Övningsköra med lb-reg?

W123-76
11 april 2015 · 72 Inlägg

Tjenare! Är 17 år och har just börjat övningsköra. Skulle dock senare vilja övningsköra med min egen bil istället för föräldrarnas. De är en W123 76a som dessvärre är Lb-reggad. Nu undrar jag ifall man får övningsköra med bilar som är Lastbilsreggade.? Har sökt på google men inte hittat nåt om detta.


Tack.

Das beste oder nichts!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 april 2015 · 14 058 Inlägg

W123-76 skrev:
Tjenare! Är 17 år och har just börjat övningsköra. Skulle dock senare vilja övningsköra med min egen bil istället för föräldrarnas. De är en W123 76a som dessvärre är Lb-reggad. Nu undrar jag ifall man får övningsköra med bilar som är Lastbilsreggade.? Har sökt på google men inte hittat nåt om detta.


Tack.

Det kan ju vara totalförbjudet men i mina ögon så låter det okay om den är reggad som "Lätt lastbil" då den får framföras med B-kort. Men säker är jag inte trots att det låter troligt att det är tillåtet. Kolla efter noga. Enklast är väl att ringa en trafikskola och fråga.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (12 april 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jungmar
11 april 2015 · 847 Inlägg

Har för mig att det var 17 år och 9 månader man skulle få vara för att få övningsköra lättn lastbil eller släp, det var vad de sa när jag gick tandläkarutbildning i december, ska se om jag hittar papprena i morgon.

Putteliten
12 april 2015 · 9 079 Inlägg

Innan jag började övningsköra -99 så ändrades en del regler. Jag fick inte övninsköra lätt lastbil eller bil med släp, medan syrran som är 2år äldre än mig fick det när hon började -97.

W123-76
12 april 2015 · 72 Inlägg

Tack alla!. Hittade dock svaret nu när ja sökte mera. 17 år 6 månader är de för lätt lastbil!!  Dumt tycker jag!

Das beste oder nichts!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
12 april 2015 · 3 730 Inlägg

W123-76 skrev:
Tack alla!. Hittade dock svaret nu när ja sökte mera. 17 år 6 månader är de för lätt lastbil!!  Dumt tycker jag!

Den regeln är ju inte satt med omreggade personbilar i tanken utan de menar ju lite större flakbil som är en lätt lastbil. Dock måste du fylla 17år 6mån för att få ratta Benzen.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang