Allt ljud försvunnit utom basen.

Peugeot_Power
5 juni 2017 · 59 Inlägg

Tjenare! Har ett mycket märkligt problem här.

Chippade i lördags min Skoda, åkte dit och lyssnade på musik precis som vanligt. Under tiden dem chippade höll jag och polarna på att leka med antennen, böja den och hålla på lite. Detta var en regning dag.

När vi åkte därifrån var allt ljud utom baslådans ur funktion. Min första tanke var "Nu har dom ryckt nån kabel" men det har dom förstås inte gjort, dem rör inget som påverkar stereon.

Efter att kollat i Haynes på stereons kopplingsschema såg jag att antennen hade en jordning precis före den går in i stereon.

Det här är min tanke och vad jag testat

1. Antennen tog in vatten och brände jordpunkten eller nånting eftersom vi skruva ut den en bit och då kunde vatten ta sig in vilket gör att allt ljud utom basen (av nån anledning) slutat fungera (Har testat alla källor, USB, Aux, blåtand och radio,inget ljud bara bas)

2. Men ska verkligen antennen påverka allt ljud, eller dens jordpunkt eller vad det är?

3. Kopplade in en annan stereo, den sa "Wiring fault, rewire and reset"

4. Stereon/na jag har är båda eftermarknads, en JVC och en Pioneer om nån undrar

5. Kan lägga till att ingen säkring gått, varken den i stereon eller den i säkringsboxen

Nån som har en tanke? Ta bort antennen och kolla eller, och isåfall hur komplicerat är det?  Visst det är kul att höra turbon spola men man saknar ju musiken när man åker motorväg sad

Ha en trevlig måndag allihopa!

Senast redigerat av Peugeot_Power (5 juni 2017)

Bassiehof
7 juni 2017 · 1 777 Inlägg

Vem behöver mer än bas? Snart är det midsommar, då blir det party ändå när ni får sjunga och skrika er hesa! Om du har "bränd jord" startar väl inte bilen heller? Du har sannolikt fått en kortis nånstans.

Senast redigerat av Bassiehof (7 juni 2017)

mrmercedes
7 juni 2017 · 118 Inlägg

På min JVC-stereo brukade det stå wiring fault när det var kortslutning i högtalarkablarna. Plus och minus gick ihop någonstans.

Anton_B
7 juni 2017 · 30 Inlägg

Haft exakt samma problem. Bråkade med detta i nån månad innan jag tog loss en dörrsida och upptäckte att (+) och (-) stift och kablar från dörrhögtalare låg emot metallen på insidan av dörren.

Så kolla efter kortis runt högtalare? big_smile

BMW 740ia "e38" (1997)
Volvo V70II "fasen" (2011)
Volvo 745 "Panorama" (1990)
Peugeot_Power
8 juni 2017 · 59 Inlägg

Fyfan vad schysta ni är! <3 Om problemet är så enkelt gråter jag nästan big_smile (rev nämligen ut hela innertaket igår bara för att hitta antennens jord haha) Tog nyss med mig förarsidans fronthögtalare och testade med stereon, den spelade fint, så det är väl bara att gå ut och nattmecka lite!

1 TIMME SENARE:

Självklart hade ni rätt, dem nya högtalarna jag installerade bak hade jag inte serparerat ordentligt, så nu har jag lindat eltejp runt varenda högtalarkabel jag hittade, och allt utom en diskant fungerar som vanligt! big_smile

Senast redigerat av Peugeot_Power (8 juni 2017)

Anton_B
11 juni 2017 · 30 Inlägg

Peugeot_Power skrev:
Fyfan vad schysta ni är! <3 Om problemet är så enkelt gråter jag nästan big_smile (rev nämligen ut hela innertaket igår bara för att hitta antennens jord haha) Tog nyss med mig förarsidans fronthögtalare och testade med stereon, den spelade fint, så det är väl bara att gå ut och nattmecka lite!

1 TIMME SENARE:

Självklart hade ni rätt, dem nya högtalarna jag installerade bak hade jag inte serparerat ordentligt, så nu har jag lindat eltejp runt varenda högtalarkabel jag hittade, och allt utom en diskant fungerar som vanligt! big_smile

Kul att höra! Åkte runt med bara bas i flera veckor i min bil. Vet hur hemskt det är.

BMW 740ia "e38" (1997)
Volvo V70II "fasen" (2011)
Volvo 745 "Panorama" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang