Kamaxelbyte i en 530 topp

Melin Trafikledare
26 september 2009 · 563 Inlägg

Har plockat ihop toppen idag, utan Bugpck fjädrar men med friskare orginal..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
evo_krolle BMR
26 september 2009 · 1 513 Inlägg

låter vettigt.. lycka till å berätta gärna hur karaktären blev..

200-sxish
26 september 2009 · 106 Inlägg

man bör inte varva mer än 7000rpm med standard kolvringar, dom börjar oscillera då, håller inte tätt längre, samt att kolvarna börjar slå i cylindern... tycker de låter som att du hade nått värre problem i din maskin janne för detta fel är lite som att "e85 gjorde så att min växelspak slaknade, men den blev styv igen när ja bytte till bf95-problem" jag personligen laddade 2,2kg, å kompisen laddade 2,6kg med en gt45 snurra, för ja kom på att han använde bugpackfjädrar i sin senare topp på sitt ascona bygge med, innan han gick över till audimotorer!

va vad de för nått som skrotade i din maskin då janne? ja fick ventilflyt vid 8200rpm, å där gjorde ändå inte min topp å kam nån nytta ändå flödesmässigt..

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
Lonefox Bad music kills good sound
26 september 2009 · 7 241 Inlägg

200-sxish skrev:
man bör inte varva mer än 7000rpm med standard kolvringar, dom börjar oscillera då, håller inte tätt längre, samt att kolvarna börjar slå i cylindern... tycker de låter som att du hade nått värre problem i din maskin janne för detta fel är lite som att "e85 gjorde så att min växelspak slaknade, men den blev styv igen när ja bytte till bf95-problem" jag personligen laddade 2,2kg, å kompisen laddade 2,6kg med en gt45 snurra, för ja kom på att han använde bugpackfjädrar i sin senare topp på sitt ascona bygge med, innan han gick över till audimotorer!

va vad de för nått som skrotade i din maskin då janne? ja fick ventilflyt vid 8200rpm, å där gjorde ändå inte min topp å kam nån nytta ändå flödesmässigt..

Må så vara med turbomotorer, men jag vet att sugmotorer har varvats upp till 8.5-9K RPM med originalkolvar/ringar wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
kolvas
27 september 2009 · 4 001 Inlägg

Lonefox skrev:

200-sxish skrev:
man bör inte varva mer än 7000rpm med standard kolvringar, dom börjar oscillera då, håller inte tätt längre, samt att kolvarna börjar slå i cylindern... tycker de låter som att du hade nått värre problem i din maskin janne för detta fel är lite som att "e85 gjorde så att min växelspak slaknade, men den blev styv igen när ja bytte till bf95-problem" jag personligen laddade 2,2kg, å kompisen laddade 2,6kg med en gt45 snurra, för ja kom på att han använde bugpackfjädrar i sin senare topp på sitt ascona bygge med, innan han gick över till audimotorer!

va vad de för nått som skrotade i din maskin då janne? ja fick ventilflyt vid 8200rpm, å där gjorde ändå inte min topp å kam nån nytta ändå flödesmässigt..

Må så vara med turbomotorer, men jag vet att sugmotorer har varvats upp till 8.5-9K RPM med originalkolvar/ringar wink

Det är skillnad på att dom klarar att varva upp dit och att dom drar där uppe, jag har för mig att oscillerande börjar vid 7300rpm och det kvittar ifall det är överladdat eller inte.
Sen att dom klarar varva upp dit men hur tätt håller ringarna och vilken effekt har du där egentligen?
Garanterat bättre att växla upp än att pressa motorn så långt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Melin Trafikledare
30 september 2009 · 563 Inlägg

Hur gör jag för att justera/mäta in den nya kamaxlen?
Eller behöver man inte göra det??!

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
ozcarzzon
30 september 2009 · 147 Inlägg

Melin skrev:
Hur gör jag för att justera/mäta in den nya kamaxlen?
Eller behöver man inte göra det??!

Du mäter med ett bladmått mellan kamloben och ventiltryckaren. Har för mig att det ska va ca 0.40-0.45 i ventilspel.

Är det inte rätt spel så får du åka till volvo och beställa nya shimsbrickor i rätt tjocklek.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
Melin Trafikledare
30 september 2009 · 563 Inlägg

Spelet är uppmätt och locket monterat.. big_smile

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
ozcarzzon
1 oktober 2009 · 147 Inlägg

Hur går han då? big_smile

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
Melin Trafikledare
1 oktober 2009 · 563 Inlägg

Inte alls än.. Ska hämta lite paket imorgon och lite mer pinnbultar..
Men man kanske provar nån runda i helgen... tongue Förhoppningvis

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Melin Trafikledare
3 oktober 2009 · 563 Inlägg

Bilen ihopmonterad och provkörd.. Går rätt bra mad tanke på det lilla man har gjort.
Ställde kammen på 3,32 ungefär och laddtrycket kommer rätt tidigt och snabbt..
Har inte plågat allt för mycket eftersom kammen ska köras in, men det kommer nog tids nog.. tongue

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
ozcarzzon
4 oktober 2009 · 147 Inlägg

Gött big_smile

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
ivansson945
1 september 2015 · 11 Inlägg

Tjena, nån som har bytt till en fs300-13 kam och kan säga vad som behövs göras?? jag beställde "lashcapsen" tillsammans med kamen. måste jag fortfarande ställa in venntiler mm. förlåt en nybörjare haha.. smile

Volvo 944 (1991)
bosabengt
30 september 2015 · 2 035 Inlägg

ivansson945 skrev:
Tjena, nån som har bytt till en fs300-13 kam och kan säga vad som behövs göras?? jag beställde "lashcapsen" tillsammans med kamen. måste jag fortfarande ställa in venntiler mm. förlåt en nybörjare haha.. smile

FS300 kräver väl en del bearbetning av toppen. Och ja du ska shimsa in kammen. (0,40mm)

Biljudsveteran sen 1984!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang