Saab 9-5 -99 plöddrar/tappar effekt vid full gaspådrag

Nello
8 maj 2013 · 75 Inlägg

NU har jag provat lite saker.

Hittade en 9-5 på skroten så jag fick prova lite delar så jag bytte

LMM, magnet ventil, och  avlastningsventil men fortfarande samma sak Jag ville byta spjällhuset oxå men då ville han att jag köpte det för 1000:- innan så jag avvaktade lite.

Igår dog bilen för mig och gick inte starta igen så fick bogsera den hem. Idag på morgonen så startade bilen så jag tänkte det är väl vevaxelgivaren då men efter att ha bytt den är det fortfarande samma sak.

Kan det vara bränslepumpen som är påväg att ge upp och funkar ibland ?

Hoffa1337
8 maj 2013 · 24 Inlägg

provat annan tändkassett? Vevaxelgivare och tändkassett ger liknande symptom.

Volkswagen 1303S "wannabe porsche" (1973)
klawd22 Bilälskare
8 maj 2013 · 283 Inlägg

Hoffa1337 skrev:
provat annan tändkassett? Vevaxelgivare och tändkassett ger liknande symptom.

tgror det är tändkassetten som är dålig.. om du får igång bilen igen så prova att dra/vreida kassettkontakten sidleds uppåner å se om det händer något med bilen eller så då..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Nello
8 maj 2013 · 75 Inlägg

Har testat 2 andra tändkassetter i bilen

turf
14 juni 2013 · 1 Inlägg

jag har nått liknande fel på min. chippad. 3 tums speedparts system.. nytt sport filter. ny bensin pump. går med halvgas.. hackar till o blöddrar vid fullt pågas.. Vad tror ni det kan vara ? Går lungt o stabilt vid tomgång. Hör inget eller händer inget om jag varvar upp den snabbt.

robertfab
14 december 2013 · 490 Inlägg

Samma här, har bytt vevaxelgivarn och tändkassetten utan resultat: bilen "tvekar" fortfarande vid fullgasrepor.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Nello
14 december 2013 · 75 Inlägg

På min va det pumpen som va kass funkade bra om man gasade lugnt men vid fullgas så flög turbo mätaren på max men bilen hoppade fram.

klawd22 Bilälskare
14 december 2013 · 283 Inlägg

robertfab skrev:
Samma här, har bytt vevaxelgivarn och tändkassetten utan resultat: bilen "tvekar" fortfarande vid fullgasrepor.

kollat alla vaccunmslangar till Spjället och så?? ena min slang va av å då tvekade den å plus att tändkassetten va kass. så blev bytt å då funkade den som satan igen..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
robertfab
14 december 2013 · 490 Inlägg

Den går jättefint på tomgång när den startas, efter en minut när motorn börjar gå ner i varv och blir varm så går den ner under 800var/min och börjar missa tändningen, samma om man gasar upp den, sen när den går ner till normal tomgång, så går den först ner till ca 500 varv och hostar lite, den tvekar/missar på tomgång, det rycker lite smått i hela bilen... vaccunslangar och backventiler är nya.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 december 2013 · 6 170 Inlägg

Provat att rengöra spjällhuset ?

Bytt stiften i samband med TK ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
robertfab
15 december 2013 · 490 Inlägg

Rengjort spjällhuset och tändstiften är bara några månader gamla. samma visa, dålig tomgång....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Dabratt66
11 oktober 2015 · 1 Inlägg

Hej! Har nog samma problem. Bytt spjällhus, tändstift, rengjort LMM, bytt luftfilter och provat 3 olika tändkasetter.
Problemet är att den går ibland bra och då visar SID-förbrukningen normala värden. När den tappar effekt skjuter SID-förbrukningen i taket....3-4 liter/mil!

När den går bra viner (lite som krompessorljud) det vid acceleration. Närheten går dåligt finns inte det vinande ljudet där.

Vad är fel? Börjar misströsta....

/D

robertfab
14 oktober 2015 · 490 Inlägg

Jag bytte vevaxellägesgivarn, på blocket under grenröret. Det gjorde susen...

Men mkt kan bero på den hemmagjorda chippningen...

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang