Audi 100 2.3 -92 startar ej efter byte av bränslepump

K1NG3N
27 september 2014 · 557 Inlägg

Hejsan.
Jag har en Audi 100 2.3 -92 som jag har bytt bränslepump i. Vet ej hur den har gått innan pga att jag köpte den med trasig pump.

Nåväl, jag har bytt pumpen och har även haft upp den 2ggr pga kontroll utav att den sitter som den ska. När man försöker starta den så gnuggar man väääädigt vääääldigt länge utan resultat. För att få igång den så måste man typ "glöda" den 2-3ggr och efter de så startar den. Man måste dock ha över 3000varv/min för att den ska hålla sig igång annars så dör den. Någon som har varit med om samma sak?

Bil ; Audi 100 C4 2.3 -92
Motorstorlek/kod ; 2.3E/AAR

Felsymptom
startar ej, utan "glödning"

Har bytt/kollat ;
- Har kollat i fördelaren och den är hel å fräsch inuti
- Har kollat monteringen utav pumpen så den sitter rätt & är rätt kopplad
- Sitter inget tanklock förtillfället

Någon som har nåra idèer eller som har varit med om samma sak?

Med vänliga hälsningar
Markus "TeamNorrland"

fontheking5
27 september 2014 · 825 Inlägg

Är en bensinmotor , och ingen dieselmotor , och det går inte att glöda en bensinmotor , det som händer när man har tändningen på i steg 2 att bränslepumpen pumpar in bränsle till motorn , då bränslepumpen ska gå igång på det steget .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
K1NG3N
27 september 2014 · 557 Inlägg

fontheking5 skrev:
Är en bensinmotor , och ingen dieselmotor , och det går inte att glöda en bensinmotor , det som händer när man har tändningen på i steg 2 att bränslepumpen pumpar in bränsle till motorn , då bränslepumpen ska gå igång på det steget .

mycket sant som det är sagt. men principen är den samma som jag använder. valet av beskrivning på hur jag får igång bilen var enklast att beskriva som att man glöder den.

jaka54
27 september 2014 · 5 733 Inlägg

Hej!
Vad menar du med "glödning"? Har aldrig hört det uttrycket.
Antar att du har 5:an i din Audi!?
Har du kollat rotor och fördelarlock? -Byt dessa om du är tveksam!
Att motorn inte kan hålla tomgångsvarv (750-800 v/m) tyder på att tomgångsmotorn behöver ses över eller bytas.
Kolla att du inte har läckage i några slangar till insug eller att O-ringarna till spridarna inte läcker . Det gör man genom att spraya på startgas under tiden motorn går.

K1NG3N
27 september 2014 · 557 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad menar du med "glödning"? Har aldrig hört det uttrycket.
Antar att du har 5:an i din Audi!?
Har du kollat rotor och fördelarlock? -Byt dessa om du är tveksam!
Att motorn inte kan hålla tomgångsvarv (750-800 v/m) tyder på att tomgångsmotorn behöver ses över eller bytas.
Kolla att du inte har läckage i några slangar till insug eller att O-ringarna till spridarna inte läcker . Det gör man genom att spraya på startgas under tiden motorn går.

Hejsan.
Det jag menar med ordet glödning är att, vrida nyckel till andra läget så pumpen går igång, sedan vrida den till 0 och sen återupprepa.
Fördelarlocket och rotorn ser bra ut. Ska kolla stiften och ev byta kablarna.
Motorn kan inte alls hålla något direkt varv under 3000rpm. Ska kolla imorgon ang slangarna och kablage till tomgångsmotorn så dom är fräscha.

Kan kolla allt detta men det känns långsökt, eftersom att bilen inte luktar bensin vid längre gnuggade på startmotorn.
Skulle det vara läckage på insugssidan så skulle tomgången vara skyhög utan att hålla gas, jag måste hålla gas vid 3000varv/min eller mer för att hålla den igång.
Mvh

Senast redigerat av TeamNorrland (27 september 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang