Paralel koppling av batteri? audi 100 c4

mirt40 Avstängd
24 februari 2010 · 125 Inlägg

Hej jag undrar om det e möjligt att paralel koppla 2 batterier eller serie koppla dom kan man göra det? i så fall hur?

MartinF
24 februari 2010 · 372 Inlägg

batterier måste du paralellkoppla. Seriekopplar du höjer du spänningen till 24volt vilket bilen inte gillar. Ifall du ska ha 2 batterier är det ganska viktigt att det är samma typ av batterier annars kommer det ena överladdas och det andra laddas för lite.

En säkring i varje ände på kabeln mellan batterierna behövs.

Jonathan_lindgren
24 februari 2010 · 297 Inlägg

det går att paralell koppla batterier ja smile om du seriekopplar dom får du 24 volt å det är inte så bra, eller om de va tvärtom, vart osäker nu :S

snurbo_diesel Egen företagare
24 februari 2010 · 864 Inlägg

Parallellkoppling är lika med + på + och - på - då är det dubbla amperen men samma volt (12v)
Seriekopplar du är det + på - och behåller amperestyrkan men dubblar strömmen 12v+12v blir 24volt

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
mirt40 Avstängd
26 februari 2010 · 125 Inlägg

okey! paraller funkar alltså! ska man ha någon speciel kabel från batteri till batteri?

Player_461
12 april 2014 · 10 Inlägg

http://i61.tinypic.com/2illqb9.png
Tjenare. Behöver akut hjälp. Är detta rätt sätt att koppla vid batteri förstärkning till mitt befintliga ljudsystem?
Har alltså köpt ett extra batteri och behöver ha kopplat på rätt sätt?

Volvo V70II - Polisbil 2 "Polisbil 2" (2008)
Volvo 940 TURBO "Busbilen" (1993)
Drönirettab
12 april 2014 · 21 761 Inlägg

Det ser rätt ut, men tänk på att det ska sitta säkring i vardera ände på pluskabeln mellan batterierna. Säkringen ska vara anpassad till kabelarean. smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
12 april 2014 · 1 093 Inlägg

Du skulle egentligen behöva ett skiljerelä så att bilen i första hand laddar batteri 1 och kan koppla bort det när det börjar bli tunt på ström. Så att du kan starta och åka även om du spelat slut på ditt extra batteri. Alternativt möjlighet att enkelt koppla bort + kabeln mellan dem smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Player_461
12 april 2014 · 10 Inlägg

Säkring ska jag absolut ha.. Men räcker det inte med en på plus kabeln mellan batterierna? Läst nånstans att säkringar inte ska vara inuti bilen pga  någon brandrisk eller nåt. Var väl något med en 15 cm regel?

Vad gäller relä. Är det ett stort plus att ha även om man bara lyssnar när man är ute och kör?

Tack för infon iaf

Volvo V70II - Polisbil 2 "Polisbil 2" (2008)
Volvo 940 TURBO "Busbilen" (1993)
Drönirettab
12 april 2014 · 21 761 Inlägg

Eftersom det sitter batteri i båda ändar av pluskabeln så ska det också vara säkring i båda ändar, annars kan det bli kabelbrand om kabeln kortsluter närmast det batteri som inte har säkring. Säkringen ska sitta högst 30 cm från batteriet enligt en del info, men det finns även info som säger högst 40 cm. För att vara riktigt säker så bör man utgå ifrån 30 cm.

Skiljerelä eller någon typ av batteriavskiljning gör mest nytta när man vill använda strömförbrukare med motorn avstängd, tex spela bilstereo. Speciellt om man har ett vanligt startbatteri som ordinarie batteri så är det lämpligt med batteriavskiljning, ett sånt batteri mår ju inte bra av att bli djupurladdat en massa gånger.

Batteriavskiljning ger ingen fördel eller nackdel när man har motorn igång, det är med motorn avstängd som fördelarna märks. smile

Player_461
12 april 2014 · 10 Inlägg

Låter helt logiskt ja.
Tack igen

Volvo 940 TURBO "Busbilen" (1993)
Volvo V70II - Polisbil 2 "Polisbil 2" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang