Är detta extraljus med positionsljus laglig att användas på allmän väg??

Bengan__
26 november 2018 · 14 Inlägg

Artisten skrev:

Paul39 skrev:

jimakesson skrev:

Luxtar är rena skit ramperna som jag aldrig mer kommer att köpa! Haft bara en massa problem med störningar i radion och ramperna lyser ju uselt då är det bättre med pb enligt mig.

Tror denna rampen knäcker det mesta just nu:
https://ljusgiganten.se/supervision-w-l … paket.html

Polaren har samma ramp och den lyser sjukt bra och ändå köpte han den till fullpris ca 3800kr med fäste.

Ska ni ha en riktig värsting ramp så tror jag denna gör jobbet smile
https://www.abkati.se/led-ljusramp-sr2-20-driving.html

Nästan 10.000 kr för en ramp? herregud..

Blev lite sugen på en Supervision Wlight denna black friday men vet inte om jag istället ska vänta in cybermonday, kanske onödigt?

Supervision W-Light lyser fenomenalt för dom pengarna och ändå har man testat ramper från många olika affärer men den här tar lätt priset. Satte W-Lighten på min kärra och frugan blev glad över att hon slapp runda extraljus vilket var ett krav för att jag skulle få min vilja igenom! Jag blev lite irriterad över kablaget för dom skickade fel ledningssats som innebar lite extra meck. All frustration försvann så fort man slog på lyset smile

Paul39
2 december 2018 · 17 Inlägg

tänk på att ljusbilden är någon smalare för ramper som lyser långt. Oledone Nightwalker verkar annars som en bra "allround" ramp

Mack Forum- och sitemoderator
2 december 2018 · 26 097 Inlägg

Paul39 skrev:
tänk på att ljusbilden är någon smalare för ramper som lyser långt. Oledone Nightwalker verkar annars som en bra "allround" ramp

Fast vad har detta med positionsljusen i extraljusen att göra..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Paul39
10 december 2018 · 17 Inlägg

Jag besvarade Bengan__ ovan Mack. Man tycker väl nånstans att det är konstigt att extraljus har positionsljus när dom ändå inte är lagliga att använda. Om man struntar i att koppla in positionsljuset varför ska man då handla ett extraljus med positionsljus?..

it_mutt
11 december 2018 · 10 379 Inlägg

Paul39 skrev:
Jag besvarade Bengan__ ovan Mack. Man tycker väl nånstans att det är konstigt att extraljus har positionsljus när dom ändå inte är lagliga att använda. Om man struntar i att koppla in positionsljuset varför ska man då handla ett extraljus med positionsljus?..

Fast, hur många extraljus tillverkas ENBART för den svenska marknaden menar du?
Att något är olagligt i Sverige betyder ju inte att det är det i ett annat land, eller ens NÅGOT annat land alls.

Sen kan man ju givetvis vilja ha ett väldigt specifikt extraljus tack vare dess egenskaper. Har då detta specifika extraljus denna funktion, så finns det väl ingen anledning att låta bli att köpa det? Ser just den delen som något märklig sett till inställning.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
granadadr
11 december 2018 · 7 261 Inlägg

Paul39 skrev:
Jag besvarade Bengan__ ovan Mack. Man tycker väl nånstans att det är konstigt att extraljus har positionsljus när dom ändå inte är lagliga att använda. Om man struntar i att koppla in positionsljuset varför ska man då handla ett extraljus med positionsljus?..

många extraljus finns ju bara med positionsljus,, ex NBB SIM och säkerligen fler , men som sagt man behöver ju ej koppla in dem bara för dem finns där smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Paul39
23 december 2018 · 17 Inlägg

granadadr skrev:

Paul39 skrev:
Jag besvarade Bengan__ ovan Mack. Man tycker väl nånstans att det är konstigt att extraljus har positionsljus när dom ändå inte är lagliga att använda. Om man struntar i att koppla in positionsljuset varför ska man då handla ett extraljus med positionsljus?..

många extraljus finns ju bara med positionsljus,, ex NBB SIM och säkerligen fler , men som sagt man behöver ju ej koppla in dem bara för dem finns där smile

Jag ger mig i denna diskussion och inser att jag faktiskt hade fel i slutändan. Det ger ont då jag hatar att erkänna mina misstag.. (om ni bara visste.......!)

God Jul!

MammDiin
23 december 2018 · 2 015 Inlägg

Paul39 skrev:

granadadr skrev:

Paul39 skrev:
Jag besvarade Bengan__ ovan Mack. Man tycker väl nånstans att det är konstigt att extraljus har positionsljus när dom ändå inte är lagliga att använda. Om man struntar i att koppla in positionsljuset varför ska man då handla ett extraljus med positionsljus?..

många extraljus finns ju bara med positionsljus,, ex NBB SIM och säkerligen fler , men som sagt man behöver ju ej koppla in dem bara för dem finns där smile

Jag ger mig i denna diskussion och inser att jag faktiskt hade fel i slutändan. Det ger ont då jag hatar att erkänna mina misstag.. (om ni bara visste.......!)

God Jul!

Nja, man kan ju undra hur mycket det höjer på priset när de har positionsljus.
Exempelvis sim så är kostnaden för positionsljuset troligen minimalt när de bara har ett hål i reflektorn och en lamphållare.
Men Hella Rallye 3003 med led positionsljus kostar ju en hel del mera jämfört med de utan.

Man kan ju undra hur mycket billigare NBB vore utan positionsljus...

Sen så finns det ju exempelvis vissa Led extraljus som har alltför blåaktig ring runt reflektorn som bara ser fult ut och inte alls passar in med övrig belysning. Och där får man ju undra varför de inte valde någon snyggare lösning eller helt enkelt skippade positionsljuset.

granadadr
24 december 2018 · 7 261 Inlägg

MammDiin skrev:

Paul39 skrev:

granadadr skrev:

många extraljus finns ju bara med positionsljus,, ex NBB SIM och säkerligen fler , men som sagt man behöver ju ej koppla in dem bara för dem finns där smile

Jag ger mig i denna diskussion och inser att jag faktiskt hade fel i slutändan. Det ger ont då jag hatar att erkänna mina misstag.. (om ni bara visste.......!)

God Jul!

Nja, man kan ju undra hur mycket det höjer på priset när de har positionsljus.
Exempelvis sim så är kostnaden för positionsljuset troligen minimalt när de bara har ett hål i reflektorn och en lamphållare.
Men Hella Rallye 3003 med led positionsljus kostar ju en hel del mera jämfört med de utan.

Man kan ju undra hur mycket billigare NBB vore utan positionsljus...

Sen så finns det ju exempelvis vissa Led extraljus som har alltför blåaktig ring runt reflektorn som bara ser fult ut och inte alls passar in med övrig belysning. Och där får man ju undra varför de inte valde någon snyggare lösning eller helt enkelt skippade positionsljuset.

håller med om det fanns 2 sorter av ett extraljus som jag ville ha,,  ett med positionsljus å ett utan skulle jag lätt välj utan,, speciellt om det var billigare,, korkat av nbb att bara ha med led tycker jag,

Meaganeowner
24 december 2018 · 2 250 Inlägg

Finns knappt en lastbil med godkända lysen i fronten, som lyser då halvljuset är på.
Vid helljus får väl vad som helst lysa frammåt.

Men lastbilar är väl undantagna?

Senast redigerat av Meaganeowner (24 december 2018)

granadadr
24 december 2018 · 7 261 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Finns knappt en lastbil med godkända lysen i fronten, som lyser då halvljuset är på.
Vid helljus får väl vad som helst lysa frammåt.

Men lastbilar är väl undantagna?

nej,, men dem skiter i det,,

Meaganeowner
25 december 2018 · 2 250 Inlägg

Ordningsmakten alltsåååååå...

Artisten
28 december 2018 · 21 Inlägg

Jag har tålmodigt väntat in mellandagsrean och tänkte nu slå till. Denna tråden ger väldigt utförlig information om positionsljus men hur är det med EMärkningen i Tyskland och Österrike om man tänkt ta bilen till Italien till sommaren? Finns det en risk att man blir stoppad? E4 är väl emärkt? Det sista jag vill att få trubbel under resan.

Det står på wikipedia - Godkännandemärket består av ett E i en cirkel eller ett e i en rektangel och ett nummer. Numret indikerar i vilket land som godkännandet har utförts. Så denna ramp ska väl verkligen vara godkänd i Finland?

https://ljusgiganten.se/ledramp-paket-x … urved.html

spillolja
28 december 2018 · 4 009 Inlägg

Man kan ha extraljusen avstängda med en extra omkopplare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Bassiehof
28 december 2018 · 1 777 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Finns knappt en lastbil med godkända lysen i fronten, som lyser då halvljuset är på.
Vid helljus får väl vad som helst lysa frammåt.

Men lastbilar är väl undantagna?

Det beror helt på vilka knappar föraren trycker på. Det finns nästan en knapp till varje lampa i fronten på de lastbilar jag kört, ofta till och med en knapp som stänger av extraljus i takhöjd, oberoende av helljuset. För att extraljus på taket bländar föraren när de lyser upp snö, dimma  och kraftigt regn. Jag kan samtidigt avslöja att många lastbilar har uruselt halvljus, såpass att jag mellan sena avbländningar och mobilkackel ofta har tänkt att det är orsaken till att vägens riddare, dessa lysande stjärnor, kör med olaglig ljuskonstellation. Många bilister, inklusive yrkesförare gör fel nu och kör med DRL i dimma, nederbörd, gryning och skymning. Det ska vara halvljus.

MammDiin
28 december 2018 · 2 015 Inlägg

Artisten skrev:
Jag har tålmodigt väntat in mellandagsrean och tänkte nu slå till. Denna tråden ger väldigt utförlig information om positionsljus men hur är det med EMärkningen i Tyskland och Österrike om man tänkt ta bilen till Italien till sommaren? Finns det en risk att man blir stoppad? E4 är väl emärkt? Det sista jag vill att få trubbel under resan.

Det står på wikipedia - Godkännandemärket består av ett E i en cirkel eller ett e i en rektangel och ett nummer. Numret indikerar i vilket land som godkännandet har utförts. Så denna ramp ska väl verkligen vara godkänd i Finland?

https://ljusgiganten.se/ledramp-paket-x … urved.html

Godkänd och med referenstal 30. I Finland gäller att referenstalen av alla extraljus och bilens helljus inte får överstiga 100. Hur det är i Tyskland och Österrike vet jag inte men troligen samma sak där.

Finns lite jämförelser på denna sida där även rampen du länkat finns med: https://valovertailu.com/lisavalovertailu-2018-2019/

Tycker själv den ser ut att lysa bland de bättre av de som de jämför med.
Och den har inget onödigt ljus uppåt eller direkt framför bilen och ljusbilden är även rätt så bred med tanke på storleken.Sen så finns det större av samma modell som självklart lyser bättre men då kostar de ju mera och är större också.

Själv också kollat in X-Vision Genesis ramperna. Finns även 800 och 300 som inte är med i testet.

Bengan__
2 januari 2019 · 14 Inlägg

MammDiin skrev:

Artisten skrev:
Jag har tålmodigt väntat in mellandagsrean och tänkte nu slå till. Denna tråden ger väldigt utförlig information om positionsljus men hur är det med EMärkningen i Tyskland och Österrike om man tänkt ta bilen till Italien till sommaren? Finns det en risk att man blir stoppad? E4 är väl emärkt? Det sista jag vill att få trubbel under resan.

Det står på wikipedia - Godkännandemärket består av ett E i en cirkel eller ett e i en rektangel och ett nummer. Numret indikerar i vilket land som godkännandet har utförts. Så denna ramp ska väl verkligen vara godkänd i Finland?

https://ljusgiganten.se/ledramp-paket-x … urved.html

Godkänd och med referenstal 30. I Finland gäller att referenstalen av alla extraljus och bilens helljus inte får överstiga 100. Hur det är i Tyskland och Österrike vet jag inte men troligen samma sak där.

Finns lite jämförelser på denna sida där även rampen du länkat finns med: https://valovertailu.com/lisavalovertailu-2018-2019/

Tycker själv den ser ut att lysa bland de bättre av de som de jämför med.
Och den har inget onödigt ljus uppåt eller direkt framför bilen och ljusbilden är även rätt så bred med tanke på storleken.Sen så finns det större av samma modell som självklart lyser bättre men då kostar de ju mera och är större också.

Själv också kollat in X-Vision Genesis ramperna. Finns även 800 och 300 som inte är med i testet.

Genesis 800 ser lovande ut men monteringen är väl inte standard som visas på bilden? Den känns ganska rejäl och är nästan 89 centimeter lång?

https://ljusgiganten.se/3287-tm_large_d … curved.jpg

MammDiin
4 januari 2019 · 2 015 Inlägg

Bengan__ skrev:
Genesis 800 ser lovande ut men monteringen är väl inte standard som visas på bilden? Den känns ganska rejäl och är nästan 89 centimeter lång?

https://ljusgiganten.se/3287-tm_large_d … curved.jpg

Längden (eller kanske rättare sagt bredden) är 804mm vilket är ungefär som tre 225mm extraljus, men använder man sidofästen så är längden 884mm
Sen så går det att montera dem med antingen sidofästen, eller fästen som är fast i spår under och ovanpå rampen.
Men går inte att ha fäste i mitten för där är det urtaget för att kunna få in dem i spåret

Hittar ingen info om vikten på Genesis 800 men troligtvis lite under 4 kilo när 600 väger 2,9 kilo och 1100 5kg

Om du vill spara en tusenlapp så finns följande ''finska'' sida som skickar till Sverige: https://www.lumise.se/butik/forfinad-so … amp;sect=0

Motorgeek84
7 januari 2019 · 9 Inlägg

Bengan__ skrev:

Artisten skrev:

Paul39 skrev:

Nästan 10.000 kr för en ramp? herregud..

Blev lite sugen på en Supervision Wlight denna black friday men vet inte om jag istället ska vänta in cybermonday, kanske onödigt?

Supervision W-Light lyser fenomenalt för dom pengarna och ändå har man testat ramper från många olika affärer men den här tar lätt priset. Satte W-Lighten på min kärra och frugan blev glad över att hon slapp runda extraljus vilket var ett krav för att jag skulle få min vilja igenom! Jag blev lite irriterad över kablaget för dom skickade fel ledningssats som innebar lite extra meck. All frustration försvann så fort man slog på lyset smile

Supervision wlight sopar banan med det mesta på marknaden. Tycker även den lyser bättre än Xvision trots den låga prislappen.  Lite synd bara att garantin inte är längre än 2 år

Artisten
15 januari 2019 · 21 Inlägg

Jag brukar byta bil inom 2 år ändå smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang