Billig familjekombi 50000kr? V50?

RiskyPickle
19 november 2018 · 55 Inlägg

Börjat kolla på en billigare kombi och fastnat lite på en Volvo V50 och just specifikt på denna:

V50 1.6D Drive -09 11500mil
https://www.blocket.se/vi/82000948.htm

Vi kör mest inom stan med 2-3 långresor, kanske inte ska ta diesel i första hand. Har den allt vi behöver. Nått vi ska tänka på när vi tittar på den?

Finns där bättre bilar för omkring samma pris? (50-60000), vilka och varför?

SEpaket
19 november 2018 · 199 Inlägg

V50 är ingen dålig bil, inte alls. Sedan beror det ju på vad för smak man har. Den där du länkar verkar ha allt man behöver. Har själv kört olika V50-vagnar och tycker dessa fungerar bra. Sedan är såklart V70 en klass högre om man nu vill ha Volvo.

Skall man nu titta på "mycket för pengarna" med konkurrenter så är väl Saab kombi (9-3 och 9-5) ganska mycket bil för pengarna i jämförelse. Visserligen har du ju reservdelsfrågan.

Själv skulle jag inte rekommendera något från Asien, men det är jag det. Många tycker ju Kia, Hyundai och liknande är bra bilar, men jag är inte enig.

Vad gäller diesel och så vidare så är det väl så att om du bor i stan rekommenderar väl sannolikt myndigheterna elbil, men med din budget är det orealistiskt. Snål diesel enligt den du länkar eller en bensinare gör nog detsamma i det läget. En herrgårdsvagn som kan vara värd att kolla är Volvo V70 Bi-Fuel som du bör kunna få för din budget. Bor du där det finns en gasmack kan du köra lite billigare på gas i stan, men har full bensintank för långresorna. Ovanpå det en låg årsskatt och fördelen att en bil som går på metangas sannolikt kommer tillåtas i framtida miljözoner i stan.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
Carro_87
19 november 2018 · 181 Inlägg

Tipsar om Subaru Legacy, har själv haft två och inte ett enda beskymmer! Även bilprovningen gillar Subaru då det väldigt sällan är något som krånglar.

Tur att man e som man e när man ändå inte e som man ska....
Ford Mustang "Pony Xpress" (2011)
RiskyPickle
21 november 2018 · 55 Inlägg

Tusen tack!
Anledningen till att jag letar en bil för 50k är för att jag gärna vill hålla mig tills där är vettiga elbils-alternativ smile

Djo
21 november 2018 · 10 157 Inlägg

v50 är den sämsta bilen volvo  byggt är nog tom sämre än gammla v40 som rostar bort helt.

hjullager som ger upp och elfel är standard, ja generatorerna ger som upp som standard, Dessutom är dom byggda på ford focus... 1,6drive är inget å hurra över.

skulle aldrig rekommendera v50 till någon.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack855
21 november 2018 · 1 354 Inlägg

Djo skrev:
v50 är den sämsta bilen volvo  byggt är nog tom sämre än gammla v40 som rostar bort helt.

hjullager som ger upp och elfel är standard, ja generatorerna ger som upp som standard, Dessutom är dom byggda på ford focus... 1,6drive är inget å hurra över.

skulle aldrig rekommendera v50 till någon.

Brukar säga det åt fruns faster när hon berättar om nya fel att det är en förklädd Ford... Om generatorn inte är bytt så måste du räkna med att byta den inom en framtid. De jag känner som äger/ ägt V50 har fått byta den. V50 är inte Volvos bästa bil absolut inte. Men man åker bekvämt i dem smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 november 2018 · 4 917 Inlägg

Djo skrev:
v50 är den sämsta bilen volvo  byggt är nog tom sämre än gammla v40 som rostar bort helt.

hjullager som ger upp och elfel är standard, ja generatorerna ger som upp som standard, Dessutom är dom byggda på ford focus... 1,6drive är inget å hurra över.

skulle aldrig rekommendera v50 till någon.

OM  man bytt hjullagerna och generatorn så är det en bara bil, men spjällhuset glömde du..
Är ovanstående åtgärdat så är det bara att slå till.
Själv så letar jag efter en billig v50 på blocket, men jag vill ha en bensinare. .

Senast redigerat av bagatellen (21 november 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Jokabsson
21 november 2018 · 1 171 Inlägg

Om budgeten är 50 000kr och den bara ska rulla som bruksbil tills det trillar ut vettiga elbilar, så vill jag säga Toyota eller Honda. Närmare bestämt Toyota Corolla och Honda Civic som är sjuheliskes bra bilar med enkla konstruktioner, billiga att köra, äga och laga om du någonsin behöver göra det.

V50 känns billiga inuti och är tråkiga att köra. Då är det bättre att satsa på något driftsäkrare.
Vi har en 12 år gammal Corolla i släkten som bara går och går utan bekymmer, sedan den köptes ny av min farfar 2006. Glödlampor, bromsbelägg, tändstift och vätskor är bytt, men ingenting annat. Det är till och med originalskivor på bilj*vlen... Inga tråkiga elfel eller leder som glappar eller bussningar som knarrar. Vet inte vad japanerna använder sig av för odödliga material, men bilen har kostat nästan ingenting att äga utöver obligatorisk skatt och service (som har varit snorbillig).

Corolla är tråkiga att köra och inte jättekul att titta på, men det har de ju gemensamt med Volvo V50. Skillnaden är att jag skulle lita mycket mer på en Corolla att hålla ihop snarare än en V50 smile

Senast redigerat av Cracksoup (21 november 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
SEpaket
21 november 2018 · 199 Inlägg

Djo skrev:
v50 är den sämsta bilen volvo  byggt är nog tom sämre än gammla v40 som rostar bort helt.

hjullager som ger upp och elfel är standard, ja generatorerna ger som upp som standard, Dessutom är dom byggda på ford focus... 1,6drive är inget å hurra över.

skulle aldrig rekommendera v50 till någon.

Nu överdriver vi väl lite väl mycket här, va. Jag har kört V50 och det finns många jag känner som kört både en och två V50 genom åren. Det har inte varit mer fel generellt på dessa än övriga. Förvisso var merparten av dessa bilar nya och gick som tjänstebilar, men 12-15 000 mil på 3 år är det långt ifrån alla bilar som klarar.

Att Ford och Volvo delar plattform betyder inte att Volvon är en Ford Focus eller byggd på densamma. Det betyder att plattformen är samma, men bilarna är för den sakens skull inte identiska. Vad avser motorn så är PSA-motorn inte något fartmonster, men den är bränsleeffektiv och rör absolut lagom mycket på sig för vardagskörning.

Sedan är det inte den bästa bil Volvo byggt, men den är inte usel. Tyvärr är det väl så att när man bygger en bil i mindre och billigare klass som är lite sämre än andra modellserier man har så blir folk missnöjda, V50 är dålig jämfört med V70, ja. Är den dålig jämfört med andra bilar i jämförbar storlek och prisklass? Nej.

Vad gäller Toyotas berömda driftsäkerhet flera andra är ute efter så är det tyvärr en viss överdrift i det. Skulle jag välja en driftsäker och komfortabel bil i denna prisklassen skulle jag satsa på en Volvo V70 eller Mercedes E-klass med diesel. Den senare rostar ju dock så ofantligt mycket och andrahandspriserna gör att man får ge efter på både miltal och årsmodell för att komma ned i pris. Möjligen satsa på en Saab av sen årsmodell, även om det kan bli bökigt med vissa saker nu efter konkursen. Säga vad man vill om bilar från Asien, men bekväm är inte ett ord man gärna använder. En vardagsbil skall ändock ha komfort, den genomsnittlige bilpendlaren tillbringar omkring en arbetsdag per vecka bakom ratten.

Men förvisso, det finns många som har dåliga erfarenheter av V50. Jag har goda erfarenheter och känner många andra som har det. Så om det är en skitbil eller en hyggligt bra bil, det är väl upp till diskussion. Den erfarenheter jag fått av asiatiska bilmarknaden i form av hyrbilar och via kollegor, vänner och bekanta gör att jag personligen inte skulle snegla ditåt, men det är som sagt var endast min åsikt.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
Jokabsson
21 november 2018 · 1 171 Inlägg

SEpaket skrev:

Djo skrev:
v50 är den sämsta bilen volvo  byggt är nog tom sämre än gammla v40 som rostar bort helt.

hjullager som ger upp och elfel är standard, ja generatorerna ger som upp som standard, Dessutom är dom byggda på ford focus... 1,6drive är inget å hurra över.

skulle aldrig rekommendera v50 till någon.

Nu överdriver vi väl lite väl mycket här, va. Jag har kört V50 och det finns många jag känner som kört både en och två V50 genom åren. Det har inte varit mer fel generellt på dessa än övriga. Förvisso var merparten av dessa bilar nya och gick som tjänstebilar, men 12-15 000 mil på 3 år är det långt ifrån alla bilar som klarar.

Att Ford och Volvo delar plattform betyder inte att Volvon är en Ford Focus eller byggd på densamma. Det betyder att plattformen är samma, men bilarna är för den sakens skull inte identiska. Vad avser motorn så är PSA-motorn inte något fartmonster, men den är bränsleeffektiv och rör absolut lagom mycket på sig för vardagskörning.

Sedan är det inte den bästa bil Volvo byggt, men den är inte usel. Tyvärr är det väl så att när man bygger en bil i mindre och billigare klass som är lite sämre än andra modellserier man har så blir folk missnöjda, V50 är dålig jämfört med V70, ja. Är den dålig jämfört med andra bilar i jämförbar storlek och prisklass? Nej.

Vad gäller Toyotas berömda driftsäkerhet flera andra är ute efter så är det tyvärr en viss överdrift i det. Skulle jag välja en driftsäker och komfortabel bil i denna prisklassen skulle jag satsa på en Volvo V70 eller Mercedes E-klass med diesel. Den senare rostar ju dock så ofantligt mycket och andrahandspriserna gör att man får ge efter på både miltal och årsmodell för att komma ned i pris. Möjligen satsa på en Saab av sen årsmodell, även om det kan bli bökigt med vissa saker nu efter konkursen. Säga vad man vill om bilar från Asien, men bekväm är inte ett ord man gärna använder. En vardagsbil skall ändock ha komfort, den genomsnittlige bilpendlaren tillbringar omkring en arbetsdag per vecka bakom ratten.

Men förvisso, det finns många som har dåliga erfarenheter av V50. Jag har goda erfarenheter och känner många andra som har det. Så om det är en skitbil eller en hyggligt bra bil, det är väl upp till diskussion. Den erfarenheter jag fått av asiatiska bilmarknaden i form av hyrbilar och via kollegor, vänner och bekanta gör att jag personligen inte skulle snegla ditåt, men det är som sagt var endast min åsikt.

Varför tycker du det?
Självklart finns det exemplar där generatorn och startmotorn gett upp i förtid, men det finns inga genomgående typfel som omfattar ett flertal sålda bilar. Inga som jag är medveten om i alla fall. Det ska vara Avensis 2.0 som hade problem med kamkedjan under några år, men den var inte uppe för diskussion.

Som du säger själv så rostar ju Mercedes löjligt mycket från den tiden, så det bör ju inte vara ett alternativ om driftsäkerhet är efterfrågat...

Min farfar är 80+ och klagar i alla fall inte på komforten i sin Corolla. Jag körde 20 mil i den förra helgen och kan inte heller påstå att den var obekväm. Den har dock hårt mitt-armstöd, men jag har kört Audis, BMWs, Renaults, Citroener osv som inte har armstöd alls och har inte lidit för det...

Det beror väl på vart man lägger ribban. Ska man ha en lyxig bil med skinnsäten, luftfjädring och det ena med det andra är man säkert väldigt nöjd ett tag. Tills det roliga går sönder.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
torsen
22 november 2018 · 7 189 Inlägg

Förutom att V50 är en tråkig och dålig bil är den inte lämplig för en barnfamilj med barnvagn p g a det begränsade utrymmet.
Om du prompt vill ha en Volvo så titta i stället på V70.
En både rymligare och bättre bil.
I den kan du ha både barnvagn och hundbur.
Den är dessutom en Volvo - vilket V50 inte är.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2018 · 17 345 Inlägg

Några kollegor kör V50 med den franska dieseln som pendlarbilar. Mest pga av att de är billiga. Man hittar ju en fin för 20-30k. Bagaget är ju minimalt men det bekymrar ju inte denna målgrupp som bara ska ta sig till jobbet. En dieselpump har skurit och en ABS-enhet har lagt av vad jag vet. Dock på bilar som rullat 18-20k mil.

Går tydligen väldigt billigt men nu bor ju vi på "landet"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack855
22 november 2018 · 1 354 Inlägg

torsen skrev:
Förutom att V50 är en tråkig och dålig bil är den inte lämplig för en barnfamilj med barnvagn p g a det begränsade utrymmet.
Om du prompt vill ha en Volvo så titta i stället på V70.
En både rymligare och bättre bil.
I den kan du ha både barnvagn och hundbur.
Den är dessutom en Volvo - vilket V50 inte är.

Åker själv V70 och det enda negativa jag kan säga är att baksätet är lite litet i förhållande till resten av storleken så om TS har barn i bakåtvänd bilbarnstol så är min rekommendation att se över hur den ska sättas i bilen. Våran stol till sonen skall sättas väldigt nära passageraresätet vilket medför att ingen längre än 165cm kan sitta i passageraresätet utan att sitta väldigt obekvämt. Sen finns så klart bilbarnstolar som inte sätts in så nära stolen framför och då går det bättre så klart. Enda fliken jag har om V70.. Annars har våran nu rullat i min ägo i lite över 4 år, varje besiktning har varit blankt papper. Så driftsäker är den allt.

Presidento Of World
22 november 2018 · 3 305 Inlägg

Min v50 under 1 års ägande; mätarställning 5500mil.
Hjullager x4
Länkarmar båda fram
Ny huvudstrålkastare pga låset för att kunna ta loss hade rostat sönder.
AC-kompressor x2... (skit bil)
Generator (tröttnat rejält på bilen här)
Åså vid ganska exakt 6750mil la svänghjul koppling och allt av och bilen åkte på Blocket som en jävla skit bil billigt som fan. Dessutom tog det tid att sälja. Tills en estländare kom och skulle exportera skiten.

Nä håll dig borta från den. Kolla på V70 om Volvo är det ni vill kika på.

Jag skulle vilja påstå att typ någon peugot känns bättre i jämförelse (fast jag kan ha fel..)

Andra tips är ju toyota
Opel Astra (man kan få en 2011 eller nyare för pengarna) Man åker bra och billigt krånglar inte mycket.
Skoda octavia (JA faktiskt en 1.6 sugmotor)
Saab 9-3 2007-och uppåt)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
caromania Forummoderator
22 november 2018 · 9 296 Inlägg

Presidento skrev:
Min v50 under 1 års ägande; mätarställning 5500mil.
Hjullager x4
Länkarmar båda fram
Ny huvudstrålkastare pga låset för att kunna ta loss hade rostat sönder.
AC-kompressor x2... (skit bil)
Generator (tröttnat rejält på bilen här)
Åså vid ganska exakt 6750mil la svänghjul koppling och allt av och bilen åkte på Blocket som en jävla skit bil billigt som fan. Dessutom tog det tid att sälja. Tills en estländare kom och skulle exportera skiten.

Nä håll dig borta från den. Kolla på V70 om Volvo är det ni vill kika på.

Jag skulle vilja påstå att typ någon peugot känns bättre i jämförelse (fast jag kan ha fel..)

Andra tips är ju toyota
Opel Astra (man kan få en 2011 eller nyare för pengarna) Man åker bra och billigt krånglar inte mycket.
Skoda octavia (JA faktiskt en 1.6 sugmotor)
Saab 9-3 2007-och uppåt)

Makalöst mycket måste jag säga. Visst, en hel del otur och ingen norm men ändå en tankeställare. Undrar hur många Honda Accorder i hela världen som råkat ut för lika mycket...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
RiskyPickle
22 november 2018 · 55 Inlägg

ja jävlar :S inte en v50, roger!

caromania Forummoderator
22 november 2018 · 9 296 Inlägg

Vilken tur att V50 inte är en vag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
22 november 2018 · 3 305 Inlägg

caromania skrev:

Presidento skrev:
Min v50 under 1 års ägande; mätarställning 5500mil.
Hjullager x4
Länkarmar båda fram
Ny huvudstrålkastare pga låset för att kunna ta loss hade rostat sönder.
AC-kompressor x2... (skit bil)
Generator (tröttnat rejält på bilen här)
Åså vid ganska exakt 6750mil la svänghjul koppling och allt av och bilen åkte på Blocket som en jävla skit bil billigt som fan. Dessutom tog det tid att sälja. Tills en estländare kom och skulle exportera skiten.

Nä håll dig borta från den. Kolla på V70 om Volvo är det ni vill kika på.

Jag skulle vilja påstå att typ någon peugot känns bättre i jämförelse (fast jag kan ha fel..)

Andra tips är ju toyota
Opel Astra (man kan få en 2011 eller nyare för pengarna) Man åker bra och billigt krånglar inte mycket.
Skoda octavia (JA faktiskt en 1.6 sugmotor)
Saab 9-3 2007-och uppåt)

Makalöst mycket måste jag säga. Visst, en hel del otur och ingen norm men ändå en tankeställare. Undrar hur många Honda Accorder i hela världen som råkat ut för lika mycket...

Det..är bara att sitta o googla.. Sist jag tittade efter en av accord 2012 o googlade hittade jag dock inte mycket :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2018 · 17 345 Inlägg

caromania skrev:
Vilken tur att V50 inte är en vag.

Ja, den diskussionen hade nog spårat ur rätt bra...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
23 november 2018 · 10 157 Inlägg

Min erfarenhet från v50 är på verkstadssidan och spelar ingen roll om hjullagren bytts konstruktionen är misslyckad finns v50 ägare som hinner bytta alla 4 hjullager 2gånger om innan dom gör sig av med bilen.

spelar ingen roll i vilken klass du jämnför v50, Med t5 är dom skitroliga att köra men sen ramlar ju allting runt t5an isär, Jag har inte samvete att säga att v50 skulle vara en bra bil till någon.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang