Att välja motorolja inför vintern!

Evildan
28 oktober 2015 ·

Jag tar och inflikar lite i frågan.

Jag har gedigen erfarenhet av just motorprovning i utvecklande syfte och där provas även olika oljor och dess egenskaper.
Ibland körs två identiska motorer med olika oljor och olika mängd glimmer upptäcks efter samma körtid under samma styrda körcykler.
Oljeanalyser utförs regelbundet för att kontrollera både oljans egenskaper och hur dom mattas över tid samt även mätning av partiklar.

dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Jag visste att du skulle säg det big_smile ! Klart det är reklam. Kolla bara på graderingen på vissa axlar som får oss att tro att Motul oljan till synes är "dubbelt så bra" (graderingen på axeln börjar på typ 12 och går till 24 kanske...). Nej men Motuls rekalmblad säger helt andra saker än Blackstone. Blackstone talar om hur din motor egentligen mår, samt i viss mån hur väl lämpad oljan är till motor och "körprofil". O hittar man spår av "glykol" i oljan så kan man utgå från att nåt är på G, så Blackstone är bra, om man vill ha 100% koll på hur motorn mår, men deras analys säger egentligen ingenting om oljan som sådan...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
rcy
28 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Jag visste att du skulle säg det big_smile ! Klart det är reklam. Kolla bara på graderingen på vissa axlar som får oss att tro att Motul oljan till synes är "dubbelt så bra" (graderingen på axeln börjar på typ 12 och går till 24 kanske...). Nej men Motuls rekalmblad säger helt andra saker än Blackstone. Blackstone talar om hur din motor egentligen mår, samt i viss mån hur väl lämpad oljan är till motor och "körprofil". O hittar man spår av "glykol" i oljan så kan man utgå från att nåt är på G, så Blackstone är bra, om man vill ha 100% koll på hur motorn mår, men deras analys säger egentligen ingenting om oljan som sådan...

Blackstone säger en hel del om oljan. Till och med i den enklaste rapporten så listas värden som TBN, andel föroreningar, flampunkt och viskositet. Detta är värden som förändras när oljan nöts, en lämplig olja klarar att hålla värdena uppe tills oljan byts medan en olämplig olja kommer att vara helt förbrukad vid (eller redan innan) bytet. Blackstone är ju till och med snälla nog att skriva ut i rapporten vad värdena borde vara och vad dom är efter att oljan varit i motorn, så att man direkt kan se hur mycket dom förändrats över tid.

Men det här är en meningslös diskussion. Du besvarar inte några av mina argument och du väljer bara att se det du vill se. Jag skulle kunna kasta ett ton dokument på dig som motbevisar allt du säger, men du skulle antagligen bara gräva dig fram och utbrista "vilka dokument, jag ser inga?"

dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Blackstone säger mer om motorns skick. Man skickar olje-prov till de för att veta hur MOTORN mår i första hand, o så får man även reda på en del om oljan, vilket jag även skrivit tidigare eller hur? Du har valt att inte förstå mig alls, utan fortsätter att "lita blint" på biltillverkarens klassningar, vilket inte är fel. Sen kan du ställa dig frågan varför de inte kan tala om publikt exakt vilka krav det ställs på en olja för att den skall få deras klassning, eller är det publikt? De vill, så klart, tjäna pengar på "sin olja", eller sälja klassningscertifikaten dyrt. Inget fel, eller konstigt med det.

Jag kan helt ärligt säga att den oljan jag kör med i mina M (Castrol FST 10W60) är säkerligen inte den allra bästa. Men den har mer än tillräckligt bra klassningar, tillräckligt bra API, mer än tillräckligt bra specar, dessutom är den "M approved", många använder sig av just denna olja osv. MEN jag har funderat på, och kommer, gå över till Shell Helix Ultra Racing 10W60 när mit Castrol lager är slut, eller eventuellt till Motul 300V 5W40, där Motul oljan lär vara den överlägsna men även dubbelt så dyr, o med tanke på att jag kör lugnt, städat o fint de allra flesta gångerna, och att de som inte gör det ändå inte får motorskador med Castrol FST så har jag inga betänkligheter över att hälla på vare sig Castrol oljan eller Shell Helix Ultra Racing.

I grund o botten förstår jag dig till 100%, men du vrider till det på ett knasigt sätt, eller så väljer du att blunda för mina fullt rimliga invändningar, eller om du så vill argument. Förståelse är ömsesidigt, jag har inte 100% rätt, o du har naturligtvis inte 100% fel big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
rcy
28 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Blackstone säger mer om motorns skick. Man skickar olje-prov till de för att veta hur MOTORN mår i första hand, o så får man även reda på en del om oljan, vilket jag även skrivit tidigare eller hur? Du har valt att inte förstå mig alls, utan fortsätter att "lita blint" på biltillverkarens klassningar, vilket inte är fel. Sen kan du ställa dig frågan varför de inte kan tala om publikt exakt vilka krav det ställs på en olja för att den skall få deras klassning, eller är det publikt? De vill, så klart, tjäna pengar på "sin olja", eller sälja klassningscertifikaten dyrt. Inget fel, eller konstigt med det.

Jag har då specarna för åtskilliga klassningar, så någon hemlighet är det knappast. Brukar inte vara svårare än att kontakta dom som tagit fram klassningen och be om att få ett ex. Man brukar dock få betala en liten summa plus porto, det är ingen liten lunta som ska skickas.

Om biltillverkarna ville tjäna pengar på "sin"olja så skulle dom väl inte tillåta andra tillverkare att få deras klassningar.

dawwe skrev:
Jag kan helt ärligt säga att den oljan jag kör med i mina M (Castrol FST 10W60) är säkerligen inte den allra bästa. Men den har mer än tillräckligt bra klassningar, tillräckligt bra API, mer än tillräckligt bra specar, dessutom är den "M approved", många använder sig av just denna olja osv. MEN jag har funderat på, och kommer, gå över till Shell Helix Ultra Racing 10W60 när mit Castrol lager är slut, eller eventuellt till Motul 300V 5W40, där Motul oljan lär vara den överlägsna men även dubbelt så dyr, o med tanke på att jag kör lugnt, städat o fint de allra flesta gångerna, och att de som inte gör det ändå inte får motorskador med Castrol FST så har jag inga betänkligheter över att hälla på vare sig Castrol oljan eller Shell Helix Ultra Racing.

Jag når helt enkelt inte fram. Du pratar fortfarande som om klassningar vore någon form av rak linje från dålig till bäst, och att den som är längst upp på "klassningsstegen" är någon form av ultimat olja som garanterat är den absolut bästa för alla motorer.
Häll du en svindyr olja i din bil, har den inte rätt klassning finns ingen garanti för att den funkar ett dugg bättre än Biltemas billigaste mineral.

dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Nej jag har inte pratat om klassning som en "rak linje", utom i fallet med API, där som du även vet att en nyare klassning per automatik uppfyller tidigare krav...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Snälla rcy, en mineral med rätt klassning kontra en helsyntet med samma "rätta" klassning är två helt olika oljor!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DasAuto
28 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

Vart kan man skicka olja för analys i Sverige?

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
joH900
28 oktober 2015 · 414 Inlägg

DasAuto skrev:
Vart kan man skicka olja för analys i Sverige?

Exova gör analyser på olja (och säkert mer). I den rapporten jag kikade på var det olja från ett hydraulsystem på en fabrik så inte alls säkert de gör jobb åt privatpersoner och om de gör det så är det säkert dyrt.

Senast redigerat av joH900 (28 oktober 2015)

dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Sååå dyrt är det INTE att skicka till Blackstone...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
rcy
28 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Snälla rcy, en mineral med rätt klassning kontra en helsyntet med samma "rätta" klassning är två helt olika oljor!

Givetvis, men Motul oljan du vill ha i din bil har ingen klassning alls, så hur vet du att den är bättre?
Enligt specarna är den marginellt bättre på vissa områden än Biltemas helsyntet, men får å andra sidan spö på andra områden. Vad får dig att välja Motul framför Biltema? Skillnaderna är marginella men prisskillnaden gigantisk. Du har väl inte gått på reklamen?
Shell är väldigt snåla med specar på sina oljor, som vanligt, men dom som fanns ser betydligt bättre ut än både Motul och Biltema oljans, så måste jag välja mellan dom tre hade jag nog valt Shell (jag förutsätter att du har koll på vilken typ av olja det ska vara i din bil och att alla tre är lämpliga).

Vad är det som får dig att välja en viss olja? Jag försöker verkligen förstå hur du resonerar, så det är en ärlig fråga, inget försök att vara spydig.
Shell har väldigt dåligt med info om sin olja och Motul-oljan ser inte alls särskilt imponerande ut om man tittar på specarna och saknar dessutom all form av klassning (vilket är förståeligt med tanke på dom mediokra värdena) så jag är väldigt nyfiken på hur du kom fram till att just dom två var bra kandidater.

dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Har du kikat på Motuls reklamblad för 300V? Visst reklam, men grundoljan är den absolut bästa (klass 5...). Får man tro reklambladet så är den klassledande i alla aspekter (Shear, Wear and Tear(s) smile ). Kika på "wear testen" som presenteras, bäst rakt av jämfört med de "hemliga motståndaroljorna" (vilka gissningsvis är från stora kända märken, men man måste mörka namnet på de av olika anledningar gissar jag...Ett test av ett oberoende institut hade kunnat gå ut med namnen....)
När jag väljer olja: 1: Klassningen (API samt "M-approved", helst). 2: Viskositeten 3: Vad andra har för erfarenhet av oljan.... Motul 300V reklamblad

Senast redigerat av dawwe (28 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DasAuto
29 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

dawwe skrev:
Sååå dyrt är det INTE att skicka till Blackstone...

Ingen aning, men jag ser inte heller att det skulle vara extremt enkelt att skick svart olja till USA smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
rcy
29 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Har du kikat på Motuls reklamblad för 300V? Visst reklam, men grundoljan är den absolut bästa (klass 5...). Får man tro reklambladet så är den klassledande i alla aspekter (Shear, Wear and Tear(s) smile ). Kika på "wear testen" som presenteras, bäst rakt av jämfört med de "hemliga motståndaroljorna" (vilka gissningsvis är från stora kända märken, men man måste mörka namnet på de av olika anledningar gissar jag...Ett test av ett oberoende institut hade kunnat gå ut med namnen....)
När jag väljer olja: 1: Klassningen (API samt "M-approved", helst). 2: Viskositeten 3: Vad andra har för erfarenhet av oljan.... Motul 300V reklamblad

Vet inte vilka dom "hemliga motståndaroljorna" är, men Motul verkar ha valt ett väldigt lätt motstånd.
Kollar man specarna så är dom som jag sa innan bara marginellt bättre än Biltemas helsyntet, i vissa avseenden till och med sämre.
Hade oljan varit så fantastiskt mycket bättre än andra bra oljor, så kan jag lova dig att Motul minsann hade vrålat ut namnen på dom andra oljorna. Dom hade skickat sin olja till varenda oljelabb i hela världen och sen skrikit ut resultaten om den spöat exempelvis Mobil1, Castrol eller Shell med dom siffror som deras eget blad visar.

Att oljan ser fantastiskt bra ut i Motuls reklamblad kan ju ha att göra med att bladet är gjort av just Motul. Ledsen att säga det, men du verkar helt klart ha svalt reklamen med hull och hår. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang