Detta ska bli min hobbybil för bankörning. Slutmålet är under 1000 kg och 300 Whp. Den kommer byggas som ren banbil MEN den ska vara 100% besiktningsbar. Receptet för 300 whp har startat K20 är inhandlad!
Det ger lite myslimpa med en halvbitter smak av avundsjuka Riktigt bra satt dom!
Måste ta tag i min fälgsituation snart jag med. Tror du kommer vara snabbare på Mantorp också, jag har aldrig kört där och förra säsongen visade det sig ju att jag är en fegis som inte vågar hålla i
razpataz skrev: Penisen så hård att det gör ont. Världens bästa fälg, och det säger jag 100% opartiskt!
100% opartisk helt klart! Tack gullet
toasted skrev: Det ger lite myslimpa med en halvbitter smak av avundsjuka Riktigt bra satt dom!
Måste ta tag i min fälgsituation snart jag med. Tror du kommer vara snabbare på Mantorp också, jag har aldrig kört där och förra säsongen visade det sig ju att jag är en fegis som inte vågar hålla i
Ja det blev bättre än jag väntade mig faktiskt. Ha ha nä tro mig Mantorp är drygt 1.1/2 min transportsträcka med min bil. Och jag kommer köra slut på det sista av mina R888 där så det blir inte Kumho.
Så hur gick det nu? Sett dig på något klipp från Kinnekulle och antar du var på Mantorp också. Några nya uppenbarelser med nya däck? Go feeling i bromsarna? Några nya personbästa?
toasted skrev: Så hur gick det nu? Sett dig på något klipp från Kinnekulle och antar du var på Mantorp också. Några nya uppenbarelser med nya däck? Go feeling i bromsarna? Några nya personbästa?
Dags att rapportera!
Kommer mer info senare. Jag bjuder på Kinnekulle-film tillsvidare.
Kinnekulle avklarades 1/5 med en bästa tid på 1.04,32 MEN en virtual best på 1.01,35!! Jag tror att jag vet var jag kan kapa 1 sekund nu när jag har synat loggen från Harrys.
toasted skrev: Kul! Du ser ut att ha bra spår på kullen och bilen verkar hålla i bra i kurvorna. Balls att hålla fullt under bron också
Ja bilen ligger som ett strykjärn efter backen men nu känner jag hämningarna i 150hk. Sista sommaren med det nu dock.
Hålla fullt är ju lugnt när man bara ligger i 160/165 där Jag ska försöka hålla fullt andra vändan under bron också! vi får se om jag vågar. Nästa gång kommer jag ju dock ha 200hk så vi får se
Daugaard skrev: Ja bilen ligger som ett strykjärn efter backen men nu känner jag hämningarna i 150hk. Sista sommaren med det nu dock.
Hålla fullt är ju lugnt när man bara ligger i 160/165 där Jag ska försöka hålla fullt andra vändan under bron också! vi får se om jag vågar. Nästa gång kommer jag ju dock ha 200hk så vi får se
Så det blir motorbygge i vinter?
Ja den ser väldigt balanserad ut så bara att hålla i Går det även med karossbilar utan någon vidare aerodynamik? Trodde det bara var tuffa snubbar med vinge som klarade sånt.
Ska bli kul att se hur tiderna och bilen utvecklar sig!
Ja den ser väldigt balanserad ut så bara att hålla i Går det även med karossbilar utan någon vidare aerodynamik? Trodde det bara var tuffa snubbar med vinge som klarade sånt.
Ska bli kul att se hur tiderna och bilen utvecklar sig!
Ja det är tanken. Den vita karossen klarar inte en besiktning till så allt ska flyttas över till min röda kaross och då tänkte jag påbörja K20 swappet samtidigt. Jag hoppas att jag hinner få ut den till sommaren 18 men vi får se.
Ha ha ja nog verkar det gå iaf, om det inte är på ren pin kiv jag gör det
Ja nu har jag ju sagt att det bara är effekt som saknas också så jag har ju lite press på mig att den blir snabb med nya motorn.
Inget har gjorts sedan förra körningen, jag har bara inväntat årets för mig sista körning tillika karossens sista körning.
Bavaria Racing anordnade trackday dagen innan Fordklubben så jag tänkte köra på båda dagarna. Massor med körning med andra ord.
Utvärdering "Nya Gelleråsen" Nya asfalten och nya kurvan har gjort massor med skillnad! Ojämnheterna i och efter första kurvan (Trösen) är helt borta och det går att gena ganska gött med ena hjulparet på insidan av curbsen. Inbromsningen vid Ejes är bättre och utan ojämnheter efter krönet, dock fortfarande ojämnt innan krönet även om det är mindre än förut. Nya kurvan ska vara bättre för motorstarkare bilar (ca 1 sekund snabbare än gamla kurvan) men den passade mig bättre än den gamla och jag hade lättare att hitta spår.
Körningen: Bilen kändes stabil och med något högre tryck i framdäcken än tidigare (Kinnekulle) så såg däckslitaget betydlig bättre ut. Kinnekulles långa höger "Kvarnen" äter vänster fram med en skum slitagebild. Varmtrycket nu var 2,35 fram och 2,0 bak, tidigare har jag haft 2,0 fram och bak. Förra året hade jag Toyo R888 GG i år Kumho V70A K61, bara där är det ca 1 sekund per varv enligt de flesta test jag sett. Förra årets bästa tid va 1:23,72 dagens bästa tid blev 1:20,94 vilket jag är grymt nöjd med!
Här kommer två videos från dagen.
Bavaria Racing har även en Time Attack serie som tillåter annat än BMW så jag tänkte att den kan det va kul att komma sist i men det gick tyvärr inte.
Jag hade chansen att göra en corner weight tack vare Fredrik Skoghag som ställt upp sin SMA-buss i depån. Resultatet är helt ok tycker jag. Nu ska det i ny motor som väger mer så det blir ändå till att göra om, men kul att se.
Det dåliga vädret på Fordklubbens körning och faktumet att det gick så bra på lördagen gjorde att jag avstod körningen med Fordklubben.
Din bil ser riktigt snäll och balanserad ut, riktigt snyggt kört. Ska bli intressant att testa banan med nya sträckningen och beläggningen. Blir det inget Kinnekulle i höst för dig då?
Ska bli intressant att se bygget av nya karossen också, kommer ju aldrig lyckas komma ikapp
razpataz skrev: Snyggt kört, ser helt fantastiskt skoj ut. Måste hinna testa Gelleråsen detta året jag med!
Tack och ja det är det Det måste du verkligen!!
toasted skrev: Din bil ser riktigt snäll och balanserad ut, riktigt snyggt kört. Ska bli intressant att testa banan med nya sträckningen och beläggningen. Blir det inget Kinnekulle i höst för dig då?
Ska bli intressant att se bygget av nya karossen också, kommer ju aldrig lyckas komma ikapp
Ja den är riktigt snäll och beskedlig. Väldigt lätt att köra fint med. (med andra ord är det inte speciellt snyggt kört, det blir inte värre än sådär bara )
Nej inge Kullen. Är på bröllop då. Nu laddar jag plånboken för en massa godis...
Senaste uppdateringen är från Juli 2017 och fram till den 23/2-18 hade jag inte gjort ett skit! Sista januari sa jag upp mig utan att ha ett jobb och planen blev att sluta sista april. Så blev det inte när jag väl hittade ett jobb så slutdatum blev 2/3. Jag har alltid haft bilen på jobbet så nu blev det bråttom!
23/2 såg bilen ut så här.
Med hjälp av de mest hjälpsamma vänner jag har började rivandet av vita bilen. Efter 23e såg bilen ut så här.
24e hämtas röda bilen och körs till jobbet.
25e rivs bakvagnen och den nya monteras nästan klart. Bilen är i ett grymt skick ur rostsynpunkt. Funderar fan på att flytta till Gotland. 30 år gammal och 20000 mil men det märks inte.
(Väldigt mycket kalk dock)
26e vilodag (hämtar barnen på förskola och skola)
27e görs bakvagnen klart, vi börjar med framvagnen och lite karossdelar.
28e fortsätter med montering av framvagn och karossdelar.
1a hämtas vita bilen och körs på skroten med det mesta från den röda som inte skall sparas.
Sen fortsätter vi med att riva ur onödig inredning för att kunna montera stolar.
Mätarhuset byts ut så ABS-Lampan försvinner och blinkersindikatorerna fungerar. Vi konstaterar att spolningen till framrutan inte funkar men gamla bilen är redan pressad på skroten... Typiskt mig att missa något sådant. Solskydden skulle jag också behövt spara men det missade jag.
2a åker till Biltema och hittar en lämplig spolarpump. Monterar den och asgamla vinterdäck och kör bilen till besiktning.
Blanka papper och 2 år till nästa besiktning! Woop woooop!!
Kör bilen till nya jobbet
3/3 in i värmen
7 dagar 7 vänner 100h så var det klart. Grymt stort tack till alla inblandade!!