11443
Sök

Kjolpaket till V40

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Hej, köpte en Volvo V40 för ett par veckor sen och kan inte vänta längre nu, har ett behov av att fixa med den lite:). I helgen var jag inne och tonade rutorna och fick där ett par tips ang. montering av kjolpaket. Eller tips och tips, snarare att dom avrådde mig från att montera själv. De sa att kjolpaket för 10 000kr ofta behövs fixas med i ett par veckor innan det är helt perfekt för bilen. De sa att det skulle kosta 10000 för lackering, 10000 för montering alltså totalt 30000 kr för allt då. Är det dyrt med 30000 kr för ett monterat, lackat kjolpaket? eller är det något jag måste räkna med?

Min fråga är om man kan montera och fixa kjolpaketet(inte lacka) själv? Har haft ögonen på ett från realcar.se, deras X40 dynamic kit. Någon som har erfarenhet av realcars kit, brukar iså fall deras kit passa bra från början eller behövs det fixas med mycket?

Är montering något som en "vanlig"tongue människa klarar av? eller är det säkrast att lämna in allt?

MVH

hmmmm
1 094 Inlägg
17 juni 2007
ja realcar vette fan. bara hört dåliga saker om  deras kvalitet på sakerna. jag köpte mitt på mh styling. tog ca 2 dagar o få det o passa bra o sen kostade det 4500 att lacka det + vinge och ögonlock, vet inte vad kitet kostar idag. jag köpte mitt på elmia förra året betalade 6000 + 1500 för vinge o ögonlock
så totalt har jag betalat 12000 för allt. o gjort jobbet själv

289 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Okej så realcars grejer är inget att satsa på då? Gillade ju tyvärr det paketet väldigt mycket.
Men vad är det man ska tänka på när man ska få det att passa bra? alltså är det fästen man får bygga själv eller är det formerna på kjolpaketet som behöver slipas lite på? 12000 kr lät verkligen inte farligt, dock gör 30000 det.
Hade du fixat med liknande innan du satte igång med kjolpaketet eller är det inte så svårt som det verkar?

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
17 juni 2007
Realcars kitt har vad jag förstått fästen och allt färdigt, dessutom är deras sidokjolar gjutna i ABS-plast.
Har inte hört nått dåligt om Realcars passform på Volvokitten. Så nu är vi väl en mot en.
Ett tips är att gå in på TurboPerformanceClub och fråga folk som verkligen vet hur passformen är.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

X40 Nordic
784 Inlägg
17 juni 2007
Tycker inte att man ska oroa sig förmycket över passformen. Nästan alla kit som finns på markanden till v40 är bra och passar ganska bra. Men det finns inget som man bara kan köpa och skruva dit. Men det brukar aldrig behövas allt förmycket jobb på de. Gå och kolla på www.x40nordic.com och se vad som finns där finns även ett forumsinlägg med alla kit som fnns till x40..

289 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Torlejf skrev:
Realcars kitt har vad jag förstått fästen och allt färdigt, dessutom är deras sidokjolar gjutna i ABS-plast.
Har inte hört nått dåligt om Realcars passform på Volvokitten. Så nu är vi väl en mot en.
Ett tips är att gå in på TurboPerformanceClub och fråga folk som verkligen vet hur passformen är.

Mvh. David.

Ok smile men det låter bra!

Överhuvudtaget med kjolpaket, är det mycket som behöver ändras och är det något två personer som inte gjort liknande innan klarar av? hmm Lite tråkigt att behöva lämna in skiten och betala 10000 för endast montering....

med lem
1 147 Inlägg
17 juni 2007
det klarar deffenitivt en vanlig människa av. jag fick lite rabatt på mitt kjolpaket visserligen, men lack kostade 5000 för mig o monterade o byggde om själv med noll erfarenhet i ryggen... så det e inget svårt..

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

289 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
m_a_c skrev:
Tycker inte att man ska oroa sig förmycket över passformen. Nästan alla kit som finns på markanden till v40 är bra och passar ganska bra. Men det finns inget som man bara kan köpa och skruva dit. Men det brukar aldrig behövas allt förmycket jobb på de. Gå och kolla på www.x40nordic.com och se vad som finns där finns även ett forumsinlägg med alla kit som fnns till x40..

Vad är det oftast som behöver göras med paketen då? är det fästpunkter som behöver skapas/flyttas? Eller formerna på själva paketet som behöver slipas till?

Kanske dumma frågor, men är helt ny på detta och vill gärna veta vad jag ger mig in på, innan jag gör det:P smile

hmmmm
1 094 Inlägg
17 juni 2007
nä då inte svårt o göra. v40 är min första bil jag gjort någe sånt här med. stagean blir nr 2 smile

X40 Nordic
784 Inlägg
17 juni 2007
jonatk skrev:
m_a_c skrev:

Vad är det oftast som behöver göras med paketen då? är det fästpunkter som behöver skapas/flyttas? Eller formerna på själva paketet som behöver slipas till?

Kanske dumma frågor, men är helt ny på detta och vill gärna veta vad jag ger mig in på, innan jag gör det:P smile

Fästpunkterna brukar alltid lösa sig inte så svårt att hitta. Det är offtast bara borra ett hål eller likanande och sen dra i en skruv. Där det brukar bli fel med passformen är i skarven mella kjolen och karossen. Men även detta brukar inte vara allt för svårt att ordna. Man kan vara ganska säker när man har en x40 för eftersom den betraktas som en lyx bil i många länder utanför sverige så finns det inte allt för många tillverkare av osäriösa paket. Om jag var du så skulle jag satsa på realcars paket det är ett bra paket som brukar passa bra. Har bara hört bra saker om det. Och om det skulle bli problem så kan man ju alltid me medlem i x40 nordic och fråga runt där. Du kommer garanterat att få bra svar på ditt problem.

289 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Tack för alla svar smile inte alls lika orolig längre som jag var innan. Trodde allt skulle behöva gå på 30 000kr, men verkar som att det går ner mot 15000 big_smile Om passform och liknande löser sig smile
Hur löser man det med passformen i skarven mellan kjolen och karossen? spacklar man och slipar då eller?

Tack!

Pulare
248 Inlägg
17 juni 2007
Det du kommer behöva gör själv är att demontera gamla fronten och flytta över krockbalk osv på nya fronten, om du vill köra med det dvs... Vilket jag rekomenderar iaf... Så mycket bättre fäste och stabiltet i fronten då... Och säkrare om du skulle smälla...
Annars så är passformen jävligt bra. Så länge du inte har tummen mitt i hand så kommer det att lösa sig=) Lycka till!

1 833 Inlägg
17 juni 2007
Jag har hört mycket skit om Realcar. Jag var på Blackrace idag, var 2st x40 parkerade där, med just realcar paket, och båda bilarna såg förjävliga ut, glipor här och där.
Men det är klart, lägger man ner tid, och är noggran så får man det att sitta bra.

Fästpunkter är inga problem att lösa, på mitt kitt fanns det bara fästpunkter i hjulhusen, så jag fick lösa rästen själv.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

289 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Squadron skrev:
Jag har hört mycket skit om Realcar. Jag var på Blackrace idag, var 2st x40 parkerade där, med just realcar paket, och båda bilarna såg förjävliga ut, glipor här och där.
Men det är klart, lägger man ner tid, och är noggran så får man det att sitta bra.

Fästpunkter är inga problem att lösa, på mitt kitt fanns det bara fästpunkter i hjulhusen, så jag fick lösa rästen själv.

Okej, men hur fäste du ditt då och i vad? Kan inte tänka mig att sidokjolarna är något problem, eller? det är väll mer fram och bak?

1 833 Inlägg
18 juni 2007
jonatk skrev:
Squadron skrev:

Okej, men hur fäste du ditt då och i vad? Kan inte tänka mig att sidokjolarna är något problem, eller? det är väll mer fram och bak?

Bakkjolen sitter nu i hjulhusen + att jag tillverkade en metallvinkel som jag skruvade fast i karossen, som jag sedan limmade fast kjolen på.

I fronten byggde jag med fogskum, för att få något att limma fast i krockbalken.

289 Inlägg
18 juni 2007
Trådstartare
Squadron skrev:
jonatk skrev:
Squadron skrev:

Bakkjolen sitter nu i hjulhusen + att jag tillverkade en metallvinkel som jag skruvade fast i karossen, som jag sedan limmade fast kjolen på.

I fronten byggde jag med fogskum, för att få något att limma fast i krockbalken.

Okej tack så mycket smile jag och far min får la försöka i alla fall smile På nått eller annat sätt så löser de sig säkert ändå... hoppas jag på tongue

med lem
1 147 Inlägg
18 juni 2007
eller så gör man det ännu enklare för sig som jag gjorde.. man rycker loss "plastskenan" som sitter kvar bakom originalstörfångarna, trycker på den på krockbalken, sen har man värsta braiga stödet o behöver inte tillverka nått i fogskum...funkar iaf utmärkt att göra scstylings kit.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

1 833 Inlägg
18 juni 2007
dallelito skrev:
eller så gör man det ännu enklare för sig som jag gjorde.. man rycker loss "plastskenan" som sitter kvar bakom originalstörfångarna, trycker på den på krockbalken, sen har man värsta braiga stödet o behöver inte tillverka nått i fogskum...funkar iaf utmärkt att göra scstylings kit.

Detta fungerade inte för mig, hade behövt såga sönder plasten i så fall, och jag kännde då att jag inte ville göra detta.

Har för mig dock att det brukar fungera att göra så på Realcar också.

med lem
1 925 Inlägg
18 juni 2007
jonatk skrev:
Hej, köpte en Volvo V40 för ett par veckor sen och kan inte vänta längre nu, har ett behov av att fixa med den lite:). I helgen var jag inne och tonade rutorna och fick där ett par tips ang. montering av kjolpaket. Eller tips och tips, snarare att dom avrådde mig från att montera själv. De sa att kjolpaket för 10 000kr ofta behövs fixas med i ett par veckor innan det är helt perfekt för bilen. De sa att det skulle kosta 10000 för lackering, 10000 för montering alltså totalt 30000 kr för allt då. Är det dyrt med 30000 kr för ett monterat, lackat kjolpaket? eller är det något jag måste räkna med?

Min fråga är om man kan montera och fixa kjolpaketet(inte lacka) själv? Har haft ögonen på ett från realcar.se, deras X40 dynamic kit. Någon som har erfarenhet av realcars kit, brukar iså fall deras kit passa bra från början eller behövs det fixas med mycket?

Är montering något som en "vanlig"tongue människa klarar av? eller är det säkrast att lämna in allt?

MVH

kör ner kitet till mitt jobb så fixar jag det med lack o montering för 10 000,,,dvs du tjänar 10 000 smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

289 Inlägg
18 juni 2007
Trådstartare
_fillan_ skrev:
jonatk skrev:

MVH

kör ner kitet till mitt jobb så fixar jag det med lack o montering för 10 000,,,dvs du tjänar 10 000 smile

Hmmm lät ganska intressant big_smile gjort något annat lack jobb så man kan se hur de blev då? smile vill ha det så fint som de kan bli ju tongue

Och du jobbar var? smile

Sök