6281
Sök

Skillnad mellan bandpass och basreflex låda?

425 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Vad är skillnaden på Bandpass och basreflex låsa?

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?

21 761 Inlägg
17 juni 2007
Menar du skillnaden på hur de ser ut eller hur de låter?

2 201 Inlägg
17 juni 2007
enkel förklaraing, basreflex har portar. bandpass så är basen "instängd" inne i lådan.
basreflex är mer allround, medan bandpass är en typ "entons" bas

21 761 Inlägg
17 juni 2007
Fast då beror det på hur lådan görs också. Man kan få bandpasslådan att låta fruktansvärt trist och entonig om man vill, däremot kan lådan då spela väldigt högt. Det går att göra så att bandpasslådan spelar ganska neutralt eller djupt också, men då är det på bekostnad av verkningsgraden.

Som vanligt handlar det om en kompromiss.

med lem
1 925 Inlägg
17 juni 2007
jag skulle gärna  vilja ha bandpass låda till mina basar,,,skulle det funka ?

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

10 287 Inlägg
17 juni 2007
Vad har dom för Small-Thiele parametrar?

/Göran

_fillan_ skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
17 juni 2007
Vas= 224,4 liter
Qms= 7,919
Qes= 0,453
Qts= 0,428
Fs= 24 Hz

Det borde fungera med bandpass, men lådorna till bandpass brukar bli minst lika stora som basreflex och ibland större. Har tjuvkikat på en bandpass i mitt program.

Sprox: Säg till om du inte tycker om OT.
Senast redigerat av Drönirettab (17 juni 2007)

med lem
1 925 Inlägg
17 juni 2007
Sharky skrev:
Vad har dom för Small-Thiele parametrar?

/Göran

_fillan_ skrev:

hmm,det var väl det drönirettab skrev ? smile
Senast redigerat av _fillan_ (17 juni 2007)

21 761 Inlägg
17 juni 2007
Jag kan PM:a eftersom det har blivit OT.

med lem
1 925 Inlägg
17 juni 2007
Drönirettab skrev:
Jag kan PM:a eftersom det har blivit OT.

det låter bra så slipper vi sabba hans tråd smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 juni 2007
sprox skrev:
Vad är skillnaden på Bandpass och basreflex låsa?

Likheten är att båda producerar ljud genom användande av en port. Men en basreflex använder dessutom själva konne att återge en del av ljudet. I en bandpass kommer allt ljud ur porten.

Filtreringseffekten i en bandpass är högre än för en basreflex. Det betyder i klartext att den rullar av skarpare, upp till 24dB/oktav, mot en 12dB / oktav för en basreflex. Det gör att man kan behöva stämma av en bandpass lite lägre.

Bandpasslådan har oftast lite sämre stegsvar, dvs en basreflex återger insignalen en aning bättre, men detta är marginellt.

Man kan däremot få en bandpass att spela lite högre över ett lite bredare frekvensområde än en basreflex, men även detta är marginellt.

Den STORA fördelen med bandpass är just att eftesom allt ljud kommer ur porten, så kan man använda detta till sin fördel i installationer där man inte får plats med själva elementet. Till exempel i bilar med plåthatthylla. Då kan man dra upp en 4tums port från bandpasslådan, men man har oftast problem att få plats med en 12tummare...

En nackdel med bandpass är att talspolen ofta får ganska dålig kylning, samt att det är oerhört svårt att höra om den börjar dista, så man skall vara försiktig med bandpasslådor. Man MÅSTE ha subsoncfilter på dem, just av den anledningen, men även för att under resonansfrekvensen blir konutslaget enormt. Det är således stor risk att elementet går sönder, och man får ingen som helst förvarning. Det får man ju på en basreflex (och sluten).

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
19 juni 2007
jonash skrev:
En nackdel med bandpass är att talspolen ofta får ganska dålig kylning, samt att det är oerhört svårt att höra om den börjar dista, så man skall vara försiktig med bandpasslådor. Man MÅSTE ha subsoncfilter på dem, just av den anledningen, men även för att under resonansfrekvensen blir konutslaget enormt.

Men att konutslaget under resonansfrekvensen blir extremt stort, det gäller väl bara 6:e ordningens bandpass. 4:e ordningens bandpass får ju samma typ av konutslag som på en vanlig sluten låda. Sedan blir det väl inte sämre kylning på en bandpass jämfört med en vanlig sluten heller tycker jag.

Eller är jag ute och cyklar nu?

Sök