FAH
12 juni 2017
· 198 Inlägg
Hej!
I helgen kördes äntligen första tävlingen, vilken upplevelse!
Började helgen med att lasta bilen och servicebussen efter jobbet på fredag, tog med mig lite reservdelar (två drivaxlar bland annat) och annat som behövs på tävling, såsom domkraft, pressenning m.m.
Åkte upp till stugan för att spara lite tid på lördagmorgon och sov där.
På lördag morgon kl 05:40 lämnade vi stugan påväg mot Åsele, var dimmigt och ca 7 grader varmt!
Väl på plats anmälde vi oss och hittade en serviceplats att ställa bilen på. Vädret visade sig från sin bästa sida i Åsele och vilken utsikt det var från serviceplatsen! Bra uppladdning.
Vi gick igenom bilen en gång till och efterdrog de bultar vi tänkte kunde vara lösa. Diffen behövde bland annat dras på!
Efter det tog vi oss en promenad längs banan, ca 1570 meter lång men riktigt brant! Blev ett bra motionspass och bra uppladdning så hjärnan vaknade
Kl 10:30 var det förarmöte, sen var det bara att sätta sig i bilen och rulla ner till starten. Själva serviceplatsen var på toppen av backen så inför varje körningen körde alla bilar nedför backen och ställde sig i kö för att starta. Jag hade nummer 4 så fick starta rätt tidigt och slapp stå och vänta!
Påväg ner för start!
Tävlingen innebar 3 rundor uppför backen, endast bästa tiden räknades.
Efter första rundan låg jag 9:a totalt och 3:a i klassen med en tid på 1:05,99, ca 6 sekunder efter bästa bil! Min bilen kändes väldigt bra, lådan är helt underbar! Går inte att jämföra med originallåda, bilen känns helt annorlunda Nu är det en tävlingsbil
Hissade upp bilen och kollade så inget läckte, allt såg bra ut. Inget hade lossnat och inga missljud eller konstiga lukter Underbart!
Till 2:a rundan förbättrade jag ca 2.5 sekund till en tid på 1:03,24 vilket räckte till en 5:e bästa tid och 3:a i klassen! Började få upp tempot lite, bilen är lite väl överstyrd utan diffstyrningen, speciellt när man åker lite fortare och provocerar. Åker gärna lite understyrt så man kan lita på att bilen inte kastar ut arslet i tid och otid Väldigt nöjd med körningen ändå!
Inför sista rundan bestämde jag mig för att göra en bättre start (hade gjort lite mjukare starter för att inte köra sönder något) för att kunna kapa lite tid i starten.
Detta gjorde ca 0.2 sekunder, dock förbättrade vissa andra förare mer så dagen slutade på en 6:e plats totalt och en 3:e plats i klassen med en tid på 1:03,04. Supernöjd med resultatet för att knappt ha kört bilen
Bjuder på två filmer från sista rundan, hade bra ladd tycker jag Första filmen går lite brett då jag snuddar däckshögen med fronten
https://youtu.be/04oieObS1cs
https://youtu.be/NyQzQRZPqlY
Den låter rätt brutalt! Mer ljud framifrån än jag hade förväntat mig!
Bilen efter tävlingen, inget trasigt och inga läckage! Skönt att få komma hem med hel bil Nästan det bästa var att allt jag ändrat har fungerat, bilen känns väldigt snäll och följsam på vägen. Kommer bli grymt när jag får dit styrningen till mittdiffen och en riktigt lamellbakdiff!
Fick till och med komma upp på pallen
Efter att ha spenderat helgen hos min sambos föräldrar i Dorotea så lastade vi av bilen hemma igen igår kväll.
Vill bara passa på att tacka alla som gjort detta möjligt! Framförallt mina föräldrar och min sambo som följde med under helgen, hade inte gått utan er
Får se när nästa tävling blir, har mycket på jobbet och i livet nu innan sommaren, nästa garanterade tävling är i Augusti i Sävar utanför Umeå!
På återseende!
Senast redigerat av FAH (12 juni 2017)
"Horsepower sells cars, torque wins races"