Förord: Enkelt, inte nytt men intressant och billigt vilket jag hoppas någon har nytta av.
Efter att tjejens brors Golf2a blev stulen för någon månad sen och sönderkörd i ett par träd allmänt demolerad (ok helt då), så blev jag lite paranoid.
Speciellt efter att jag fick höra att en vän till tjejen hade demonstrerat hur fort det går att komma in i 740 utan verktyg. Det gick fortare för honom att komma in utan nyckel än för henne med nyckel.
Han använde sig bara av antennen o körde ner den i rutan och vips så var dörren öppen, han låste den efter sig också.
Efter detta så började jag brainstorma lite.
Givetvis så hade det ju varit trevligt med en GPS-sändare på bilen, men nästan alla är dyra i inköp och kräver abbonemang.
GSM är billigare men inte lika exakt, hmm.
För några år sedan så använde jag Tres (operatören) tjänst friendfinder och kollade var vännerna var (eller iaf deras mobiler) Vilket fungerade ganska bra.
När jag djupdök i minnet så kom jag ihåg att Telia har en Friendfindertjänst.
Javisst, detta är ju lösningen tänkte jag.
Köpte in två st Nokia 3310 för 100kr/st på Tradera och 1 st telia refill med 100kr pott.
Bara o gömma mobilen i bilen på ett lämpligt ställe (föreslagsvis bakom stereo, under reservhjul - fantasin sätter gränser!

Tips är att köpa en batterieliminator alternativt en batteriladdare så att mobilen alltid är laddad och man slipper ta ut o ladda den. (kostnad 150-350kr)
Blir bilen stulen så loggar jag in på
http://friendfinder.telia.se/ och spårar upp vart bilen befinner sig i för område (GSM är inte sådär jätteexakt), tar med ett par vänner (1 polis) och några hemvärnsgubbar och spöar skiten ur dem! (obs, skämt!)
Tror väl knappast att polisen bryr sig om att kontakta teleoperatörerna för att spåra min bil (det är ju de som gsm-larmbolagen gör och kostar pengar) men om de vill så finns ju möjligheten.
Kostnad:
Nokia 3310 100kr.
Telia Refill kontantkort 100kr
Telia Refill 100kr samtalspott 100kr
Spårning 1,5kr/spårning
Totalt 301,5kr (om nu bilen blir stulen)
ps. ja det kanske är onödigt, men det är värt pengarna och var kul projekt) ds.