2012
Sök

Vad fan är en viskofläkt?

68 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#1
Vad är skillnaden mellan en "vanlig" fläkt och en viskofläkt?

Vad står visko för?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
9 juli 2013
#2
Hurgorjag skrev:
Vad är skillnaden mellan en "vanlig" fläkt och en viskofläkt?

Vad står visko för?

Gissar på viskositet. Ju varmare, ju trögare blir vätskan i centrumet och fläkten snurrar fortare och vise versa.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (9 juli 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

68 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Hurgorjag skrev:
Vad är skillnaden mellan en "vanlig" fläkt och en viskofläkt?

Vad står visko för?

Gissar på viskositet. Ju varmare, ju trögare blir vätskan i centrumet och fläkten snurrar fortare och vise versa.

/Benny

What... Hur funkar det?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
9 juli 2013
#4
Hurgorjag skrev:
Vettemannen skrev:
Hurgorjag skrev:
Vad är skillnaden mellan en "vanlig" fläkt och en viskofläkt?

Vad står visko för?

Gissar på viskositet. Ju varmare, ju trögare blir vätskan i centrumet och fläkten snurrar fortare och vise versa.

/Benny

What... Hur funkar det?

Ju varmare, ju trögare blir vätskan i centrumet och fläkten snurrar fortare och vise versa.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

68 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#5
ToTTeN skrev:
Hurgorjag skrev:
Vettemannen skrev:

Gissar på viskositet. Ju varmare, ju trögare blir vätskan i centrumet och fläkten snurrar fortare och vise versa.

/Benny

What... Hur funkar det?

Ju varmare, ju trögare blir vätskan i centrumet och fläkten snurrar fortare och vise versa.

Är inte det en jävligt oekonomisk lösning?

Avstängd
10 388 Inlägg
9 juli 2013
#6
Hurgorjag skrev:
Vettemannen skrev:
Hurgorjag skrev:
Vad är skillnaden mellan en "vanlig" fläkt och en viskofläkt?

Vad står visko för?

Gissar på viskositet. Ju varmare, ju trögare blir vätskan i centrumet och fläkten snurrar fortare och vise versa.

/Benny

What... Hur funkar det?

Det förklarade han ju precis.

Viskösa fläktar fungerar mer eller mindre "alltid" med samma princip. På bilar består oftast av alternerande cirkulära plattor med perforeringar som är monterade på en trumma väldigt nära varandra. Trumman är (oftast) fylld med silikon och när plattorna roterar gemensamt så håller sig silikonet svalt (och håller sig i flytande form).

När plattorna roterar med olika hastigheter så får det effekten att silikonet (om det nu är det som är i) blir varmt och "stelnar" pga friktionen. Det som händer då är att silikonet fungerar som lim mellan de båda plattorna, vilket får som resultat att bladen börjar snurra.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
9 juli 2013
#7
Hurgorjag skrev:
ToTTeN skrev:
Hurgorjag skrev:

What... Hur funkar det?

Ju varmare, ju trögare blir vätskan i centrumet och fläkten snurrar fortare och vise versa.

Är inte det en jävligt oekonomisk lösning?

Om man steloppererar en fläkt på en rapp motor så går fläktbladen av. Så man har en "slir" koppling.

Varför skulle det va oekonomiskt? smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Avstängd
10 388 Inlägg
9 juli 2013
#8
Hurgorjag skrev:
ToTTeN skrev:
Hurgorjag skrev:

What... Hur funkar det?

Ju varmare, ju trögare blir vätskan i centrumet och fläkten snurrar fortare och vise versa.

Är inte det en jävligt oekonomisk lösning?

Verkligen inte. Det tar ju ingen energi innan det "behövs". Kylmässigt är det "sådär". På vintern är det ju dock bra.

Bra kylning; elfläkt (belastar ju dock systemet)
Effektvänlig (som i; belastar inte motorn mer än nödvändigt); viskofläkt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

358 Inlägg
22 mars 2014
#9
På min 940 så flåsar viskofläkten på riktigt ordentligt vid start med kall motor, men efter nån minut sen hörs den inte alls. Den fungerar alltså tvärt om? Är den trasig?


6 740 Inlägg
23 mars 2014
#10
Equium skrev:
På min 940 så flåsar viskofläkten på riktigt ordentligt vid start med kall motor, men efter nån minut sen hörs den inte alls. Den fungerar alltså tvärt om? Är den trasig?

samma på min 740. har dock aldrig tänkt mer på det. bilen har iaf aldrig kokat eller något sånt även fast ja stått i kö 3 timmar på motorväg i 25-30 plus grader. så det ska nog vara så wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 mars 2014
#11
Helt normalt att fläkten snurrar med för fullt precis när man kallstartat och sen "släpper" lite senare.


Edit: Viscokopplingen är även temperaturberoende, när det går ut mycket varmvatten i kylaren och det således blåser varmluft på fläkten så låser kopplingen hårdare och fläkten snurrar snabbare. Det gör att den både stjäl lite mindre effekt (och därmed bränsle) och ljudnivån minskar avsevärt när den inte behövs.
Senast redigerat av henke_99 (23 mars 2014)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

En Medlem
405 Inlägg
23 mars 2014
#12
En komplicerad historia. Visserligen mer effektiv än att driva fläkten direkt från motorn, men sämre än elektriska fläktar då du inte kyler kondensorn lika bra som en elektrisk fläkt. Enligt vissa anses viscoskopplingen som djävulens verk. roll

Med tanke på hur billigt det är med elektriska motorer och komponenter idag så finns det längre ingen anledning att köra med viscoskoppling, speciellt då nya bilar har tvärställda motorer.

http://i589.photobucket.com/albums/ss333/gsxrmovistar1/diagramcolour.jpg

http://www.aaroncake.net/rx-7/efanmyth1.gif
Senast redigerat av -matte (23 mars 2014)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 mars 2014
#13
Dom flesta motorer idag har elfläkt, av den enkla anledningen att vevaxeln inte är vänd mot kylaren...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

En Medlem
405 Inlägg
23 mars 2014
#14
henke_99 skrev:
Dom flesta motorer idag har elfläkt, av den enkla anledningen att vevaxeln inte är vänd mot kylaren...

Borde kanske lagt till att jag menade på rakställda motorer då. Är som du säger lite skillnad där. smile
Senast redigerat av -matte (23 mars 2014)


Sök