skummt fel :( Dålig ström till slutsteg

snodd
25 juni 2007 · 223 Inlägg

hej någon som e duktig på bilstereo som kan hjälpa mej?

jag har 2st pioneer 12" kommer inte ihåg modellen ca12 slutsteg och pioneer 5900 cd..

rätt som de va ikväll när jag körde la basen av jag tittade säkringen vid batteriet den va hel båda säkringarna i slutsteget e hela o inget luktar brännt eller nånting men slusteget e helt dött..

jag kopplade plus till remoten så att steget skulle vara på hela tiden de funka inte men när jag har ström på remote och plus med remotekabeln på sammtidigt fungerar det men går inte att spela så högt va kan de vara för fel nåt med remoten? varför fungerar det inte att ha steget på helatiden utan remoten?  tacksam för svar ska åka långt på onsdag kul om de fungerar hmm

T_axelsson
25 juni 2007 · 16 Inlägg

Jorden då kanske

Toyota Supra MKIV "Stoet" (1993)
snodd
25 juni 2007 · 223 Inlägg

jorden har ju suttit på sitt ställe hela tiden.. vadå kan de krångla så med remote och plus om den e dåligt jordad? nu e de försent får kolla imon då de har ju fungerat i flera veckor innan..

Bamse940Ltt
25 juni 2007 ·

testa med annan säkring vid batteriet... jag hade en som såg hel ut fast den hade släppt ute i toppen på ena sidan

Fredrik.Gustavsson
25 juni 2007 · 2 123 Inlägg

Var det länge sen du installerade ljudet  i bilen ?
Annars kan jordpunkten kanske rostat sönder.
Men hur som helst börja med att byt ut alla säkringar.
Fungerar det inte efter att du gjort dom sakerna kan du ju göra det enkelt för dig och kanske låna en kompis slutsteg, är det samma fel kan du prova byta cd och om det fungerar bättre.
När du gjort det och berättat hur det gick kan vi fortsätta : )

snodd
25 juni 2007 · 223 Inlägg

det va bara nån månad sen och bilen e bara 3år gammal så rost e nog inte problemet iaf smile men eftersom det fungerar om man har en liten kabel mellan plus och remot men bara samtidigt remoten e där så kan det väl inte vara säkringen vid batteriet? har inga kompisar där jag bor vars slutsteg jag kan testa eller radio sad

köper säkringar imon kan va bra o ha även om de inte e felet..

Senast redigerat av snodd (25 juni 2007)

Fredrik.Gustavsson
25 juni 2007 · 2 123 Inlägg

snodd skrev:
det va bara nån månad sen och bilen e bara 3år gammal så rost e nog inte problemet iaf smile men eftersom det fungerar om man har en liten kabel mellan plus och remot men bara samtidigt remoten e där så kan det väl inte vara säkringen vid batteriet? har inga kompisar där jag bor vars slutsteg jag kan testa eller radio sad

köper säkringar imon kan va bra o ha även om de inte e felet..

Okej tråkigt.
Då är det helt enkelt bara att börja felsöka då.
Kan vara nåt i steget som är brännt om jordpunkten ser schysst ut.
Men Jorda om stereon till samma jordpunkt som steget, det hjälper kanske inte men det är bra att göra så bara. Då vet vi att stereon har jord iaf.
Kolla så att alla kontaktstift bakom stereon ser schyssta ut och kolla kablaget så inget lossnat eller skavts sönder.
Det jag skulle tipa på är iaf ett bränt slutsteg pga dålig jord för sakerna ska inte börja slut helt plötsligt om installationen är ordentligt gjord.
Vill inte skrämma dig men det kan vara så och det kan helt enkelt vara något annat.
Men det finns massor med billjuds proffs här som kan betydligt mer än mig som säkert har bättre lösningar.
Så vart är ni Gurenius, zoopåse, sharky och batterinörden ? : )
We need you.

snodd
25 juni 2007 · 223 Inlägg

okej men tack för svar hoppas jag får igång det imon på nåt sätt..

Drönirettab
25 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Mät med en multimeter på olika ställen för att se var spänningen inte kommer fram. Börja med att mäta på stegets kopplingsplint för strömkabeln och remoten, om det inte finns spänning på strömkabeln så mäter du vid säkringen framme vid batteriet.

Ett mätinstrument är guld värt såna här gånger.

Senast redigerat av Drönirettab (26 juni 2007)

Tuben
26 juni 2007 · 238 Inlägg

Jag gissar på att antingen säkringen vid batteriet har gått eller så är pluss sladden från batteriet kass på något ställe.

snodd
26 juni 2007 · 223 Inlägg

nu har jag mätt och det är 11.5 volt på remoten när bilen e avstängd och 13 när den e på.. jag har haft loss jorden o sandpapprat lite på kontaktsidan..

men det är bara 1.03 volt i plussladden efter säkringen är det 12volt men sätter jag i sladden blir det bara 1 även om den inte sitter i steget..

så de betyder att den är skavd nånstans eller? jag som har dratt kablarna så fint under mattan o grejjer får jag ta loss allt igen sad

_fillan_ med lem
26 juni 2007 · 1 925 Inlägg

Tuben skrev:
Jag gissar på att antingen säkringen vid batteriet har gått eller så är pluss sladden från batteriet kass på något ställe.

säkringen har nog inte gått, men dock så kan plus kablen sitta löst eller något nånstans

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
snodd
26 juni 2007 · 223 Inlägg

nu har jag testat lite till..

jag tog loss hela plussladden och då blev det 12volt hela vägen men när jag sätter den på slutsteget blir det 1-2 o ibland 3-4 volt och stannar så även om jag tar bort sladden..

så kopplar jag loss alla sladdar igen från batteriet o testar igen så blir det samma sak.. testade med en annan sladd direkt till batteriet (en liten lampsladd sån  man har inne tongue ) då startade slutstegen men det kanske bara råkade funka just då.. sad

Tuben
26 juni 2007 · 238 Inlägg

din + sladd är kass då släng dit en ny så löser det säkert sig

Drönirettab
26 juni 2007 · 21 761 Inlägg

snodd skrev:
nu har jag testat lite till..

jag tog loss hela plussladden och då blev det 12volt hela vägen men när jag sätter den på slutsteget blir det 1-2 o ibland 3-4 volt och stannar så även om jag tar bort sladden..

så kopplar jag loss alla sladdar igen från batteriet o testar igen så blir det samma sak.. testade med en annan sladd direkt till batteriet (en liten lampsladd sån  man har inne tongue ) då startade slutstegen men det kanske bara råkade funka just då.. sad

Då verkar det som att du har dålig kontakt någonstans vid säkringen, antingen inuti hållaren eller i själva fastsättningen av strömkabeln i säkringshållaren. Eftersom det fungerade med en fjuttig lampsladd så tyder allting på det, så tror jag att det är.

Kettunen
26 juni 2007 ·

Dum fråga men har du suttit plus på plus o minus på minus? smile
Är Remote rätt inkopplad i stereon? Är du osäker så kan du koppla in den i baklyset ( Bromsljuset ) elller parkering

snodd
26 juni 2007 · 223 Inlägg

kettunen ja de har jag tongue de har ju fungerat i nån månad innan..

jag bytte säkringshållare men hade bara en liten annan me en säkring på 20A (va 80 på den som satt där)då funka de en liten stund sen gick säkringen så de e kanske nåt med säkringen då köper en ny hållare me säkring imon kostar la bara en femtiolapp imon får vi se va som händer

tänk om de e de osså har jag haft ut hela skiten i onödan hehe smile

tack så mycke för allas hjälp iaf..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang