Helt ny på ljud, hjälp med nästan allt =)

olz
9 november 2005 · 19 Inlägg

alltså du vill att musiken ska höras, då räcker det med att köpa lite högtalare samt steg för att sedan koppla in det. mkt mer behöver du inte tänka på.. köper du ett par 6x9or som ligger på 300w vardera driver du det utmärkt med ett steg som ser ut som 4x100W... t.ex.

kolla mitt regnr i bakspegeln pliz
Janken Driver
9 november 2005 · 2 111 Inlägg

olz skrev:
Byt ut original högtalarna till något annat att börja med, dvs. 4 element i samma storlek, lägg gärna ner lite pengar på detta.. kolla in brl.se. Dessa kör du som innan, till stereon. Du kommer inte få nån vidare bas utav detta men du kommer garanterat få finare ljud, + att du kommer kunna spela högre.

Sedan kompleterar du detta med 1-2 basar.. förslagsvis 10" då jag tycker dem låter bättre, mer snärtig bas än i 12" då det är till för musik och inte film. För att driva basarna behöver du ett slutsteg.. Köp ett 2ch steg (två kanals) om du köper två basar, köper du 1 bas kan du köpa ett monoblock som det kallas.. (en utång). brl.se som jag nämde tidigare har ofta paket med bas + slutsteg, men finns självklart andra alternativ.. 

Gör du detta så kommer du få ett bra ljud, tror inte du kommer kräva mer.. Det kommer vidrera både i och utanför bilen och det kommer låta högt men samtidigt bra tack vare de nya elementen.

Om du t.ex har 6,5" i sidorna bak i bilen, och köper par nya sådana som är 3-vägs. Kommer det förmodligen se ut såhår, Bas, Mellanregister och diskant. Vilket är bra..

Om du har frågor, Maila. Kollar sällan forumen hära..

Mvh, Olz.

Släng in ett steg o kör de fyra elementen med. Då en huvudenhet sällan har ens hälten av den angivna effekten (kanske inte orkar driva elemtenten riktigt). Sopade på ett steg på mina fram o kanske inbillar jag mig men tyckte det lät bättre. bytte iofs kablar o satte i den andra nya högtalaren också men ändå smile. Nu mpåste jag bar på med dörrsidorna o tätninge fram för nu hör jag vägen rätt ok hehe..tongue

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
AnnaE Noob
10 november 2005 · 10 Inlägg

Jag tror nog att det blir ett sånt här litet fint paket. Det passar plånboken nu när det snart är dags att handla julklappar till alla smile
http://www.brl.se/default.aspx?mc=69&am … amp;p=3625

Det som känns som det största problemet nu är hur sjutton man gömmer sladdarna... måste man slita ut halva inredningen för att få in kablarna i trösklarna? Det verkar en smula pilligt...

Finns det någon lathund för kabeldiameter? Både ström och högtalare?
Eller ännu bättre: ljudbygge för dummies?
Jag antar att man kopplar strömen till steget via tändningen på nåt vänster och vis, eller såtter man en neonbelyst Kill switch? lol

Janken Driver
10 november 2005 · 2 111 Inlägg

AnnaE skrev:
Jag tror nog att det blir ett sånt här litet fint paket. Det passar plånboken nu när det snart är dags att handla julklappar till alla smile
http://www.brl.se/default.aspx?mc=69&am … amp;p=3625

Det som känns som det största problemet nu är hur sjutton man gömmer sladdarna... måste man slita ut halva inredningen för att få in kablarna i trösklarna? Det verkar en smula pilligt...

Finns det någon lathund för kabeldiameter? Både ström och högtalare?
Eller ännu bättre: ljudbygge för dummies?
Jag antar att man kopplar strömen till steget via tändningen på nåt vänster och vis, eller såtter man en neonbelyst Kill switch? lol

Angående kablarna. svaret är ja,mer eller mindre beroende på vilken bil du har. Helst ska du dra lågnivå på ena sidan bilen (dvs en på höger sida o en på vänster sida)  och ström på andra (för att undvika störningar)  sidan. + kabeln drar du till batteriet som du avsäkrar med en säkring max 30cm från batteriet. Jorda kan du göra bak på ett lämpligt ställe. Sedan kopplar du en remote sladd från steget till din huvudenhets remote. min remote var en vitblå sladd men de borde framgå av instruktionsboken för stereon.
Dvs du behöver ingen killswitch. Men som sagt det kan vra ett väldigt pill med kablar.Drog nya högtalar kablar till framsystemt själv ,+ strömkabel o jord. tog några timmar med blev bra. bättre att göra det ordentligt så slipper man sitta o irritera sig på en slarvig kabeldragning sen. + du slipper riskera för en elchock pga dålig dragning av + kabeln smile hehe..finns bra kabelkitt med lämplig grovlek för diverse steg. good luck, I'm a n00b to smile men ljud fick jag! smile

Senast redigerat av Janken (10 november 2005)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Drönirettab
10 november 2005 · 21 761 Inlägg

Det finns ju två tillbehörssatser med kabel, det ska väl vara anpassat för detta system. Är väl enklast att använda de satserna.

Janken Driver
10 november 2005 · 2 111 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det finns ju två tillbehörssatser med kabel, det ska väl vara anpassat för detta system. Är väl enklast att använda de satserna.

Har inte kollat på just detta. Men det är bara att fråga dem i butiken så hjälper de dig. men om de nu fanns kitt till det "kittet" så var ju det bra smile.

Dra inte för klena kablar bara. Ska man dra kan man lika gärna dra riktiga grejer på en gång,eller hur. om man vill sätta i värre grejer i framtiden menar jag.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
rotel
10 november 2005 · 136 Inlägg

Det finns kabel-kit på bla BRL som fungerar utmärkt.

/johan

Kojloj
10 november 2005 · 458 Inlägg

Janken skrev:

SpeedFirE skrev:
Om du vill ha bra bas så är det bara baslåda som gäller.. Går ju att sätta in bra 6:9or i hatthylan med ett steg, men du får aldrig det där riktiga dunket.

men 6X9 är väl det sista man ska sätta i om man sukar efter bra ljud? rä'tta mig om jag har fel. Är också gasnak ny på billjud smile

Helt rätt där.. skit i 6"9 or dra in bra 6"5 or istället och diskant vid vindrutan och två 6"5 bak.. + en bra bas då me!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang