ljuse inne och under bilen

emilwenliden
19 maj 2007 · 44 Inlägg

hallå..

Ska sätta ljuen inen i bilen.. framme vid pedalerna och samam sak på framför passagerarsätet... sen ska jag även sätta undre dom två sätena.. så det blir ett snyggt ljus där bak också....

några frågor då...

var tar jag enklast strömmen ifrån?
och, jag ska lite senare även sätta neon under bilen.. hur gör jag redan nu så det underlättar tills lite senare vid det tillfället? för jag vill inte koppla något direkt i cigg utaget.. antligen ska det sitta med en dimmer/strömmbrytare elr med fjärrkontroll....

HEEEELP

Inkster Fartsyndare/Musik-narkoman
19 maj 2007 · 199 Inlägg

ta ström direkt från batteriet.. säkra av och dra in till en säkringshållare.. då har du mellan 4-10st (beroende på säkringsbox) platser att dra plusmatning från i framtiden.. när du har tänkt dig att trycka dit en del grejer...

*edit* efter att du dragit in plusmatning till säkring 1 så byglar du från säkring 1 til säkring 2 osv.... då har du +12 volt på alla säkringar.. bara å dra ut en kabel från säkringen till den "förbrukaren" du vill ha

Senast redigerat av Inkster (19 maj 2007)

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?
silverbird
19 maj 2007 · 666 Inlägg

Är det inte rentfömycket ström som du ska ha, så kan du sno strömmen från ciggpluggen, om den endå inte ska användas... jag har gort så, sen så jordade jag i knappen till innerbelysningen, så nu tänds det upp om fossingarna när ja öppnar dörren me

//Silver

Widowmaker
19 maj 2007 · 1 112 Inlägg

Håller på med precis samma här. har revit ner typ halva bilen innuti. En bra grej att ta ström ifrån för att slippa dra helt nytt från batteriet är att ta från cigg pluggen. den är normalt sett ganska högt säkrad så då kan man med gott samvete koppla en del belysning på den. Kör du dioder så kan du slänga på massor för dom utgör ingen större förbrukning.

Jag har gjort så att jag kollat å det finns tre kablar till ciggpluggen i min varav en av dem ger matning från batteriet när jag slå på ljusreläet på en spak. Det gör att det lyser runt cigg uttaget. Detta har jag utnyttjat så att när jag sätter mig i bilen å slår till ljuset i bilen så matar det automatiskt en liten panel som jag satt i handskfacket.
Panelen lyser upp x antal brytare som tänds och därmed blir mitt ljussystem aktiverat det gör att jag kan kontrollera alla ljuskällor individuellt. Om jag däremot vill att allt skall stå i påläge så lämnar jag de brytarna i påläge och när jag då kör ljuset på när jag rullar å sen stänger av så släcker det automatiskt allt ljus när jag drar av reläet. kanske låter skumt beskrivet men jag kan skissa en liten bild å lägga upp ifall ni vill se.

På detta systemet skall dessa kopplas i min bil:

-Neon under bilen
-Belysta matchande spolar munstycken
-Dioder i dörrfacken
-Dioder i facken mellan sätena fram
-Neon på golvet fram och bak
-Neon ram runt stereon
-Dioder monterade under dörrarna som tänder med grönt ljus när jag öppnar dörren(starkt   ljus) lyser på marken
-Dioder i taket på handskfacket som tänder när jag öppnar luckan


Separat baklucke system som kommer jobba på annan princip men även dem att kontrollera i handskfacket. Har använt mig av oginal funktionen i bakluckan. Det sitter en mekanism med en tyngd som tänder belysning när man öppnar luckan till en viss grad. Jag snyltar på denna funktionen å fixar så att allt ljus på baslådan osv tänds med samma brytare men går att slå bort helt i handskfacket

-Kommer sitta ljus i aeroportarna
-ljusringar runt högtalarna
-dioder i taket på bagaget
-kommer även tillkomma någon belysning på stegen.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
clio_blue
19 maj 2007 · 128 Inlägg

Till er som undrar hur de ska göra med neon under bilen,,, Gör som jag,installera neonrören under bilen,dra alla kablar till motorrummet. Köp ett fjärrstyrningskit kostar typ 300-400kr koppla matningen till den lilla dosan på fjärrstyrningskittet och sedan till batteriet.Fungerar perfekt   upp till 70-80m med fjärkontrollen.Hahaha retat ett antal poliser med det hahah

---2Fast 2Furious---
Clio V6
Widowmaker
19 maj 2007 · 1 112 Inlägg

om man sätter neon under bilen! Hur e det lagen lyder!? har för mig att man får ha neon sålänge man inte kan se blotta ljus källan!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
emilwenliden
6 juni 2007 · 44 Inlägg

så ja.. fick det inkopplat idag.. blev riktigt nöjt faktiskt.. å resultatet blev strålande.. ska lägga upp lite bilder.. bytte även alla andra knappar å belysningar i bilen till rött...

gjorde det enklaste att koppla ur ciggpluggen och koppla om allting bakom instrumentpanelen.. å ner mellan sätena... så däre ligger det fint.. och en fjärkontroll till det som gör det hela fulländat..
tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang