Chevrolet Caprice, den rullande soffgruppen

Utflykter och småfix med sommarbilen

Xebers76

  • 83 Följare
  • 81 144 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 mars
Caprice77
5 januari · 72 Inlägg
#401

Vettemannen skrev:

Caprice77 skrev:

Xebers76 skrev:

Japp det är 1100 sen motståndet från lådan som drar ner han, han kommer upp till 1100 igen om du låter han krypa i Drive tongue Att någon kopplat ur choken var ju väldigt konstigt lol Stöldskydd? tongue

Jag tror de hade nån fantasi på 80 talet att det skulle spara bensin. Det är likadant med AC remmen , urkopplad kan det stå I en del annonser. Men svaren man fått är att det är för att bilen ska bli snålare. Jag är inte så duktig på kompressorer men en frånslagen kompressor trots att den är kopplad med rem borde inte vara belastning. I alla fall, det är väl slut med såna fasoner då de bilar som är kvar nu blir omhändertagna. Hoppas du får ut bilen på vägen nästa säsong.

Kylkompressorn gör knappt motstånd med remmen sittande där men AC:n avstängd. Anledningen till att man skar av remmen var att då KUNDE man inte använda AC:n, annars kunde man ju frestas att göra det. Därför skar man av den.

/Benny

Vad jag minns så gnällde mina föräldrar att de inte hade ac i Capricen. Jag har en av de få som endast har elhissar, 350 motor samt 2 tone som tillval. Inget annat. Vad jag minns så var somrarna riktigt heta på 80 talet. Så undrar hur folk tänkte de tog bort remmen på en fungerande AC.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
5 januari · 11 495 Inlägg
#402

Caprice77 skrev:

Vettemannen skrev:

Caprice77 skrev:

Jag tror de hade nån fantasi på 80 talet att det skulle spara bensin. Det är likadant med AC remmen , urkopplad kan det stå I en del annonser. Men svaren man fått är att det är för att bilen ska bli snålare. Jag är inte så duktig på kompressorer men en frånslagen kompressor trots att den är kopplad med rem borde inte vara belastning. I alla fall, det är väl slut med såna fasoner då de bilar som är kvar nu blir omhändertagna. Hoppas du får ut bilen på vägen nästa säsong.

Kylkompressorn gör knappt motstånd med remmen sittande där men AC:n avstängd. Anledningen till att man skar av remmen var att då KUNDE man inte använda AC:n, annars kunde man ju frestas att göra det. Därför skar man av den.

/Benny

Vad jag minns så gnällde mina föräldrar att de inte hade ac i Capricen. Jag har en av de få som endast har elhissar, 350 motor samt 2 tone som tillval. Inget annat. Vad jag minns så var somrarna riktigt heta på 80 talet. Så undrar hur folk tänkte de tog bort remmen på en fungerande AC.

Tja, man sparade väl några centiliter per mil kan jag tro.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Bob-Miller
5 januari · 834 Inlägg
#403

ANG AC polaren .s Caprice 77 fick hål i värme paketet,han stod en stund o titta på de,o kolla sen på ac paketet,flyttade helt enkelt slangarna till ac paketet o fick mer än dubbel värme i bilen,de har han gjort på flera bilar sen dess,o värme e de,ja har åkt med..

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
5 januari · 11 495 Inlägg
#404

Bob-Miller skrev:
ANG AC polaren .s Caprice 77 fick hål i värme paketet,han stod en stund o titta på de,o kolla sen på ac paketet,flyttade helt enkelt slangarna till ac paketet o fick mer än dubbel värme i bilen,de har han gjort på flera bilar sen dess,o värme e de,ja har åkt med..

Oh fan! Inte så dumt med andra ord om värmen är viktigare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Martee
5 januari · 526 Inlägg
#405

de där är ifrån rostvatten som har torkat.  fina lösningar du har runt vevhusventilationen cool

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Martee
5 januari · 526 Inlägg
#406

he verka ju bli fint, men du ska väll int ha bränslereturn strippad till tändkabeln senare? lär ju vara ett stark irritationsmoment nästa gång man ska av med fördelarlocket känns de som?

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Xebers76
5 januari · 1 156 Inlägg
#407

Martee skrev:
he verka ju bli fint, men du ska väll int ha bränslereturn strippad till tändkabeln senare? lär ju vara ett stark irritationsmoment nästa gång man ska av med fördelarlocket känns de som?

Detta är matarsidan tongue Men ja det är ju bara att lyfta loss tändkabeln tillsammans med slangen från terminalen och sedan lägga det bakom fördelaren. Sen ska väl inte locket loss så ofta framöver hoppas jag, inga slitdelar där längre smile

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Martee
5 januari · 526 Inlägg
#408

Xebers76 skrev:

Martee skrev:
he verka ju bli fint, men du ska väll int ha bränslereturn strippad till tändkabeln senare? lär ju vara ett stark irritationsmoment nästa gång man ska av med fördelarlocket känns de som?

Detta är matarsidan tongue Men ja det är ju bara att lyfta loss tändkabeln tillsammans med slangen från terminalen och sedan lägga det bakom fördelaren. Sen ska väl inte locket loss så ofta framöver hoppas jag, inga slitdelar där längre smile

tänker på gångerna man vill ha lös en kabel som inte fått smaka silicon och sitter fast bättre än loctite superlim och man ska vrida lös skiten, sen har man ju såklart inte med sig en kniv eller avbitare just den svängen för att klippa strippan, ja du vet säkert vad jag menar wink

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Xebers76
5 januari · 1 156 Inlägg
#409

Martee skrev:

Xebers76 skrev:

Martee skrev:
he verka ju bli fint, men du ska väll int ha bränslereturn strippad till tändkabeln senare? lär ju vara ett stark irritationsmoment nästa gång man ska av med fördelarlocket känns de som?

Detta är matarsidan tongue Men ja det är ju bara att lyfta loss tändkabeln tillsammans med slangen från terminalen och sedan lägga det bakom fördelaren. Sen ska väl inte locket loss så ofta framöver hoppas jag, inga slitdelar där längre smile

tänker på gångerna man vill ha lös en kabel som inte fått smaka silicon och sitter fast bättre än loctite superlim och man ska vrida lös skiten, sen har man ju såklart inte med sig en kniv eller avbitare just den svängen för att klippa strippan, ja du vet säkert vad jag menar wink

Ja jag är med på vad du menad med att saker fastnar tongue Men ja jag måste ju sätta ihop bilen på något sätt, annars lossnar ju saker, känns som vi missuppfattar varann nu lol

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Martee
5 januari · 526 Inlägg
#410

Xebers76 skrev:

Martee skrev:

Xebers76 skrev:

Detta är matarsidan tongue Men ja det är ju bara att lyfta loss tändkabeln tillsammans med slangen från terminalen och sedan lägga det bakom fördelaren. Sen ska väl inte locket loss så ofta framöver hoppas jag, inga slitdelar där längre smile

tänker på gångerna man vill ha lös en kabel som inte fått smaka silicon och sitter fast bättre än loctite superlim och man ska vrida lös skiten, sen har man ju såklart inte med sig en kniv eller avbitare just den svängen för att klippa strippan, ja du vet säkert vad jag menar wink

Ja jag är med på vad du menad med att saker fastnar tongue Men ja jag måste ju sätta ihop bilen på något sätt, annars lossnar ju saker, känns som vi missuppfattar varann nu lol

ett förslag, så har du nått att fundera på inatt hehe

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215276/215276-a1e3b513bdfd0e1701754e6924adb242.jpg

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Xebers76
6 januari · 1 156 Inlägg
#411

Martee skrev:

Xebers76 skrev:

Martee skrev:

tänker på gångerna man vill ha lös en kabel som inte fått smaka silicon och sitter fast bättre än loctite superlim och man ska vrida lös skiten, sen har man ju såklart inte med sig en kniv eller avbitare just den svängen för att klippa strippan, ja du vet säkert vad jag menar wink

Ja jag är med på vad du menad med att saker fastnar tongue Men ja jag måste ju sätta ihop bilen på något sätt, annars lossnar ju saker, känns som vi missuppfattar varann nu lol

ett förslag, så har du nått att fundera på inatt hehe

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215276/215276-a1e3b513bdfd0e1701754e6924adb242.jpg

Ja dem där är smidiga också, har använt dem till att montera upp kabelstammen till sprutet i motorrummet. Men jag ser fortfarande inte problemet med att buntbanda fast bensinslangen på tändhatten. Tändhatten kommer ju inte att rosta fast i fördelarlocket precis.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Xebers76
6 januari · 1 156 Inlägg
#412

Kom på mig själv med det där att sätta säkringen vid jord, fungerar ju inte alls. Blir det en kortis tidigare i systemet kommer ju strömmen rusa där och inte över säkringen, pinsamt vad hjärnsläpp man får ibland. Så jag jordade den sidan utan säkring nu istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-478468b35009f240cf5395ddf00f019c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2b1c898243ce9b3d38431a15c2f5756b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bb19d065e8ee3a47487b2e170c84415b.jpg

Funderade på om man kunde ta ström från den kabeln som tidigare matat tändspolen, den borde ju ha en säkring? Fick gräva lite i kablaget
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-70b0bfd84b6a2f351e1479245b4a59a0.jpg

Hittade den!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-effbc6afcbb87da95c2338d689e73976.jpg

Trädde ur den ur robotslangen och kopplande multimetern till den och testade att rycka diverse säkringar som jag misstänkte kunde höra dit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f99318deb397c0053cd5fc1e37e44a4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-616a8b22e0f00a295816322d4bf4e83f.jpg

Gamla kontaktstycket till tändspolen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-453171facca01cd56c40ab9707e4f3a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8a6b36feb509c3ddd2975c756475c575.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5b5e1c3affb3888a05744b8fda679dff.jpg

Men ingen framgång. Det var ström på IGN2 och START vad jag än gjorde. Började nu fundera lite kring varför det är så galet få säkringar i dessa bilar (endast 13st). En hel del googlande senare resulterade i att jag skapade denna tråden:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=327475


Så säkringen sitter nere vid startmotorn och tycks tåla en hel del innan den utlöser. I detta fallet ska bara ett enkelt relä dras, så det ska ju inte vara några problem. Har nu satt en extra säkring innan reläet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a91dc71248922030346664b744564a6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-429b2a190853f3bb5497a4b4b3030d83.jpg

Högfarten på kupéfläkten har jag pratat om tidigare. Kabeln till den går också från startmotorn. Original ligger kabeln över motorn och är skarvad med ett kontaktstycke som det visst hade ärgat i, vilket förklarar varför högfarten aldrig fungerat. Har nu dragit denna kabel in-tejpad med kablaget till generatorn (som fick förlängas när generatorn bytte sida 2017). Har buntbandat detta i kablaget som är till sprutet och även satt en säkring på kabeln för högfarten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2954299a4dfd834bf505fe24b3ec2294.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e074dc7f341e3ebafaafe51986562083.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d2b60500c7320ae5114f68d9731dbf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-aa0d34b251c3846e85dbc622d73306ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fbd5dab001a6d552735ea3d793fc4a59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1c7a0f806a2ba4943dcc0d0b982eda67.jpg

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Xebers76
10 januari · 1 156 Inlägg
#413

Fick hem tändkablar till Volvon och Chevan smile Dessa är från en Chevrolet Tahoe -04
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c8ff3149f3caa2227b13e517e2c82c92.jpg

Även 8 "LS2 Truck" tändspolar hemkomna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9972d766ef043b3d21b27adccd8c57c9.jpg

Svetsade på små skruvar med skallen neråt på ventilkåporna som fäste för spolarna, sedan lite färg på detta smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-70d79f8e6ee63ac55e84959341b20a03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4fdf7e234a684614ad6e653d1f30c843.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b607d71f444762809e4fe47c6fb77369.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-92b377a1a338647d046d89a5ed0085af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bcc3c23c77e47dfd1936ac2e7c2d6eb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-05f241dae34332c170deb4c57ff0ee01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7a00edca56a6a8f8ce59ff6d5a8cc425.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9cf708c6c884b0f567fd022485bd7298.jpg

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Martee
11 januari · 526 Inlägg
#414

fräsiga ventilkåpor du fick cool

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Bob-Miller
11 januari · 834 Inlägg
#415

FORD blå??hehe

Xebers76
15 januari · 1 156 Inlägg
#416

Bob-Miller skrev:
FORD blå??hehe

Köpte den på biltema tongue Som tur är så är jag inte så noga med att det ska vara rätt färg osv XP

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Xebers76
15 januari · 1 156 Inlägg
#417

Söndagens arbete


Dags för ventilkåporna! Tog bort generator och fästet till denna, mycket lättare att komma åt nu. Fästet skulle även renslipas på två ställen då en jordpunkt kommer hamna där
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fd2e602c2cd088428baa447001ce9da2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e04ec4be8b6996baa83c3c9695916a14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-32f6dce7744010943d10c40738096179.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4583365c414ff171182d30e9fc22ea38.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b300e27864210f7ea163d4020b8ac84f.jpg

Gjorde strömfördelning till alla tändspolarna, och även dem andra kablarna åkte dit. En plus, en signal och två jord ska varje spole ha så det tar sin oändliga tid att koppla in lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bc3f425bd6963b64942159a256cb4976.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e82ed8d58798cb90b973a17ee085fc73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-df2ecdeb091db953536c1dc3219f2c0c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a7337d942ef1127f4e9f204f543df9e7.jpg

Jordkablarna samlas i en kabelsko som sedan jordas i toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8829e1d4ebfb8b7e599b18e21dbda391.jpg

Renslipade på toppen, och även båda sidor på generatorfästet och kletade sedan in ytorna i polfett
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e48e126eb45815e5c4965634b9c62866.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8834a5c4a7210e28009ec0a6245cdd87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6fe187ea50ce8c76c35480694f845edb.jpg

Den gamla fula generatorkabeln åkte dit igen då jag inte kände för att göra den nya ännu, det var dags att försöka starta motorn äntligen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-675768c461ecf5e36d0384d1babf43da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0e54951ab4bdc06e6b90c0ef82582a17.jpg

Hängde på ett extra batteri
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9c2afe2374c37d24c68627a3e492dadc.jpg

Nu ska tändningen nollas så datorn vet var noll är. Stroboskåplampan gav inget utslag alls, så den andra åkte fram, men inget ljus från den heller. Lite felsökning ledde till en trasig säkring, just den som ger ström till tändspolarna tongue Funkade det nu då? Nej. Lite felsökning till så såg jag att den där klämman man sätter på tändkabeln måste vara på rätt håll. Nu lös lampan! smile Men det var stört omöjligt att se var markeringen var. Så den fylldes i med en grön penna. Nu gick det bättre. Det man ska göra här är att justera in i datorn hur många grader före övre dödläget som den första tanden på triggerhjulet är. I detta fallet var det 130 grader.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-299dc40a8e3a470c7fac5f1e94499e3b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-40eea56ec0b68ca74c2d7c984c746e44.jpg

Men han ville inte starta. Kunde hosta lite på startgas dock. Så jag tog beslutet att byta ut bensinen. Tog en bit kabel och satte den i kontaktstycket till PWM-modulen och sen andra ändan på batteriets plus, detta kör bensinpumpen på full fart, helt klart smidigaste sättet att tömma tanken tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fe462c6e81fade11d6035ef950a7d699.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bc204e84f25c3bf4240f4f29f121efab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-11693956adbf32880b98ca15338ce8d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-342a273f17ab4adf0d5699d702deafd2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1202e205b938f2d6f0e79ed8a65d3532.jpg

Ny soppa i och nu orkade inte batterierna längre tyvärr. Har bara en liten klen laddare på 4ah så det kommer ju ta en evighet! Hur löser man detta då? Jo 3 set startkablar och en bil bakom med motorn igång smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1df8586291e6e440a11d7ba425e1d3e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-56fda11aff64e11b00280dc3591a8d62.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4123caf6f5ff6c3cb86536d9800155a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9d3ac5d6777ca1bd6cd886982989cccf.jpg

Kluddade runt en del med mängden soppa och tillslut fick jag liv i han! Underbart! smile Väl varm så gick han väldigt fint!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-91007b6fc976c245d71643f3d86b59d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b0534a8c5850d0434b1cf742d3c2dc52.jpg

"Tanken" till oljeavskiljaren sögs ihop, så det funkade inte tongue Men den samlar upp slagg iaf!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3699236530c8652332c69728fb26d312.jpg

Tomgången skenade hur jag än justerade i datorn så jag pluggade hålet där tomgångsventilen tar in luft bara för att kunna ha motorn igång
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c95d4098c3ba7976e276798efb073cfa.jpg


Idag Tisdag

Beställde hem ett spjällhus från en Opel Astra. Denna har både tomgångsmotor och TPS av samma utförande som FiTech-enheten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0bf923d1ee7ad317bcec373ef16d2232.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3be276863b700c1c7ed13d5fee2920e6.jpg

Ville åt tomgångsmotorn i rent felsökningssyfte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0a3d135a6411d13e69f2f27dcc661201.jpg

Dem visade sig vara lite olika. Att dem sticker ut olika långt beror på att dem varit i olika lägen när strömmen brutits. Det som skiljer är storleken på konan. Det jag gjorde var att köra denna ventilen i ett testläge för att se om dem betedde sig likadant. Och ja det gjorde dem. Hade ventilen lös från motorn med sladden inkopplad och kunde då se hur dem rörde sig. Det jag upptäckte var att dem åkte ju åt fel håll båda två?? Ändrade en inställning i datorn och det funkade! (jämförbart med polvändning) Har dock följt MaxxEcu's instruktioner till punkt och pricka så ventilen borde inte jobba baklänges, men men.

Den ventilen som satt där innan får nu vara på plats igen! Och nu har jag ett helt spjällhus jag inte har någon nytta av lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e10ea687af0ae6a474e0d3c0a285604f.jpg

Sågade av en bit på luftrenaren då den tog i två tändspolar annars
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b7ec5f47979f403897ee777a9d01ffeb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1c04338ee07bdc28a271a0ea722ad804.jpg

Slangen som gick från oljeavskiljaren och insuget fick nu gå till luftrenaren istället, inte alls lika effektivt men flaskan suger inte ihop sig iaf tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-01753811a4e6fe365455402cb6b895ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b3c13fc566647696d652a732b6aa7f4b.jpg

Annars har jag mest suttit med laptopen i knät och justerat en massa inställningar för att han ska gå hyffsat bra runt tomgång osv, går helt klart bättre nu smile

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Xebers76
19 januari · 1 156 Inlägg
#418

Men går han helt bra? Nej tyvärr inte...

Problemet ligger mest hos layouten på bränslematningen. TBI (throttle body injection) är inte helt optimalt. Bränslet har en ganska lång bit att vandra från spridaren till förbränningsrummet. Bränslefilmen som ska ligga på alla väggar i insuget är sjukt svårt att justera in rätt. Bränslefördelning blir lite sådär hejsvejs den också.

Utan att bli allt för teknisk så är det helt enkelt så att motorn fortfarande inte går helt bra. Men det är inte MaxxEcu's fel. Problemet är TBI-sprutet. Så vad händer nu då?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-796b0bd53148c608792a36cbb3a28d24.jpg

Bort med allt!! big_smile
Nu blir det "multipoint injection". En spridare per cylinder, så nära insugsventilen som möjligt! Hela spjällhuset ska bytas ut mot det opel-spjället jag köpte. FiTech-spjällhuset har krånglat extremt mycket, mycket glapp, spjällen nyper i sina lopp osv... blä!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7c5592fb65efd1a336ee463e616e199d.jpg

Detta blir helt special. Finns inga färdiga kit till dessa motorer som det finns till exempelvis en Cheva 350. Så var beredd på mycket hemmameck nu! Dagens arbete bestod av att få spjällhuset att passa på insuget, och även få gasvajer och växellådsvajer att passa och fungera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-496ac08b97dcb7d51a5548b69ef78ac6.jpg

Kapade ut 2 metallbitar
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c35e7e2541061c6031c03ecb36603079.jpg

Kapade ur en bit avgasrör och borrade två hål
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ce8c1cd243e7210764275eeb4f735dcb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b6b94eb387e6347daf2f9ec29d589d1f.jpg

Svetsade muttrar på baksidan av den ena plåten, för att förenkla montering av spjällhus
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8598b9350260e294973b08d546213b30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f96f0b3acc2731ac715f574fe8d0a3eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f95380ff84cf78b26d80a56cc9cc1acf.jpg

Tyvärr siktade jag illa, så muttrarna blev ett med skruvarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-09a234b822b09fa9a2a16d8bd4132622.jpg

Kapade loss allt och lade nu på extra muttrar som skydd, detta funkade fint smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-54e56c056fcea5c023075a523e3c3884.jpg

När jag sedan svetsade på avgasrör-biten så blev det för varmt så muttrarna ville inte längre, behöver en ny plan här....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff9dedc88cb6c7cba9d7b2d1390e97b2.jpg

Svetsade skruvarna i plåten istället, blev ju jättebra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b3f45382b6d037446add9268d36aa963.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1935cbe396776c79a81eee506534797b.jpg

Ska det kunna flöda luft här måste det borras upp i mitten. Hade stegborr till 30mm, ska ta resten med bandslip nästa vecka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-41933b30acddd697348951b14644b0d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fb383ebe6cd9b41de0f23f754bc24f19.jpg

Jag har alltså byggt en adapterplatta, mycket skum sådan dessutom tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b4792c09477f4bb9a746a4c1950a0d24.jpg

Absolut inget passar förutom kontaktstyckena till IAC och TPS. Men det är ju bara kablar, sånt är lätt att lösa. Alla stag och vajrar då? Lite mer jobb här... Nu var det dags för växellådsvajern, även kallad "TV-Cable" som står för "Throttle valve cable". Den har en viss geometri som jag ska försöka komma så nära som möjligt. Måttet från vridcentrum ut till anslutningen ska vara 28,1686mm och slaget ska vara 78 grader, jag får försöka göra mitt bästa tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a33d3345949aaf160b2b608f0930540.jpg

Plockade fram förgasaren igen och kollade lite bara för att bekräfta informationen, nu är det dags att bli påhittig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0e95f67edb7a0208c54adae0d0fb1e5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2d8848e12a17f3d1664472bdc0a43809.jpg

Svetsade fast en skruv på det nya spjället
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c51acb958a63bdda8f0e134ffafcaa0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c3523eccdfe6e22939bfc5ee3be37a5e.jpg

Lite små vajertillbehör från mopedtiden och en självborrande skruv fastsvetsad på låsskruven
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ce4699f77aaa6274588d8df0065d6a15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-66839066ce4654d0ee96985d31b8d998.jpg

Hålet uppborrat
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff78f5af9e8080ec9c242e641bbceb96.jpg

Svetsade fast en 3mm tjock plåtbit
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-27c1c71586d43d7fdc7db5087fe1d0d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-57708d7a162d28ca8fde8fcca4380710.jpg

Sakerna på plats. Nu kan man justera var skruven ska sitta. Plåten förhindrar att den snurrar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cdc62731df977be02c7907206112820f.jpg

Fästet till vajrarna som original sitter fast i förgasarfoten måste byggas om väldigt mycket. Började med att svetsa fast denna muttern på baksidan av gasspjället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4c27c8d5a68b0a4323377e30d73f04e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b0201b1d12877ecbe2f1053edef00356.jpg

Mycket svårt att se på bilderna, men här sitter fästet provisoriskt monterat i muttern jag precis svetsade fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-75c66b1a97098ea8f4a224e255c6137e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bb67f7fde0950012637e8e66ff75dc9e.jpg

Massa krånglande senare såg det ur såhär
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0c544d19d9067cf46a3257ead10e5432.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e22839335f70b437a46630d70e660e26.jpg

Kulan på armen för gasspjället kommer inte passa mitt bygge, så den kapades av och en skruv svetsades fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-967dbbedb5c4801935e3e024258bf151.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bb5bd00979e20c275f978ef72be74915.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d8483ed072425355f0343efd6684f9f8.jpg

Spjället sitter nu där och verkar fungera väldigt bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cb0c2d5077aa23d1412c400cecc418ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2596fbd4acbbe4150027691a784ff5bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c8e1e157f1827f34c4a0b4d6480ac0f.jpg

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Caprice77
19 januari · 72 Inlägg
#419

Jag skulle byta avtappningskran till kylaren. Det finns inte en hylsa på ebay som passar. Jag fick ta en lång 14mm hylsa och såga ur den så det blev två jack i den. Så vingarna från skruven gick in så hylsan kunde få fäste. Jag köpte en vanlig 3/8 mässing npt utan avtappning så jag slipper framtida läckage. Såhär blev det ungefär https://goo.gl/images/u3Biee

Märkligt att inte gm har såna hylsor.

Senast redigerat av Caprice77 (19 januari )

Snurriis
19 januari · 450 Inlägg
#420

Xebers76 skrev:
Men går han helt bra? Nej tyvärr inte...

Problemet ligger mest hos layouten på bränslematningen. TBI (throttle body injection) är inte helt optimalt. Bränslet har en ganska lång bit att vandra från spridaren till förbränningsrummet. Bränslefilmen som ska ligga på alla väggar i insuget är sjukt svårt att justera in rätt. Bränslefördelning blir lite sådär hejsvejs den också.

Utan att bli allt för teknisk så är det helt enkelt så att motorn fortfarande inte går helt bra. Men det är inte MaxxEcu's fel. Problemet är TBI-sprutet. Så vad händer nu då?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-796b0bd53148c608792a36cbb3a28d24.jpg

Bort med allt!! big_smile
Nu blir det "multipoint injection". En spridare per cylinder, så nära insugsventilen som möjligt! Hela spjällhuset ska bytas ut mot det opel-spjället jag köpte. FiTech-spjällhuset har krånglat extremt mycket, mycket glapp, spjällen nyper i sina lopp osv... blä!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7c5592fb65efd1a336ee463e616e199d.jpg

Detta blir helt special. Finns inga färdiga kit till dessa motorer som det finns till exempelvis en Cheva 350. Så var beredd på mycket hemmameck nu! Dagens arbete bestod av att få spjällhuset att passa på insuget, och även få gasvajer och växellådsvajer att passa och fungera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-496ac08b97dcb7d51a5548b69ef78ac6.jpg

Kapade ut 2 metallbitar
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c35e7e2541061c6031c03ecb36603079.jpg

Kapade ur en bit avgasrör och borrade två hål
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ce8c1cd243e7210764275eeb4f735dcb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b6b94eb387e6347daf2f9ec29d589d1f.jpg

Svetsade muttrar på baksidan av den ena plåten, för att förenkla montering av spjällhus
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8598b9350260e294973b08d546213b30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f96f0b3acc2731ac715f574fe8d0a3eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f95380ff84cf78b26d80a56cc9cc1acf.jpg

Tyvärr siktade jag illa, så muttrarna blev ett med skruvarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-09a234b822b09fa9a2a16d8bd4132622.jpg

Kapade loss allt och lade nu på extra muttrar som skydd, detta funkade fint smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-54e56c056fcea5c023075a523e3c3884.jpg

När jag sedan svetsade på avgasrör-biten så blev det för varmt så muttrarna ville inte längre, behöver en ny plan här....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff9dedc88cb6c7cba9d7b2d1390e97b2.jpg

Svetsade skruvarna i plåten istället, blev ju jättebra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b3f45382b6d037446add9268d36aa963.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1935cbe396776c79a81eee506534797b.jpg

Ska det kunna flöda luft här måste det borras upp i mitten. Hade stegborr till 30mm, ska ta resten med bandslip nästa vecka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-41933b30acddd697348951b14644b0d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fb383ebe6cd9b41de0f23f754bc24f19.jpg

Jag har alltså byggt en adapterplatta, mycket skum sådan dessutom tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b4792c09477f4bb9a746a4c1950a0d24.jpg

Absolut inget passar förutom kontaktstyckena till IAC och TPS. Men det är ju bara kablar, sånt är lätt att lösa. Alla stag och vajrar då? Lite mer jobb här... Nu var det dags för växellådsvajern, även kallad "TV-Cable" som står för "Throttle valve cable". Den har en viss geometri som jag ska försöka komma så nära som möjligt. Måttet från vridcentrum ut till anslutningen ska vara 28,1686mm och slaget ska vara 78 grader, jag får försöka göra mitt bästa tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a33d3345949aaf160b2b608f0930540.jpg

Plockade fram förgasaren igen och kollade lite bara för att bekräfta informationen, nu är det dags att bli påhittig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0e95f67edb7a0208c54adae0d0fb1e5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2d8848e12a17f3d1664472bdc0a43809.jpg

Svetsade fast en skruv på det nya spjället
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c51acb958a63bdda8f0e134ffafcaa0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c3523eccdfe6e22939bfc5ee3be37a5e.jpg

Lite små vajertillbehör från mopedtiden och en självborrande skruv fastsvetsad på låsskruven
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ce4699f77aaa6274588d8df0065d6a15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-66839066ce4654d0ee96985d31b8d998.jpg

Hålet uppborrat
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff78f5af9e8080ec9c242e641bbceb96.jpg

Svetsade fast en 3mm tjock plåtbit
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-27c1c71586d43d7fdc7db5087fe1d0d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-57708d7a162d28ca8fde8fcca4380710.jpg

Sakerna på plats. Nu kan man justera var skruven ska sitta. Plåten förhindrar att den snurrar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cdc62731df977be02c7907206112820f.jpg

Fästet till vajrarna som original sitter fast i förgasarfoten måste byggas om väldigt mycket. Började med att svetsa fast denna muttern på baksidan av gasspjället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4c27c8d5a68b0a4323377e30d73f04e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b0201b1d12877ecbe2f1053edef00356.jpg

Mycket svårt att se på bilderna, men här sitter fästet provisoriskt monterat i muttern jag precis svetsade fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-75c66b1a97098ea8f4a224e255c6137e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bb67f7fde0950012637e8e66ff75dc9e.jpg

Massa krånglande senare såg det ur såhär
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0c544d19d9067cf46a3257ead10e5432.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e22839335f70b437a46630d70e660e26.jpg

Kulan på armen för gasspjället kommer inte passa mitt bygge, så den kapades av och en skruv svetsades fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-967dbbedb5c4801935e3e024258bf151.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bb5bd00979e20c275f978ef72be74915.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d8483ed072425355f0343efd6684f9f8.jpg

Spjället sitter nu där och verkar fungera väldigt bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cb0c2d5077aa23d1412c400cecc418ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2596fbd4acbbe4150027691a784ff5bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c8e1e157f1827f34c4a0b4d6480ac0f.jpg

Alltid en fröjd att läsa din tråd när det kommer nytt! Loggar in varje dag å hoppas att det kommit upp något nytt här och får ett leende varje gång big_smile

Keep up the good job!!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang