960 3.0 turbo konvertering

Iqone
23 november 2011 · 23 Inlägg

Hallå!

Har lite frågor som jag inte hittar svar på.. tänkte om någon annan har det.

Tänkte turbo konvertera en B6304F (3.0l) men undrar om det håller bra till skillnad från 2.3l t5 motor samt om den är driftvänlig? (hållbarhet)

Hade tänkt satsa på 400hk.. hur är blocket på B6304F med dom hästarna?

Och.. vilket är mest värt pengar och arbetstid?

Marlboroman
23 november 2011 · 8 233 Inlägg

Dem tidiga blocken med 83mm borrning är ju inte kända för sin hållbarhet. Cylinderväggarna är lätta att spräcka. Och det är av den anledningen dem flesta som bygger på sexorna bygger på 2,5 litersblock och gärna i kombination med 3 liters vevaxeln. Även T6 är byggda på det viset.

Och eftersom femmor och sexor tillhör samma motorfamilj så är det samma saker som går sönder och samma begränsningar grund och botten. Men visst går det att få en 3 liters att hålla, bara man kastar stakana och gärna byter kolvar och för att få ner grundkompressionen och ser till att få en vettig mappning. Val av grenrör och avgashus på turbo hur man nu väljer att göra där spelar också in på hållbarheten.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Webrex
24 november 2011 · 379 Inlägg

Enkla svaret är att gör det inte! Köp en BMW M50 B25 maskin istället, så har du 400hp på 1 kilo ladd utan att öppna maskinen. Du kommer ändå behöva bulta på en BMW låda för att de skall hålla.

Iqone
25 november 2011 · 23 Inlägg

#2. Men om man tar 2.5L motorn från börjar ska det inte vara någar problem eller? Eller så kör jag bara på med 2.3l t5 motorn. Verkar som att det blir den enklaste vägen! smile



#3. Men saken är den att jag vill ju inte ha bmw.. Vill ju åka Volvo serru! Så den idén var la inge vidare, hehe. smile

Tack för svar!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2011 · 13 746 Inlägg

normalt brukar man köra med 2.5l blocket 3liters veven kolvar+stakar från t5 motorn

självklart kör man med h-profil och några eftermarknadskolvar

borde landa runt 2.7liters maskin med lagom komp

lite för dåligt med gods på 3liters blocket för att det ska hålla bra

och då är 500hk lätt att plocka ur dom mesta normala byggena brukar väll ligga på 600-650hk när dom är relativt normala

2st 13c snurror från en 940turbo borde bli ganska lagom om man ska hålla sig runt 350-400hk

2st 16t snurror borde gå att plocka mellan 550-600hk
och vara skapligt snälla att köra

Senast redigerat av Growe (26 november 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Webrex
28 november 2011 · 379 Inlägg

Iqone skrev:
#2. Men om man tar 2.5L motorn från börjar ska det inte vara någar problem eller? Eller så kör jag bara på med 2.3l t5 motorn. Verkar som att det blir den enklaste vägen! smile



#3. Men saken är den att jag vill ju inte ha bmw.. Vill ju åka Volvo serru! Så den idén var la inge vidare, hehe. smile

Tack för svar!

BMW motorn passar finfint även i en volvo.

smekallracing
24 februari 2014 · 385 Inlägg

lånar tråden lite.. kan man mappa orginal bränslebox I 960 och byta spridare? HAR REDAN VÄRRE PUMP. tack på hörhand.

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang