Köpråd: Lexus rx 400h

Tomz123
22 maj 2018 · 10 Inlägg

Hej!
Vet inte om jag har kommit rätt men funderar på att köpa en begagnad Lexus rx 400h.
Finns det någon som har info om hur dessa bilar är? Några problem osv.

Denna bilen har ju gått rätt mycket också, är det värt?
Är allmänt kass på bilar men jag fastnade för den här, haha..

https://mobil.blocket.se/annons/varmlan … s/78150943

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Det var en himla massa bilar te salu i värmland..
Va lite fräck när du kommer te säljarn och kolla under bilen om det finns rost..
Vill du ha den så lås in dig på strax över 70 loppor..
Inte fasen ger man närmare 100k för en 10 år gammal bil där problemen börjar komma ..
Här där jag bor så har onestopauto inte sålt en bil på månader vad jag vet..
Så bilförsäljarna har det verkligen inte lätt i dagens begagnatklimat..
Här försöker dom kränga 12-15 år gamla bilar som dom polerat upp till högglans, så man skulle nästan tro att dom är nya..smile
Och för denna glans vill dom ha bortåt 80 000 och uppåt för..
Iofs så såg jag ett yngre fruntimmer som köpte en gammal minicooper för 65000 i höstas och hon hoppade högt av glädje..
Hon blev fotograferad och förärad en bukett med blommor på köpet..
Men det var det säkert råd till på den affären..

Senast redigerat av chanstagarn (22 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Easterlily
22 maj 2018 · 40 Inlägg

I mina ögon är annonsen du länkat riktigt dyr. 100 papp för en så pass gammal bil som gått 17000 mil. Visserligen så hade den sjysst utrustning med automat och 4hjulsdrift men hallå.

Vad är du egentligen ute efter? Är det viktigt att det är just denna modellen? Att det är en Lexus? Att det är en stor familjebil? Miljöbil?

Lexus är visserligen en bra bil och om du lyckas pruta på den och att den varit väl omhändertagen så kör på.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Tomz123
23 maj 2018 · 10 Inlägg

Okej, har ni några bra tips och tricks vad jag ska trycka på för att få ner priset?

Behöver inte nödvändigtvis vara en Lexus, jag var inne på xc90 den äldre modellen och då var det någon som tyckte att jag skulle sikta in mig på Lexus.
Vill ju ha en större bil då jag är rätt lång och sitter bekvämare i dessa. Samtidigt får det gärna vara en familjebil, två barn och en till på väg. Miljöbil är ju helt klart ett plus då skatten går ner med det.
Vill ju gärna inte ha en familjebuss då jag är 25år och jag tycker det känns lite gammalt haha.. 😁

Evildan
23 maj 2018 ·

Den ser bra ut med bra historik och få brukare. Priset handlaren begär är vad som i regel begärs för en 2007 RX400H med så pass för modellen och åldern låga miltal.
Kontrollera så att kamremmen är bytt då det ska göras vid 150000km.
Kontrollera samtliga funktioner, sällan saker som krånglar på en Lexus men oturen kan ha varit framme.

Pruta på vad?
Renköp?
Hitta en bil som annonseras ut lägre?

Det är bekväma, bra och problemfria bilar med låg förbrukning samt hög prestanda.
Jag rekommenderar en RX framför XC90 som i jämförelsen framstår som en fornlämning.

Tomz123
23 maj 2018 · 10 Inlägg

Tackar så ödmjukt för all hjälp!

Kamrem vid 15000mil. Är det någon dyr service härefter? Eller något mer som behöver bytas?

Tänker på batteri/hybrid är det något som kommer dö inom en snar framtid och hur dyr blir dem kostnaden? Läste lite lätt någonstans att den ska hålla bilens livslängd, hur länge det nu är.

Presidento Of World
23 maj 2018 · 3 321 Inlägg

Den handlaren är svartlistad hos flera aktörer så skulle inte handla där.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Tomz123
23 maj 2018 · 10 Inlägg

Presidento skrev:
Den handlaren är svartlistad hos flera aktörer så skulle inte handla där.

Jasså? Försökte googla på det men hittade inget skumt

Presidento Of World
23 maj 2018 · 3 321 Inlägg

Tomz123 skrev:

Presidento skrev:
Den handlaren är svartlistad hos flera aktörer så skulle inte handla där.

Jasså? Försökte googla på det men hittade inget skumt

Hette kds AB förr. Numera Kds bilar..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Easterlily
23 maj 2018 · 40 Inlägg

Ett tips är att även kolla på bilweb.se och wayke.se. Sistnämnda är en väldigt ny hemsida som är skapad av bland annat Motorbranschens Riksförbund. Då vet man att listade bilhandlare är ordentliga, sen finns det bilhandlare som enbart lägger upp annonser här istället för blocket.

Kia sportage är en bra suv har jag hört av bekanta. De levererar ju även 8års nybilsgaranti så något hållbara måste de ju vara.

Exempelvis:
https://www.wayke.se/objekt/d4f780b8-c0 … wd-manuell

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2018 · 17 448 Inlägg

Easterlily skrev:
Ett tips är att även kolla på bilweb.se och wayke.se. Sistnämnda är en väldigt ny hemsida som är skapad av bland annat Motorbranschens Riksförbund. Då vet man att listade bilhandlare är ordentliga, sen finns det bilhandlare som enbart lägger upp annonser här istället för blocket.

Kia sportage är en bra suv har jag hört av bekanta. De levererar ju även 8års nybilsgaranti så något hållbara måste de ju vara.

Exempelvis:
https://www.wayke.se/objekt/d4f780b8-c0 … wd-manuell

Kan ge ett exempel på det. Vi har en på jobbet som rangerbil. Den rullar i max ca 40 km/h ytterst korta sträckor som är allt mellan 25 meter till någon kilometer. Därefter stannas den och får gå på tomgång en stund. Sedan trycks det gasen i botten för att sedan tvärnita igen efter någon sekund osv... Den har fungerat på detta sätt i 5 år utan att så mycket som hicka. Bra skit.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
23 maj 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Easterlily skrev:
Ett tips är att även kolla på bilweb.se och wayke.se. Sistnämnda är en väldigt ny hemsida som är skapad av bland annat Motorbranschens Riksförbund. Då vet man att listade bilhandlare är ordentliga, sen finns det bilhandlare som enbart lägger upp annonser här istället för blocket.

Kia sportage är en bra suv har jag hört av bekanta. De levererar ju även 8års nybilsgaranti så något hållbara måste de ju vara.

Exempelvis:
https://www.wayke.se/objekt/d4f780b8-c0 … wd-manuell

Kan ge ett exempel på det. Vi har en på jobbet som rangerbil. Den rullar i max ca 40 km/h ytterst korta sträckor som är allt mellan 25 meter till någon kilometer. Därefter stannas den och får gå på tomgång en stund. Sedan trycks det gasen i botten för att sedan tvärnita igen efter någon sekund osv... Den har fungerat på detta sätt i 5 år utan att så mycket som hicka. Bra skit.

Men, diesel, manuell och framhjulsdrift äla inte gött mooos?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2018 · 17 448 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Easterlily skrev:
Ett tips är att även kolla på bilweb.se och wayke.se. Sistnämnda är en väldigt ny hemsida som är skapad av bland annat Motorbranschens Riksförbund. Då vet man att listade bilhandlare är ordentliga, sen finns det bilhandlare som enbart lägger upp annonser här istället för blocket.

Kia sportage är en bra suv har jag hört av bekanta. De levererar ju även 8års nybilsgaranti så något hållbara måste de ju vara.

Exempelvis:
https://www.wayke.se/objekt/d4f780b8-c0 … wd-manuell

Kan ge ett exempel på det. Vi har en på jobbet som rangerbil. Den rullar i max ca 40 km/h ytterst korta sträckor som är allt mellan 25 meter till någon kilometer. Därefter stannas den och får gå på tomgång en stund. Sedan trycks det gasen i botten för att sedan tvärnita igen efter någon sekund osv... Den har fungerat på detta sätt i 5 år utan att så mycket som hicka. Bra skit.

Men, diesel, manuell och framhjulsdrift äla inte gött mooos?

Diesel, 4wd, aut.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
23 maj 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Kan ge ett exempel på det. Vi har en på jobbet som rangerbil. Den rullar i max ca 40 km/h ytterst korta sträckor som är allt mellan 25 meter till någon kilometer. Därefter stannas den och får gå på tomgång en stund. Sedan trycks det gasen i botten för att sedan tvärnita igen efter någon sekund osv... Den har fungerat på detta sätt i 5 år utan att så mycket som hicka. Bra skit.

Men, diesel, manuell och framhjulsdrift äla inte gött mooos?

Diesel, 4wd, aut.

Två av tre rätt iaf.

Tomz123
23 maj 2018 · 10 Inlägg

Eftersom dem bilfirman i Karlstad lät nojig har jag istället tittat på denna
https://mobil.blocket.se/annons/skarabo … g/78238535

Vad tycker ni? Borde ju kunna få ner priset lite

Easterlily
23 maj 2018 · 40 Inlägg

Jag tror inte ts ska köra med familj och barn i off-road terräng så gör nog inget att det är en framhjulsdriven kärra. Åker ju desto snålare dessutom.

Manuell och auto är väl mer än preferens och diesel bensin, ja ska man åka långt så kan det ju vara ekonomiskt med en diesel. De kan man ju få bättre pris på nu också. Tänk bara på, ts, hur länge du ska behålla bilen då diesel sjunker i värde mycket snabbare i dagens läge. Ska du snart byta så kör bensin. Ska du köra mycket i stan rekommenderar jag detsamma.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Easterlily
23 maj 2018 · 40 Inlägg

Tomz123 skrev:
Eftersom dem bilfirman i Karlstad lät nojig har jag istället tittat på denna
https://mobil.blocket.se/annons/skarabo … g/78238535

Vad tycker ni? Borde ju kunna få ner priset lite

Osäker om och isåfall hur mycket du kan pruta. Med bilhandlare är det svårt och har man ingen bra anledning förutom att "jag vill bara ha en bättre deal" är det ännu svårare. Det skulle vara om du hittar några problem eller defekter, men då är det ju ändå så att du säkert måste spendera pengar på att fixa felen.

Att köpa en bil som gått 2000 mil mer för samma pris fast hos en bättre bilhandlare? Kanske, men det är omöjligt att svara på. Bilen hos de skumma kan ju vara i toppskick och denna är rasfärdig.

I övrigt. Kolla om det finns någon bilhandlare i din närhet som säljer en bil i denna årsklass så du får känna på den. Ofta säger magkänsla mycket när det gäller val av modell.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Tomz123
23 maj 2018 · 10 Inlägg

Easterlily skrev:

Tomz123 skrev:
Eftersom dem bilfirman i Karlstad lät nojig har jag istället tittat på denna
https://mobil.blocket.se/annons/skarabo … g/78238535

Vad tycker ni? Borde ju kunna få ner priset lite

Osäker om och isåfall hur mycket du kan pruta. Med bilhandlare är det svårt och har man ingen bra anledning förutom att "jag vill bara ha en bättre deal" är det ännu svårare. Det skulle vara om du hittar några problem eller defekter, men då är det ju ändå så att du säkert måste spendera pengar på att fixa felen.

Att köpa en bil som gått 2000 mil mer för samma pris fast hos en bättre bilhandlare? Kanske, men det är omöjligt att svara på. Bilen hos de skumma kan ju vara i toppskick och denna är rasfärdig.

I övrigt. Kolla om det finns någon bilhandlare i din närhet som säljer en bil i denna årsklass så du får känna på den. Ofta säger magkänsla mycket när det gäller val av modell.

Närmaste bil av denna modell/årsklass är den i Mariestad, har pratat med en säljare där och hittills känns det bra. Men det är ju deras jobb att få det se bra ut.

Ännu engång, tack för ni hjälper mig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang