Passat 1,8t 97a kommer ej upp i arbetstemp samt törstig

orion1
20 februari 2015 · 46 Inlägg

Hej!
Ja passaten kommer inte upp i arbetstemperatur utan ligger hela tiden på runt 30-40 grader enligt mätaren.
Den drar även enligt mitt tycket för mycket soppa, runt 1,1 liter/mil. Samt att den blir slö då den är varm.
Jag har funderat på om det kan vara kylvattentempgivarensom är trasig.Då borde den ju tro att motorn hela tiden är kall och ger den mer bränsle hela tiden. Samt att den därmed blir slö när den är varm. När den är kall är den mycket rappare.
Vad tror ni om den teorin? Eller kan det va termostaten? Eller nått annat?

liquisole
20 februari 2015 · 1 237 Inlägg

Hade samma symptom och var termostaten som blivit öppen, stiger tempmätaren något när du står stilla med bilen på tomgång?

zleepy Trucker
20 februari 2015 · 1 392 Inlägg

börja med att byt termostat... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
orion1
20 februari 2015 · 46 Inlägg

Borde jag inte ha dålig värme i kupen om termostaten är trasig? eller tänker jag fel nu

liquisole
20 februari 2015 · 1 237 Inlägg

Hade själv värme i kupen trots att termostaten var trasig men det gav inte full värme. Stor skillnad såfort jag fick i en ny smile

zleepy Trucker
20 februari 2015 · 1 392 Inlägg

Säger som ovanstående, termostaten byttes för någon vecka sen på min passat, den låg på ca 55-60grader hela tiden, fanns värme i bilen, men ett termostat byte gjorde så mätaren visar 90grader och redan vid 23+ så är det varmt i bilen, förr hade man HI på och sådär "värme" ...

Så byt termostat, det hjälper nog dina problem smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang