Hjälp med köp av Mustang

Cacaos
21 april 2017 · 8 Inlägg

Halloj, har länge varit på jakt efter en ny bil och har kollat lite på en Mustang. Men är själv inte så jätte insatt så skulle behöva lite hjälp så man inte blir blåst. Det är en 2007 Mustang GT 4.6 Saleen som är ganska trimmad och ombyggd. Skulle vara underbart om någon kunde ta ett titt och säga om det är värt priset eller inte.

Här är blocket annonsen: https://www.blocket.se/uppsala/Ford_Mus … =9&w=3

jaka54
21 april 2017 · 5 734 Inlägg

Hej!
Det bästa är väl att åka och kolla på den och provköra.
Själv skulle jag inte ta i en "trimmad" bil med tång om aldrig så seriöst byggd då man inte vet hur bilen har körts och behandlats av tidigare ägare.
Skulle jag köpa bil ska det vara en originalare med låga miltal.

moparfarmer österbybruk
22 april 2017 · 267 Inlägg

Kolla med carfax så den inte varit med om någon olycka och blivit utdömd. Tyvärr vanligt med fusklagade nyare usa bilar.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 april 2017 · 17 483 Inlägg

moparfarmer skrev:
Kolla med carfax så den inte varit med om någon olycka och blivit utdömd. Tyvärr vanligt med fusklagade nyare usa bilar.

Ja, larmklockorna ringer när registreringsnummer är dolt.
Be att få detta när du pratar med säljaren. Börjar han prata om annat så lägg på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mew
22 april 2017 · 2 160 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

moparfarmer skrev:
Kolla med carfax så den inte varit med om någon olycka och blivit utdömd. Tyvärr vanligt med fusklagade nyare usa bilar.

Ja, larmklockorna ringer när registreringsnummer är dolt.
Be att få detta när du pratar med säljaren. Börjar han prata om annat så lägg på.

Kan också vara för att slippa oönskade besök där hemma. Som du sade, om han uppger regnummer direkt brukar det vara lugnt. Dock ska man självklart ändå alltid kolla upp det, speciellt på bilar i sådana prisklasser.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 april 2017 · 17 483 Inlägg

Tänkte även på att man kan få en smula uppförsbacke på besiktningen... Kanske snart ska in?

EDIT: Andra stolar, fyrpunktsbälte (nå, original kvar men stolarna är inte helbilsgodkända), diverse roliga rör och öppet filter i maskinrummet...

Sen om säljaren säger "Inga problem kompis" Nja...

Senast redigerat av Hybridsmurfen (22 april 2017)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
22 april 2017 · 10 157 Inlägg

moparfarmer skrev:
Kolla med carfax så den inte varit med om någon olycka och blivit utdömd. Tyvärr vanligt med fusklagade nyare usa bilar.

Provat carfax en gång aldrig mer onödiga pengar, Men man var ju tvungen prova en gång. Man kan googla fram den informationen.

får man regnummer kan man ta fram och googla på chassie nummer är det nå skumt så finner man rätt bil med salvage title på någon skum auktions sajt rätt simpelt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
TurbOla Reservdansk
22 april 2017 · 6 271 Inlägg

Om man ska köpa en bil för 50-250 000kr är det väl inte dyrt med ett Carfax...?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Janneutanb
22 april 2017 · 7 271 Inlägg

Den är seriöst byggd på en ordentlig firma som dessutom hjälper till att sälja bilen samt erbjuder support och service.
Dvs ägaren har spenderat stora summor pengar på bilen och inte gjort en massa själv.

Är det en sån du letar efter med mycket effekt så är det ett bra val sålänge du inte upptäcker några konstigheter när du kikar på den.

Djo
22 april 2017 · 10 157 Inlägg

TurbOla skrev:
Om man ska köpa en bil för 50-250 000kr är det väl inte dyrt med ett Carfax...?

Inte med bilar i den prisklassen men man kan googla fram samma info så är det ju inte direkt värt pengarna eller hur ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
TurbOla Reservdansk
22 april 2017 · 6 271 Inlägg

Djo skrev:
Inte med bilar i den prisklassen men man kan googla fram samma info så är det ju inte direkt värt pengarna eller hur ?

Beror ju på om man tycker det är värt att lägga ner tiden, jag gjorde en Carfax på vad jag tyckte verkade vara en kanonfin Volvo S60R, men det visade sig att den bilen varit krockad i USA och sen importerad till Sverige och lagad...
Tog inte många sekunder att hitta den informationen, för 150kr eller vad det nu kostade.

Googlade min bil nyss med chassinr och enda sökresultatet var från Biluppgifter.se, inget annat överhuvudtaget.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Djo
22 april 2017 · 10 157 Inlägg

TurbOla skrev:

Djo skrev:
Inte med bilar i den prisklassen men man kan googla fram samma info så är det ju inte direkt värt pengarna eller hur ?

Beror ju på om man tycker det är värt att lägga ner tiden, jag gjorde en Carfax på vad jag tyckte verkade vara en kanonfin Volvo S60R, men det visade sig att den bilen varit krockad i USA och sen importerad till Sverige och lagad...
Tog inte många sekunder att hitta den informationen, för 150kr eller vad det nu kostade.

Googlade min bil nyss med chassinr och enda sökresultatet var från Biluppgifter.se, inget annat överhuvudtaget.

Finns det salvage titel så kan man söka på chassie nummer och finna bilder och info på bilen som krockad på olika auktions sidor i USA tar högst någon minut dom gånger jag provat och det är oftast inga vackra bilar man får fram. Hittat sidor där man köpa dessa vrak med tydliga beskrivningar på felen.

Låg en xc60 t6 på blocket förut googlade chassi nummer och fan en bil med samma chassie nummer som var rejält front smälld.

Men ja carfax är smidigt om man inte orkar luska lite själv och speciellt om man ska köpa dyrare bil med import bakgrund.

Men går finna det själv det jag säger.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
torsen
23 april 2017 · 7 238 Inlägg

Bilen väcker onekligen habegär.
Men instämmer i ovanstående inlägg om att bl a inte ta i tång med trimmad bil.
Att inte visa regnr i annons kan vara klokt så man undviker, som någon ovan skriver, oönskade besök.
Men vid kontakt måste säljaren, eller ombudet, lämna ut regnr.
Carfax kan väl vara en klok början.
Skulle jag köpa en Musse måste det absolut vara en "stock car".

Cacaos
26 april 2017 · 8 Inlägg

torsen skrev:
Bilen väcker onekligen habegär.
Men instämmer i ovanstående inlägg om att bl a inte ta i tång med trimmad bil.
Att inte visa regnr i annons kan vara klokt så man undviker, som någon ovan skriver, oönskade besök.
Men vid kontakt måste säljaren, eller ombudet, lämna ut regnr.
Carfax kan väl vara en klok början.
Skulle jag köpa en Musse måste det absolut vara en "stock car".

Fick reg numret direkt när jag frågade, och verkar som en väldigt seriös firma. Men får väll ta och kika på den inom en snar framtid

rcy
26 april 2017 · 1 705 Inlägg

Annonsen ringer flera varningsklockor hos mig.
Vilken seriös trimmare skulle använda sig av uttryck såsom racetanklock, sportknopp, "framtidens motorstyrning" eller "elektroniska mätare"? Det fullkomligt skriker Biltema-grejer eller någon som inte är särskilt insatt men försöker låta hi-tech.

Visst, bilen kan vara seriöst byggd och det kanske bara är så att den som satt in annonsen försöker låta märkvärdig och fyller på med massa nonsens, men jag blir skeptisk som fan bara av att läsa texten.

SportPilot Ubåtsingenjör
26 april 2017 · 7 232 Inlägg

PBZ är en seriös firma... jag hade inte varit rädd för att köpa den bilen
men man får ju räkna med eventuellt strul vid besiktning osv

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
CC72
26 april 2017 · 1 661 Inlägg

PBZ är seriösa så det är väl inget konstigt. Är du inte så haj på bilar eller är beredd på att betala för alla tjänster så är det nog inte rätt bil för dig.

Problem vid besiktning är nog det första jag tänker på. Flygande besiktningar är det andra, bilen är ju inte direkt diskret och lär nog väcka intresse, på gott och ont.

Priset är alltid svårt att sätta då den är så pass ombyggd som den är men nog kan den vara värt pengen.

vad är tanken med din nya bil?

Cacaos
27 april 2017 · 8 Inlägg

CC72 skrev:
PBZ är seriösa så det är väl inget konstigt. Är du inte så haj på bilar eller är beredd på att betala för alla tjänster så är det nog inte rätt bil för dig.

Problem vid besiktning är nog det första jag tänker på. Flygande besiktningar är det andra, bilen är ju inte direkt diskret och lär nog väcka intresse, på gott och ont.

Priset är alltid svårt att sätta då den är så pass ombyggd som den är men nog kan den vara värt pengen.

vad är tanken med din nya bil?

Ja det kan jag förstå och har snackat med dem angående detta. Dem sa att dem kan lösa så bilen är besiktigad i samband med ett köp. Och om man vill kan dem även fixa så dem reggar om den till ombyggt fordon för en slant

Evildan
27 april 2017 ·

Cacaos skrev:

CC72 skrev:
PBZ är seriösa så det är väl inget konstigt. Är du inte så haj på bilar eller är beredd på att betala för alla tjänster så är det nog inte rätt bil för dig.

Problem vid besiktning är nog det första jag tänker på. Flygande besiktningar är det andra, bilen är ju inte direkt diskret och lär nog väcka intresse, på gott och ont.

Priset är alltid svårt att sätta då den är så pass ombyggd som den är men nog kan den vara värt pengen.

vad är tanken med din nya bil?

Ja det kan jag förstå och har snackat med dem angående detta. Dem sa att dem kan lösa så bilen är besiktigad i samband med ett köp. Och om man vill kan dem även fixa så dem reggar om den till ombyggt fordon för en slant

YOLO!

CC72
27 april 2017 · 1 661 Inlägg

Cacaos skrev:

CC72 skrev:
PBZ är seriösa så det är väl inget konstigt. Är du inte så haj på bilar eller är beredd på att betala för alla tjänster så är det nog inte rätt bil för dig.

Problem vid besiktning är nog det första jag tänker på. Flygande besiktningar är det andra, bilen är ju inte direkt diskret och lär nog väcka intresse, på gott och ont.

Priset är alltid svårt att sätta då den är så pass ombyggd som den är men nog kan den vara värt pengen.

vad är tanken med din nya bil?

Ja det kan jag förstå och har snackat med dem angående detta. Dem sa att dem kan lösa så bilen är besiktigad i samband med ett köp. Och om man vill kan dem även fixa så dem reggar om den till ombyggt fordon för en slant

För ett antal tusenlappar vet jag också hur du kan få en bil att bli godkänd UA wink
Sen att den är olaglig direkt utanför porten igen är en annan sak.


Det är ju du som pratat med dom och i slutändan ditt beslut och dina pengar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang