Kadett C, Med V8 för bankörning.

En idé för många gånger med sig att saker behöver byggas om. Men sällan ser man helheten vid första anblick.. Vem kunde tro att ett enkelt motorbyte skulle dra med sig så fruktansvärt många fler saker för att ens vara genomförbart på ett vettigt sätt...

Cassius

  • 47 Följare
  • 3 645 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 07:13
Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 februari · 1 312 Inlägg
#21

Jäkla snyggt arbete! Synd på elservon, det kan vara bekvämt.
Det finns ju en uppsjö av bilar med servomotorn inbyggd i kuggstången, men det finns kanske inte plats för en sån lösning heller :-O

The drive...
Cassius Hobbymekaniker
14 februari · 287 Inlägg
#22

En sån lösning kräver servopump, något jag inte kommer ha plats med, varför kommer jag ta upp senare smile

Jag har ju plockat på med bredare däck, mer scrubb, mer caster och kortare styrväxel.. så jag är lite rädd att den kan bli tungstyrd. De är ju dock inget som hindrar att sätta in det i framtiden! Men först och främst vill jag få den besiktad smile

25 feb är de tänkt att göra SFRO 1 för andra gången, det som är kvar rent funktionsmässigt är alla mätare som ska kopplas in, mellanaxel ska byggas och fästas in, grenrör med avgassystem, bromsrör och slangar, få ihop smörjsystemet, ett plenum, inkoppling av eftermarknads sprut, lite fix av bränslesystemet, bygga om golvet i bagaget lite. Sen är den besiktningsbar! Det som är kvar därefter kan jag ta pö om pö smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 februari · 1 312 Inlägg
#23

Jag tänkte typ något sånt här som är elektriskt men med motorn på styrväxeln istället för på rattstången ^^
Men ja, gott om plats verkar det vara ont om :-P

The drive...
Cassius Hobbymekaniker
15 februari · 287 Inlägg
#24

hmm... en intressant lösning! Men den ser tyvärr lite skrymmande ut även den! big_smile

Innan jag går vidare tänkte jag summera lite.

Chassiet består alltså av:
Volvo 1030 med lamelldiff upphängd i fullt justerbar 3-länk med justerbart panhardstag. GAZ coilovers från Escort MK2 (krävde sänkta stötdämpartorn bak som också förstärkts för att ta hela lasten, bakåtsträvorna för buren kommer även anslutas här framöver)
Ombyggd framvagn, boxad originalbalk med helt nya bärarmar. Justerbar camber, justerbar caster med brickor, Camaro gen 1 förlängda undre spindelleder, nya styrarmar, Escort MK2 kuggstång.

Bromssystemet består av Wilwood Dynalite 4 kolvsok fram, 45mm kolvar, och 326x31mm skivor om jag inte minns fel på alu bells. Bak är det Powerlite 4 kolvs ok med 25mm kolvar på 298x21mm ventilerade skivor på alu bells och Wilwood MC2 handbromsok. Handbromsvajer hoppas jag att Alfa 147 passar ena sidan och Alfa 156 passar den andra... smile

Krängare är hemmabyggda, även dessa påverkas ju av MR därför låter i vart fall den främre grov men borde bli "rätt". Den är byggd med 5mm L-profil i armarna och 30x3 rör som "flexdel". Bak har jag 25x2.5 rör, bockat runt klumpen, med 5mm L-profil till armar.

https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-01-07-07-29-48_20181228_150118.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-01-07-07-29-48_20181228_150105.jpg

Cassius Hobbymekaniker
15 februari · 287 Inlägg
#25

Om vi då kilar in på motorn...

Audi 3.7l V8. 230 hästar original, 84,5 i borr och runt 82mm i slag (taget ur huvet) vilket bör gynna högre varv. De efterforskningar jag gjort säger att vevstaksbultar och ventilfjädrar hänger med till ca 7500-8000 rpm utan konstigheter, jag tänker ändå byta vevstaksbultarna till ARP (VR6 skruv tror jag ska passa) och ventilfjädrarna. Samtidigt som de görs, det blir dock i framtiden, så kommer jag byta kamaxlar. I teorin bör motorn då kunna leverera toppeffekt runt 7500rpm och ge i krokarna av 340-350 hästar vilket bör vara tillräckligt för en hel del kul i en Kadett! smile

För att få detta att fungera i övrigt, samt för att få rätt ljud (hade jag bara varit ute efter effekt hade de funnits enklare vägar att gå. Men jag vill ha ett helhetskoncept. En bil som fortfarande ser ut som en Kadett, men andas 60-70 tals sportbil med motorsports inspiration, och låter som en en klassisk banracer. Drömmen hade varit en ljudkuliss i stil med Cosworths DFV motor, riktigt dit lär jag väl dock inte komma smile)
Rätt ljud var de ja, jag har tänkt göra ett 180 degree header system. Det innebär att dra 2 rör från höger sida till vänster sidas kollektor och vice versa. De blir långa primärer vilket egentligen är bättre för lägre varv men förhoppningsvis ska de fungera ändå! Denna typ av system återfinns bl a på Ford GT40, de flesta vet ju hur en gammal jänkeåtta Brukar låta, men så här Kan den låta: https://www.youtube.com/watch?v=M0WNa-K6-QI

Nästa bit i de hela är insugsljud. Köra med ett originalinsug för att få detta ljud blir svårt... Så! Åter har det 3D caddats och tagits fram en prototyp:

[img]https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-02-08-17-28-20_20190207_201212.jpg[/img
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-02-08-17-28-20_20190207_201222.jpg

Detta är spjäll från BMW M3 E46, Förhoppningsvis kommer de lira på ett bra sätt! smile

Men de finns andra bekymmer med den här motorn.. Växellåda t ex.. Här fick jag tag på en Getrag 265 från en Opel Monza, den har löst svep och jag hade en gammal Quattro låda liggandes med dåligt lager på 5ans växel.. Så Getrag svepet och kransen från Audi lådan skickades iväg för ihopparning! Koppling då.. Ajden har byggt en hel rad överdrivet balla bilar! Bl a en med Audi motor, till den tog han fram ett eget svänghjul som han sen sålde vidare, det har tillslut hamnat hos mig. Detta var gjort för 2 skivig koppling, och tänka sig... Quartermaster gör en 2 skivig koppling med organiska lameller till gamla Chevor.. som råkar ha samma splines på lådan som Opel Monza smile

Till slavcylinder har de sen valts ett Tilton hydrauliskt lager (till stor del för att de blev enklare med pedalstället att välja hydrauliskt).

Då var de bara passformen i bilen..

https://rejsa.nu/im/user/3705/2018-04-01-19-24-04_20180327_180636.jpg

Den ska bak några cm till från var den sitter på denna bild smile Men den som tycker att den sitter lågt om nu tråget var fram har helt rätt. Original oljepump sitter också fram, så även ett annat tråg hade inte gett mig så stor hjälp. Alternativen var att sätta den med tråget framför framvagnsbalken och då i kylaren, eller bakom och då kapa sönder halva bilen. Så inget dera var ett bra alternativ i min mening (som sagt, jag vill ju fortfarande att de ska vara en "Kadett")

Då återstår den roligaste lösningen! Torrsump! Ett torrsumpstråg kan jag göra som bygger 30-40mm tillskillnad från originalets 150-160mm!

En bättre beggad Nascarpump av märket Autoverdi knappades hem, och en tank även den från Nascar. Pumpen kommer jag nog få bygga om lite, korta ner. 6 steg är mer än jag behöver och platsen finns inte riktigt heller..

https://rejsa.nu/im/user/3705/2018-03-24-18-03-11_20180324_161856.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2018-03-24-18-03-11_20180324_162508.jpg

Motorn är också byggd så att på passagerarsidan har blocket en klack för att rymma kamremmen när den går runt drevet till oljepumpen, det gör att mellan block och ramben på den sidan får jag inte plats med en generator mao måste torrsumpen sitta där. På andra sidan är de också så tight att en original generator bara är att glömma! Så även den måste bytas ut, mot en "mini" generator.

https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-01-07-07-50-00_20181228_155533.jpg

För att sen koppla tank till pump drog jag först alurör genom kupen, vilket sen visade sig vara en tankevurpa då jag inte hade självfall till pumpen med den dragningen.. Här uppstår ett bekymmer. Jag kan inte dra de genom hjulhuset, eftersom jag redan fått karva ur dom mot kupen för att kunna svänga fullt med hjulen. Jag kan inte dra dom under golvet då dom i så fall måste gå in i motorrummet där grenrören kommer ner. Jag kan inte dra dom genom torpeden eftersom dom då också kommer ut där grenrören går ner.. (eller ja... kan å kan, klart de är möjligt men de ställer till med en hel rad andra bekymmer som då också måste lösas. Tightare dragning av grenrör, värmeskydd etc etc etc)

Men... Att dra dom genom rambalken då?

https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-01-03-10-20-01_20181225_120424.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-01-03-10-20-01_20181225_120432.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-01-03-10-20-01_20181225_120448.jpg

På sista bilden syns också problematiken med att gå under golvet, bakre infästning för bärarm kommer också där och tar plats..

Summering av att välja V8 med tråget fram, och samtidigt vilja göra de "ordentligt" när man ändå håller på:
Bygga om styrning
Nytt pedalställ
Torrsumpsmörjning
Justering av torpedvägg

Och allt som kommer därtill av dessa punkter smile

eastmotorsport -sommar ska de va....
15 februari · 4 108 Inlägg
#26

Ja det ljudet, det ljudet. Så härligt ljud på GT40n.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Cassius Hobbymekaniker
15 februari · 287 Inlägg
#27

DFV'n låter dock ännu härligare wink

https://www.youtube.com/watch?v=3pS_brAUtrc

DFV'n är dock en flatplane motor, poängen med 180 degree headers är att efterlikna de soundet. Sen varvar dom 12k också, vilket jag aldrig kommer komma i närheten av men..

Största utmaningen för ljudet kommer bli avgassystemet! Motorn kan bara ge så "bra förutsättningar som möjligt", sen gäller det att finstämma av ljuddämparna för att förstärka rätt toner, och tona ut dom man inte vill ha samtidigt som man ska hålla sig inom dB kraven.. smile Lär nog bli en del labbande...

Jag kan passa på å dra lite teori ang. avgassystem nu när jag ändå plitar på tangenterna.

Rostfritt jämfört med svartstål ger en krispigare/mer högfrekvent klang. Tunnare gods jämfört med tjockare har samma effekt. Normala avgassystem är byggda i 1.5mm godstjocklek, men det finns också 1.2mm rostfritt att köpa.

Dämpare sen.. fullflödes dämpare tenderar att strypa mer högfrekventa toner än dova toner, ju mindre diameter på dämparen desto mer låga/dova toner kommer de slinka igenom. Ju kortare dämpare desto mer låga/dova toner kommer de slinka igenom.

Sen finns de kammardämpare där kamrarna är designade för att strypa vissa frekvenser, ofta de högfrekventa eftersom de är dom som sticker iväg på dB skalan. Å andra sidan finns det helmholtz resonatorer som ofta används för att ta bort drönande frekvenser, dom går dock använda för att ta bort valda frekvenser med.

Så vill man bygga ett ylande, skrikande system som samtidigt klarar dB kraven får man använda tunt rostfritt (eller titan), anpassa dämparna för att ta ner ljudnivån, utan att döda de höga frekvenserna och samtidigt "ta ut" de låga frekvenserna. En hel vetenskap... Men kunda Yamaha göra de åt Toyota för Lexus LFA'n bör väl jag kunna göra de med lite trial and error med smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
15 februari · 1 312 Inlägg
#28

Cassius skrev:
DFV'n låter dock ännu härligare wink

https://www.youtube.com/watch?v=3pS_brAUtrc

DFV'n är dock en flatplane motor, poängen med 180 degree headers är att efterlikna de soundet. Sen varvar dom 12k också, vilket jag aldrig kommer komma i närheten av men..

Största utmaningen för ljudet kommer bli avgassystemet! Motorn kan bara ge så "bra förutsättningar som möjligt", sen gäller det att finstämma av ljuddämparna för att förstärka rätt toner, och tona ut dom man inte vill ha samtidigt som man ska hålla sig inom dB kraven.. smile Lär nog bli en del labbande...

Jag kan passa på å dra lite teori ang. avgassystem nu när jag ändå plitar på tangenterna.

Rostfritt jämfört med svartstål ger en krispigare/mer högfrekvent klang. Tunnare gods jämfört med tjockare har samma effekt. Normala avgassystem är byggda i 1.5mm godstjocklek, men det finns också 1.2mm rostfritt att köpa.

Dämpare sen.. fullflödes dämpare tenderar att strypa mer högfrekventa toner än dova toner, ju mindre diameter på dämparen desto mer låga/dova toner kommer de slinka igenom. Ju kortare dämpare desto mer låga/dova toner kommer de slinka igenom.

Sen finns de kammardämpare där kamrarna är designade för att strypa vissa frekvenser, ofta de högfrekventa eftersom de är dom som sticker iväg på dB skalan. Å andra sidan finns det helmholtz resonatorer som ofta används för att ta bort drönande frekvenser, dom går dock använda för att ta bort valda frekvenser med.

Så vill man bygga ett ylande, skrikande system som samtidigt klarar dB kraven får man använda tunt rostfritt (eller titan), anpassa dämparna för att ta ner ljudnivån, utan att döda de höga frekvenserna och samtidigt "ta ut" de låga frekvenserna. En hel vetenskap... Men kunda Yamaha göra de åt Toyota för Lexus LFA'n bör väl jag kunna göra de med lite trial and error med smile

En Audi V8 kan låta nog så gott om den får andas...
här kan du höra hur min 4.2 V8 lät med bara grenrör och x-pipe.... Låter inte direkt tyskt tycker jag! Framförallt var det galet högljutt... många stormusklade jänkejärn fick se sig dränkta i välljudet från denna rova :-P

Obs, hoppa fram till ca 1:20 in i filmen, och ignorera pipet i bakgrunden. Kombiinstrumentet fick fnatt efter 3 års stillestånd... :-P

The drive...
Cassius Hobbymekaniker
18 februari · 287 Inlägg
#29

Låter kanske inte tyskt just för att ljudet inte är "förvrängt" av ett avgassystem som designats för att ge en jämn ton som inte blir störig smile Men ljudet i sig låter som en ganska typisk DOHC V8!

Det går förvränga de mesta, men det som slutändan ger störst skillnad är antalet tändningar per sekund, alla V8or tänder lika många gånger per varv, medan fyror tänder hälften så många ggr per varv. Så en fyra behöver varva dubbelt mot en V8 för att ha en chans att efterlikna ljudet. En 8a som varvar 12k rpm smattrar 50% oftare än en som varvar 8k. En V12 som varvar 8k varvar som en V8a som varvar 12k t ex. Så det är inte helt lätt att efterlikna DFV'n smile

Själva karaktären på ljudet går ändra på oändliga vis dock, jag måste bara skaffa mig bästa möjliga grundförutsättningar. Och de innebär då ITB's för insugsljudet, 180 degree headers för pulsavstämningen ljudmässigt, kamaxlar som tillåter motorn att fortfarande leverera effekt vid dom varvtalen och allt som hör där till smile

För att kunna regga med annat insug får jag också gå över till E85, så bränslesystemet byggs med AN-6 alurör och AN-6 PTFE slang. 2st Walbro pumpar, en från tank till catchtank och en från catch till bränsletrycksregulator och vidare till motorn. Eftersom motorn hade 3-vägs rening orignal måste jag också göra en filterbox/plenum som jag draravluftning från både vevhus (i praktiken från torrsumpstanken) till insuget i form av en AN12 slang och avluftningen från tanken via en kolkanister och en purgeventil till insuget. Sen såklart katalysatorer med.

På det kommer jag få skaffa ett nytt sprut, vilket är ännu osäkert. Tänker handla det först när jag är "där" så jag får ett så modernt sprut som möjligt för pengarna, handlar jag idag och är klar om 10 år är sakerna ju redan passé smile

Kylaren blir en 2.5" tjock Griffin kylare, helt i alu. Det blir en oljekylare, filterförflyttare etc. Och tändningen kommer bli LS spolar istället för VAG spolar då LS spolarna är mycke kraftigare, har mindre driftsproblem och är billigare.

I övrigt blir allt "original" från början, sen blir de kammar, ventilfjädrar, vevstaks skruvar när de väl är reggat och de värsta barnsjukdomarna åtgärdats smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
18 februari · 1 312 Inlägg
#30

Smart tänkt smile
Annars kanske typ Haltech kan vara en idé då dom verkar vara duktiga på att utveckla befintliga produkter istället för att konstant mata ut nya lösningar som kräver att man byter typ...allt ^^

The drive...
Cassius Hobbymekaniker
19 februari · 287 Inlägg
#31

Får se va de blir. De kommer köpas när det är dags för det, av någon som finns i närheten av bilen och kan just de sprutet! smile

På fredag åker jag norrut till bilen igen för ett 2 veckors mekmarathon. Allt inleds med SFRO 1, för andra gången. Så en del av de som ska göras kommer nog bestå av att rätta till en del som SFRO tycker jag kunde gjort bättre smile

I övrigt står detta på agendan:
Montera alla bromsok
Montera bromsrör och slangar, göra fästen etc.
Montera handbroms vajrar
Flytta motorn, nya motorfästen, växellådsfästen och spika positionen.
Bygga oljetråg
Börja bygga om torrsumpspumpen så ett fäste kan göras och läge spikas för att senare kunna ta fram en lösning för drivningen av torrsumpen.
Ta ur stödhylsans för automatens ingående axel och svarva ur den så jag kan montera stödlagret.
Montera de hydrauliska urtrampningslagret
Bygga in torrsumpsslangarna som går igenom kupen
Bygga om bränsletanken med nya kopplingar för AN slang
Höja bagage golvet
Montera en del av bränslesystemet
Förstärkningströsklar invändigt
Förstärka främre stag infästning för bakvagn

Kommer jag så långt så är det "grovt" detta kvar sen:
Torrsumpsdrivning
Bakåtsträvor för halvburen
Mellanaxel
Insug med fuelrails, gasreglage, vacum etc
Koppla kylsystem
Nytt sprut
Koppla all el
Grenrör
Avgassystem
Montage av "allt".

Sen är den körbar. Allt de estetiska tänkte jag pilla med lite vid sidan av detta så förhoppningsvis blir mycke av de klart "samtidig" smile

Cassius Hobbymekaniker
19 februari · 287 Inlägg
#32

Ett varv med det estetiska då.

Först och främst är bilen gul. Har jag inte tagit helt fel så heter kulören "Grabber Yellow" och är en Mustang färgkod från ~1970. Gul fick den förbli eftersom den alltid varit gul, den passar liksom så smile De svarta fältet på huven är något som Opel hade på bilar sålda med "SR" paketet på 70-talet, och härstammar väl egentligen i 60 talets motorsports kretsar där tanken med en mat huv var att den inte skulle reflektera något som stör föraren. Något som jag kände knöt an till bilen i sig, men också den tidens "motorsport styling".

Det ska dock kompletteras med en board på sidan också har jag tänkt, den blir dock i vinyl/folie. Och tanken är att efterlikna Opel Manta A GTE stripeningen:

https://i2.wp.com/lautomobileancienne.com/wp-content/uploads/2016/07/Opel-Manta-A-GT-E-3.jpg

Sen är de en hel hög med kringdetaljer som jag mixtrat med..

https://rejsa.nu/im/user/3705/2018-01-09-06-44-05_20180106_153715.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2018-01-09-06-44-05_20180106_153724.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2018-01-09-06-44-05_20180106_153742.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/20160730_113436_zpsatwypa3x.jpg

Fronten. Eller ja, grillen och lyktsargarna. Är ju inte Kadett.. Däremot Holden Gemini vilket är de namn den såldes under i Australien! Ett land som fått bidra med inspiration till fler saker också smile Ett tag var jag ruggigt sugen på baklyktor från Holden Gemini med, men släppte det.. Jag har också varit nära att skaffa hem baklyktor från Chevrolet Chevette som är de namn Kadett C såldes under i Brasilien! Jag har också ett Holden emblem som jag hade tänkt sätta längst fram på huven, men är ännu lite tudelad till det.. Holden har en lång historia av att stoppa V8or i allt möjligt så egentligen vore de ju passande men.. vi får se.

Fortsätter vi fram så har jag även satt hood pin's på den. Mest för att anspela på sena 60, tidiga 70 tals muskelbilar egentligen! En gammal synd som jag idag kanske inte är superkär i men de får vara till vidare i alla fall.

Sen sitter de på dessa bilder även en Golf GTi MK1 spoiler på. Den kommer jag byta ut då den är lite för smal nu när breddarna kommit på, den blir också lite för brant med tänkt rideheight monterad som den är, och att montera den högre upp blir inte bra då den passar ännu sämre mot breddarna då! Planen är att få använda de engelska hjulet, sick/falsen och krymp/sträcken jag köpt hem för att göra en ny frontspoiler i plåt som jag sen kan gjuta av, den kommer anslutas mot breddarna på ett bättre sätt men annars bli någon mix av Golf GTi MK1 och Ford Mustang BOSS Mach 1 1970

http://image.mustangandfords.com/f/45246405+w650+h650+cr1+st0/mdmp-1301-01-1970-ford-mustang-mach-1-front-three-quarter-view.jpg

Tanken är också att den ska hamna lite längre upp så den svarta linjen från breddarna fortsätter längs med fronten.

Det är inte de enda från Mustang heller, även sidospeglarna kommer från the Original Pony car!

Lyktorna är också svåra att missa, det är Golf klarglaslyktor. Enkla att få tag på, billiga, smidiga att montera smile

Går man runt lite på sidan sen är ju breddarna väldigt svåra att missa, de vanligaste breddarna på en Kadett C är ju rally breddarna, dom är boxigare och går mer rakt ut från karossen, dessa ska vara Lexmaul från början (just mina är köpta av Pesch som gör raceplast till diverse bilar, tunna och superlätta!). Lexmaul breddarna är mer populära på banbilar, men överlag inte särskilt vanliga!

Sen har vi också hjulen, 3SDM 005 16x9" runt om med 215/45 sulor. Jag hade hemskt gärna haft ett set BBS E50 eller liknande.. men dom kostar en del och detta tyckte jag passade bra! Back in the day fanns nämligen ATS classic som tillvals fälg till Oplarna, och dom är faktiskt ganska lika varandra smile

https://i.ebayimg.com/00/s/NTI1WDEwMjQ=/z/Fy8AAOSwHsRYEhHK/$_86.JPG

Baköver då. Någon form av vinge ville jag ha, Coupen's passar dåligt.. osthyvel ännu sämre.. Backrace bilar nere i Europa har rätt balla saker men inget som passar resten av stuket på den här bilen hmm Något ankstjärts aktigt ville jag ha! Så jag skaffade hem en BMW 2002 Turbo vinge (som syns som en grå bit på första bilderna). Men jag har hela tiden tyckt den känts för tam... hmm Jag har samtidigt vetat vilken vinge jag vill ha! Så när jag tillslut hittade en bra säljare som gav enormt bra support och fixade billig frakt hem till Sverige så blev det tillslut en Holden Torana SLR5000 vinge!

http://classicthrottleshop.com/wp-content/uploads/2017/09/1974-Holden-Torana-SLR5000-11.jpg

Ganska lik Ascona B 400 vingen, men lite mjukare former. Den är för bred och för rak och har säkert fel form över bakskärmen men de ska säkert gå fixa till wink Stuket kommer bli mycket bättre med denna i alla fall!

Bak har jag också ett annat originaltillbehör, en lyktsarg. På bilden nedan den svarta biten, det är en aluplåt med polerad kant runt om som omsluter lyktorna. De sitter även helröda lyktglas på här.

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/20160730_113417_zpsujxqoaef.jpg

(Hoppas ni har hotfix för photobucket bilder)

Från en "reservdelsbil" fick jag även tag på "kromkittet" bestående av polerade alusarger runt sidorutorna. Kil listen till rutorna som ska dit är även den "kromad" så jag tror de kommer smälta ihop bra.

Sen är planen att labba lite med mina nya fina verktyg och göra nått diffuser aktigt med. Först tänkte jag kapa upp bakre plåten och fälla in den, men bilen känns "hög" bak, framförallt under karossen.. Så jag har svängt över till en annan variant. En som ligger under karossen, ganska diskret. Likt denna:

https://i.pinimg.com/originals/b0/f3/dc/b0f3dce34f088124fd514aad0ca08204.jpg

Någon form av sidokjol kan de också bli tal om i framtiden, får se.. Vill gärna hålla det så "klassiskt" som möjligt, samtidigt som jag blandar in moderna influenser som helst ska ha praktiskt funktion också. Till denna diffuser är tanken att köra med dubbla centrerade pipor i denna stil:

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--PSDlCZOr--/c_fill,f_auto,fl_progressive,g_center,h_675,q_80,w_1200/fgenkn0iln6uujrekob9.jpg

Insidan sen.. Ratten blir en klassisk Momo Protipo i helsvart:

https://d2p6rcax2lcn4u.cloudfront.net/wp-content/uploads/2017/12/MOMO-PROTOTIPO-6C-STEERING-WHEEL.jpg

På denna bild syns även en basketweave strimma på var sida av ratten, det är också en detalj jag tänker arbeta in. Basketweave är en flätad läder i detta fall, jag kommer nog välja vinyl istället, samma kommer jag nog sätta runt extramätarna i mittkonsolen med. Man kan också se Porshes GreenFaced mätare på den här bilden!

Kadett C SR, Rallye och GTE hade alla ett extra instrumenthus med 4 mätare, och i det vanliga återfanns en varvräknare som inte de andra hade (istället satt tankmätare t ex där uppe). Ett sånt mätarhus skaffade jag fram, sen blev jag kär i Green Faced mätarna.. Men då rätt storlekar och varianter inte gick köpa "färdiga", i alla fall inte för vettiga pengar så gjorde jag egna mätartavlor och köpte mätare som passade.

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Untitled-1_zpskudijn3g.jpg

Denna är hemmabyggd wink Jag har hastighet, och varv till instrumenthuset bakom ratten. Sen tank, oljetemp, oljetryck och vattentemp till mitt konsollen som ser ut så här:

http://car-from-uk.com/ebay/carphotos/full/ebay161390.jpg

(Notera att tyskarna inte gav ett skit i att britterna sitter på fel sida, mätarna är ändå vinklade mot vänstersidan av bilen)

Handskfack kom först 78-79, före de var de en hylla. Så de har jag också letat fram ett wink

Växelskapsknoppen blir nog en backelit variant, typ detta stuk:

https://i.pinimg.com/originals/61/76/8a/61768ae568eca33d9c14455d9ab06cae.jpg

Om de inte blir en "Go-Baby-Go" knopp.. jag har annars en extra decal och knapp för att sätta en "fun-Button" någonstans och koppla in lite skrattgas framöver wink

Stolar hade jag gärna tatt Recaro ST... får se vad ekonomin säger annars blir de nog Cobra RSR

https://i.ebayimg.com/images/i/263289388358-0-1/s-l1000.jpg

Baksätet kläs om för att matcha senare, innertaket är utbytt till ett svart istället för vitt, dörrsidorna bak (som inte är riktiga dörrsidor) får jag klä om och de främre... Ja där blir de custom igen smile Så här ser original ut:

http://bestcarmag.com/sites/default/files/1976-opel-kadett-1321183-1961927.jpg

Planen här är att göra en liten skuldra som kläs med svart vinyl och sätts på den övre plåt delen ovanför dörrsidan. Plåten under dörrsidan klär jag med vinyl direkt på. Dörrsidan i sig sen blir troligen klädd i Basketweave med ett armstöd likt bilden nedan samt Porsche 911 knappar för elhissar (och därmed då elhisskonvertering)

https://d2um9aptpsgwwp.cloudfront.net/monthly_2016_12/45b966703c3262cf84fbffc1235b755e.jpg.2e7fd0155c0cfb4d592025b511ab8df6.jpg

Även högtalargallren kommer jag nog göra något liknande de på denna bild, troligen blir de en koax högtalare dock.

Slutresultatet blir nog mer åt detta håll:

http://forums.pelicanparts.com/uploads22/photo+a1384262822.jpg

Den som orkat läsa allt de där inser fort att inspirationskällorna är Porsche 911, Mustang ca 1970, och Holden från 70-talet. Mixat med motorsport, och lite Retro stuk.

Där är jag idag. Jag har inte gått in i detalj på så många saker utan försökt hålla de mer generellt för att de ska vara lättare att hänga med. Men skulle någon vara nyfiken över hur jag löst vissa delar mer detaljerat är de bara att fråga så svarar jag efter bästa förmåga! smile

Senast redigerat av Cassius (19 februari )

eastmotorsport -sommar ska de va....
19 februari · 4 108 Inlägg
#33

Ahhhh, helt i min smak. Det blir så jäkla läckert!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
mattew
19 februari · 230 Inlägg
#34

Kan bara hålla med! Så snyggt,hjulen gillar likheten med ATS. Ser fram emot fortsättningen!
Mw

Bennybira
20 februari · 363 Inlägg
#35

Detta blir ju guld big_smile Snyggt varvet runt

Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 februari · 1 312 Inlägg
#36

Deluxe!
Kommer bli asgrymt smile

The drive...
Knugcab
20 februari · 5 064 Inlägg
#37

Nice med tråd så man kan fortsätta följa byggandet, det var ju några år sedan man pratades vid liksom. tongue

Cassius Hobbymekaniker
21 februari · 287 Inlägg
#38

Knugcab skrev:
Nice med tråd så man kan fortsätta följa byggandet, det var ju några år sedan man pratades vid liksom. tongue

Ja de var de allt! big_smile

Jag har ju en projekttråd på rejsa.nu också, den är lite mer detaljerad och innehåller en hel del tankegångar till de lösningar som sedan valts. Samt säkert fler saker som man i all hast gjort bara för att se inse att de behöver göras om smile

Cassius Hobbymekaniker
fredag 08:13 · 287 Inlägg
#39

Dags för en uppdatering. Tyckte faktiskt jag fick rätt mycke gjort den här svängen! smile

Mek sejouren började dock med att bilen gled av domkraften och landade på krängaren... Tur i oturen skulle den ändå justeras men... Kunde ju börjat bättre!

https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-03-14-16-20-13_20190224_195636.jpg

Med den biten fixad rullade det dock på bättre!
Nya rör för torrsumpsslangar dragna och fastsatta. Först drog jag 25mm alurör, men dessa drog jag upp genom hyllan där spolartanken en gång satt varpå jag inte fick självfall till pumpen från tanken.. Nu har jag dragit stålrör på golvet hela vägen fram till passagerarfötterna, i dessa kommer jag dra slang. Slangen smiter sen in i rambenet och kommer ut bakom framvagnsinfästningen. Väl där kommer jag gå ner från AN16 till AN12 för att kunna komma runt alla hinder på ett enklare sätt fram till pumpen.

https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-03-14-16-20-13_20190302_205139.jpg

https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-03-14-16-24-45_20190302_205143.jpg

Kopparna till alla HC's fick ett fäste. Vad som inte blev med på bild är att även bränsletrycksregulatorn monterads mot torpeden på den här sidan. Tråkigt nog gick mätarklockan bara in ett par varv så jag får försöka gänga upp NPT gängan där lite mer framöver.

https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-03-14-16-24-45_20190224_195558.jpg

Oljekylaren kom på plats, den fick utrymmet där jag hade tänkt ha fläkten först.. men de var de vettigaste stället jag kunde sätta den på hmm Även grillen fick nytt galler. På första bilden kan man i högra hörnet även sen oljefilter adaptern som sitter genom innerskärmen. Filtret kommer sen sitta framför framhjulet.

https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-03-14-16-24-45_20190302_205444.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-03-14-16-24-45_20190302_205456.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-03-14-16-24-45_20190310_102957.jpg

Skuffgolvet åkte upp några centimeter och hela underredet blev bättringsmålat. Jag målade detta för över 10 år sen och har sedan dess gjort lådor i golvet för rördragningen åt torrsumpen, kapat bort de gamla fästena för växellåds balken, förstorat hjulhusen fram, gjort en låda till infästningen av det övre bakaxelstaget, + ett par till mindre ändringar och nu då även höjt hela bagagegolvet.

https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-03-14-16-24-45_20190310_103014.jpg

Justerade positionen lite på torrsumpstanken efter den här bilden tror jag.. Catchtank, bränslepumpar och bränslefilter monterade och ett par slangar kopplade. Batteriet kommer hamna på förarsidan till vänster om catchtanken, sen ska det till en vevhusvent's catch och en spolarvätskedunk av någon sort. Ser ändå ut att kunna bli ganska bra med bagageutrymme kvar!

https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-03-14-16-24-45_20190310_103020.jpg

Tilton urtramp på plats, slangarna jag köpt var dock i kortaste laget, hade jag monterat lagret liggande istället för stående hade det blivit bättre, men det passade inte alls lika bra hmm Jag hoppas en 90 graders vinkel på ingångarna ska vara tillräckligt för att kunna få slangarna rätt!

https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-03-14-16-24-45_20190310_103046.jpg

Nytt oljetråg, detta blev 10mm lägre än det första jag gjorde! Detta är också i 1mm plåt istället för 3mm som det första. Anledningen till de grova godset i det första tråget var att jag kände mig osäker på hur jag skulle få till en bra tät svets mellan 1mm och 5mm som flänsen var. Den här gången har jag gjort en tryckkrans i 3mm för att få jämnare tryck runt om istället.

https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-03-14-16-24-45_20190310_103104.jpg

Det som inte syns på bild:
Bakaxelns alla fästen färdiga och målade
Bakaxel stagen som bara varit grundade målade
Alla bromsledningar är dragna
Alla bromsslangar monterade
Slangar till HC's monterade
Handbroms ihopbyggd, ska bara hänga upp vajrarna lite bättre
Balk till stödlager åt mellanaxeln fabricerad, montage av stödlager återstår
Alla bromsok monterade - dvs bromssystemet "klart"
Ledning för kolkanistern indragen lite halvt.
Vevhusvents slang dragen genom karossen
Tankarmatur ombyggd till en med rätt mätintervall
Tankanslutningar i AN6 klara
Extra anslutning på tanken för kolkanistern klar
Torrsumpspumpen inpassad på motorn, fästet behöver byggas om/förbättras och ett ytterliggare fäste i framkant behöver konstrueras men i övrigt sitter den där den ska sen.
Stödlager för ingående axel på plats tack vare Anders som kunde svarva fram en ny bussning med kort varsel!

Samt säkert nått mer också... Många bockar blev de på dessa två veckor wink Men även några baksteg..

Startmotorn går få dit, men då försvinner all plats för grenrör.. Får tänka om där.
Flytten av rattstången gör att jag nog får dra grenrören runt den på båda sidor är jag rädd hmm
Motorn som jag tänkt flytta bakåt går inte få så mycke längre bak utan att luta den mycke mer. Jag kommer inte nedåt pga ett drev för kamremmen (de drevet driver oljepumpen som inte längre finns, så i framtiden kanske de går bygga bort med annan rem). Veven sitter högt i blocket vilket gör att lådan hamnar högt, ska jag längre bak måste tunneln höjas men då måste även tunneln för mellanaxeln höjas för att få dit den och de orkar jag inte med i nuläget..
Det blir gode trångt runt torrsumpen... Den ska jag skicka på ombyggnad nu så den blir en 4-stegs istället för 6-stegs. Det kommer hjälpa med utrymmet men det kommer fortfarande vara rejält trångt!

Nästa gång är tanken att bygga grenrör. Original limporna är i RF och har 35mm rör ut ur topparna, jag kommer skarva på mig direkt efter flänsarna med 38mm rör, sen gå up i 2 steg till 40 och 42mm. Allt i 1.5mm gods då det är NA grenrör och inte för turbos smile
Sen kommer jag bygga 2st merge collectorer av totalt 8st muffade 15 graders böjar, då får jag 15 graders lutning på collectorn ner till 2", därifrån ska jag kona upp i 3 graders lutning till 2,5", sport/race kattar i 2.5" och sen kona ner igen till 2". Därefter blir det 2" rör med 1.2mm gods hela vägen till efter bakaxeln där jag kommer bygga egna dämpare. Där har jag ju nu Gott om utrymme så de borde gå få ihop på ett bra sätt tycker jag smile

Jag ska också skicka iväg remskivan för lite ombyggnation så jag får dit drevet för torrsumpen. Känns som att jag kommit över krönet nu och de börjar trilla på i rätt riktning smile

eastmotorsport -sommar ska de va....
fredag 08:59 · 4 108 Inlägg
#40

Oj, så jäkla kul och trevlig läsning och bildtittande såhär på fredagsmorgonen. Syns att du vet o kan en massa. Tack som tusan igen att du delar med dig. // mvh Urban

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang