"uppgradera"/konvertera till el - hybrid/elbils batteri och/eller solceller samt nya elmotorer ?

KenthIJ
30 juni 2019 · 745 Inlägg
#21

Ivel skrev:
http://www.enginer.us

Tackar för tips.
Skall kolla länken

KenthIJ
13 juli 2019 · 745 Inlägg
#24

Har för mig att "Ivel" skrev något om det här i annan tråd. Hittar inte den nu och det här är väl kanske inget som går att "uppgradera" till , det verkar ju, som Hybrid_ skrev tidigare, lättare sagt än gjort men... det här verkar ju väldigt intressant och kan det finnas solidstate batterier klara att visa redan nästa år (OS Japan sommar 2020) så vore det5 ju kanon

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … Newsletter

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 augusti 2019 · 12 798 Inlägg
#26

Hm? 48v? Den kan inte komma speciellt långt innan det är dags att starta ICE.

För att utveckla denna intressanta vändning i tråden så kan man undra varför de vill köra på 48v? Billigare batterier? Nja, man kommer inte undan energilagarna, den lagrade energin måste finnas där oavsett spänning. Som Ivel påpekar blir det rätt håriga kablar. Kan även i ett längre perspektiv tänka mig kylningsproblem. Effekten som tas ur alstrar värme. Det är ett problem redan i dagens elbilar som har en systemspänning om 400v.

En tänkbar orsak kan vara den norm som biltillverkarna enats om, alla spänningar under 30V AC respektive 60V DC betraktas som lågspänning. Kan det påverka tro? Troligen lite enklare att tillverka då pinalerna faller under gränsen för högspänning i fordon. Men i dagens elbilar är elmotorn en 3-fasmotor och så även generatorn. Då måste dessa hålla sig under 30v. På tal om kabelarea... Även ombordladdaren blir nog en rätt stabil sak.

Kopplar man in 230v ac för att ladda en eventuell plug-in så faller hela ovan scenario av naturliga orsaker.

Ursäkta jag skevar iväg lite smile

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
KenthIJ
11 augusti 2019 · 745 Inlägg
#27

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:
Ny elmotor på G

https://teknikensvarld.se/continental-h … ridsystem/

https://www.nyteknik.se/elbilar/ny-hybr … na-6964543

Det bör bli riktigt tjocka kablar med 48V och 30kW.

Hybrid_ skrev:
Hm? 48v? Den kan inte komma speciellt långt innan det är dags att starta ICE.

För att utveckla denna intressanta vändning i tråden så kan man undra varför de vill köra på 48v? Billigare batterier? Nja, man kommer inte undan energilagarna, den lagrade energin måste finnas där oavsett spänning. Som Ivel påpekar blir det rätt håriga kablar. Kan även i ett längre perspektiv tänka mig kylningsproblem. Effekten som tas ur alstrar värme. Det är ett problem redan i dagens elbilar som har en systemspänning om 400v.

En tänkbar orsak kan vara den norm som biltillverkarna enats om, alla spänningar under 30V AC respektive 60V DC betraktas som lågspänning. Kan det påverka tro? Troligen lite enklare att tillverka då pinalerna faller under gränsen för högspänning i fordon. Men i dagens elbilar är elmotorn en 3-fasmotor och så även generatorn. Då måste dessa hålla sig under 30v. På tal om kabelarea... Även ombordladdaren blir nog en rätt stabil sak.

Kopplar man in 230v ac för att ladda en eventuell plug-in så faller hela ovan scenario av naturliga orsaker.

Ursäkta jag skevar iväg lite smile

Tackar båda för input och engagemang.

Jo det verkar ju hända ganska mycket nu i rappet och ämnet verkar ju ganska laddat och kopplingarna till tråd blir många

KenthIJ
24 januari · 745 Inlägg
#28

Ivel skrev:
http://www.enginer.us

Vet du om det här företaget fortfarande är aktivt ?

Måste man beställa , importera och installera själv eller finns det svenska företag som kan hjälpa till med det?




hittade lite mer info. ang. solcellsmontering på bil från sommaren 2019

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … -rackvidd/

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … sats-bort/

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
24 januari · 4 414 Inlägg
#29

Då är det enbart ett problem kvar att lösa för uppfinnarna, nämligen att på "något" sätt lösa problemet med överskottsvärmen och omvandla den till energi och kanske återföra till energilagringen..

KenthIJ
24 januari · 745 Inlägg
#30

axxet skrev:
Då är det enbart ett problem kvar att lösa för uppfinnarna, nämligen att på "något" sätt lösa problemet med överskottsvärmen och omvandla den till energi och kanske återföra till energilagringen..

Är det inte något i den stilen som nya Toyota RAV 4 PHEV har?

En bit ner på sidan här ser det väl ut som att det är ett vattenbaserat kyl system?

https://blog.toyota.co.uk/toyota-reveal … ForumLinks

eller tänker jag helt fel?

KenthIJ
24 januari · 745 Inlägg
#31

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:
http://www.enginer.us

Vet du om det här företaget fortfarande är aktivt ?

Måste man beställa , importera och installera själv eller finns det svenska företag som kan hjälpa till med det?




hittade lite mer info. ang. solcellsmontering på bil från sommaren 2019

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … -rackvidd/

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … sats-bort/

Jag vågar inte svara på det huruvida företaget är aktivt.
Det finns säkert företag som är kapabla att montera det, otroligt nog återfinns ett under Mekonomens flagga. yikes

Ägaren till den firman har genomfört elkonverteringar av MB A-klasse, byggt mycket kraftfulla bilar att köra på strippen. Han är fruktansvärt kompetent.

https://www.mekonomen.se/butik-bilverks … at3309-080

Tackar så jättemycket.
Skall kollas upp.
Är det den på Borrvindskvarn 1, 611 93 Nyköping ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari · 12 798 Inlägg
#32

Att uppgradera bilen får man givetvis inte göra. Fast den lär gå igenom besiktning. Det ligger nog en smula utanför deras kunnande. Men om det händer något med en sådan upphottad hybridbil så ska man nog inte räkna med att få pengar från försäkringen. Och kanske få stå för andra skador med om de orsakas i samband med en olycka.

Sen är jag lite sugen på att få veta hur denna uppgradering går till.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
KenthIJ
24 januari · 745 Inlägg
#33

Hybrid_ skrev:
Att uppgradera bilen får man givetvis inte göra. Fast den lär gå igenom besiktning. Det ligger nog en smula utanför deras kunnande. Men om det händer något med en sådan upphottad hybridbil så ska man nog inte räkna med att få pengar från försäkringen. Och kanske få stå för andra skador med om de orsakas i samband med en olycka.

Sen är jag lite sugen på att få veta hur denna uppgradering går till.

Kanske är lite för riskabelt. Har iaf mailat dem och frågat.

Vi gillar verkligen vår Prius+ (komfort och utrymmen) men skulle gärna sett att den (om möjligt) gick ändå snålare.

Kanske lika bra att sikta in sig på nya Rav 4 PHEV men den kostar ju 499.900 i lägsta utrustningsnivå. Sedan får man väl (iaf än så länge) tillbaka 38.000 i miljöbonus men... beställer man då premiumlack och JBL & Go Navigation, så är man väl nästan uppe i halv miljonen ändå och då har vi inte råd med två bilar.

Är inte heller så helförtjust i 18/19" hjul, som på nya Rav 4 PHEV

Senast redigerat av KenthIJ (24 januari )

caromania Forummoderator
24 januari · 8 861 Inlägg
#34

Jag har också spekulerat i den tekniska möjligheten att ha en lös ”acc” i bakluckan på kanske 50kg extra. Jag använder ytterst sällan trunken utan skulle gärna ha en extra powerboost-batteripack som man kan plugga i och ur vid behov. Som det är nu kan jag rulla ett par kilometer i 60km/h om det är slätt, men sedan är batteriet tomt. Vore fint med lite till. Men det får stanna vid spekulationer...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
1 februari · 745 Inlägg
#35

caromania skrev:
Jag har också spekulerat i den tekniska möjligheten att ha en lös ”acc” i bakluckan på kanske 50kg extra. Jag använder ytterst sällan trunken utan skulle gärna ha en extra powerboost-batteripack som man kan plugga i och ur vid behov. Som det är nu kan jag rulla ett par kilometer i 60km/h om det är slätt, men sedan är batteriet tomt. Vore fint med lite till. Men det får stanna vid spekulationer...

Spännande! Då är vi ju iaf två som funderat i dessa banor. Hoppas på att hitta lösningar på att "hotta upp" både vår Prius + 2016/17 och vår Prius PHEV 2015

Meaganeowner
1 februari · 2 245 Inlägg
#36

Nja inte riktigt du måste tänka på att ju större batteri desto mer värme alstras från användning av detta vilket gör att du bör per definition ha bättre sätt att kyla ner batteriet.

En sanning med modifikation.

Antag att du uppgraderat batteriet till npn slags värsting. Och bilen står stilla.
Inte blir det värmeutvecklig.

Kör du samma sträcka dom tidigare, på samma sätt, blir det inget varmare än med det gamla battetriet. Du kan köra fler sträckor, utan att ladda.

De e klart, om du kör runt rallycrossbanan med plattan i bött, sju timmar i sträck, då blir det förmodligen varmare om effektuttaget är större per tidsenhet.

Nån som vet något annat?

KenthIJ
1 februari · 745 Inlägg
#37

Meaganeowner skrev:
Nja inte riktigt du måste tänka på att ju större batteri desto mer värme alstras från användning av detta vilket gör att du bör per definition ha bättre sätt att kyla ner batteriet.

En sanning med modifikation.

Antag att du uppgraderat batteriet till npn slags värsting. Och bilen står stilla.
Inte blir det värmeutvecklig.

Kör du samma sträcka dom tidigare, på samma sätt, blir det inget varmare än med det gamla battetriet. Du kan köra fler sträckor, utan att ladda.

De e klart, om du kör runt rallycrossbanan med plattan i bött, sju timmar i sträck, då blir det förmodligen varmare om effektuttaget är större per tidsenhet.

Nån som vet något annat?

Med mina 60 och något plus, samt mitt " frakta mig och de mina så lugnt och smidigt som möjligt, humör, kör jag väldigt sansat.

KenthIJ
30 mars · 745 Inlägg
#38

Nu finns tydligen el konverteringskit till folkabuss

https://www.vibilagare.se/nyheter/volks … r-eldriven

men...  65.000 euro :-0

KenthIJ
5 maj · 745 Inlägg
#39

Teslaforskarnas nya idé: Eldriven räckviddsförlängare

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla … forlangare

Låter väl intressant.

Vet inte om det skulle funka även på äldre el och kanske plug in bilar

KenthIJ
5 juni · 745 Inlägg
#40

Här testas en variant där man helt enkelt byter batteri när batteriet tar slut.
Dessutom kan batterierna uppgraderas

https://www.vibilagare.se/nyheter/nio-h … -3-minuter

Senast redigerat av KenthIJ (5 juni )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang