11266
Sök

HOWTO Nästan Gratis GSM-spårsändare.

47 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
Förord: Enkelt, inte nytt men intressant och billigt vilket jag hoppas någon har nytta av.

Efter att tjejens brors Golf2a blev stulen för någon månad sen och sönderkörd i ett par träd allmänt demolerad (ok helt då), så blev jag lite paranoid.

Speciellt efter att jag fick höra att en vän till tjejen hade demonstrerat hur fort det går att komma in i 740 utan verktyg. Det gick fortare för honom att komma in utan nyckel än för henne med nyckel.

Han använde sig bara av antennen o körde ner den i rutan och vips så var dörren öppen, han låste den efter sig också.

Efter detta så började jag brainstorma lite.

Givetvis så hade det ju varit trevligt med en GPS-sändare på bilen, men nästan alla är dyra i inköp och kräver abbonemang.

GSM är billigare men inte lika exakt, hmm.

För några år sedan så använde jag Tres (operatören) tjänst friendfinder och kollade var vännerna var (eller iaf deras mobiler) Vilket fungerade ganska bra.

När jag djupdök i minnet så kom jag ihåg att Telia har en Friendfindertjänst.
Javisst, detta är ju lösningen tänkte jag.

Köpte in två st Nokia 3310 för 100kr/st på Tradera och 1 st telia refill med 100kr pott.

Bara o gömma mobilen i bilen på ett lämpligt ställe (föreslagsvis bakom  stereo, under reservhjul - fantasin sätter gränser! smile

Tips är att köpa en batterieliminator alternativt en batteriladdare så att mobilen alltid är laddad och man slipper ta ut o ladda den. (kostnad 150-350kr)

Blir bilen stulen så loggar jag in på http://friendfinder.telia.se/ och spårar upp vart bilen befinner sig i för område (GSM är inte sådär jätteexakt), tar med ett par vänner (1 polis) och några hemvärnsgubbar och spöar skiten ur dem! (obs, skämt!)

Tror väl knappast att polisen bryr sig om att kontakta teleoperatörerna för att spåra min bil (det är ju de som gsm-larmbolagen gör och kostar pengar) men om de vill så finns ju möjligheten.

Kostnad:
Nokia 3310 100kr.
Telia Refill kontantkort 100kr
Telia Refill 100kr samtalspott 100kr

Spårning 1,5kr/spårning

Totalt 301,5kr (om nu bilen blir stulen)

ps. ja det kanske är onödigt, men det är värt pengarna och var kul projekt) ds.

2 751 Inlägg
27 juni 2007
jävligt fiffigt big_smile Om nu bilen blir stulen sad

Who Djaa bless no man curse

Rakapparat
301 Inlägg
27 juni 2007
verkar grymt fiffigt får ta och rota fram alla delar och kanske prova en sväng för att se om det funkar smile

666 Inlägg
27 juni 2007
Låter som någon har haft mycketfritid och funderat en massa ja:P
men låter som en ide som skulle kunna fungera, bara telefonen har täckning så smile

/Silver

Team Autohifi!
865 Inlägg
27 juni 2007
Fan du var mig en smart jävel;)

Att man inte har tänkt på det innan:)

Bara att dra iväg och hitta den billigaste telia kontantkort nallen nu och cigkabel så kan man ju leta lite när bilen är på egen vifft.

Servicerådgivare
715 Inlägg
27 juni 2007
hehe du e ente ensam om att komma på detta min flickväns fassa satte en mobil med friendfinder på moppen som han son hade..    kunde både se var han va när han ente hade sagt var han skulle och kolla om den hade blvit stulen..

de va många som blev av med sina mopeder här under en tid..
härligt när folk kommer på sånahär trevliga ideer smile
// chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

9 108 Inlägg
27 juni 2007
Detta har jag tänkt på länge faktiskt, måste ta mig i kragen och fixa det också. smile

47 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
Om man vill ta några steg längre så kan man montera en extern antenn också.

Om man vill ta ännu ett steg längre så kan man lägga in spyphone software i Nokia 3310-3330 vilket innebär att telefonen ser ut att vara avstängd, men man kan spela in allt ljud vad som händer och ringa upp den utan att det syns osv.

Men det börjar väl bli lite paranoit. smile

Jag skulle vilja ha en funktion som många larm-system har vilket innebär att man kan spåra upp den och sen när man ligger bakom bilen så trycker på man 999 så stängs bilens motor av. tufft!

10 287 Inlägg
28 juni 2007
Remoteavstängning under drift är en olämplig funktion. jag kan förstå att man skulle tycka om det, men vad händer om tjuven är mitt i en omkörning och möter en barnfamilj. Precis då stänger du av hans motor.

En korrekt remoteavstängning skall konstrueras så att den inte stänger av fordonet under drift - utan att den blockerar nästa försök till start.

/Göran

zybrid skrev:
..så trycker på man 999 så stängs bilens motor av. tufft!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

47 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
Alla copsavsnitt jag har sett när de använder en sådan här funktion så har det funkat bra (ja de andra gångerna visas väl inte)

Att stänga av bilen på essingeleden eller annan vältrafikerad väg är väl inte så smart kansek nej.

Bli av med servon i full fart är ju också lite jobbigt, kanske går att göra så att bilen stängs av när den kör 15km/h? smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 juni 2007
har en 3650 som ligger med refillkort i bilen på konstant laddning när man har tändning på eller kör...

Den klarar något dygn utan laddning så den går ju att spåra.

Det som jag funderat på är att nya bilar som blir stulen så har tjuven fått tag i originalnyckeln om man då skulle koppla ett dubbelkommando så man var tvungen att trycka in en knapp samtidigt som man vrider om nyckeln.

Kanske lite bökigt för användaren men ingen tjuv skulle hitta kombinationen i tid för att sticka med bilen. smile
Senast redigerat av Martin 9-3 (28 juni 2007)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

47 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
Har sett bilar som behöver att ha en knapp intryckt, mest amerikanare, men det är en mekanisk lösning.

Det är väl inge svårt o klippa loss någon kabel till tändningen och sätta på en knapp som du gömmer någonstans.

Dock får du väl göra det snyggt, för om de ska tjuvkoppla så ser de din "fuling" smile

Sök