Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.

martinhejdesten

  • 72 Följare
  • 31 176 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 juni
martinhejdesten
17 maj · 158 Inlägg
#141

Statusuppdatering:
1) Order status: Shipped. Finally. Sändningen från UK dyker upp på fredag i nästa vecka.
2) Cami Lack hör nog av sig inom kort när de har kommit en bit på vägen så att jag kan fotodokumentera processen.
3) Kamaxlar är levererade till Agap och efter en diskussion mellan de kunniga (Andreas och Agap) så är slipning på gång inom kort. Andreas skulle däremot mäta lite ventilspel, lyft och kolla upp öppningstider. Sen ska shims införskaffas.
4) De nya kolvarna förväntas dyka upp i månadsskiftet. Nice.
5) Vippswitch (strömbrytare) är inhandlad för att kunna designa en egen del av instrumentpanelen. Får se om det blir borstad aluminium eller svartlackat.

Senast redigerat av martinhejdesten (18 maj )

martinhejdesten
18 maj · 158 Inlägg
#142

Snabba puckar. Kolvarna är redan på väg meddelade Andreas igårkväll. Detta innebär att Malmö motorrenovering kan borra och plana blocket inom en väldigt snar framtid. Och vem vet, är Agap kvicka med kamaxelslipningen så är ihopmontering kanske möjlig i början av juni månad. Hade varit riktigt bra.

Och så är det kul att få tillbaka något man kan fotografera, hehe. Lite tomt på bilder nu när alla prylar är spridda hej vilt på olika firmor.

Senast redigerat av martinhejdesten (18 maj )

martinhejdesten
21 maj · 158 Inlägg
#143

Hockey och Tre Kronor i all ära (SWE-RUS), men när Andreas piper förbi med de nya kolvarna avtar intresset för hockey-VM i rask takt. Kunde inte låta bli att föreviga en kolv med studiofoto förstås. Synd att dessa små fint smidda glänsande "-It’s my preciousssss"-grejorna ska gömmas i motorblocket...

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e894af28eb17c2aa818dcfbf58265d83.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (21 maj )

eastmotorsport -sommar ska de va....
22 maj · 4 161 Inlägg
#144

Som en juvel smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
22 maj · 158 Inlägg
#145

eastmotorsport skrev:
Som en juvel smile

Jag hanterade den med vita sammetshandskar vid fotograferingen, haha!

martinhejdesten
23 maj · 158 Inlägg
#146

Idag blev det en snabbleverans av kolvar från JE Pistons till MMR – borrning och planing av motorblock blir klart i början av första veckan i juni. Imorrn hämtar jag paketet från UK och i början på nästa vecka pyser jag till Cami Lack för att leverera sömmarna och fotografera progressionen av slipningsarbetet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0698321abff252c4572dd2708f422e9a.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (24 maj )

martinhejdesten
24 maj · 158 Inlägg
#147

"–Finally!" utbrast den engelska motsvarigheten till Gert Fylking. Idag levererades sömmarna. Det tog bara 2,5 månader att få hit dem. Och då hade jag avbrutit ena ordern och beställt nya från konkurrenten. Dessa ska kittas och klämmas på skarvarna i A-stolparna. Sen lackas rubbet.

Nåja, det blev ett hyfsat litet ihopplock av dörrstopp (straps), dörrgångjärn, minimalistisk kupévärmefläkt (originalfläkten var stooooor), gångjärn till vinkelbar nummerplåt (hänger ner när man har stora paket/golfbag i kofferten och bakluckan måste vara öppen).

Återkommer på tisdag när jag fotograferat lite slipnings-/spacklingsarbete hos Cami Lack.

- UK-leverans. Check.
- Borrning/planing av motorblock. Snart Check.
- Slipning av kamaxlar. Snart Check.
- Lackering. Snart Check.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9254efb396098a4be4439ff560e24a65.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ecad85e3e096a6e42a994bf8c87ea058.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7162be084cdb65bcf6fe6b1350c6de8c.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (24 maj )

martinhejdesten
27 maj · 158 Inlägg
#148

Nämen! Antingen kom den 4 juni ovanligt tidigt i år eller så var Malmö Motorrenovering ruggigt snabba med planing, borrning och honing! Och så tjusigt det blev med. Turligt nog var jag i Malmö på kundbesök när Andreas messade och sa att rubbet var klart, så jag tog en sväng inom och hämtade motorblock och kolvar. Nu inväntar vi Agap's arbete på kamaxlarna.

Nu händer det grejor!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b70141a7a6ecebf454dd528ec52b77ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c81751e71408746791f2200c415f6d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b1cbe7b8a9308d7805e426da08902f5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-81244fbef3e35babf482c64e0bfc2b1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6f8ed0180ad1dc57d3091350edf9f87c.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 maj )

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
27 maj · 685 Inlägg
#149

WOW vad snyggt det blev :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
martinhejdesten
28 maj · 158 Inlägg
#150

Den som letar, den finner. I mitt fall hittade jag 25 år gamla bilder från när jag renoverar Minin strax efter inköpet.

Däremot var inte ungdomstålamodet det bästa – man tyckte renoveringen tog för lång tid och att det var ett jäkla massa spacklande och slipande. Man ville liksom bara få igång den lilla Minin. När vi sedan lackade den på egen hand i garaget så blev ju resultatet därefter, trots farsans stadiga hand med lackeringssprutan. Det var ju bristfälligt underarbete som var grejen. Men vi blev hyfsat nöjda med resultatet och fick dessutom pryda omslaget på tidningen Mini Life utgiven av Mini Club Sweden.

Men det blev några roliga år med bilen och några långresor (tre års högskolestudier i Borlänge) innan jag skar motorn. Drygt femton år senare införskaffade jag den begagnade Swift-motorn. Och jag inser nu att både det tidigare undermåliga underarbetet och ovissheten kring skicket på den begagnade motorn gör att det drar ut på tiden. Och springer iväg i pengar. Men, det är definitivt inte läge att pausa detta roliga projekt. Istället är det målmedvetenhet och beslutsamhet som gäller – full fart framåt!

Idag lämnade jag därför spridarna till Andreas och sedan bar det av till CaMi Lack för att föreviga arbetet där.

Och där stod den i ett hörn. Det var nog mer spackel än plåt på bilen kändes det som. Men Jimmy och Kent sa att karossen var väldigt ojämn. Hmm, jag får skylla på den där finniga tonåringen som inte hade bättre tålamod för 25 år sedan.

Nåväl, spacklings- och slipningsarbetet är igång, men det lär dröja ett tag till innan jag får se den lackerad. Men jag är helt övertygad om att Jimmy och Kent kommer att göra den till en riktigt fin pärla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9c54bf8ef38d1adcbb4ce4cbe8baa26d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-08d446a456d0dc5fbde2517112fd9aae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3f16f3a672c9670384aa285afc548d9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-37eb9a556b282a99bcd29ac7a0ff1fe8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ab94d0ae0e6c6abc9f0bfa4974c13b68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c5aa8e230782f081db6a081568dcb296.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d2d5d96e730510629b6b45d4e76f5005.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c823badbdab3082c9febb0ba45494bfb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-15d505f7a0d1ce55c58362216fef80a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-54b547c231c7f9aa6743107e373b4d43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f0bc67f6c32e772fd23d65c3b8a36c11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a25f74735f04550f79558b5599c4240.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ce15abc97aabe8dfdf1b4c4baa954e8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-42c001309b90db645260a773a44d2006.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7da4b20cfcb2c62463471a699024ae0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0572a9aceed6b7ba0a0950be521fe627.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-289be30c7b043a25326926e4b0845f0c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-14f15440b52ad758d20ff54bda41b2b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-450a258b36e74de139b3e5b544b23a35.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (30 maj )

martinhejdesten
1 juni · 158 Inlägg
#151

Ny dag i Miniswift-bygget och med det kommer nya insikter och nytt beslutsfattande.

Overtake renoverade de befintliga spridarna men menade på att genomströmningen funkar men ligger på gränsen. De är ju faktiskt 31 år gamla. Två av dem hade drygt 10% sämre genomströmning än de övriga två. Hmm. Kanske läge att köpa två nya på ebay och sen inse att de blev FÖR bra jämfört med det bättre paret och tvingas att kompletteringsköpa två till?

Andreas sonderade därför marknaden på ebay och fick samtidigt syn på en sponsrad annons med mc-förgasare (konverteringskit). Intressant. Jag spanade in sajten, läste noga om för- och nackdelar och ägnade två timmar en fredagkväll åt att kika på liknande lösningar på Youtube.

Med befintligt bränsle-/insprutningssystem finns det en del ”pro’s and con’s”. Det innebär tvingad uppgradering av styrbox samt att jag måste modifiera tanken och ordna med bränslepump och retur. Samtidigt kan detta bli svårinställt och därmed få en ojämn tomgång och allt vad det kan medföra mm. Men med mc-konverteringskitet kan man tydligen styra enskilda förgasare, erhåller en helt annan karaktär på motorn och dessutom ett lättinställt system och som sällan krånglar. På diverse forum och Youtube-filmer så är det tydligen det enda rätta att göra om man har en äldre motor (äldre än 20 år).

Andreas ska kolla med firman (britter igen, oh no) och även mäta hur mycket det befintliga systemet bygger i djup jämfört med eventuellt nytt kit. I annat fall får man kanske modifiera torpedväggen. Under tiden lär jag läsa på mer. Det lär bli en extra kostnad. Of course. Men det sparar jag in på att slippa byta styrbox, ett nytt kit med spridare och bränslepump, bränsletank samt onödigt mycket dyrbar tid ifall det gamla skulle klabba.

Att bygga bil och totalrenovera är inte lätt. Och saker och ting tar nya vändningar hela tiden. Oftast oförutsedda sådana. Detta var ju absolut inget jag anade när jag satte igång. Saker och ting har blivit betydligt mer komplicerat under projektets gång. Men det är väl högst troligt och oundvikligt när man väljer att bygga om så att man får en femväxlad motor som är mer tillförlitlig och går på 95 oktan istället för fyrväxlad på 98 oktan (blanda i blyersättning vid varje tankning).

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e82c3502d9a11f5b81f505c2a33e28dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b0bbfad4ccc7f4ea8287bde92efebd4d.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (3 juni )

martinhejdesten
3 juni · 158 Inlägg
#152

Kort nyhet: kamaxlarna är klara och skickas asap! Bra jobbat AGAP!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d475d7fb904a00138799ca241f027075.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (3 juni )

martinhejdesten
3 juni · 158 Inlägg
#153

Uppdateringarna duggar tätt nu!

Jag kollade nyss med CaMi Lack om de hunnit en bit till på underarbetet. Och visst hade de det! Den var till och med grundad och inväntade bara att sömmarna ska kapas och monteras innan lackering.

Så jag skickar ett sändebud (farsan) imorrn för att fixa det och ber honom fotografera i samma veva. Nya bilder kommer imorrn kväll om farsan får rätt på det tekniska (Facetimade senast för att få rätt på filöverföringsprocessen).

RoLi
4 juni · 64 Inlägg
#154

Spännande projekt detta och en trevlig projekttråd att läsa. Bra jobbat!

martinhejdesten
4 juni · 158 Inlägg
#155

Allright, here we go... bilen är helgrå nu, dvs grundad en första gång. Allt. CaMi Lack hade fått lite tid över så nu är dealen att HELA bilen levereras lackad samtidigt, till skillnad från tidigare besked om att endast karosseriet skulle återlämnas. Så skönt att höra.

Farsan plåtade lite under förmiddagens process medan han kapade sömmarna (listerna), smackade på clips, kittade och monterade listerna på A-stolparna. Nu kvarstår en liten sträng med kittning. Sen ska bilen slipas lite, grundas på nytt och sedan stå och "dra" i en vecka innan lackering. Och då mina vänner, kommer jag att stå och tjuvkika och fotografera när Jimmy lägger på färg! Nåja, vitt och svart, förstås. Firmafärgerna. Vit bil, svart tak.

Kent på CaMi Lack har tydligen fotograferat lite av processen senaste veckan, så han återkommer med lite bilder. Får se om jag lägger upp dessa senare.

Engelsmännen med de försenade fälgarna har semester och lär återkomma om en vecka. De ska tydligen ha fått grejorna från gjuteriet så de lär väl påbörja tillverkningen av fälgarna inom kort, om de redan inte har gjort det. Vågar inte hoppas för mycket i alla fall. Undrar varför?

Andreas skickade mail till danST Engineering gällande mått för Bike Carb Kit så att denna mojäng går att pressa in under motorhuven och att vi slipper göra åverkan på torpedväggen. Fick nyss tillbaka CAD-ritningar som PDF så de är nu utskrivna. Ska dubbelkolla med motorverkstaden där motorn står imorrn hur den gamla insprutningens storlek är i jämförelse med Bike Carb Kitet. Håll tummarna.

Sammanfattningsvis är jag lättad att bilen nu är grundad! Heads up inom kort när den lackas. Då kommer fler bilder!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0c9f24b0ed7dbd3d206c3742e0a2df57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f83d3daf118790686d9fac5f9d45b724.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-70ffb03e5fd4f8392b006de4ebea0179.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5ce98fc9391825f07ab33284bfe1e327.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f443d1903668d9618ad95f4a7f6477a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5588ebb176d0b018f28fb1a00a9ff162.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-be07d1c164a727246e5ecbd12bd9deef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-98c424d53a39e3aa1d44cb56c1bc8297.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d7ab851d425f377bde886663f1308237.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d0955724f093ca8c3f4d0db9c8a698f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d14aff292964472f2aa6cf429b501f5b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9444223b3ceb7846aca59fed257b5cac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b810de814643d89cb6f702b89346c0c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-04a934616b2c3e8adf01f362928ab251.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-af89ef1c4a639841f70112bad6b4ffe0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8bcad1021fad8a2f4f0ca0a1e4e1efb7.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (5 juni )

martinhejdesten
4 juni · 158 Inlägg
#156

RoLi skrev:
Spännande projekt detta och en trevlig projekttråd att läsa. Bra jobbat!

Tackar. Kul att du uppskattar tråden!

martinhejdesten
5 juni · 158 Inlägg
#157

Det är ju rena julafton nu! Idag anlände vad som såg ut som ett par hardcoretvärflöjtar... men icke, det var kamaxlarna från AGAP. Så nice!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-10ba04ff5c72fd11c49cc2edac58c948.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-15886e576b3b2ea11ca9a3ae79b37ba9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f27e65aec14445fa449655d650d16a0d.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (5 juni )

eastmotorsport -sommar ska de va....
6 juni · 4 161 Inlägg
#158

Härligt! Tror du att du har den rullande för egen maskin innan snön kommer?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
6 juni · 158 Inlägg
#159

eastmotorsport skrev:
Härligt! Tror du att du har den rullande för egen maskin innan snön kommer?

Eh, oooh, njae, ja, mmm, kanske, hoppas det. Jag sa förvisso att bilen skulle lackeras i januari men den lackas först inom två veckor, dvs mitten av juni. Jag fick ju vänta onödigt länge på sömmarna från UK plus att CaMi fick skjuta på grundarbetet en månad pga hög belastning. Så jag vågar inte hoppas på för mycket.

Det finns fortfarande en del frågetecken sett till motorn och sånt kan ju ta tid. Allt ska ju klaffa i slutändan. De första delarna har piffats till och sen får vi se hur mycket annat smått och gott som motorverkstaden hittar på motorn från 1988. Jag vet ej status på lager mm. SFRO ska ju också kasta ett öga på bygget.

Men innan snön... vi brukar inte få snö i Skåne förrän i mars så det är ju gott om tid, haha! Men håll gärna tummarna.... inte för att snön ska komma tidigt, utan för att jag hinner hyfsat klart innan senhösten.

Alla detaljer ska till motorverkstaden nu och jag hoppas att eventuella småsaker finns lättillgängliga via svenska återförsäljare. Sen ska den ju monteras ihop. Därefter måste Swiftens drivaxlar skarvas ihop med Minins drivaxlar. Sen återstår arbete med bränslesystem, styrning och elhärva också.

Farsan har en bekant som kört dragracing. Han menade på att en turbo vore på sin plats... men jag vet inte. Får ringa och kolla med honom och vilka invändningar han eventuellt har kring mc-förgasarkitet. Får se. Återkommer i frågan.

Senast redigerat av martinhejdesten (6 juni )

silverado350
6 juni · 118 Inlägg
#160

Tycker det har gått sjukt fort det här bygget.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang