Parkeringsvärmare Webasto - Hur får jag igång den?

199 Inlägg
Skrivet 24 november · Inlägg av trådskaparen #1

Jag har aldrig haft en parkeringsvärmare förut, men för ett halvår sedan köpte jag beg. bil där en sådan av märket Webasto ingick. Jag har en Ford S-Max. När jag går in i menyn på bilen är Parkeringsvärmare-alternativet grått. Fjärrkontrollen fungerar inte - men jag tror det är batteriet som behöver bytas ut (skall kolla upp det). Borde jag inte kunna starta parkeringsvärmaren utan fjärrkontroll via menyn? Jag är osäker på hur jag gör för att felsöka detta. Säljaren (stor bilfirma) sa, när jag köpte bilen, att de hade kollat att den fungerade - men att jag behövde aktivera den via menyn. Kanske har jag blivit "lurad" (isf kan jag gå tillbaka till säljaren - så fixar de det säkert - dock ligger säljaren en bra bit ifrån mig - så jag kollar här på forumet först, om jag missat något uppenbart).

Tack för hjälpen


https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-d36c877ec0e2be09874ab54c4f0fcd63.jpg

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
5 598 Inlägg
Skrivet 24 november #2

Är den grå så är den i lock-out läge. (Pga överskridna startförsök)
Måste använda IDS för att låsa upp den.

Hon/Henne
199 Inlägg
Skrivet 24 november · Inlägg av trådskaparen #3

xXSammy skrev:
Är den grå så är den i lock-out läge. (Pga överskridna startförsök)
Måste använda IDS för att låsa upp den.

Tack! Kan du förklara mer i detalj vad som har hänt? "Överskridna startförsök" - vad betyder det? Någon som försökt att starta parkeringsvärmaren gissar jag - men hur kan man misslyckas?

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
1 193 Inlägg
Skrivet 24 november #4

niska skrev:

xXSammy skrev:
Är den grå så är den i lock-out läge. (Pga överskridna startförsök)
Måste använda IDS för att låsa upp den.

Tack! Kan du förklara mer i detalj vad som har hänt? "Överskridna startförsök" - vad betyder det? Någon som försökt att starta parkeringsvärmaren gissar jag - men hur kan man misslyckas?

Skulle gissa att det har att göra med att när man försökt starta värmaren så går den inte igång av en eller annan anledning och sker det att värmaren slår ifrån för många gånger så går den in i typ ”limp mode”.

199 Inlägg
Skrivet 25 november · Inlägg av trådskaparen #5

Konstigt. Säljaren var helt säker på att den fungerade - och jag har inte använt den alls. Ang. IDS. Kan jag låsa upp den själv, eller kan jag ta den till valfri verkstad, eller måste den till en Ford-återförsäljare?

Tack för hjälpen

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
5 598 Inlägg
Skrivet 25 november #6

niska skrev:
Konstigt. Säljaren var helt säker på att den fungerade - och jag har inte använt den alls. Ang. IDS. Kan jag låsa upp den själv, eller kan jag ta den till valfri verkstad, eller måste den till en Ford-återförsäljare?

Tack för hjälpen

Beror på hur avancerad avläsare verkstaden har.

Edit:
Om du har bilen igång och går in på inställningar, har du "Extravärme" där som är vit?
Kom på i efterhand att parkeringsvärmare inte går att välja med bilen igång smile))

Senast redigerat av xXSammy (25 november )

Hon/Henne
199 Inlägg
Skrivet 25 november · Inlägg av trådskaparen #7

Fotot är från när bilen är igång. Extravärme hittar jag inte.

Men

Jag googlade upp manualen. Enligt den går den automatiskt i lockläge om man inte använder den 1-2 ggr per månad.

https://www.webasto.com/fileadmin/webas … torial.pdf

Det står att man kan lösa det genom att ta ut säkring F1 20A.

Kan detta gälla min situation?


https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-04b76010b48e47d54e7a4e426e3d1689.jpg

Senast redigerat av niska (25 november )

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
5 598 Inlägg
Skrivet 26 november #8

Den instruktioner gäller eftermonterade värmare.

Hon/Henne
199 Inlägg
Skrivet 26 november · Inlägg av trådskaparen #9

xXSammy skrev:
Den instruktioner gäller eftermonterade värmare.

Hur vet jag om min är eftermonterad eller ej?

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
2 680 Inlägg
Skrivet 26 november #10

"På min tid", d v s ganska länge sedan, när en Eberspächer eller Webasto inte ville starta, men fläkten snurrade så kollade man alltid glödstiftet det första man gjorde.
Men det är många år sedan jag jobbade med värmare som serviceingenjör hos SAAB.
B t w så hade vi på den tiden även mög från Monark och Bahco, som praktiskt taget nästan aldrig fungerade.

5 598 Inlägg
Skrivet 26 november #11

niska skrev:

xXSammy skrev:
Den instruktioner gäller eftermonterade värmare.

Hur vet jag om min är eftermonterad eller ej?

Eftersom du har inställningen i menyn så är den fabriksmonterad

Hon/Henne
199 Inlägg
Skrivet 27 november · Inlägg av trådskaparen #12

Då är det IDS-upplåsning som gäller?

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
199 Inlägg
Skrivet 3 december · Inlägg av trådskaparen #13

xXSammy skrev:
Är den grå så är den i lock-out läge. (Pga överskridna startförsök)
Måste använda IDS för att låsa upp den.

Vad står IDS för? Jag har googlat på det men hittar inte någon info.

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
1 693 Inlägg
Skrivet 3 december #14

På en Ford Kuga, så behövde klocksn ställas in, efter batteribyte, innan det gick att starta värmaren.

199 Inlägg
Skrivet 7 december · Inlägg av trådskaparen #15

Jag var på verkstan med detta fel igår. Tyvärr visade det sig att felet var att det kommit in olja i värmaren. Verkstaden upptäckte att olja kommit in i kylvätskebehållaren, och således har gått runt i systemet...

Attans.

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
305 Inlägg
Skrivet 7 december #16

Nu blev denna tråd väldigt intressant(förlåt om jag låter skadeglad).
Men hur kan värmare bryta för att det är olja i kylarvätska?
Vart kommer oljan ifrån?
Jag har bara pillar med volvos värmare men detta låter väldigt konstigt tycker jag

Forum- och sitemoderator · 11 285 Inlägg
Skrivet 7 december #17

Tyckte nog också att det blev intressant...
Med olja så förutsätter jag att det i detta fallet menas dieselolja. Annan olja så är problemet mindre kul och knappast värmarens fel även om den nu bråkar.

Webasto är inte roliga att ha och göra med.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 932 Inlägg
Skrivet 7 december #18

niska skrev:
Jag var på verkstan med detta fel igår. Tyvärr visade det sig att felet var att det kommit in olja i värmaren. Verkstaden upptäckte att olja kommit in i kylvätskebehållaren, och således har gått runt i systemet...

Attans.

Vart kommer oljan från? Varför? hur lång garanti har du?

Forum- och sitemoderator · 11 285 Inlägg
Skrivet 7 december #19

Nybergrobin skrev:

niska skrev:
Jag var på verkstan med detta fel igår. Tyvärr visade det sig att felet var att det kommit in olja i värmaren. Verkstaden upptäckte att olja kommit in i kylvätskebehållaren, och således har gått runt i systemet...

Attans.

Vart kommer oljan från? Varför? hur lång garanti har du?

Som jag skrev ovan så hoppas vi att det är en dieselbil och oljan är just dieselolja. För det är fullt möjligt om något i värmaren brustit.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
199 Inlägg
Skrivet 7 december · Inlägg av trådskaparen #20

Det är en diesel. Jag är inte så insatt tyvärr, verkstadskillen förklarade för mig - men det var invecklat. Som jag dörstod det har olja på något sätt kommit in i kylvätskebehållaren och runt i systemet, inklusive värmaren. Det var så jag uppfattade det. Enligt verkstan så kan det bli motorhaveri om jag inte åtgärdar felet.


Jag köpte bilen begagnad av företag för mindre än 6 månader sedan. Företaget säger att de skall åtgärda. Så förhoppningsvis löser det sig. Men kanske finns det fallgropar på vägen?

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang