11175
Sök

Nya steget lirar knepigt!

295 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
hej, jag har köpt ett nytt DLS classic ca12 monoblock till min  Focal polyglass 33v2 bas.

basen är på 800W peak 400W rms 2x4Ohm
steget är på 200Wrms i 4ohm och 400rms i 2ohm

kopplade in steget och började spela, lät kanon ända tills jag skulle poppa högt. då spelar inte basen nåt typ. konan rör sig lite knepigt och det låter skit. spelade mycket högre än så här med mitt gammla skit jensen steg! testat att fasvända polerna men det var samma resultat.

åkte till brl och fick svaret "steget får för lite ström". "kolla jorden"  kollat jorden, den är klockren.har en 21mm strömkabel. men nu har jag kommit på en sak.. basen har ju 2x4ohm. vad betyder det? är 2 olika kontakter på basen. ( 1+ 1- på ena sidan av basen 1+ 1- på andra) jag har ju bara kopplat in högtalarkablar på en utavdom? det som är felkopplat? ska dessa seriekopplas för 2 omh? jag vet inte hur jag ska koppla detta. nån som KAN. inga chansingar tack. hmm

btw: köpt kondensator idag oxå för att få lite extra krut. kanske hjälper. bra att ha i vilket fall som hellst:P

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

6 851 Inlägg
30 juni 2007
Du skall koppla alla + på basen till + på steget och sedan lika på - sidan.

med lem
1 925 Inlägg
30 juni 2007
som tt-avant sa så ska du koppla båda + (plus) från basen till + (plus) till steget o lika dant med minus smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

295 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
ska prova detta ! men det är konstigt att jag spelat skortat av mina polare med bara en talspole inkopplad? :S aja ska prova. så får vi se om jag kan speal högre sen. eller om jag får dra mega strömkabel till nya steget.

21 761 Inlägg
30 juni 2007
Arnie skrev:
eller om jag får dra mega strömkabel till nya steget.

Din 21mm2 kabel räcker alldeles utmärkt till det steget, spänningsfallet blir lågt även om du belastar steget med 1 Ohm. Det teoretiska spänningsfallet i strömkabel blir bara ca 0,24V om kabeln är 5m lång och att steget drar 60A, det spänningsfallet är helt godkänt enligt min åsikt.

Jordkabeln är ju viktig, men du har skrivit att jordningen är bra så då utgår jag från det. Antar att du skrapade riktigt plåtrent där jordkabelskon sattes fast och att det var en kraftig plåtyta/bult som kabelskon skruvades fast på.
Senast redigerat av Drönirettab (30 juni 2007)

295 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
japp! skrapade rent och satte dit den extra noga nu igår oxå, eftersom jag satte dit kondensatorn igår och använde samma jordpunkt. problemet blev bättre med kondning, men det kvartstår när man ska spela högt. slutar att poppa då...

21 761 Inlägg
1 juli 2007
Har du kopplat in den andra talspolen nu?

295 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
jupp, båda talspolarna är nu inkopplade. liksom kondensatorn... dunkar bra nu. men det problemet är kvar. slutar dunka när man vri på duktigt

21 761 Inlägg
1 juli 2007
Mät spänningen dels vid batteripolerna och dels vid strömkopplingsplinten på steget när du spelar högt. Sätt båda mätpinnarna på kopplingsplinten, sätt inte minuspinnen nere vid karossen.
Senast redigerat av Drönirettab (1 juli 2007)

Sök