4610
Sök

Omvandla 24V till 12V med effekttransitorer

4 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
#1
Hejsan

Jag har ett problem som måste lösas. Jag har 24V och vill omanvandla det så jag kan köra min bilstereo på 12V.

Jag har två st effekttransistorer av typen BDW51C http://katalog.elektroda.net/download.php?id=98319

Jag har även tillgång till andra vanliga komponenter, som transistorer, motstånd etc.

Jag vill använda dessa komponenter, inte köpa spänningsomvandlare o.d.

Är det någon här på formumet som vet hur man kan lösa detta, eller var jag kan läsa om hur man kan göra det? På något sätt ska man kunna styra vilket spänning som kommer ut ur effekttransistor genom att använda mindre transistorer. Men jag har glömt alldeles för mycket av mina elektronikkunskaper från gymnasiet.

10 287 Inlägg
10 november 2005
#2
Hur mycket ström kommer din bilstereo att dra tror du?
Det avgör huruvida det är rimligt att bara bygga en 12V linjär stabilisator.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
#3
Min bilstereo drar 40W tror jag. Sen är väl högtalarna på ganska många Watt (100W) med, men det kanske inte spelar nån roll?

10 287 Inlägg
10 november 2005
#4
40W. Då är det rimligt.

Här har du en vettig koppling:

http://www.bonavolta.ch/hobby/en/photo/v35suply.htm

Skit i trafo och likriktarbrygga, koppla 24V direkt över ingångskondingen. Byt ut 2N3055 mot en BDW51.

Sedan behöver du en kylfläns med max 1.5 C/W. Isolera din BDW51:a från kylflänsen. Då bör du klara 50W kontinuerligt utan problem.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
#5
Tack för svaret.

Är det verkligen bara att byta ut effekttranistorerna utan att dimensionera om övriga komponenter?

Vad menar du med med "Isolera din BDW51:a från kylflänsen."
Nu sitter den på en stor kylfläns likt bilden på sidan du tipsade om.

10 287 Inlägg
10 november 2005
#6
Det är bara att byta ut.

Isolera? Tja , annars blir det fetkortis om kylflänsen kommer åt jord i bilen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
#7
Detta blir bra det.

Några till frågor.

Jag har en som är på 10000 micro Fahrad. Kan jag använda den istället för en av de två 22000 micro Fahrad?

Kan man använda samma stora konding på in som utgång eller måste man ha två?

10 287 Inlägg
10 november 2005
#8
Det räcker utan problem med 10.000 uF. På ingången behöver du knappast ha någon. Det räcker på utgången.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök