Microfiberduk vs sämskinn

Mrshamberg
19 april 2015 ·

Vad har ni för tvätt rutin för att hålla lacken repfri? När det gäller torkning tycker jag att sämskinn repar och microfiberduk samlar skit = engångsprodukt. Men kom jätte gärna lite tips ang detta.

Down_
19 april 2015 · 145 Inlägg

Allt som vanligast brukar jag tvätta och sen blåsa bilen torr med tryckluft - funkar fint om bilen är bra waxad smile

Edit: om bilen är ren när du kör med mikrofiber är den lika ren som innan du började torka..

Senast redigerat av Down_ (19 april 2015)

Volkswagen Caddy "W-Design" (2012)
Muttley
19 april 2015 ·

Tvätta bilen ordentligt innan du torkar den.  Dvs avfettning efter skiten som sitter på bilen. Så ska du se att de inte repar.

Mrshamberg
20 april 2015 ·

Jo jag vet att den är lika ren  som bilen innan man börjar torka
Men det räcker ju med ett missat sandkorn. :p

Lemerok
20 april 2015 · 52 Inlägg

Mindre chans att repa med mikrofiber än sämskskinn i alla fall.

Fungerar i princip såhär: (lånad bild från nätet)

https://media.primetimesolutions.net/themes/shopmicrofiber.com/images/microfiberCleansBetter.gif


Detta är min favorit-torkduk, jättemjuk och tar upp vatten bra.
http://www.streetpower-rekond.se/microf … 80x55.html

Senast redigerat av Lemerok (20 april 2015)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 april 2015 · 14 039 Inlägg

Mrshamberg skrev:
Vad har ni för tvätt rutin för att hålla lacken repfri? När det gäller torkning tycker jag att sämskinn repar och microfiberduk samlar skit = engångsprodukt. Men kom jätte gärna lite tips ang detta.

Men snälla....tvätta den i tvättmaskin så slipper den vara engångsprodukt. Jag tvättar alla mina microfiberdukar i 40 gr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mrshamberg
20 april 2015 ·

Haha! Ja jag går väl ta och göra det... Har bara läst någon gång att dom inte är lika mjuka efter så jag skrota det alternativet pågrund av det. big_smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 april 2015 · 14 039 Inlägg

Mrshamberg skrev:
Haha! Ja jag går väl ta och göra det... Har bara läst någon gång att dom inte är lika mjuka efter så jag skrota det alternativet pågrund av det. big_smile

Jag har använt mig av maskintvätt av mina microfiberdukar under många år. Jag har ingen utställningsbil men gillar att det alltid är rent blankt på lacken. Hatar damm och smuts på lacken!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mrshamberg
20 april 2015 ·

Och tack för tipset"lemerok". Det ska beställas!

Mrshamberg
20 april 2015 ·

Ja det hade jag med gjort om det inte va så att vattnet är så jävla kalkigt här. Torkar man inte för hand, så ser den lika skitig ut efter tvätt :p

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 april 2015 · 14 039 Inlägg

Mrshamberg skrev:
Ja det hade jag med gjort om det inte va så att vattnet är så jävla kalkigt här. Torkar man inte för hand, så ser den lika skitig ut efter tvätt :p

Så har jag också. Man måste torka torrt annars blir lacken alldeles prickig, vi har kalkrikt vatten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mrshamberg
20 april 2015 ·

Aa.. Det kan göra än vansinnig! :p Men men...  Tack för alla tips! Slutsats - beställa bra kvalitet microfiberduk, de går att TVÄTTA, spola spola och spola och sist men inte minst.. Fiberduk bättre än sämskinn! wink och så kan det tilläggas att en del har mer tur med deras vatten än andra! smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 april 2015 · 14 039 Inlägg

Mrshamberg skrev:
Aa.. Det kan göra än vansinnig! :p Men men...  Tack för alla tips! Slutsats - beställa bra kvalitet microfiberduk, de går att TVÄTTA, spola spola och spola och sist men inte minst.. Fiberduk bättre än sämskinn! wink och så kan det tilläggas att en del har mer tur med deras vatten än andra! smile

Jaa, det beror lite på var man bor, vi bor på landet med eget vatten och det är kalkrikt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Lemerok
20 april 2015 · 52 Inlägg

Mrshamberg skrev:
Och tack för tipset"lemerok". Det ska beställas!

Inga problem, såg att den var slut i lager just nu. Men kommer nog in igen.
Har tvättat min säkert 15-20 gånger och den fungerar fint fortfarande.
Flytande tvättmedel och inte något sköljmedel. 60 grader för det mesta.

AX3L
21 april 2015 · 398 Inlägg

Man kan ju också tillägga att tvåhinksmetoden är en god vana, dvs att du har en spann med rent vatten som du sköljer svamp eller handske i mellan varven och en med schampovatten. Ta små partier i taget jag brukar sikta på runt en meter per sida av svampen innan jag sköljer och repeterar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 april 2015 · 14 039 Inlägg

AX3L skrev:
Man kan ju också tillägga att tvåhinksmetoden är en god vana, dvs att du har en spann med rent vatten som du sköljer svamp eller handske i mellan varven och en med schampovatten. Ta små partier i taget jag brukar sikta på runt en meter per sida av svampen innan jag sköljer och repeterar.

Bra förslag tycker jag!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mrshamberg
21 april 2015 ·

Ja det kör jag redan med smile

AX3L
22 april 2015 · 398 Inlägg

Sen drar man horisontellt och inte runt i cirklar med svampen, men det vet du kanske också. Inte för att det ger mindre repor, utan för att de syns mycket mindre. Uppifrån och ner också, och helst framifrån till bak. Tak - sidorutor - huv - front - sidor - bak brukar jag köra, men det viktiga är ju att du inte går ner till trösklarna och hämtar smuts innan du går över taket tex. Självklara saker kan tryckas, men efter att ha iakttagit folk i GDSen med jättefina bilar inser man varför de tester som visar att maskintvätt är mer skonsamt mot lacken faktiskt kan ha en poäng.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang