3589
Sök

Byta från B230 F till en D24

42 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Tjenare !

Ska ev ge mig på att byta motor från en b230 F till en d24 på en volvo 740 - 92a

Hur mycket jobb är det och hur mycket får man bygga om ?
Jag är ny inom ombyggnadtioner så söker så mycket hjälp man kan få

Tack

Robin Niklasson

Citat : Name one thing that haven´t been delivered by a truck !

2 230 Inlägg
6 februari 2012
byta från slö till slöare ^^ hua om du inte menar turbo diesel då? 
men elen behöver bytas sen passar inte motorfästena bolton.  kan vara mera också tongue
Senast redigerat av Rojpen (6 februari 2012)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

42 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
haha , det är bara en a-traktor så den är redan slö ^^  nej menar en sug d24. Vet du hur mycket el ?  Bilen e " gubb-modell. Ingen acc eller något sånt. Tillåter besiktningen att man bygger egna fäste ?

2 230 Inlägg
6 februari 2012
haha okej, ja för att göra det enklast så ta all el från den bil motorn kommer ifrån. och flytta över det till den bil som motorn ska till.

om fästena är vettiga så säger dom nog inget, menar dom som sätter i T5or osv är ju det hemma gjorda fästen för dvs inte volvo original.

42 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Där har jag ett problem ! Motorn ligger på en Sj-pall och bilen som motorn kommer ifrån är skrotad tyvärr hmm  En del el ligger bredvid men jag slår vad om att de inte är allt.

2 230 Inlägg
6 februari 2012
då kan det bli redigt spännande smile ingen aning hur du ska göra då om det inte nu går att koppla in sig på 230f systemet då men det tror jag inte, du får googla eller fråga nån som är duktigt på bil el alt en vettitg bilverkstad.

annars har ju TPC och http://forum.savarturbo.se/ mycket info om volvo bilar ^^

3 Inlägg
6 februari 2012
det är inte svårt att byta till d24a   du behöver ingen el från den gamla bilen som d24an låg i innan

42 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Rojpen.. ja spännande kommer det bli smile Har en del kontakter, ska nog höra runder lite innan man ger sig på det.

Moberg: Bra då hjälper du mig då smile

3 Inlägg
6 februari 2012
ja för den är inte alls svårt jag vet en som ha en motor fäste till den som du kan bygga efter

3 292 Inlägg
1 mars 2012
Byta framvagn till en som kommer från 740 Diesel är lättast, Du måste ta bort pumpen i tanke och ersätta den med en slangbit med filter på eller sätta i en armatur från en diesel, samt ta bort pumpen under bilen och ersätta den med en slangbit, kontaktstycket från motorn passar rakt på bilens orginal men du får lägga om kablarna så dom blir rätt, samt även koppla på kabeln till förvärmningen in till mätarhuset åxå, tror den är gul eller orange.

Kylaren måste du byta åxå samt locket till expansionskärlet, och självklart främre avgasröret åxå.

Det är en del pyssel detta men inte direkt svårt.. har gjort denna konvertering ett antal gånger. Tyvärr finns det inte mycket delar kvar att få tag på till D24..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

42 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
@danne_1977 :  Varför måste man byta kylaren ?

5 111 Inlägg
1 april 2012
Anslutningarna på dieselkylaren sitter annorlunda om jag inte minns helt galet.

42 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
okej, men varför kan man inte använda längre slangar ? kanske se lite hoppsan ut men kan det va ett alternativ ?

124 Inlägg
1 april 2012
Kylet är större på en diesel.

3 292 Inlägg
1 april 2012
945_markaryd skrev:
@danne_1977 :  Varför måste man byta kylaren ?

För att den till D24 är större och anslutningarna sitter inte på samma ställe har jag för mig.

3 292 Inlägg
1 april 2012
945_markaryd skrev:
okej, men varför kan man inte använda längre slangar ? kanske se lite hoppsan ut men kan det va ett alternativ ?

Det allra bästa för dig i detta läget är att få tag på en donatorbil och plocka allt av, kylare, motor, låda, framvagnsbalk, tankarmatur, osv osv..

Annars kommer det nog att dra iväg i pris och dessutom är delar till D24 inte så lätta att hitta längre, framvagnsbalken tror jag nog blir svårast..

1 Inlägg
15 november 2017
Är ny här på forumet men det är ingen som vet om man kan ha kvar pumpen i tanken bara att man drar säkringen till den eller något sånt?

Sök