BYte av fjädrar bak på en 960

volvocola Volvo 4 life
14 maj 2015 · 343 Inlägg
#1

Behöver tips å råd  hur man byter fjädarna lättast på en 960 1991.
Multilinks på denna.

Vad behöver jag lossa på  för att ner axeln mera.
Varför jag byter  fjädrarna är bara för någon  har vart där å lekt med  rondellen.
Mycket tacksam för svar & tips

Lasse62
14 maj 2015 · 265 Inlägg
#2

Fritt ur minnet, mkt länge sedan jag jobbade med Volvo

Lyft upp bilen baktill, pallbockar.
Domkraft under bärarmen, höj en bit, lossa stötdämparen nertill (om den ska bytas samtidigt så lossar du även övre), sänk ner så fjädern fjädrar ut, lossa fjädern.

Med detta sätt behöver du inte använda fjäderspännare, eftersom dämparen ändå måste lossas för att få väck fjädern tycker jag detta sätt är enklast o snabbast.

Senast redigerat av Lasse62 (14 maj 2015)

volvoqq Lastbilsmekaniker
14 maj 2015 · 3 645 Inlägg
#3

Lasse62 skrev:
Fritt ur minnet, mkt länge sedan jag jobbade med Volvo

Lyft upp bilen baktill, pallbockar.
Domkraft under bärarmen, höj en bit, lossa stötdämparen nertill (om den ska bytas samtidigt så lossar du även övre), sänk ner så fjädern fjädrar ut, lossa fjädern.

Med detta sätt behöver du inte använda fjäderspännare, eftersom dämparen ändå måste lossas för att få väck fjädern tycker jag detta sätt är enklast o snabbast.

Fjädern sitter runt stötdämparen på multilink, är väldigt trångt att byta. Lättast är att som han sa att hissa upp den och palla i karossen. Släpper du vid spindeln i botten så man kan bryta ner så du får större utrymme imällan så du kan få ur fjädern. Fjäderspännare är ett måste

volvocola Volvo 4 life
14 maj 2015 · 343 Inlägg
#4

volvoqq skrev:

Lasse62 skrev:
Fritt ur minnet, mkt länge sedan jag jobbade med Volvo

Lyft upp bilen baktill, pallbockar.
Domkraft under bärarmen, höj en bit, lossa stötdämparen nertill (om den ska bytas samtidigt så lossar du även övre), sänk ner så fjädern fjädrar ut, lossa fjädern.

Med detta sätt behöver du inte använda fjäderspännare, eftersom dämparen ändå måste lossas för att få väck fjädern tycker jag detta sätt är enklast o snabbast.

Fjädern sitter runt stötdämparen på multilink, är väldigt trångt att byta. Lättast är att som han sa att hissa upp den och palla i karossen. Släpper du vid spindeln i botten så man kan bryta ner så du får större utrymme imällan så du kan få ur fjädern. Fjäderspännare är ett måste

Kanon  ska testa under helgen låter vetigt de dära.
Mitt sätt gick iaf inte.
Får hoppas detta funkar iaf 

Tackar så mycket

ByF
28 juli · 7 Inlägg
#5

Jag står i samma projekt nu och har en 760tic -90 med spiralfjädrar som jag ämnar byta till stadigare saker (samt vanliga stötar). Jag har kommit så långt att jag fått väck stötarna och dragit ihop ena fjädern med invändig fjäderspännare - men kan för mitt liv inte förstå vart man ska hitta utrymmet att få ur den ur sitt läge (än mindre hur jag ska få in den nya sedan som kommer vara mycket mer robust än denna veka typ. Som det är nu tar fjäderspännaren i upptill när jag bänder ner länkarmen (eller vad det heter som fjädern vilar på) och jag hade kunnat få ut den den förutan, men tar jag bort den så drar ju fjädern ut sig i full längd. Jag har läst den där engelska "how to" sidan om detta men förstår inte vad han pratar om då han använder skiftnycklar om det är blocknycklar i momentet då han tar väck fjädern, länken jag talar om är denna:
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/ … Conversion

Nån som gjort detta och har bra tips, allra helst med bilder om möjligt <3

volvoqq Lastbilsmekaniker
28 juli · 3 645 Inlägg
#6

ByF skrev:
Jag står i samma projekt nu och har en 760tic -90 med spiralfjädrar som jag ämnar byta till stadigare saker (samt vanliga stötar). Jag har kommit så långt att jag fått väck stötarna och dragit ihop ena fjädern med invändig fjäderspännare - men kan för mitt liv inte förstå vart man ska hitta utrymmet att få ur den ur sitt läge (än mindre hur jag ska få in den nya sedan som kommer vara mycket mer robust än denna veka typ. Som det är nu tar fjäderspännaren i upptill när jag bänder ner länkarmen (eller vad det heter som fjädern vilar på) och jag hade kunnat få ut den den förutan, men tar jag bort den så drar ju fjädern ut sig i full längd. Jag har läst den där engelska "how to" sidan om detta men förstår inte vad han pratar om då han använder skiftnycklar om det är blocknycklar i momentet då han tar väck fjädern, länken jag talar om är denna:
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/ … Conversion

Nån som gjort detta och har bra tips, allra helst med bilder om möjligt <3

Lättast är att lossa hela armen och bryta ner så du kan få ur och i den, fick göra så på min 760

ByF
28 juli · 7 Inlägg
#7

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-adfa7fe78696b456362ffb0319d66cf3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-426fbb99410852a9c7143bd3f98da6a0.jpg

Jag postar ett par bilder här. Den ena visar med en pil en bult jag skruvat bort och då tänkte jag att hela armen som fjädern vilar på skulle gå sänka mer - men som det verkar nu så sitter den lika hårt som innan jag lossade bulten. Har jag missat något?

Jag kunde "nästan" få ur fjädern då jag pressade, det som hindrade (med grov marginal tyvärr) var den invändiga fjäderspännaren jag använt som i uppkant går upp på tok för långt. Så antar jag måste lossa armen fjädern vilar på eller kapa fjädern, men det senare löser ju bara demonteringen och monteringen av nya fjädern blir då ett ännu större problem.

volvoqq Lastbilsmekaniker
29 juli · 3 645 Inlägg
#8

ByF skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-adfa7fe78696b456362ffb0319d66cf3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-426fbb99410852a9c7143bd3f98da6a0.jpg

Jag postar ett par bilder här. Den ena visar med en pil en bult jag skruvat bort och då tänkte jag att hela armen som fjädern vilar på skulle gå sänka mer - men som det verkar nu så sitter den lika hårt som innan jag lossade bulten. Har jag missat något?

Jag kunde "nästan" få ur fjädern då jag pressade, det som hindrade (med grov marginal tyvärr) var den invändiga fjäderspännaren jag använt som i uppkant går upp på tok för långt. Så antar jag måste lossa armen fjädern vilar på eller kapa fjädern, men det senare löser ju bara demonteringen och monteringen av nya fjädern blir då ett ännu större problem.

Det var så jag gjorde när jag bytte på min, var en del bök men gick

Aronson
29 juli · 847 Inlägg
#9

Du får ta ett brytjärn och bryta ut hjulspindeln från nedre bärarmen ,detta pga att spindeln går in en bit i bärarmen ,räcker inte bara med att lossa den bulten.
Prova och bryt så kommer du märka vad jag menar.

Aronson
29 juli · 847 Inlägg
#10

En rättning,det är bärarmen som har en liten "tapp" som går in i spindeln vid bulten du lossnat.

ByF
29 juli · 7 Inlägg
#11

Aronson skrev:
Du får ta ett brytjärn och bryta ut hjulspindeln från nedre bärarmen ,detta pga att spindeln går in en bit i bärarmen ,räcker inte bara med att lossa den bulten.
Prova och bryt så kommer du märka vad jag menar.

En rättning,det är bärarmen som har en liten "tapp" som går in i spindeln vid bulten du lossnat.

Okej, jag har testat att bända lite med en stor skruvmejsel, och det rör sig lite men tyckte det var svårt att få kraft samt var rädd att förstöra något. Ska se om det är väder för't imorrn, i så fall testar jag å ser om jag kan få mer kraft med ett bättre verktyg. Stort tack för input - båda två ovan big_smile

ByF
1 augusti · 7 Inlägg
#12

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-853c6deeaa03d0cba6a009935b1c30ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-dadb137e653ec308fc1e317ff2f363c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-7ce0e87b85af7273cd5bb09f9e242d3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-f30dd6463c239bf001633a26cd55ed6d.jpg

Jag har testat att bända lite till, men törs inte ta i för mycket samt tycker jag får lite dåligt grepp där jag håller på. Jag lossade ytterligare ett par bultar i hopp om att kunna böja ut nedre delen och sära på sakerna enklare (nedre bärarmen från hjulspindeln som Aronson sa ovan att det hette ^^).

Vet inte om det syns, men har satt streck på två av bilderna med ett estetiskt mycket vackert frågetecken på varje. Om dessa:

Bild 2: Jag vill ju bända den högra delen till höger bort från nedre bärarmen, men då jag lossade denna bult så sjönk den in ändå mer åt fel håll, och jag kan inte ens bända så hålet kommer tillbaka där bulten satt nu knappt. Törs dock inte ta i så mycket då jag inte har nån fjäderspännare i fjädern på den sidan.

Bild 3: Vad nu det där staget heter, så är det lossat nu men sitter som berget, har bänt en del på den med men det är som om bulten satt kvar.

1) Vad är viktigt att tänka på (förutom att ha fjäderspännare i fjädern alltid då man gör sånt här)?

2) Är det bara att ta i tills det smakar skit i mun annars och det ska lossna till slut?

3) Bör jag inte lossa någon av dem jag gjorde (på bild 2+3) för att undvika att få problem om det blir svårare att montera senare än det var att få isär nu? Jag har inte lossat på andra sidan - ännu.

Senast redigerat av ByF (2 augusti )

ByF
2 augusti · 7 Inlägg
#13

Jag har nu löst allting och kan försöka förtydliga vad jag kommit fram till där råden varit rätt ovan, men somliga detaljer kan vara bra att fylla i.

1) Palla upp bilen stadigt. Helst hissa p.g.a punkt 2.

2) Lossa stötdämparen (1 bult överst, 2 skruv nere - väl lösa så vrids stöten 90 grader för att gå dra ur neråt ur det OVALA hålet). Den övre bulten tar man från sidan genom att ta bort ett gummilock och så sitter den bakom där sedan, hur smidigt som helst.
*Tänk på att en domkraftshissad bil kan behöva komma riktigt högt för att det ska gå dra ut stötdämparen nedåt. Se bild nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-44a8ee8ab260ce4f7d09106061e58beb.jpg

3) Skruva in en INVÄNDIG fjäderspännare i fjädern, går köpa på Biltema t.ex för drygt 200 SKR, det räcker med en om man tar en fjäder i taget.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000041102
Har bara en mycket dålig bild tagen med min skräpkamera på telefonen, men det går se att det är gjort här och ungefär hur ihoppressad den blir.

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-426fbb99410852a9c7143bd3f98da6a0.jpg

4a) Om begreppen Aronson använde ovan är rätt så MÅSTE man även lossa bulten som håller samman nedre bärarmen med hjulspindeln. Detta för att det inte går pressa isär nedre bärarmen tillräckligt annars, delvis för att fjäderspännarens bult går upp för långt upptill.

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-adfa7fe78696b456362ffb0319d66cf3.jpg

4b) Pressa ur tappen som bärarmen har som går in i spindeln, VIKTIGT är att du pressar RAKT i SIDLED och inte försöker pressa bärarmen neråt ännu - så länge tappen är inne i spindeln är neråt en omöjlig riktning att pressa dessa båda delar från varandra.
*Om du har bilen på domkraft/pallbockar var MYCKET försiktig så du inte välter bilen, du måste pressa rätt hårt och kan välta bilen om du tar i för mycket eller har pallat för dåligt. Men det senare ska du inte gjort om du gjorde punkt 1 rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-b314629f69d934b83f8a78028dff7b33.jpg

5) Sedan får du vara uppfinningsrik med hur du ska pressa bärarmen neråt för att kunna få ur fjädern - var försiktig med tanken från vänster sida och avgassystemet på höger sida - finns saker det inte går bända för hårt emot (jag bände först lite mot tanken och det gick då bra, men givetvis klarar den inte hur mycket press som helst). Notera att du sannolikt måste lyfta ur fjädern NERIFRÅN först då fjäderspännaren går upp så högt och gör det svårare därifrån.
*Balken jag använde på bilden gick klämma fast på viset den syns i under framkanten på hjulhuset, därför klarade jag detta moment ensam utan problem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-390fdcb595479fb91c60c58d16143328.jpg

6) Då ska det sedan vara färdigt med demonteringen av dessa saker, och man kan gå vidare med vad man än tänker göra åt dem. I mitt fall ska jag byta till Bilstein b46-1662 dämpare (och då ta nedre tappen med de två fästhålen från den gamla till denna för nedre fästet) och modifiera ett par 940 förstärkta fjädrar - vill inte ha nivåmatic-möget längre då jag vill ha kjolsystem på och inte vill hitta bilen liggandes på det om det blir dåligt igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-f6883a3bc9e6cacc5fa83f742bacadcc.jpg

Hoppas detta kan bespara någon annan all tid som jag fått brottas med detta för att veta exakt vad jag ska göra och våga genomföra det. Det var när man visste alla moment MYCKET lättare än vad jag befarat. Tack er som hjälpt mig ovan och privat, tänker då på volvoqq och Aronson här, samt Micke på "Svanviks motor & chassiteknik" som hjälpt mig med både detta och andra saker förr och är en riktig fena på dessa bilar. Det betyder mer än ni anar när man är osäker och information om detta är halvt omöjligt att hitta <3

Senast redigerat av ByF (2 augusti )

Aronson
2 augusti · 847 Inlägg
#14

Härligt...
Jag tog förstärkt bakfjäder/husvagnsfjäder från volvo 245.
Och kapade bort den inskruvade fjäder änden  på fjädern.
Detta har jag på min 760 blev perfekt .

ByF
2 augusti · 7 Inlägg
#15

Aronson skrev:
Härligt...
Jag tog förstärkt bakfjäder/husvagnsfjäder från volvo 245.
Och kapade bort den inskruvade fjäder änden  på fjädern.
Detta har jag på min 760 blev perfekt .

Har du något tips inför kapningen av fjädern? En polare skulle hjälpa mig med själva arbetet, men när det gäller hur lång fjäder man ska sikta på att ha kan väl vara bra att få höra från nån som gjort det. Jag tror fjädrarna du har är märkbart hårdare än dem jag skaffat, men vet du vad du hade för längd på fjädern innan du skruvade på den? Eller går det räkna varv bara - är det samma på dessa fjädrar?

Nått annat tips om fjäder-arbetet?

Aronson
2 augusti · 847 Inlägg
#16

245 fjädrarna har en diameter på 14 millimeter.Hur långa dem blev vet jag inte,men först kapade jag bara bort fjäderbiten som är inskruvad/fäste för bultmontering.men efter montering blev den för hög så jag tog bort fjädern och kapade ett 3de dels varv till.
Hur mycket du ska kapa på 940 fjädern ...där får du nog prova dig fram.

ByF
2 augusti · 7 Inlägg
#17

Aronson skrev:
245 fjädrarna har en diameter på 14 millimeter.Hur långa dem blev vet jag inte,men först kapade jag bara bort fjäderbiten som är inskruvad/fäste för bultmontering.men efter montering blev den för hög så jag tog bort fjädern och kapade ett 3de dels varv till.
Hur mycket du ska kapa på 940 fjädern ...där får du nog prova dig fram.

oki, vi får se hur det blir, kollar jag på dem brevid varandra så ser den för kort ut - men vet ju att den inte trycker ihop sig tillnärmelsevis lika mycket som originalet som är mkt svag. Var dina med liknande längd i start om du minns?


https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-25966d987753f26b0ac4b75604ed97a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-f801de1b63aff833ce0c0dc061cfcc0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-bd49078a94a8f5aeb2b789425d7a0827.jpg

Aronson
2 augusti · 847 Inlägg
#18

Kommer inte ihåg,,tror dem vara något längre

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang