Audi A4 1,8ts Quattro -00 Växlar hoppar ur, dunkar från drivlinan, handbromsen för oljud

it_mutt Avstängd
11 april 2017 · 10 388 Inlägg

Ainok skrev:

it_mutt skrev:
Värdelös kvalité på de där bilarna...menar...hjullager som strular...hopplöst.

Eller iaf lite mer seriöst.

Vilken variant har du? Finns två;

En där lagret "bara" är pressat in, och en som ser ut såhär;

http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/j … s-l225.jpg

Just den sista varianten är då betydligt lättare att byta (givetvis, då man byter "hela paketet")

Jadu, hjullager nu, vad kommer härnäst? Ska en lampa gå sönder eller kanske slits ett bromsbelägg ut?
Hopplöst.

Ang. paketet så trodde det där paketet bara satt bak på 2wd?

Har jag sådana runt om så blir jag jätteglad, det är ju inte alls svårt att byta.
Ska kolla vad jag har när jag kommer hem, men jag tror det är inpressade lager.

Jag läste någonstans att jag förmodligen har ett annorlunda hjullager då jag har 1,8ts motorn, kan det stämma? Skulle tydligen vara andra drivaxlar till min modell.

Nej, det där är till fram. Men det sitter alldeles riktigt ett liknande på vissa fwd bak (inte alla).

Det "intressanta" är att det finns ingen angivelse på "vilken som har vad" i mina listor. Inte heller huruvida det är enbart för quattro eller fwd. ÄNNU mer intressant är att båda varianterna har samma vagnr... Däremot har AJL-motorn (exempelvis) har det större lagret (82mm kontra 75mm). Men, ta en titt, det är väl bara att hålla tummarna smile

Alternativt kan du ju titta på mekonomen (exempelvis) via regnr o se om de bara erbjuder "det ena eller det andra".

Drivaxlarna kan nog stämma, det finns ju "ett gäng" olika att välja på. Så det är inte det minsta otänkbart

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lasse62
17 april 2017 · 292 Inlägg

Angående "dunket".  Blir det någon skillnad vid start om du svänger resp kör rakt fram?

Svänghjulet brukar ge sig tillkänna genom vibrationer, är det förresten dubbelmasse på en 1.8 T från 2000?

Ainok
17 april 2017 · 439 Inlägg

Lasse62 skrev:
Angående "dunket".  Blir det någon skillnad vid start om du svänger resp kör rakt fram?

Svänghjulet brukar ge sig tillkänna genom vibrationer, är det förresten dubbelmasse på en 1.8 T från 2000?

Nej det påverkar inget

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
25 april 2017 · 439 Inlägg

Har fortfarande det här problemet.
Kan det vara nåbgon audiguru där ute som har någon klok gissning på vad det kan vara?

Jag läste nyligen om att t.ex. BMW 3-serien (E46) har problem med sprickor i subframen. Kanske kan jag ha det? I och med att bussningarna ser ok ut och att det slår iallafall.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Rainmaister
5 april 2018 · 1 Inlägg

Fann du nånsin ett svar på det där `? Har exakt samma problem och farsgubbens bil har en antydan på att den börjar komma. Känns exakt som slitage på bakaxel knut eller diff men med skillnaden att den känns väldigt exakt som om den kommer runt 40cm bakåt från spaken. Bytte koppling ca 2000mil sedan vid 28k och svänghjulet var fint (ny vevaxelpackning till motor ) , motor/växellåd kuddarna ok ( tyckte det var enklare slita ut motorn o byta turbo+start ), problemet började redan runt 22k men märktes inte så mycket då.Blivit värre med tid o mil. Främre hjulparet börjar dra en aning tidigare än bakre och då uppstår klonket. Så misstänker antingen nån knut/led vid utgående axel av låda eller flex på kardan vilket gjör att det uppstår spel. Då "kardan" princip är inkapslad från bakaxel fram till låda så tänker jag först bakre subframe evtl om det finns knut/hardy i änden av låda . Bilen hade också notat från verkstad till tidigare ägare som lämnat in den för kontroll av fel och prisförfrågan på fix 100%.  Listan inkluderade "rekommendering byte av alla bussningar i bakvagnen pga begynnande slitage" Vet att bakvagnen flexar lite i 110-120 med full last då det blev väldigt tydligt med alla bussningar/leder nya fram (220k km ) + gula KONI (300k km ). KONI bytet gav 100% stabil framända vilket gjorde bakändan mjukare . Ska kolla i sommar under semestern.
Ur min synpunkt en väldigt billig bil att underhålla om man undantar quattro special bitarna och googlar forum med google translate big_smile . Typ fjärdedel svensk pris.
Bilen är AUDI A4 AVANT 1.9 TDI Quattro Sport  110hk. S-line beteckningen fanns inte -96   Sport skinn typ S och Sport chassi fjädrar, dämpare rubbet + hårt liv siste 90k big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang