Köpråd: Billig och pålitlig 4x4 SUV

ronfswanson
18 augusti 2019 · 15 Inlägg

torsen skrev:
Ingen rök utan eld.
Har själv endast, tillsamman med sambo och barn, ägt ett tjugotal VAG-fordon, köpta nya och ibland begagnade, så jag väljer att med min ringa erfarenhet av VAG-fordon, under trettiotalet år, inte uttala mig om VAG och erfarenheterna.
Det får andra, med mer erfarenhet, göra.
Och det finns det gott om.

För att återgå till t s rubrik.
Måste börja med att fråga vad bilen ska användas till:
Dra upp båt?
Jaktbil?
Terräng-/offroadkörning?
Greenlaining?
Besvärlig väg till bostad/weekend-hus?
Bemästra trottoarkanterna runt Stureplan, Götaplatsen eller Möllevången?
Dragbil?
Antal sittplatser?
Komfortönskemål?
Långresor, pendlingsbil eller små-/kortkörningar?
Bensin eller diesel?
Automat- eller manuell växellåda?
Andrabil = inte så stora krav på en estetiska statusen?

@Torsen: Offroad/Bor på vischan bil, måste ha bra framkomlighet vid snö, 4-7 sittplatser, drivmedel/utsläpp irrelevant och gärna automat. Tycker generellt sett att jänkarna är estetiskt tilltalande (bekymrar mig dock över pålitligheten).
@Alla: Tack allihop för era tips och råd.

Senast redigerat av ronfswanson (18 augusti 2019)

xXSammy
18 augusti 2019 · 6 566 Inlägg

ronfswanson skrev:
Tycker generellt sett att jänkarna är estetiskt tilltalande (bekymrar mig dock över pålitligheten).

Fördelen är ju utbudet i USA, händer det något finns det mest troligt delar också.

De/Dem
Lockwood
18 augusti 2019 · 394 Inlägg

En Volvo XC90 borde väl vara som klippt o skuren? Rätt vanlig, rätt pris, o driftsäker som de flesta Volvo?

ronfswanson
18 augusti 2019 · 15 Inlägg

Lockwood skrev:
En Volvo XC90 borde väl vara som klippt o skuren? Rätt vanlig, rätt pris, o driftsäker som de flesta Volvo?

Är den billig att äga?

granadadr
18 augusti 2019 · 7 261 Inlägg

börjar vara dags för popcorn ser jag smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
granadadr
18 augusti 2019 · 7 261 Inlägg

ronfswanson skrev:

Lockwood skrev:
En Volvo XC90 borde väl vara som klippt o skuren? Rätt vanlig, rätt pris, o driftsäker som de flesta Volvo?

Är den billig att äga?

tyvärr är väl XC90 ganska dyra i drift å rep å skatt vad jag har hört eller??  Dacia då? eller är dem bara skit?

Lockwood
18 augusti 2019 · 394 Inlägg

Ingen aning. Men en XC90 lär dela en hel del delar med XC70. Motorn i XC90 finns säkert även i XC70, o kanske fler än så. XC90 och Volvo allmänt klarar rosten bra. Reservdelstillgången bör vara god. Försäkringskostnaden har jag ej koll på, men den är ju individuell. Prismässigt så ligger de rätt bra till. Snåla däremot är de inte, det vet jag av egen erfarenhet (tror jag körde på runt 1.2 - 1.3). Enda problemet jag hade med min var att Volvo bytte ett hjullager bak på garantin, det var lite glappt något som upptäcktes vid en service, kostade mig noll kronor (minns ej om det vara garanti på bilen eller ej, men jag sålde den vid knappa 2 års ålder).

ronfswanson
18 augusti 2019 · 15 Inlägg

Lockwood skrev:
Ingen aning. Men en XC90 lär dela en hel del delar med XC70. Motorn i XC90 finns säkert även i XC70, o kanske fler än så. XC90 och Volvo allmänt klarar rosten bra. Reservdelstillgången bör vara god. Försäkringskostnaden har jag ej koll på, men den är ju individuell. Prismässigt så ligger de rätt bra till. Snåla däremot är de inte, det vet jag av egen erfarenhet (tror jag körde på runt 1.2 - 1.3). Enda problemet jag hade med min var att Volvo bytte ett hjullager bak på garantin, det var lite glappt något som upptäcktes vid en service, kostade mig noll kronor (minns ej om det vara garanti på bilen eller ej, men jag sålde den vid knappa 2 års ålder).

Tack för input!

Low
18 augusti 2019 · 3 295 Inlägg
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

Low skrev:
https://youtu.be/dS2vUaGthUo

Haft en Touareg R5. Kompetent och mycket komfortabel bil men sålde den då det förekom lite skumma elfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lockwood
18 augusti 2019 · 394 Inlägg

Low: Intressant, rätt bra i terräng det trodde jag inte.

ronfswanson
18 augusti 2019 · 15 Inlägg
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

ronfswanson skrev:
https://www.blocket.se/stockholm/Mitsubishi_Pajero_Sport_3_0_V6_4WD_Automat___85660122.htm?ca=12&w=3

Vad säger ni om denna?

Körde dessa 2005-2006. Har haft kontakt med bilfirman jag jobbade på efter detta. De är inte snåla med soppan men strular gör de inte. Kylfläktar ska dock kollas så de går igång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
18 augusti 2019 · 3 295 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Low skrev:
https://youtu.be/dS2vUaGthUo

Haft en Touareg R5. Kompetent och mycket komfortabel bil men sålde den då det förekom lite skumma elfel.

Aldrig ens suttit i en men ser rätt sköna ut att köra smile

granadadr
18 augusti 2019 · 7 261 Inlägg

ronfswanson skrev:

Lockwood skrev:
Ingen aning. Men en XC90 lär dela en hel del delar med XC70. Motorn i XC90 finns säkert även i XC70, o kanske fler än så. XC90 och Volvo allmänt klarar rosten bra. Reservdelstillgången bör vara god. Försäkringskostnaden har jag ej koll på, men den är ju individuell. Prismässigt så ligger de rätt bra till. Snåla däremot är de inte, det vet jag av egen erfarenhet (tror jag körde på runt 1.2 - 1.3). Enda problemet jag hade med min var att Volvo bytte ett hjullager bak på garantin, det var lite glappt något som upptäcktes vid en service, kostade mig noll kronor (minns ej om det vara garanti på bilen eller ej, men jag sålde den vid knappa 2 års ålder).

Tack för input!

HÅLLER MED TACK FÖR INFO smile

ronfswanson
18 augusti 2019 · 15 Inlägg

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

ronfswanson skrev:
https://www.blocket.se/stockholm/Mitsubishi_Pajero_Sport_3_0_V6_4WD_Automat___85660122.htm?ca=12&w=3

Vad säger ni om denna?

Körde dessa 2005-2006. Har haft kontakt med bilfirman jag jobbade på efter detta. De är inte snåla med soppan men strular gör de inte. Kylfläktar ska dock kollas så de går igång.

Sporten är lite lägre och mindre än den vanliga Pajeron (får man skriva Pajero på forumet? Kolla vad det betyder på Spanska.) samt som samtida Mitsubishi V6 har den kamrem.
Jag upplevde det som en ganska tyst asiatisk suv med lite lyxig känsla i hårdplastreglagen.
Dom brukar fungera bra men givetvis ska en spekulant undersöka alla funktioner som vid alla bilköp samt framvagn lite extea just för att det är en SUV, den är inte sämre men många trottoarkanter kan ta ut sin rätt.

Tack för input - Den hamnar på listan tillsammans med Subaru Forester.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

ronfswanson skrev:

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

Körde dessa 2005-2006. Har haft kontakt med bilfirman jag jobbade på efter detta. De är inte snåla med soppan men strular gör de inte. Kylfläktar ska dock kollas så de går igång.

Sporten är lite lägre och mindre än den vanliga Pajeron (får man skriva Pajero på forumet? Kolla vad det betyder på Spanska.) samt som samtida Mitsubishi V6 har den kamrem.
Jag upplevde det som en ganska tyst asiatisk suv med lite lyxig känsla i hårdplastreglagen.
Dom brukar fungera bra men givetvis ska en spekulant undersöka alla funktioner som vid alla bilköp samt framvagn lite extea just för att det är en SUV, den är inte sämre men många trottoarkanter kan ta ut sin rätt.

Tack för input - Den hamnar på listan tillsammans med Subaru Forester.

Där har du en riktigt törstig jävel med 2.5-fyran. Men strular? Nix.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ronfswanson
18 augusti 2019 · 15 Inlägg

Ser ut att bli en Forester - Vi hörs igen om 3 år när det blir dags att köpa en F150 Raptor smile

torsen
18 augusti 2019 · 7 189 Inlägg

ronfswanson skrev:

torsen skrev:
Ingen rök utan eld.
Har själv endast, tillsamman med sambo och barn, ägt ett tjugotal VAG-fordon, köpta nya och ibland begagnade, så jag väljer att med min ringa erfarenhet av VAG-fordon, under trettiotalet år, inte uttala mig om VAG och erfarenheterna.
Det får andra, med mer erfarenhet, göra.
Och det finns det gott om.

För att återgå till t s rubrik.
Måste börja med att fråga vad bilen ska användas till:
Dra upp båt?
Jaktbil?
Terräng-/offroadkörning?
Greenlaining?
Besvärlig väg till bostad/weekend-hus?
Bemästra trottoarkanterna runt Stureplan, Götaplatsen eller Möllevången?
Dragbil?
Antal sittplatser?
Komfortönskemål?
Långresor, pendlingsbil eller små-/kortkörningar?
Bensin eller diesel?
Automat- eller manuell växellåda?
Andrabil = inte så stora krav på en estetiska statusen?

@Torsen: Offroad/Bor på vischan bil, måste ha bra framkomlighet vid snö, 4-7 sittplatser, drivmedel/utsläpp irrelevant och gärna automat. Tycker generellt sett att jänkarna är estetiskt tilltalande (bekymrar mig dock över pålitligheten).
@Alla: Tack allihop för era tips och råd.

Hej igen, jag fortsätter att hålla mig till ämnet, och försöka ledsaga dig till en bil jag tror kan passa dig.
Amerikanska bilar är i regel överdimensionerade, rymliga och säkra(för den som befinner sig i den).
Jeep Cherokee och Jeep Grand Cherokee samt Chevrolet S10 Blazer är relativt prisvärda 4x4-bilar.
(Den korta Blazer S10 Z71 är en av mina drömbilar - med dyr och sällsynt numera)
Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero Wagon och Toyota LandCruiser är även de fina bilar, tillika riktiga 4x4-bilar.
Från Tyskland, eller rättare sagt Österrike, kan man skaffa en Mercedes Geländewagen(förekommer även under namnet Steyer-Puch Geländewagen).
Storbritannien bidrar med Land Rover och Rangerover.
Ryssarna dukar fram VAZ/LADA och UAZ.
Britterna och ryssarna vill jag direkt räkna ut med anledning av mycket bristande driftsäkerhet och obefintlig komfort. (Världens sämsta 4x4-bil är förmodligen Land Rover Freelander 1.8)
Amerikanarna är väl lite sisådär ur kvalitetssynpunkt, särskilt med tanke på motståndet mot rost i karosserier och ramar - men drivlinorna är, som man säger, bombsäkra.
Patrol, Pajero, LandCruiser och Geländewagen är de bilar som föredras av hjälporganisationer, gerillaförband(som Talibaner och IS) samt förmögna arabiska furstar.
LandCruiser och Geländewagen utmärker sig inte bara genom att vara världen bästa bilar - de är även dyrast i inköp, tyvärr.
Landcruisern är mest komfortabel - Geländewagen liiiite mindre och trängre.
Hade jag obegränsad budget skulle jag välja LandCruiser (mycket knappt) före Geländewagen.
Men jag tror att alla ovan inte faller inom dina budgetramar, om de ska vara någorlunda justa(rostfria).
I stället vänder jag kompassnålen mot Nissan Terrano II 5-d och Suzuki Grand Vitara XL-7.
Båda finns med 3 sätesrader = 7-sitsiga, riktiga 4x4-bilar med in- och urkopplingsbar lågväxel(samt möjlighet att skifta mellan bak- och fyrhjulsdrift).
Om du kan tänk dig en mindre bil så anser jag att Suzuki Jimny är en mycket, kanske världens mest, kompetenta fyrhjulsdrivna bil.
Råder dig att även kolla in Suzuki Grand Vitara 3d 1,6 samt Mazda Tribute 3.0V6 automat.
(förväxla inte Ford Maverrick med Tributen - de delar visserligen till stor del kaross - men inte drivlina, Tributen är byggd i Canada på en lina som tillverkar flera andra, men större, SUV:ar)
De båda senare har visserligen inte fördelningslåda med lågväxel, men ändå!
Dyker det upp en fin Mitsubishi Phinin ska du inte tveka att i alla fall kolla den.

Tror att ur ovanstående soppa har utkristalliserat sig Suzuki Grand Vitara XL-7.
Med Nissan Terrano II 5-d på andra plats.

Resterande bilar, om jag inte glömt någon, anser jag att DU kan glömma.

Möjligen lite lite Mitsubishi Pajero Sport = en SUV-kaross på pickischassie = mycket okomfortabel.

ronfswanson
18 augusti 2019 · 15 Inlägg

@Torsen: Tack för ditt svar och din tid! Har kikat på mer eller mindre samma modeller och tillverkare som i din lista. Nissan Patrol verkar väldigt imponerande, men de är just nu lite dyrare än vad jag tänkt lägga. Det verkar också som att de flesta säljs i Västernorrland vilket kan bli jäkligt struligt om den ska ner till Huvfudstaden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang