Slipning inför lack

CrazY_SweD
17 juni 2007 · 155 Inlägg

Tjena.
Skulle behöva lite tips och råd på vad man ska tänka på när man slippar sin bil.
Ska man ha någon speciel grovlek på slippapper, våt eller torr slipa frågor som dom typ.
Har ni några andra bra tips så bara skriv:)
Mvh

mstoltz Lackerare
17 juni 2007 · 159 Inlägg

CrazY_SweD skrev:
Tjena.
Skulle behöva lite tips och råd på vad man ska tänka på när man slippar sin bil.
Ska man ha någon speciel grovlek på slippapper, våt eller torr slipa frågor som dom typ.
Har ni några andra bra tips så bara skriv:)
Mvh

Skall du slipa rost, så skall du använda 120 eller 240 papper.
Skall du sedan använda spackel, så börja med 240 papper och avsluta med 500-600 papper för ett repfritt resultat.

På mitt LackForum på tråden FAQ, finns lite tips.

Kika gärna in där smile

Lycka till
MVh

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/
Speedman Bilvårdsexpert
18 juni 2007 · 663 Inlägg

mstoltz skrev:

CrazY_SweD skrev:
Tjena.
Skulle behöva lite tips och råd på vad man ska tänka på när man slippar sin bil.
Ska man ha någon speciel grovlek på slippapper, våt eller torr slipa frågor som dom typ.
Har ni några andra bra tips så bara skriv:)
Mvh

Skall du slipa rost, så skall du använda 120 eller 240 papper.
Skall du sedan använda spackel, så börja med 240 papper och avsluta med 500-600 papper för ett repfritt resultat.

På mitt LackForum på tråden FAQ, finns lite tips.

Kika gärna in där smile

Lycka till
MVh

Ursäkta, men mer fel kan man nog inte ha tyvärr. Slipa rost med P120 går, men ingen mening att lägga energi på det när djupa porer är kvar efteråt ial.

Blästra för att få bort rost är enda alternativet!
Mellangrunda sedan med washprimer/epoxy och spackla sedan. Slipa spackel och avsluta med P320 och sedan fyller. Använd rätt fyller och kulör som passar den kulör du ska lackera bilen i, då du kan använda den som grund asmtidigt om du inte slipar igenom på något ställe.
Slipa fyllern med P800. Sedan klart. Behöver inte våtslipa.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
mstoltz Lackerare
19 juni 2007 · 159 Inlägg

Jovisst kan man blästra bort rosten, men om man nu inte har blästermaskiner och sand, så kan man använda P120 eller P240 papper.

Så har jag och säkert många andra gjort på sina bilar genom åren, utan några problem.

Jag tror inte att varje människa som gör vid rost på sina bilar står med blästringsmaskiner i sitt garage eller på parkeringen.......om man kanske inte har en verkstad där det finns maskin för det.

Sedan så behövs kompressor för att kunna använda blästringen, och har man inte kompressor och blästringsverktyg, så får man helt enkelt använda slip papper.

Jag ville på ett enkelt sätt förklara frågan som ställdes om vilken kornstorlek på slip pappert.

Sedan är jag inte sämre än att jag kan hålla med dig att blästra är ett bra alternativ, men INTE det enda alternativet som du skrev.

Och om du tittar inne på LackForumet, inne på FAQ på tråden "laga rost", så beskriver jag också där inne att det är bra om man har och kan använda blästring.

( "Slipningen:
Har man en blästringspistol är det bättre och går lite fortare, men har man inte det
så kan man göra så här: " ).......står det .

Så sådär jätte fel som du beskrev att jag har...är det ju inte riktigt...eller hur?

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/
Speedman Bilvårdsexpert
19 juni 2007 · 663 Inlägg

Tyvärr alltså, så tycker jag faktist fortfarande det:| Ska man slipa rost för hand med P120-240 så kan det lika gärna vara. Rosten kommer snart igen garanterat. Vet att lackerare gillar att slipa rost med slippapper, men det håller tyvärr inte någon längre tid. Billigare att köpa ett blästerset för 500:- än att lackera om ytan inom nått år för någrta tusen+ jobbet och tiden det tar som bilen får stå stilla och risk för kulörskillnad om man inte blandar till exakt likadant som sist. Då blir det meryta och helt plötsligt mera jobb.
Detta är min personliga åsikt, och jag tycker att kan/hinner man inte göra det ordentligt så kan det lika gärna vara.roll

Har man inte kompressor så ska man nog inte göra jobbet själv helt enkelt. Stå och slipa en hel bil inför lack för hand tar annars hur lång tid som helst!

Finns bara 3st alternativ för att få bort rost helt. Antingen byta plåten, blästra eller slipa med bandslip, och tenna om man har möjlighet.

Senast redigerat av Speedman (19 juni 2007)

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
mstoltz Lackerare
19 juni 2007 · 159 Inlägg

Ja ja....en sak är vi i alla fall överens om, och det är att bästring är bättre än papper, men har man inte maskiner för att blästra, och fortfarande vill göra vid sin rost, så får man helt enkelt ta vad man har....... dvs slippaper.

Vill man sedan ha det bäst gjort lämnar man bilen till en verkstad med erfarenheter , och maskiner och som kan.

MVH

Senast redigerat av mstoltz (19 juni 2007)

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/
aenfors
19 juni 2007 · 375 Inlägg

Beror ju även helt på hur mycket rost det är. vissa fall räcker det med att slipa, vissa fall måste man blästra, vissa fall måste man byta ut. Håller med om att blästra är bättre än att slipa.

Thullen
19 juni 2007 · 1 653 Inlägg

slipa först med 120-papper sen kör med POR15 eller något över det som blir kvar, då håller sig rosten borta!
Man måste inte nödvändigtvis blästra, men klart bästa, inget att diskutera!

Men har man inte tillgång till bläster kan du köra med någon rostkonverterare, inte vanlig rostskyddsfärg, utan ett medel som gör om rosten till något annat och binder det så det inte sprids. typ POR15. (Paint over rust)

sen slipa med 240 papper innan slipgrunden, sen slipa grunden med 500-600-papper som sagt ovan, sen lacka!

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
LillNaisarn
19 juni 2007 ·

Han undrade väll vad man borde tänka på då han ska slipa ner bilen och inte hur man ska fixa rost roll ? för vad jag ser på bilderna så ser hans bil inte ut rostig,

mstoltz Lackerare
19 juni 2007 · 159 Inlägg

LillNaisarn skrev:
Han undrade väll vad man borde tänka på då han ska slipa ner bilen och inte hur man ska fixa rost roll ? för vad jag ser på bilderna så ser hans bil inte ut rostig,

Jo det är sant;)

Det bästa är att använda en Excenterslip.
Använd 500-800 papper, och bara precis "rugga" upp ytan, dvs du skall inte gå igenom lacken.

Ska du använda våtslip så använd ett högre papper mellan 800-1200, eftersom vattnet "sköljer" av dammet från pappert, och inte som när du använder torrslip så att säga.

Då kan du använda den gamla lacken som "grundfärg".

Ett tips är att maskera lister och liknande som inte skall lackas. På det viset så skyddar du det som inte skall lackas om man råkar komma lite för nära med slipen.

Skall du själv lacka så tvätta av bilen med ett medel som tar bort fett och damm från bilen.
Och du kan också sedan använda en klibbduk, för att vara extra säker på att du fått bort damm och fett osv.

Och ska du står i garage och lacka så ta ut alla grejer och spola av väggarna och golvet, men låt lite vatten vara kvar på golvet, för det binder dammet.

Och använd skyddsmask.

Lycka till smile

Och ber om ursäkt, var inte meningen att tjafsa om rost osv, för det var ju egentligen inte din fråga smile

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/
LillNaisarn
19 juni 2007 ·

mstoltz skrev:
Och ber om ursäkt, var inte meningen att tjafsa om rost osv, för det var ju egentligen inte din fråga smile

MVH

Är väll inget att be om ursäkt för, var iaf intressant läsning ang rost då jag själv håller på rostlaga min bil mer eller mindre men valt att ist för att slipa eller blästra byta ut till nya plåtdelar smile

mstoltz Lackerare
19 juni 2007 · 159 Inlägg

LillNaisarn skrev:

mstoltz skrev:
Och ber om ursäkt, var inte meningen att tjafsa om rost osv, för det var ju egentligen inte din fråga smile

MVH

Är väll inget att be om ursäkt för, var iaf intressant läsning ang rost då jag själv håller på rostlaga min bil mer eller mindre men valt att ist för att slipa eller blästra byta ut till nya plåtdelar smile

Tackar smile

Ja det är ju det mest ultimala för att slippa rost ..he he.

Ser fram emot att se det färdiga resultatet smile

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/
StiFf Wankel
19 juni 2007 · 1 080 Inlägg

hoppas det är ok om jag lånar tråden lite..
vad menas egentligen med våtslip?
ska man hälla på vatten samtidigt som man slipar?

MDS Västerås
CrazY_SweD
19 juni 2007 · 155 Inlägg

mstoltz skrev:

LillNaisarn skrev:
Han undrade väll vad man borde tänka på då han ska slipa ner bilen och inte hur man ska fixa rost roll ? för vad jag ser på bilderna så ser hans bil inte ut rostig,

Jo det är sant;)

Det bästa är att använda en Excenterslip.
Använd 500-800 papper, och bara precis "rugga" upp ytan, dvs du skall inte gå igenom lacken.

Ska du använda våtslip så använd ett högre papper mellan 800-1200, eftersom vattnet "sköljer" av dammet från pappert, och inte som när du använder torrslip så att säga.

Då kan du använda den gamla lacken som "grundfärg".

Ett tips är att maskera lister och liknande som inte skall lackas. På det viset så skyddar du det som inte skall lackas om man råkar komma lite för nära med slipen.

Skall du själv lacka så tvätta av bilen med ett medel som tar bort fett och damm från bilen.
Och du kan också sedan använda en klibbduk, för att vara extra säker på att du fått bort damm och fett osv.

Och ska du står i garage och lacka så ta ut alla grejer och spola av väggarna och golvet, men låt lite vatten vara kvar på golvet, för det binder dammet.

Och använd skyddsmask.

Lycka till smile

Och ber om ursäkt, var inte meningen att tjafsa om rost osv, för det var ju egentligen inte din fråga smile

MVH

Gjorde absolut inget det där med rosten tongue Tack för tipsen:d just nu våtslipar jag och använder någon form av slipduk som slipar mycket fint... blev till sagd att det ska funka så hoppas det....... lite orolig dock att inte slipning ska bli bra lite jobbigt om lacken släpper hmm

mstoltz Lackerare
19 juni 2007 · 159 Inlägg

StiFf skrev:
hoppas det är ok om jag lånar tråden lite..
vad menas egentligen med våtslip?
ska man hälla på vatten samtidigt som man slipar?

Våtslip menas att man använder ett våtslip papper ofta lite högre kornstorlek än normalt dvs tex: istället för 500 vanligt så använder man kanske 800 våtslip.

Detta bara för att när man använder vatten och våtslip så sköljs pappert rent ifrån damm osv, och håller därför lite längre att slipa med.

Använder man maskin med våtslip, så brukar jag ofta ha en sprayflaska med vatten i som jag sedan "dushar" ut över ytan jag skall slipa.

Använder man "handkraft" så kan man doppa pappert i vattnet eller också använda sprayflaska.

Låter kanske lite krångligt, men jag hoppas du fick lite mer info smile

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/
LillNaisarn
19 juni 2007 ·

StiFf skrev:
hoppas det är ok om jag lånar tråden lite..
vad menas egentligen med våtslip?
ska man hälla på vatten samtidigt som man slipar?

Edit Såg att Stoltzz redan skrivit en mkt bättre förklaring ang våtslip smile

Senast redigerat av LillNaisarn (19 juni 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang