Installation av pysventil/ boost controller

Sebban88
15 februari 2010 · 28 Inlägg

Hejsan

Jag har tänkt installera en pysventil/ boost controller i min S40 T4 och jag undrar är det bara att montera den där slangen går från wastegaten och turbon? Eller kanske någon känner någon eller något företag runt HBG trakten som kan hjälpa mig med det? Det jag har markerat på bilden, obs! inte min bild på turbon! Så den ser inte ut så i min.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/39347/860430_2m8673.jpg

Misuse of alcohol! This is what you say when someone drops a bottle or glass!
kolvas
15 februari 2010 · 4 001 Inlägg

pysventil är ingen bra idé, läs bl.a här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=73955

edit: denna äe oxå bra att läsa:
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866

Senast redigerat av kolvas (15 februari 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sebban88
16 februari 2010 · 28 Inlägg

Okej, men hur ändrar jag mitt ladd tryck? För den turbon som jag har monterat i nu laddar inte 1,2 bar som min gamla turbo. Den laddar bara 0.5 bar, hur ändrar man det så den laddar 1,2 bar igen??

Misuse of alcohol! This is what you say when someone drops a bottle or glass!
Gizmojohan
16 februari 2010 · 3 295 Inlägg

du kopplar in magnetventilen igen som du antagligen har missat.. bilen går alltså på grundladdtryck nu.

det sitter alltså som en boostcontroller orginal på din bil iform av en magnetventil på slangen mellan turbon och wastegaten.

Senast redigerat av Slave_joe (16 februari 2010)

Sebban88
16 februari 2010 · 28 Inlägg

Okej, men vilken är det eller vart sitter den? är inte så JÄTTE kunnig när det gäller det men vill ju lära mig så man slipper lämna in bilen och lägga ut en massa onödiga pengar

Misuse of alcohol! This is what you say when someone drops a bottle or glass!
Gizmojohan
16 februari 2010 · 3 295 Inlägg

kolla tidigare inlägg.

Hamilton
16 februari 2010 · 8 864 Inlägg

Sebban88 skrev:
Okej, men hur ändrar jag mitt ladd tryck? För den turbon som jag har monterat i nu laddar inte 1,2 bar som min gamla turbo. Den laddar bara 0.5 bar, hur ändrar man det så den laddar 1,2 bar igen??

Om du inte vill läga ut en massa "onödiga" pengar så ska du helt klart avstå i från att fippla med laddrtycket på egenhand.
Kan bli dyra läropengar.

Fotograf på tierpidag.se
Sebban88
16 februari 2010 · 28 Inlägg

Men den sitter kopplad som den ska magnerventilen, men den laddar ändå bara 0.5 bar ist för 1,2 bar som den gjorde innan. Vad är då felet??

Misuse of alcohol! This is what you say when someone drops a bottle or glass!
Sebban88
16 februari 2010 · 28 Inlägg

Hamilton skrev:

Sebban88 skrev:
Okej, men hur ändrar jag mitt ladd tryck? För den turbon som jag har monterat i nu laddar inte 1,2 bar som min gamla turbo. Den laddar bara 0.5 bar, hur ändrar man det så den laddar 1,2 bar igen??

Om du inte vill läga ut en massa "onödiga" pengar så ska du helt klart avstå i från att fippla med laddrtycket på egenhand.
Kan bli dyra läropengar.

Jo det håller jag med dig att jag inte ska göra, men vet ni något bra företag som håller på med turbo och liknande i hbg trakten??

Misuse of alcohol! This is what you say when someone drops a bottle or glass!
Ponta_006
16 februari 2010 · 58 Inlägg

Dansken- skrev:

Slave_joe skrev:
du kopplar in magnetventilen igen som du antagligen har missat.. bilen går alltså på grundladdtryck nu.

det sitter alltså som en boostcontroller orginal på din bil iform av en magnetventil på slangen mellan turbon och wastegaten.

Om turbon går på grundladdtrycket nu, så hjälper det inte att koppla in magnetventil eller pysventil för att sänka laddtrycket. Grundladdtrycket = lägsta laddtrycket. Då måste wastegate inställningen ändras för att få ner laddtrycket.

han vill ju inte sänka laddtrycket utan höja det till 1,2 från 0,5.

Helvete_racing Arg Snickare
16 februari 2010 · 875 Inlägg

Dansken- skrev:

Slave_joe skrev:
du kopplar in magnetventilen igen som du antagligen har missat.. bilen går alltså på grundladdtryck nu.

det sitter alltså som en boostcontroller orginal på din bil iform av en magnetventil på slangen mellan turbon och wastegaten.

Om turbon går på grundladdtrycket nu, så hjälper det inte att koppla in magnetventil eller pysventil för att sänka laddtrycket. Grundladdtrycket = lägsta laddtrycket. Då måste wastegate inställningen ändras för att få ner laddtrycket.

hur sänker man inställningarna på wastegaten för att få ner ladded?

Wobbert
16 februari 2010 · 74 Inlägg

Jag måste hålla med om att risken för att motorn kommer att gå sönder vid pystrim är ganska stor men det som Sebban88 frågade om var ju hur man installerar sin pysventil.

Du har helt rätt i att den ska installeras tillsammans med slangen som är blå på din bild. Turbon avleder lite tryck i denna slang för att styra den guldfärgade wastegate-klockan som i sin tur öppnar en sidoventil för avgaser i avgashuset så att turbon laddar mindre.

Beroende på hur din ventil är konstruerad så misstänker jag att du får koppla in den på lite olika sätt men vissa installeras genom att kapa originalslangen och sätta på ett T-kors där. Från T-korset drar man sedan en slang till pysventilen så att lite av trycket kan släppas ut och wastegate-klockan kommer därmed inte att öppna avgasventilen lika tidigt.

Detta är långt ifrån ett exakt system och det finns många olika faktorer, allt från o-exakthet i ventilen till lufttryck och väderlek som kan påverka vilket laddtryck du får så det kan vara klokt att inte höja laddtrycket för mycket samt att ha ordentlig koll på trycket med en mätare.

Angående vad som kommer att hända om du gör detta så kommer bilen troligtvis gå lite fortare och turbon kommer att pysa högre, fast med vissa negativa aspekter. Ju högre laddtryck du kör med, desto magrare bensinblandning kommer hamna i dina cylindrar och om det blir alldeles för lite bensin i blandningen så kommer den att börja självdetonera i otakt och motorn kommer att spika. Kör du med spikningar så kommer förbränningstemperaturen att bli för hög och kolvarna kommer att smälta i motorn. Detta är väldigt dyrt och tråkigt att åtgärda, speciellt i en motor som är monterad på tvären i en framhjulsdriven bil.

Kör försiktigt.

Sebban88
16 februari 2010 · 28 Inlägg

Okej, då vet jag det. Tack så mkt för hjälpen! smile

Misuse of alcohol! This is what you say when someone drops a bottle or glass!
Frager TurboBiten
11 juni 2014 · 76 Inlägg

Och om man har bredbands lambda,  Laddmätare och koll på hur man gör vid mappning så bör inte Pysventilen vara nåt problem?

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
Crille88
11 juni 2014 · 1 353 Inlägg

Frager skrev:
Och om man har bredbands lambda,  Laddmätare och koll på hur man gör vid mappning så bör inte Pysventilen vara nåt problem?

om du har koll på mappnig så vet du att laddtryck och bränsleblanding bara är några av
sakerna man behöver ha koll på..
till och börja med ska man veta exakt hur mycket motorns komponenter tål.
därefter så ska man även ha koll på insugstemp, avgastemp, tändning och lite annat..
och vid användande av pysventil stänger man totalt av säkerhetsfunktioner.
när styrenheten vill sänka laddet pga för hög insugstemp, avgastemp mm så matar pysen med
"lite mer, lite mer"
finns laddtrycksbegränsningar, momentbegränsningar osv som inte funkar..

så självklart, pysventil är super. bara att installera och haverera..
(och inga påhopp tack, jag vet väl förfan att de finns många som
kört med de länge bla bla bla.. men det är fortfarande inte bra)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
torpis Forummoderator
11 juni 2014 · 10 572 Inlägg

Frager skrev:
Och om man har bredbands lambda,  Laddmätare och koll på hur man gör vid mappning så bör inte Pysventilen vara nåt problem?

Att pystrimma är som att springa maraton med snorkel. Att installera bredbandslambda och laddmätare(voltmeter?) är som att ta pulsen samtidigt men behålla snorkeln.  Var tjänar det till?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Frager TurboBiten
12 juni 2014 · 76 Inlägg

Kör helsmidd maskin så det håller.

Avgastemp lär inte vara nåt problem med 4" downpipe 3.5" avgas.
Enda är väl insugstemp men det lär ju finnas mätare att sätta i om man nu vill ha
koll på det...

( Ska för övrigt bara köra med pys slutet av sommaren sen ska det dit vettiga grejor. smile )

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
torpis Forummoderator
12 juni 2014 · 10 572 Inlägg

Frager skrev:
Kör helsmidd maskin så det håller.

Avgastemp lär inte vara nåt problem med 4" downpipe 3.5" avgas.
Enda är väl insugstemp men det lär ju finnas mätare att sätta i om man nu vill ha
koll på det...

( Ska för övrigt bara köra med pys slutet av sommaren sen ska det dit vettiga grejor. smile )

Jaha, helsmidd och 4". Då är den skottsäker din maskin, bara krana på laddtryck. Så länge inte soppapumpen låter ansträngd så kan du nog gå upp mot 3bar om det inte är varmare än 25grader ute smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang