Har Audi och VW problem med TFSI 1,4 motorerna ??

19 Inlägg
Skrivet 9 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Hej

.
I slutet på november 2017 köpte jag en Audi A1 TFSI 1,4 årsmodell 2017 på Audi i Södertälje , en demo bil som gått 150 mil .När vädret blev kallare så började bilen gå ryckigt vid vissa varvtal 1800-2000 varv.Hela bilen skakade ibland mera ibland mindre, åkte till auktoriserad Audi verkstad där jag bor (Nyköping ) . Berättade om problemet , verkstadschefen följde med på en åktur och kunde konstatera att bilen går ryckigt , man bokade en tid några veckor senare . Lämnar in bilen på avtalad tid , några timmar senare får jag ett sms att biler var klar att hämtas , åker ditt med lånebilen , hämtar nycklarna till min bil och åker iväg i tron att felet är fixat. Hinner inte långt när skakningarna är tillbaka , åker tillbaka till verkstaden och ber att mekanikern som ”tittat” på bilen följer med på en åktur. Vi kommer inte så långt innan han också kan konstatera att motor går ryckigt/skakigt , man tar in bilen igen för felsökning. Åker hem med lånebilen , några timmar senare får jag ett sms att jag kan hämta bilen. Frågar tjejen vid kundtjänst vad som är gjort med bilen , får ett dokument var det står att man känner av skakningarna och att man provkört 2 likadana bilar och att dom hade typ samma fel som min , och sen skrev man att när man inte får fram någon felkod så är det en EGENSKAP .Har varit i kontakt med säljande butik i Södertälje och Audi Sverige och alla menar på att det är en EGENSKAP och påverkar inte bilen. På våren 2018 gjorde jag en anmälan till ARN, jag skrev om mina upplevelser med bilen .Audi Södertälje ,säljande part skrev till ARN : Bilen har varit inne för felsökning .Något fel har inte kunnat påvisas. Att det upplevs att bilen går ryckigt är en EGENSKAP och utgör inte fel .Så skriver Audi Södertäljes försäljnings chef till ARN. I början på november 2018 kommer beslutet från ARN som ger Audi rätt. I december när vädret blev kallare var jag ute och handlade , på vägen hem började bilen skaka enormt mycket , gula motorlampan började lysa , åkte till Audi verkstan i Nyköping några minuter bort. Berättade om vad som hänt , dom tog in bilen på en gång , man läste av felkoden .Och det som hade hänt var att bilen endast går på 2 cylindrar , inte konstigt att hela bilen skakar. Lämnade in bilen några dagar senare för felsökning . Bilen har uppfört sig bättre sedan dess , kör inte så mycket och vädret har inte varit så kallt , så är lite osäker om felet är fixat. Men nu till min stora fråga , kan bilföretagen i detta fall Audi påstå att ett motorfel är en EGENSKAP bara för att man inte fick fram felkoden tidigare. Som jag ser det , att om man påstår att det är en egenskap så borde alla VW AUDI SKODA SEAT med den motormodellen ha samma EGENSKAP som min bil har. Audi Sverige har även tagit bort alla mina inlägg på Facebook och hindrat mig att skriva nya. Vad göra , jo skrev ett inlägg på Audis tyska hemsida på på svenska och tyska med hjälp av google translate. Tog inte många timmar när dom svarade att dom beklagar det jag råkat ut för , och att dom skulle kontakta Audi i Sverige. Ingen har hört av sig och mitt inlägg på tyska sidan är borttagen. Försöker Audi mörka något eller ……. .Är det någon som har eller haft samma problem ?? Här nedan har jag felkoden.

Motorelektronik (01-Motorelektronik (uds)04E906027AL 2118 R4 1,4 TFS 04E907309AC H26
10203 P030000 Förbränningsfeltändning lokaliserad (01100101 aktiv/statisk)

10592 P030200 2ans cylinder Förbränningsfeltändning lokaliserad (01100101 aktiv/statisk)
10593 P030300 3ans cylinder Förbränningsfeltändning lokaliserad (01100101 aktiv/statisk)

30 Inlägg
Skrivet 9 januari #2

Skulle nog undvika just bensin 1.4orna.
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilag … i-och-ftsi

Forummoderator · 7 491 Inlägg
Skrivet 9 januari #3

BusterL2 skrev:
Hej

.
I slutet på november 2017 köpte jag en Audi A1 TFSI 1,4 årsmodell 2017 på Audi i Södertälje , en demo bil som gått 150 mil .När vädret blev kallare så började bilen gå ryckigt vid vissa varvtal 1800-2000 varv.Hela bilen skakade ibland mera ibland mindre, åkte till auktoriserad Audi verkstad där jag bor (Nyköping ) . Berättade om problemet , verkstadschefen följde med på en åktur och kunde konstatera att bilen går ryckigt , man bokade en tid några veckor senare . Lämnar in bilen på avtalad tid , några timmar senare får jag ett sms att biler var klar att hämtas , åker ditt med lånebilen , hämtar nycklarna till min bil och åker iväg i tron att felet är fixat. Hinner inte långt när skakningarna är tillbaka , åker tillbaka till verkstaden och ber att mekanikern som ”tittat” på bilen följer med på en åktur. Vi kommer inte så långt innan han också kan konstatera att motor går ryckigt/skakigt , man tar in bilen igen för felsökning. Åker hem med lånebilen , några timmar senare får jag ett sms att jag kan hämta bilen. Frågar tjejen vid kundtjänst vad som är gjort med bilen , får ett dokument var det står att man känner av skakningarna och att man provkört 2 likadana bilar och att dom hade typ samma fel som min , och sen skrev man att när man inte får fram någon felkod så är det en EGENSKAP .Har varit i kontakt med säljande butik i Södertälje och Audi Sverige och alla menar på att det är en EGENSKAP och påverkar inte bilen. På våren 2018 gjorde jag en anmälan till ARN, jag skrev om mina upplevelser med bilen .Audi Södertälje ,säljande part skrev till ARN : Bilen har varit inne för felsökning .Något fel har inte kunnat påvisas. Att det upplevs att bilen går ryckigt är en EGENSKAP och utgör inte fel .Så skriver Audi Södertäljes försäljnings chef till ARN. I början på november 2018 kommer beslutet från ARN som ger Audi rätt. I december när vädret blev kallare var jag ute och handlade , på vägen hem började bilen skaka enormt mycket , gula motorlampan började lysa , åkte till Audi verkstan i Nyköping några minuter bort. Berättade om vad som hänt , dom tog in bilen på en gång , man läste av felkoden .Och det som hade hänt var att bilen endast går på 2 cylindrar , inte konstigt att hela bilen skakar. Lämnade in bilen några dagar senare för felsökning . Bilen har uppfört sig bättre sedan dess , kör inte så mycket och vädret har inte varit så kallt , så är lite osäker om felet är fixat. Men nu till min stora fråga , kan bilföretagen i detta fall Audi påstå att ett motorfel är en EGENSKAP bara för att man inte fick fram felkoden tidigare. Som jag ser det , att om man påstår att det är en egenskap så borde alla VW AUDI SKODA SEAT med den motormodellen ha samma EGENSKAP som min bil har. Audi Sverige har även tagit bort alla mina inlägg på Facebook och hindrat mig att skriva nya. Vad göra , jo skrev ett inlägg på Audis tyska hemsida på på svenska och tyska med hjälp av google translate. Tog inte många timmar när dom svarade att dom beklagar det jag råkat ut för , och att dom skulle kontakta Audi i Sverige. Ingen har hört av sig och mitt inlägg på tyska sidan är borttagen. Försöker Audi mörka något eller ……. .Är det någon som har eller haft samma problem ?? Här nedan har jag felkoden.

Motorelektronik (01-Motorelektronik (uds)04E906027AL 2118 R4 1,4 TFS 04E907309AC H26
10203 P030000 Förbränningsfeltändning lokaliserad (01100101 aktiv/statisk)

10592 P030200 2ans cylinder Förbränningsfeltändning lokaliserad (01100101 aktiv/statisk)
10593 P030300 3ans cylinder Förbränningsfeltändning lokaliserad (01100101 aktiv/statisk)

Riktigt tråkig historia, speciellt då bemötandet.

För att svara på frågeställningen så beror det på vem man frågar. Det finns en ansenlig mängd artiklar i olika tidningar som under åren länkats till här i forumet som bekräftar det du undrar och befarar. Samtidigt finns det framförallt Audi/VW-ägare som menar på att det beror på att VAG-koncernen sålt så många bilar att det  helt enkelt inte är en större procent felaktiga bilar än de andra tillverkarna har. Jag tolkar det som att vi här i Sverige helt enkelt haft en enorm otur som fått hit så stor andel av den procenten som gång på gång dras med problem av olika slag? Kanske dras någon annan marknad med kraftiga problem hos de vanliga Toyota- Kia- eller Hondabilarna som vi slipper?

Att länka till olika reliability-index eller artiklar har aldrig varit populärt hos de som gillar märket de försvarar utan man får kanske som ägare eller spekulant ibland själv söka sig ut på nätet, leta och värdera källor och dra egna slutsatser. Att sedan återkomma med källorna man hittat är självklart både tillåtet och en fördel då det hjälper till i diskussionen kring vilka som sannolikt har rätt eller fel när det gäller vissa bilmodellers/motorers pålitlighet - påstådd och verklig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
19 Inlägg
Skrivet 9 januari · Inlägg av trådskaparen #4

Hej, vet att VW gruppen har/haft strul med kamkedjor, automatlådor , ventiler som knäcks pga longlife oljan m.m.Trodde att allt detta var/är fixat.Jag har t.ex kamrem istället för kedja , fast kedja är att föredra pga längre livlängd men inte på Audi-VW m.m. Felet tydligen jag har är tändspolarna , tändstiften .Det hade jag ingen aning om när jag köpte bilen, men det som stör mig är att Audi kallar felet/problemet för en "egenskap" .Då borde samtliga nyare bilar med samma motormodell som jag har ha samma "egenskap".

2 745 Inlägg
Skrivet 9 januari #5

yes dom har problem tyvärr, inget jag personligen skulle röra. Alltid kolla upp bilar innan köp på nätet eller forums, hjälper inte mycket nu jag vet. Har haft flertal på jobbet alltså lågmilade vws och audis just bensinare som är lite svårtstartade och går lite dåligt vid start. Vet faktiskt inte vad dessa märken håller på me, bättre att skaffa dieslarna isf. dom går bättre.

3 760 Inlägg
Skrivet 10 januari #6

1,4TSI/TFSI som kom med MQB-plattforme är driftsäkra. (MQB började med Golf år 2013)
Kamrem och endast turbo.

Det är äldre 1,4TSI med Kompressor, turbo och kamkedja som är problemmotorn.

Forum- och sitemoderator · 11 387 Inlägg
Skrivet 10 januari #7

simlar skrev:
1,4TSI/TFSI som kom med MQB-plattforme är driftsäkra. (MQB började med Golf år 2013)
Kamrem och endast turbo.

Det är äldre 1,4TSI med Kompressor, turbo och kamkedja som är problemmotorn.

Så att TS har problem med sin motor från 2017 är fel alltså? Jag tror inte TS håller med om den saken.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
2 745 Inlägg
Skrivet 10 januari #8

tror tyvärr att många moderna bensinmotorer från vw är problematiska. kolla tex audis och vws bensinmotorer, kolla tex tsi som sitter i passat samt ecofuel, jävla piss. fullt me kedjeras.

3 760 Inlägg
Skrivet 10 januari #9

Hybrid_ skrev:

simlar skrev:
1,4TSI/TFSI som kom med MQB-plattforme är driftsäkra. (MQB började med Golf år 2013)
Kamrem och endast turbo.

Det är äldre 1,4TSI med Kompressor, turbo och kamkedja som är problemmotorn.

Så att TS har problem med sin motor från 2017 är fel alltså? Jag tror inte TS håller med om den saken.

TS har säkerligen problem med sin motor med tanke på att han upplever att motorn har onormala ryckningar samt att motorlampan till slut tändes med registrerade fel på misständningar.
Det jag menar är att TS inte är ägare av den ökända 1,4TSI samt att jag påpekar att dom nya 1,4TSI med kamrem och endast turbo som överladdning är väldigt driftsäkra av mina erfarenheter, har än så länge endast haft in dom motorerna för service enligt serviceplanen.

19 Inlägg
Skrivet 11 januari · Inlägg av trådskaparen #10

Hybrid_ skrev:

simlar skrev:
1,4TSI/TFSI som kom med MQB-plattforme är driftsäkra. (MQB började med Golf år 2013)
Kamrem och endast turbo.

Det är äldre 1,4TSI med Kompressor, turbo och kamkedja som är problemmotorn.

Så att TS har problem med sin motor från 2017 är fel alltså? Jag tror inte TS håller med om den saken.

Hej
Min bil är från 2017 och den ryckiga gången visade sig när det blev kallt väder , och ett varvtal mellan 1800-2000 varv. Bilen började skaka kraftigt , ibland mer ibland mindre. Audi verkstaden , Audi återförsäljaren och Audi Sverige kallade felet för en "egenskap" pga att man inte fick fram någon fel kod. Har nu läst att det var ett vanligt förekommande fel på äldre Audi modeller. Vad jag tycker är konstigt är att hur lokaliserade man felen för i tiden när inte allt var så datoriserat och en massa sensorer som "skall " känna av olika fel. För fanns det bilmekaniker i dag är det datanördar som inte klarar av att laga fel . Vad man har gjort på min bil är att man har skiftat några tändspolar sinsemellan, och bytt några tändstift, bilen går lite bättre men känner av ryckningar än.
ha det

9 754 Inlägg
Skrivet 11 januari #11

BusterL2 skrev:

Hybrid_ skrev:

simlar skrev:
1,4TSI/TFSI som kom med MQB-plattforme är driftsäkra. (MQB började med Golf år 2013)
Kamrem och endast turbo.

Det är äldre 1,4TSI med Kompressor, turbo och kamkedja som är problemmotorn.

Så att TS har problem med sin motor från 2017 är fel alltså? Jag tror inte TS håller med om den saken.

Hej
Min bil är från 2017 och den ryckiga gången visade sig när det blev kallt väder , och ett varvtal mellan 1800-2000 varv. Bilen började skaka kraftigt , ibland mer ibland mindre. Audi verkstaden , Audi återförsäljaren och Audi Sverige kallade felet för en "egenskap" pga att man inte fick fram någon fel kod. Har nu läst att det var ett vanligt förekommande fel på äldre Audi modeller. Vad jag tycker är konstigt är att hur lokaliserade man felen för i tiden när inte allt var så datoriserat och en massa sensorer som "skall " känna av olika fel. För fanns det bilmekaniker i dag är det datanördar som inte klarar av att laga fel . Vad man har gjort på min bil är att man har skiftat några tändspolar sinsemellan, och bytt några tändstift, bilen går lite bättre men känner av ryckningar än.
ha det

Ser man till felkodsbiten så har t.o.m. min Bubbla från början på 70-talet uttag för felsökning wink
Och VAG, åtminstone på Audi-sidan, har använt felkodssystem (i den form det ser ut idag) sen åtminstone mitten på 90-talet. Låter kanske inte så länge. Men, det handlar trots allt om ~25 år tillbaka. Då....var en hoper av dagens bilmekaniker inte, eller knappt, födda.

Men visst är det så; mekanikerns roll har ändrats, absolut.

Det var givetvis ingen lösning på ditt problem, utan bara en reflektion över felkodsutläsning kontra "riktigt" mekanikerarbete.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Fri fart för ett fritt folk! · 9 543 Inlägg
Skrivet 11 januari #12

it_mutt skrev:

BusterL2 skrev:

Hybrid_ skrev:

Så att TS har problem med sin motor från 2017 är fel alltså? Jag tror inte TS håller med om den saken.

Hej
Min bil är från 2017 och den ryckiga gången visade sig när det blev kallt väder , och ett varvtal mellan 1800-2000 varv. Bilen började skaka kraftigt , ibland mer ibland mindre. Audi verkstaden , Audi återförsäljaren och Audi Sverige kallade felet för en "egenskap" pga att man inte fick fram någon fel kod. Har nu läst att det var ett vanligt förekommande fel på äldre Audi modeller. Vad jag tycker är konstigt är att hur lokaliserade man felen för i tiden när inte allt var så datoriserat och en massa sensorer som "skall " känna av olika fel. För fanns det bilmekaniker i dag är det datanördar som inte klarar av att laga fel . Vad man har gjort på min bil är att man har skiftat några tändspolar sinsemellan, och bytt några tändstift, bilen går lite bättre men känner av ryckningar än.
ha det

Ser man till felkodsbiten så har t.o.m. min Bubbla från början på 70-talet uttag för felsökning wink
Och VAG, åtminstone på Audi-sidan, har använt felkodssystem (i den form det ser ut idag) sen åtminstone mitten på 90-talet. Låter kanske inte så länge. Men, det handlar trots allt om ~25 år tillbaka. Då....var en hoper av dagens bilmekaniker inte, eller knappt, födda.

Men visst är det så; mekanikerns roll har ändrats, absolut.

Det var givetvis ingen lösning på ditt problem, utan bara en reflektion över felkodsutläsning kontra "riktigt" mekanikerarbete.

Problemet i dag är att ingen kan tänka själv.  Det är jätte bra att kunna felsöka med datorn men den pekar ju mest ut på ett ungefär var felet sitter. Men en duktig mekaniker kan lösa det helt utan dator  men en normal reservdelsbytare kan inte lösa nått utan datorn och information från tillverkaren    min golf mk2 hade felkodsläsare    vet att Volvo hade det från 88b.   Så det är ju inget nytt..     Synd bara att dom nya delbytarna inte får lära sig att meka och lösa problem.     Dom borde få lära sig att lösa fel utan datorns hjälp innan dom fick nudda en felsökningsdator

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
9 754 Inlägg
Skrivet 11 januari #13

Growe skrev:

it_mutt skrev:

BusterL2 skrev:

Hej
Min bil är från 2017 och den ryckiga gången visade sig när det blev kallt väder , och ett varvtal mellan 1800-2000 varv. Bilen började skaka kraftigt , ibland mer ibland mindre. Audi verkstaden , Audi återförsäljaren och Audi Sverige kallade felet för en "egenskap" pga att man inte fick fram någon fel kod. Har nu läst att det var ett vanligt förekommande fel på äldre Audi modeller. Vad jag tycker är konstigt är att hur lokaliserade man felen för i tiden när inte allt var så datoriserat och en massa sensorer som "skall " känna av olika fel. För fanns det bilmekaniker i dag är det datanördar som inte klarar av att laga fel . Vad man har gjort på min bil är att man har skiftat några tändspolar sinsemellan, och bytt några tändstift, bilen går lite bättre men känner av ryckningar än.
ha det

Ser man till felkodsbiten så har t.o.m. min Bubbla från början på 70-talet uttag för felsökning wink
Och VAG, åtminstone på Audi-sidan, har använt felkodssystem (i den form det ser ut idag) sen åtminstone mitten på 90-talet. Låter kanske inte så länge. Men, det handlar trots allt om ~25 år tillbaka. Då....var en hoper av dagens bilmekaniker inte, eller knappt, födda.

Men visst är det så; mekanikerns roll har ändrats, absolut.

Det var givetvis ingen lösning på ditt problem, utan bara en reflektion över felkodsutläsning kontra "riktigt" mekanikerarbete.

Problemet i dag är att ingen kan tänka själv.  Det är jätte bra att kunna felsöka med datorn men den pekar ju mest ut på ett ungefär var felet sitter. Men en duktig mekaniker kan lösa det helt utan dator  men en normal reservdelsbytare kan inte lösa nått utan datorn och information från tillverkaren    min golf mk2 hade felkodsläsare    vet att Volvo hade det från 88b.   Så det är ju inget nytt..     Synd bara att dom nya delbytarna inte får lära sig att meka och lösa problem.     Dom borde få lära sig att lösa fel utan datorns hjälp innan dom fick nudda en felsökningsdator

Ja, som sagt, det är verkligen inget nytt. Med "VAG/Audi"-delen menade jag då "dagens OBD2-system" sas. Annars är ju då som påpekat att kunna läsa ut felkoder (på andra vis) inget nytt alls.

Men det går inte att säga emot. Vet en bekant till min far, vars son fått fel på airbagsystemet i sin bil (vad det nu var för bil). Enligt märkesverkstaden skulle man absolut börja med att byta ut airbagen. Inte för att det var ett "vanligt fel" eller så, utan för att det var vad felkoden sa.

Han vägrade, bilen hamnade här, och det visade sig att det var släpringen som var kass. Och det mättes (med airbagen bortkopplad tillägger jag "bara för att") upp med en summer. Där är ju ett typexempel på att det pekar "åt vilket håll" felet finns. Sen borde man givetvis börja med att utesluta alla "enkla delar".

Men visst, även om det är något en "ung nyutbildad mekaniker" skulle få för sig att göra, så kostar självfallet det också pengar i form av timmar. Men, att bara byta delar hejdlöst för att felkoden säger det, är givetvis dumt. OM det inte handlar om någon del för någon hundring som dessutom är känd för att ge upp. Då är det kanske istället fullt förståeligt att man börjar i "den änden".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
3 760 Inlägg
Skrivet 11 januari #14

Growe skrev:

it_mutt skrev:

BusterL2 skrev:

Hej
Min bil är från 2017 och den ryckiga gången visade sig när det blev kallt väder , och ett varvtal mellan 1800-2000 varv. Bilen började skaka kraftigt , ibland mer ibland mindre. Audi verkstaden , Audi återförsäljaren och Audi Sverige kallade felet för en "egenskap" pga att man inte fick fram någon fel kod. Har nu läst att det var ett vanligt förekommande fel på äldre Audi modeller. Vad jag tycker är konstigt är att hur lokaliserade man felen för i tiden när inte allt var så datoriserat och en massa sensorer som "skall " känna av olika fel. För fanns det bilmekaniker i dag är det datanördar som inte klarar av att laga fel . Vad man har gjort på min bil är att man har skiftat några tändspolar sinsemellan, och bytt några tändstift, bilen går lite bättre men känner av ryckningar än.
ha det

Ser man till felkodsbiten så har t.o.m. min Bubbla från början på 70-talet uttag för felsökning wink
Och VAG, åtminstone på Audi-sidan, har använt felkodssystem (i den form det ser ut idag) sen åtminstone mitten på 90-talet. Låter kanske inte så länge. Men, det handlar trots allt om ~25 år tillbaka. Då....var en hoper av dagens bilmekaniker inte, eller knappt, födda.

Men visst är det så; mekanikerns roll har ändrats, absolut.

Det var givetvis ingen lösning på ditt problem, utan bara en reflektion över felkodsutläsning kontra "riktigt" mekanikerarbete.

Problemet i dag är att ingen kan tänka själv.  Det är jätte bra att kunna felsöka med datorn men den pekar ju mest ut på ett ungefär var felet sitter. Men en duktig mekaniker kan lösa det helt utan dator  men en normal reservdelsbytare kan inte lösa nått utan datorn och information från tillverkaren    min golf mk2 hade felkodsläsare    vet att Volvo hade det från 88b.   Så det är ju inget nytt..     Synd bara att dom nya delbytarna inte får lära sig att meka och lösa problem.     Dom borde få lära sig att lösa fel utan datorns hjälp innan dom fick nudda en felsökningsdator

Problemet med dagens bilar är att dom är så pass avancerade att det ofta är väldigt svårt att hitta felet då det kan vara flera olika givare som ger symptomen och ibland kan det till och med vara något annat av bilens system som stör ut pga störningar på canbus.
Annat med t.ex en Volvo eller VW från slutet på 80-talet där det oftast bara fanns 3-4st givare och 1st styrdon.

Ett till problem i TS fall eftersom det är ett garantijobb så betalar inte tillverkaren märkesverkstaden för arbetet eller komponentbytet om verkstaden inte till 100% kan bevisa att det finns ett fel och att delen som byttes åtgärdade felet.
Då blir det så att bilar utan felkoder eller utan väldigt tydliga problem så det går att fånga på video skickas iväg så fort det bara går.

Största problemet med dagens nyutbildade mekaniker är att fordonsutbildningarna runtom i landet ligger efter, ungdomarna får lära sig mecka bilar från 80-90-tal som är lika enkla som ett järnspett och dom kommer sen ut på verkstäderna och meckar i vad som är rymdskepp i jämförelse med en 80-talsbil.
Hjälper ju inte heller att dom flesta ungdomar som söker sig till fordonsutbildningarna är oftast skoltrötta och har ofta diverse läs- och skrivsvårigheter.

1 780 Inlägg
Skrivet 11 januari #15

"Hjälper ju inte heller att dom flesta ungdomar som söker sig till fordonsutbildningarna är oftast skoltrötta och har ofta diverse läs- och skrivsvårigheter."

Är det så? Hur vet du det?

Är det specifikt för fordonsutbildningar, eller gäller det alla program på gymnasieskolorna?

Så pigga och motiverade elever hittar jag på t ex Elprogrammet.

Vad läste du, med sådana erfarenheter?.

.

9 754 Inlägg
Skrivet 11 januari #16

Meaganeowner skrev:
"Hjälper ju inte heller att dom flesta ungdomar som söker sig till fordonsutbildningarna är oftast skoltrötta och har ofta diverse läs- och skrivsvårigheter."

Är det så? Hur vet du det?

Är det specifikt för fordonsutbildningar, eller gäller det alla program på gymnasieskolorna?

Så pigga och motiverade elever hittar jag på t ex Elprogrammet.

Vad läste du, med sådana erfarenheter?.

.

Ser jag tillbaka på när jag gick i skolan, så var det verkligen så som simlar beskriver. Det var...inte A-studenterna som gick fordon- och verkstad-linjen iaf. Svårt att tro att dessa linjer fått så mycket högre "status" .

Samtidigt kan jag då säga att EL på den tiden, hade rent löjligt höga intagningskrav.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
3 760 Inlägg
Skrivet 11 januari #17

Meaganeowner skrev:
"Hjälper ju inte heller att dom flesta ungdomar som söker sig till fordonsutbildningarna är oftast skoltrötta och har ofta diverse läs- och skrivsvårigheter."

Är det så? Hur vet du det?

Är det specifikt för fordonsutbildningar, eller gäller det alla program på gymnasieskolorna?

Så pigga och motiverade elever hittar jag på t ex Elprogrammet.

Vad läste du, med sådana erfarenheter?.

.

Jag jobbar som bilmekaniker på större märkesverkstad så jag träffar och lär känna många som kommer ut från gymnasiet både genom att dom är på praktik under skoltiden och dom som blir anställda efter examen.
Det så kallade "skruvandet" har dom flesta intresse av men räcker långt ifrån hela vägen om man har svårt att läsa i reparationshandböcker och elscheman när dom då får in något annat än mekaniska jobb.

Min uppfattning behöver ju inte stämma över hela landet men alltför ofta får man höra att dom valde fordonsprogrammet bara för att det har rykte om sig att vara slött och slappt och oftast det enda dom kom in på pga dåliga betyg från grundskolan.

Gick teknikprogrammet på gymnasiet. Ville egentligen gå fordonsprogrammet men pga höga betyg från högstadiet så ansåg min far att jag inte skulle slöa bort mitt läshuvud på att bli en dum mekaniker, var då så pass dum att jag lyssnade på min far eftersom både han och jag visste vilka sorts elever som går fordonsprogrammet.

Har själv kommit in i yrket via arbetsmarknadsutbildning genom arbetsförmedligen men även där var utbildningsmaterialet och bilarna oftast av 80-90-talsmodell och mest fokus på att ta isär, reparera och sätta ihop motorer.
Vuxna elever är oftast intresserade av att åtminstone få ett jobb då alla varit arbetslösa minst 6månader innan dom får komma in på utbildningen och då är intresset att lära sig stort, men tyvärr som jag redan skrivit så är utbildningsmaterialet utdaterat så det är en brant upplärningskurva efter man väl kommer ut på en riktig verkstad.

På arbetsmarknadsutbildningen hade dom även 10st gymnasieelever då gymnasieskolan på samma ort hyrde platser där åt dom som gick fordonsprogrammet.
Av 10st gymnasieelever så blev bara 2st mekaniker, många sökte sig vidare till andra yrken efter gymnasiet pga bristande intresse.

Senast redigerat av simlar (11 januari )

1 780 Inlägg
Skrivet 11 januari #18

Höga intagningspoäng...

Jo, det var just det som sporrade mig.

Far min sa: Välj alltid det som du tycker är roligt, så löser det sig...

9 754 Inlägg
Skrivet 11 januari #19

Meaganeowner skrev:
Höga intagningspoäng...

Jo, det var just det som sporrade mig.

Far min sa: Välj alltid det som du tycker är roligt, så löser det sig...

När jag gick el var intagningsgränsen 3.8.

Verkstad hade nätt och jämt heltal, fordon något lite högre till.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Forummoderator · 7 491 Inlägg
Skrivet 11 januari #20

Förvisso en intressant diskussion men aningen off topic...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang