Sprutade det ut en massa kladdig glykol i hela motorrummet och överallt runtikring när kylarslangen släppte?
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Tumbleweed skrev: Det är möjligen inte en felvänd termostat?
Nej den var öppen. Luft i systemet. Skulle behöva vakuum suga först men har ingen maskin. Blir nog tillverka någon luftnippel på slangarna inne i bilen som går till värmepaket och kanske fixa ett expanstionskärl.
Förslagsvis, korta ena värmepakets röret närmst torped , sen har hrm.. Biltema... en ganska go slangnippel i aluminium, med färdig 1/8" gänga, som det går sätta luftningsnippel i :-) Fast det bygger du själv ;-) Hoppas du får en lösning på problemet ganska snart så du kan få köra in kamaxeln
Då har man fått provköra bilen. Har även hittat vad som orsakade att den gick het och brände av en tändkabel.
Funderade hela natten varför den gick het och sköt lös kylarslangen som syns på bild. Tänkte att det är för att påfyllningen av kylaren lutar ner (syns på bild) och det blir för mycket luft uppe i kylaren.
Så jag kapade lös påfyllningen, flyttade upp den och vinklade den i rätt vinkel. Sedan svetsades den dit.
Monterade sedan kylaren och hade som plan att jag tar lös termostaten och fyller först via blocket för att se så det blir fullt. När jag tar lös termostaten så hittade jag felet......fanns inget lufthål i termostaten så borrade dit ett hål.
Då var allt på plats igen och dax för ny inkörning av kam.
Till första starten hade jag printat ut ett egentillverkade klistermärke för att kunna se exakt när jag ställer tändningen. Kollade vid 3500 var att tändningen låg på 28 grader så man har marginal mot spikning.
Startade motorn och kollade tändningen, den hade backat så den låg på 10 grader efter, avgasrören var het så in i bomben igår. Brände en tändkabel och blonderade allt. Så den kromade klämman till fördelaren bottnade så tändningen var inte fast ändå hade jag dragit bulten. Fick lägga en bricka under på ena sidan så den klämmer.
Soooo unreal!!! Förbannat störigt att det inte kommer ljud från klippen, jag får kolla från jobbedatorn imorgon! Grattis grattis till ett så stort ögonblick!
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-5e5f4098d2d487329cce77003440a276.jpg Startade motorn och kollade tändningen, den hade backat så den låg på 10 grader efter, avgasrören var het så in i bomben igår. Brände en tändkabel och blonderade allt. Så den kromade klämman till fördelaren bottnade så tändningen var inte fast ändå hade jag dragit bulten. Fick lägga en bricka under på ena sidan så den klämmer.
Slutsats av allt bök är att kolla allt du köper färdigt att det verkligen fungerar eller är rätt.
Fyfan va nice!!!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!