät, men har inte samma styrka då telia strypt av lite för dom inte ska framstå som lika bra. Bandbredd kallas det på bredband vet inte vad det kallas inom mobiltelefoni......

Men har inte testat telia och halebop samtidigt, mycket har med telefonen och göra också såklart. Men telenor fungerar bäst, och jag som jobbar som lastbilschaufför har provat jävligt många operatörer och skit och kan säga det finns inget som fungerar bättre än det. Inte för mig i östergötland iaf.

pulchi
29 november 2013 · 640 Inlägg

hangman skrev:

Jimmy_W skrev:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/mobilt-bredband/3g-booster/zboost-one-3g-booster-p93850

Tack som fan! Synd den kosta sjukt mycket !

Den där var inte speciellt dyr. Sen att den inte kommer fungera för dig är en helt annan femma. En sån där enhet förutsätter att du har bra mottagning i t.ex. ett fönster. Där ställer du enheten som då förstärker signalen som finns i fönstret rakt in i byggnaden.

Du behöver en enhet där du kan sätta en antenn på utsidan (där det finns bra mottagning) och sedan dra kabel in till enheten på insidan som i sin tur skickar ut signalen i lokalen. Men bra såna lösningar kostar alltifrån 10 000kr och uppåt plus installation. De billigare systemen landar oftast på runt 20 000kr installerat och klart. Vad det landar på i slutändan beror till största delen på hur stort område som behöver täckas inomhus (kan behövas flera antenner) samt hur bra mottagning det finns utomhus.

Lina-
30 november 2013 · 1 213 Inlägg

Montera en extern antenn på utsidan & dra in en kabel till mobilen. Eller skaffa fast telefon.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
explosiv
30 november 2013 · 133 Inlägg

hangman skrev:

Putteliten skrev:

Pontus1991 skrev:

Fungerar inte halebop fungerar inte telia heller, de går väl på samma nät?

Yepp! Det gör dom....

Dom hyr in sig på telias nät, men har inte samma styrka då telia strypt av lite för dom inte ska framstå som lika bra. Bandbredd kallas det på bredband vet inte vad det kallas inom mobiltelefoni......

Men har inte testat telia och halebop samtidigt, mycket har med telefonen och göra också såklart. Men telenor fungerar bäst, och jag som jobbar som lastbilschaufför har provat jävligt många operatörer och skit och kan säga det finns inget som fungerar bättre än det. Inte för mig i östergötland iaf.

Att det nu skall vara någon strypning där vill jag gärna se bevis på. Såvitt jag kan se så får min och min sambos telefon exakt samma resultat vid bandbreddsmätningar. (Båda kör SGS3LTE, ena med Telia och andra med Halebop). Det har mer att göra hur många som är ansluta mot samma mast samt vilken kapacitet masten har att tillgå.

hangman
30 november 2013 · 2 174 Inlägg

explosiv skrev:

hangman skrev:

Putteliten skrev:

Yepp! Det gör dom....

Dom hyr in sig på telias nät, men har inte samma styrka då telia strypt av lite för dom inte ska framstå som lika bra. Bandbredd kallas det på bredband vet inte vad det kallas inom mobiltelefoni......

Men har inte testat telia och halebop samtidigt, mycket har med telefonen och göra också såklart. Men telenor fungerar bäst, och jag som jobbar som lastbilschaufför har provat jävligt många operatörer och skit och kan säga det finns inget som fungerar bättre än det. Inte för mig i östergötland iaf.

Att det nu skall vara någon strypning där vill jag gärna se bevis på. Såvitt jag kan se så får min och min sambos telefon exakt samma resultat vid bandbreddsmätningar. (Båda kör SGS3LTE, ena med Telia och andra med Halebop). Det har mer att göra hur många som är ansluta mot samma mast samt vilken kapacitet masten har att tillgå.

ring telia och fråga....halebop har inte lika starkt internet tex, Då dom är billigare får dom inte samma styrka, säger sig självt, dom hyr in sig på telias master, varför skulle folk ens överväga ha telia ist för halebop som är mycket billigare om det är exakt samma? Kompisen jobbar och säljer mobiler / abonnemang, lite mer chef egentligen, kanske va hemligklassad info jag precis berätta men det är skit samma.

hangman
30 november 2013 · 2 174 Inlägg

Lina- skrev:
Montera en extern antenn på utsidan & dra in en kabel till mobilen. Eller skaffa fast telefon.

Hej!

Tack för svar, jo en annan kompis som har verkstad i samma lokal men lite längre in, han har faktiskt gjort så. Nackdelen är att vi är några olika killar i denna verkstad och alla har olika telefoner och då skulle man behöva flera uttag m.m...Hade vart perfekt med nån trådlös historia. som en jävla husvagns antenn fast den skicka ut signaler för telefon.

A-Dahlgren Dahlgren
30 november 2013 · 450 Inlägg

Prova net1,
vi bor i urskogen och det är bara net1 som funkar, vi skaffade även mobilt telefoni via dem, så nu kan folk ringa till oss när vi är i huset.
varken 3,telia,halebop,comviq osv funkar här, endast net1..

deras modem har 2 st antenner och dem har även bättre antenner att sälja till sina modem.

så har du internet så funkar telefonen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang