Hybridbil som laddar batteri vid körning ?

Evildan
27 april 2017 ·

KenthIJ skrev:
Någon som tetstat "Nya" Toyota Yaris HSD 2017 ännu?

Såg att Toyotahandlarna annonserar den nu.

Yupp, såklart jag har provkört!
Samma bil fast lite uppsnyggad interiört, plasten är mer som premiumplast och ratten i lädervarianten känns lite greppigare/fetare. Exteriört är det ju lite förändringar men under skalet är saker desamma om än ngt ngt bättre ljudisolerad fast det kan givetvis enbart bero på däcken.
Största fördelen med faceliften är att dom tidigare bilarna blir billigare. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 april 2017 · 17 483 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
Någon som tetstat "Nya" Toyota Yaris HSD 2017 ännu?

Såg att Toyotahandlarna annonserar den nu.

Yupp, såklart jag har provkört!
Samma bil fast lite uppsnyggad interiört, plasten är mer som premiumplast och ratten i lädervarianten känns lite greppigare/fetare. Exteriört är det ju lite förändringar men under skalet är saker desamma om än ngt ngt bättre ljudisolerad fast det kan givetvis enbart bero på däcken.
Största fördelen med faceliften är att dom tidigare bilarna blir billigare. wink

Precis. Jag köpte en ny Volvo V40 Classic -04. Inga problem att pruta 40 lök på den... Så länge man prutar rejält så varför inte?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
30 april 2017 · 1 465 Inlägg

Hade tänkt provköra både Toyota Auris TS Hybrid och "nya" Yaris Hybriden förra veckan men det stormade och blåste så här, så jag tyckte att det inte skulle vara rättvisande för körkänslan.

Har bara sett "nya" Yaris Hybriden på bild och läst på en del om den.

Största nyheterna verkar ju vara omdesignad front och framför :-) allt bakparti samt möjlighet till Bi tone (tvåtons) färgval. Svart tak och antingen röd, blå eller vit kaross.

Även motorn verkar ju vara uppdaterad till en !,5 L snålgående 111hk motor och även tystare CVT-låda och omgjorda motorfästen, nya drivaxlar och omdesignad hjälpram som skall minska ljud och vibrationer. ( har som sagt läst på det här och skall villigt erkänna att jag inte har helkoll på vad allt detta verkligen innebär)

KenthIJ
30 april 2017 · 1 465 Inlägg

Har även kollat med Ford.se och vår lokala Ford handlare ang. C Max Hybrid och fått bekedet att den INTE är aktuell för Svenska marknaden i nuläget. Fordhandlare tror dock att det kommer ett betydligt större utbud Hybrid Fordar i samband med nya avgasreningsregler 2020.

Dock ej någon Ford Mondeo Kombi Hybrid (vilket kanske kunde varit ett alternativ till tre persons och rullstols transportör för vår del).

Mondeon finns ju, som xXSammy tipsade om tidigare i tråden, som Sedan modell men enl. Ford handlaren så vill Ford inte satsa på Kombimodell eftersom man bedömer att kombi modellen i stort sett bara efterfårgas i norra scandinavien.

KenthIJ
4 maj 2017 · 1 465 Inlägg

Listar de hybrider, med ny priser under halvmiljonen, som jag hittat överhuvudtaget.

Några av dem tillverkas väl inte längre men finns att köpa.

Komplettera gärna listan om jag missat nån

(de som verkar passa våra behov bäst av nedanstående skulle nog vara Toyota Yaris HSD till mig och frun och Toyota Prius + till att transportera tre pers. och en rullstol)

Toyota Yaris HSD
Toyota Auris HSD
Toyota Auris Touring Sports HSD
Toyota Prius
Toyota Prius +
Toyota Prius Plug In
Toyota RAV4 HSD
Toyota C-HR HSD
Honda Jazz Hybrid
Hyundai IONIQ Hybrid
Kia Niro Hybrid
Lexus CT 200 H
Lexus IS 300 H
Lexus NX 300 H
Lexus NX 300 H AWD
Lexus GS 300 H
Ford Mondeo sedan Hybrid
Peugeot 3008 Hybrid4
Peugeot 508 RXH Hybrid4
Citroen DS5 Hybrid4
Mercedes C 300 Bluetec Hybrid
Mercedes E 300 Bluetec Hybrid

Evildan
4 maj 2017 ·

KenthIJ skrev:
Listar de hybrider, med ny priser under halvmiljonen, som jag hittat överhuvudtaget.

Några av dem tillverkas väl inte längre men finns att köpa.

Komplettera gärna listan om jag missat nån

(de som verkar passa våra behov bäst av nedanstående skulle nog vara Toyota Yaris HSD till mig och frun och Toyota Prius + till att transportera tre pers. och en rullstol)

Toyota Yaris HSD
Toyota Auris HSD
Toyota Auris Touring Sports HSD
Toyota Prius
Toyota Prius +
Toyota Prius Plug In
Toyota RAV4 HSD
Toyota C-HR HSD
Honda Jazz Hybrid
Hyundai IONIQ Hybrid
Kia Niro Hybrid
Lexus CT 200 H
Lexus IS 300 H
Lexus NX 300 H
Lexus NX 300 H AWD
Lexus GS 300 H
Ford Mondeo sedan Hybrid
Peugeot 3008 Hybrid4
Peugeot 508 RXH Hybrid4
Citroen DS5 Hybrid4
Mercedes C 300 Bluetec Hybrid
Mercedes E 300 Bluetec Hybrid

Honda CR-Z
Honda Insight
Opel Ampera
Chevrolet Volt
VW Jetta

KenthIJ
7 maj 2017 · 1 465 Inlägg

KenthIJ skrev:
Hade tänkt provköra både Toyota Auris TS Hybrid och "nya" Yaris Hybriden förra veckan men det stormade och blåste så här, så jag tyckte att det inte skulle vara rättvisande för körkänslan.

Har bara sett "nya" Yaris Hybriden på bild och läst på en del om den.

Största nyheterna verkar ju vara omdesignad front och framför :-) allt bakparti samt möjlighet till Bi tone (tvåtons) färgval. Svart tak och antingen röd, blå eller vit kaross.

Även motorn verkar ju vara uppdaterad till en !,5 L snålgående 111hk motor och även tystare CVT-låda och omgjorda motorfästen, nya drivaxlar och omdesignad hjälpram som skall minska ljud och vibrationer. ( har som sagt läst på det här och skall villigt erkänna att jag inte har helkoll på vad allt detta verkligen innebär)

Jag missuppfattade nog det där med motorn ... det är nog så att det bara är Bensin varianten som fått ny 1.5L 111hk motor. HSD varienten verkar ha samma bensinmotor som tidigare.

Provkörde iaf "Nya" Yaris HSD i fredags men vad jag kommer ihåg från Yaris HSD Intense modellen som jag provkörde för en månad sedan så tyckte inte minnet att det var någon större skilnad på modellerna i körkänsla.

Skall dock försöka hinna A/B/C testa/köra - Yaris HSD Intense - Nya Yaris HSD och Auris TS HSD vid samma tillfälle, i morgon.

KenthIJ
8 maj 2017 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
Någon som tetstat "Nya" Toyota Yaris HSD 2017 ännu?

Såg att Toyotahandlarna annonserar den nu.

Yupp, såklart jag har provkört!
Samma bil fast lite uppsnyggad interiört, plasten är mer som premiumplast och ratten i lädervarianten känns lite greppigare/fetare. Exteriört är det ju lite förändringar men under skalet är saker desamma om än ngt ngt bättre ljudisolerad fast det kan givetvis enbart bero på däcken.
Största fördelen med faceliften är att dom tidigare bilarna blir billigare. ;)

Jo jag tyckte heller inte att det var så jättestor skillnad i körkänsla/komfort.

Hann dock inte A/B testa mot den lite äldre Intense modellen som jag provkört innan. Skall försöka hinna det i eftermiddag. Skall oxå testa/provköra en Auris TS HDS och jämföra. Tycker att det känns som att Aurisen känns som ändå mer bil men nackdelen med den är ju att den är lite lägre och lite bökigare att gå i och ur (även om den inte är allra värst).

Vad det gäller priser så verkar det ju vara ganska bra "kampanjpriser" på de nya bilarna och även låg "kampanj ränta" om man lånar hos Toyota och det är ju lite svårare att pruta rejält på beggade om man som jag, tänkt byta in min bil, men... å andra sidan verkar det ju vara väl så bra garantier på de begagnade Toyotorna.

KenthIJ
11 maj 2017 · 1 465 Inlägg

(skruvar och funderar vidare)

Provkörde Auris TS HSD härom dagen och även om jag inte hann A/B/C testa mot Yaris HSD arna så tycker jag nog ändå att Auris TS HSD hade ändå bättre körkomfort, även om den är lite bökigare att gå i och ur.

Så...

Tog med rullstolen för att testa i Auris TS HSD i dag igen. Sist jag prövade att lasta rullstolen så diffade det ju på några cm men, och här kommer skruvandet in, efter att ha sänkt handtagen på rullstolen ett par cm (så absolut lågt det går utan att det påverkar körbarheten) och efter att vi tagit ur båda täckskivorna och hårdplastlådan för tillbehör, på bagagegolvet och dessutom skruvat bort ena fästet till plastlådan så fick faktiskt rullstolen plats i bagagen, om man fäller två av baksätena.

Det här möjliggör ju faktiskt transport av tre pers. och en rullstol.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 maj 2017 · 17 483 Inlägg

KenthIJ skrev:
(skruvar och funderar vidare)

Provkörde Auris TS HSD härom dagen och även om jag inte hann A/B/C testa mot Yaris HSD arna så tycker jag nog ändå att Auris TS HSD hade ändå bättre körkomfort, även om den är lite bökigare att gå i och ur.

Så...

Tog med rullstolen för att testa i Auris TS HSD i dag igen. Sist jag prövade att lasta rullstolen så diffade det ju på några cm men, och här kommer skruvandet in, efter att ha sänkt handtagen på rullstolen ett par cm (så absolut lågt det går utan att det påverkar körbarheten) och efter att vi tagit ur båda täckskivorna och hårdplastlådan för tillbehör, på bagagegolvet och dessutom skruvat bort ena fästet till plastlådan så fick faktiskt rullstolen plats i bagagen, om man fäller två av baksätena.

Det här möjliggör ju faktiskt transport av tre pers. och en rullstol.

Du får nog göra ett val här. Skruva ner rullen varje gång eller köpa större bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
11 maj 2017 · 1 465 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:
(skruvar och funderar vidare)

Provkörde Auris TS HSD härom dagen och även om jag inte hann A/B/C testa mot Yaris HSD arna så tycker jag nog ändå att Auris TS HSD hade ändå bättre körkomfort, även om den är lite bökigare att gå i och ur.

Så...

Tog med rullstolen för att testa i Auris TS HSD i dag igen. Sist jag prövade att lasta rullstolen så diffade det ju på några cm men, och här kommer skruvandet in, efter att ha sänkt handtagen på rullstolen ett par cm (så absolut lågt det går utan att det påverkar körbarheten) och efter att vi tagit ur båda täckskivorna och hårdplastlådan för tillbehör, på bagagegolvet och dessutom skruvat bort ena fästet till plastlådan så fick faktiskt rullstolen plats i bagagen, om man fäller två av baksätena.

Det här möjliggör ju faktiskt transport av tre pers. och en rullstol.

Du får nog göra ett val här. Skruva ner rullen varje gång eller köpa större bil?

Njaa, jag behöver ju inte skruva på rullstolen varje gång, (endast ta bort fotstöden och det är en ganska enkel operation med ett napptryck och en vridning) intällningen/skruvandet på handtaget göres en gång och sedan kan de vara så.

Likaså med borttagandet av båda täckskivorna och hårdplastlådan för tillbehör, på bagagegolvet och dessutom skruvat bort ena fästet till plastlådan. Det gör jag en gång sedan får det vara så.

Det skulle funka, (om nu inte det låga insteget stör för mycket :-)  ) enda alternativet om jag skall ha en Hybrid är ju isf Prius + och där får jag ju ha lättviktsramper som skall läggas dit och tas bort varje gång (eftersom den är 10cm högre till lasttröskel än Auris). Dessutom kostar ju Prius + hundratusen till och är dessutom svårare att hitta.

Annars blir det till att behålla VW Touranen eller möjligen skaffa Ford C Max eller Ford S Max men då blir det ju EcoBoost bensinare eller möjligen Diesel (vet dock inte om man vågar köpa diesel i dag).

Som i den här tråden
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319743

Senast redigerat av KenthIJ (11 maj 2017)

xXSammy
11 maj 2017 · 6 572 Inlägg

Provkör C-max och S-max, sen bedöm om de är intressanta wink Gärna med 1.5 ecoboost.. S-max har jag bara kört diesel dock, utom äldre

De/Dem
KenthIJ
12 maj 2017 · 1 465 Inlägg

Blev en Toyota Auris Touring Sport HSD - 2014.

Hämtas på måndag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2017 · 17 483 Inlägg

KenthIJ skrev:
Blev en Toyota Auris Touring Sport HSD - 2014.

Hämtas på måndag.

Gratulerar! Välkommen till klubben för bilar som inte strular! Smäll upp ett foto sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
12 maj 2017 ·

KenthIJ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:
(skruvar och funderar vidare)

Provkörde Auris TS HSD härom dagen och även om jag inte hann A/B/C testa mot Yaris HSD arna så tycker jag nog ändå att Auris TS HSD hade ändå bättre körkomfort, även om den är lite bökigare att gå i och ur.

Så...

Tog med rullstolen för att testa i Auris TS HSD i dag igen. Sist jag prövade att lasta rullstolen så diffade det ju på några cm men, och här kommer skruvandet in, efter att ha sänkt handtagen på rullstolen ett par cm (så absolut lågt det går utan att det påverkar körbarheten) och efter att vi tagit ur båda täckskivorna och hårdplastlådan för tillbehör, på bagagegolvet och dessutom skruvat bort ena fästet till plastlådan så fick faktiskt rullstolen plats i bagagen, om man fäller två av baksätena.

Det här möjliggör ju faktiskt transport av tre pers. och en rullstol.

Du får nog göra ett val här. Skruva ner rullen varje gång eller köpa större bil?

Njaa, jag behöver ju inte skruva på rullstolen varje gång, (endast ta bort fotstöden och det är en ganska enkel operation med ett napptryck och en vridning) intällningen/skruvandet på handtaget göres en gång och sedan kan de vara så.

Likaså med borttagandet av båda täckskivorna och hårdplastlådan för tillbehör, på bagagegolvet och dessutom skruvat bort ena fästet till plastlådan. Det gör jag en gång sedan får det vara så.

Det skulle funka, (om nu inte det låga insteget stör för mycket :-)  ) enda alternativet om jag skall ha en Hybrid är ju isf Prius + och där får jag ju ha lättviktsramper som skall läggas dit och tas bort varje gång (eftersom den är 10cm högre till lasttröskel än Auris). Dessutom kostar ju Prius + hundratusen till och är dessutom svårare att hitta.

Annars blir det till att behålla VW Touranen eller möjligen skaffa Ford C Max eller Ford S Max men då blir det ju EcoBoost bensinare eller möjligen Diesel (vet dock inte om man vågar köpa diesel i dag).

Som i den här tråden
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319743

Eftersom du löser lastningen av stolen så smidigt ska ni satsa på en Auris tycker jag. Smidig trevlig löjligt problemfri och bränslesnål bil som rullar tystare och bekvämare än dom flesta i klassen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2017 · 17 483 Inlägg

Missat något Evil?

"KenthIJ skrev:
Blev en Toyota Auris Touring Sport HSD - 2014.

Hämtas på måndag."

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
12 maj 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:
Blev en Toyota Auris Touring Sport HSD - 2014.

Hämtas på måndag.

Gratulerar! Välkommen till klubben för bilar som inte strular! Smäll upp ett foto sen.

Jag gjorde det, skrev ett inlägg utan att läsa det färskaste i tråden. Nu när jag känner mig så där löjligt nöjd med mig själv släpper jag detta förnöjsamt inåt helgen.

Gratulerar TS även jag till skaran som har hybris.
Instämmer med ovan halvdöda skribent, bilder önskas.

Evildan
12 maj 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:
Missat något Evil?

"KenthIJ skrev:
Blev en Toyota Auris Touring Sport HSD - 2014.

Hämtas på måndag."

För att citera barnen på forumet: ^^

KenthIJ
12 maj 2017 · 1 465 Inlägg

Tackar för hurrarop och uppmuntran.

Jo det känns bra.

Undar dock en sak som jag inte riktigt fått kläm på -

Vad jag förstår kan bilen gå helt och hållet på el/batteri i hastigheter uppåt 40km/h och i ca 2km om batteriet är fullladdat men...
Hur lång tid/körning behövs innan batteriet är fulladdat igen och kan gå ytterligare 2km på el/batteri

Senast redigerat av KenthIJ (13 maj 2017)

KenthIJ
12 maj 2017 · 1 465 Inlägg

xXSammy skrev:
Provkör C-max och S-max, sen bedöm om de är intressanta wink Gärna med 1.5 ecoboost.. S-max har jag bara kört diesel dock, utom äldre

Tackar för tips.

Hade Cmax funnits som Hybrid i sverige, som i USA hade det varit ett hett alternativ för oss (såvitt inte batteriet tar mer plats av bagageutrymmet (som väl är fallet med gas modellen) än i den vanliga C maxen, som ju är ganska på centimetrarna OK för våra behov.

Jag har docxk kollat med både min lokala Fordhandlare och Ford.se och det verkar inte aktuellt att Hybriden kommer till sverige. iaf inte förrän 2020

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang