Nissan s13 tjuter/skriker vid laddtryck/fullast

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
12 maj 2016 · 5 753 Inlägg

Hej!

Blir inte klok på problemet som uppstod efter en kvälls plågande på bana i höstas.


Det tjuter/skriker vid fullast, så min första tanke var så klart tryckläckage, så har provtryckt systemet upp till 1.7 bar (bilen laddar 1.5bar) utan att hitta några läckage så då funderade jag på om turbon kunde va så slut att lagerna skriker eller att impellern tar i huset så har känt/kollat på axeln och impellern i turbon och inga synliga skador eller onormala glapp där heller, bytt insugspackningar.


Även försökt synat över diverse slangar osv (trots att det endå borde ha upptäckts en dålig slang vid provtryckning.



Så nu vettetusan vad jag ska kolla/felsöka?! Har någon varit med om att lagerna är så dålig att dom skriker i en turbo trots att den inte är glapp?

Har någon nån bättre ide på vad jag bör kolla eftersom jag har hjärnsläpp nu tammefan, så är ni varmt välkommna med tips smile



Ca18det med Garrett T28BB snurra (kullagrad)


Kan bifoga ett klipp där jag gasar lite där ljudet görs lite svagt (låter mer i verkligheten så inbilla er att det låter högre) https://www.youtube.com/watch?v=P6HcQre8gCs

Och ni får ursäkta den konstiga vinkeln samt den något trötta lådan, haha.


Mvh

Senast redigerat av _Glenne_ (12 maj 2016)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang