Huggern goes big block with ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån får det bli. Projektet är inte tidssatt utan vi samlar på oss rätt delar och bygger motorn efter hur det finns tid och pengar. Motorn är nu på plat i bilen men fortsatta anpassningar behövs på alla fronter så följ med oss på resan, välkomna! :)

hugger69

  • 163 Följare
  • 128 767 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 december 2019
hugger69
6 december 2019 · 955 Inlägg
#501

Cuefa skrev:
Ja det där verktyget såg redigt ut! Säkert gratis också... roll

Ska bli spännande o se om tätningsbytet får önskat resultat! smile

Verktyget går nog lös på runt 3 000 kr men jag hade förmånen at kunna låna det... tongue

Jag hoppas också på att det ger önskat resultat, men det återstår att se då man gått på nitar förut.. wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
farbrorbozze Sköning med mycke idéer men jobbar på Cheva 55an
7 december 2019 · 6 215 Inlägg
#502

Fan nu kommer ju inte ventilerna få nån smörjning wink big_smile tongue
Ser ut att vara en dyr amerikanesisk leksak du lånat ?
Hoppas allt funkar bättre nu efter bytet.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet
Länk till FORD -32 5w projektet
69Camino
7 december 2019 · 246 Inlägg
#503

Mkt roligare å jobba med rätt verktyg/förutsättningar. Trevligt :-) :-)

hugger69
7 december 2019 · 955 Inlägg
#504

farbrorbozze skrev:
Fan nu kommer ju inte ventilerna få nån smörjning wink big_smile tongue
Ser ut att vara en dyr amerikanesisk leksak du lånat ?
Hoppas allt funkar bättre nu efter bytet.

Du dom verkar ha olja så det räcker.... tongue
Jupp, som jag skrev ovan....3000 bagis får du nog hosta upp för den men jäklar vilken kvalisort det var! big_smile

Jag hopas på bättring efter bytet men det får vi inte förrän nästa år! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
hugger69
7 december 2019 · 955 Inlägg
#505

69Camino skrev:
Mkt roligare å jobba med rätt verktyg/förutsättningar. Trevligt :-) :-)

Nåt så djävulskt mycket troligare och nu förstår varför det funkar så bra på verkstäderna.... wink

Det är det här som är dilemmat för oss hobbyskruvare, vi har inte alltid råd med där fina och dyra verktygen som oftast gör jobbet lättare och roligare utan får hållas till standard- eller hemmasnickrade prylar! sad

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
FredGaute
8 december 2019 · 492 Inlägg
#506

Det er vel ris til egen bak.
Man bør jo bruke de gode delene når man monterer første gang. ;-)
Spesielt på en maskin som dette.

hugger69
8 december 2019 · 955 Inlägg
#507

FredGaute skrev:
Det er vel ris til egen bak.
Man bør jo bruke de gode delene når man monterer første gang. ;-)
Spesielt på en maskin som dette.

Fanns inte att få tag i då enligt min motorborrare......

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
FredGaute
8 december 2019 · 492 Inlägg
#508

hugger69 skrev:

FredGaute skrev:
Det er vel ris til egen bak.
Man bør jo bruke de gode delene når man monterer første gang. ;-)
Spesielt på en maskin som dette.

Fanns inte att få tag i då enligt min motorborrare......

Ja jeg forstod at det var slik.
Læresetningen står fortsatt, he he.
PS, ikke meningen å være besserwisser. Synes bare slike elementære småting være på stell på en motor i flere 100000 kr klassen.

Til alt overmål finnes de for direkte montering, uten å frese styringene.
Hva sier han motormannen til dette? Han burde fått litt strekk... men han har vel lært.

Senast redigerat av FredGaute (8 december 2019)

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
8 december 2019 · 1 143 Inlägg
#509

På med vintermackorna då och ut och kolla om röken försvunnit tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
hugger69
8 december 2019 · 955 Inlägg
#510

FredGaute skrev:

hugger69 skrev:

FredGaute skrev:
Det er vel ris til egen bak.
Man bør jo bruke de gode delene når man monterer første gang. ;-)
Spesielt på en maskin som dette.

Fanns inte att få tag i då enligt min motorborrare......

Ja jeg forstod at det var slik.
Læresetningen står fortsatt, he he.
PS, ikke meningen å være besserwisser. Synes bare slike elementære småting være på stell på en motor i flere 100000 kr klassen.

Til alt overmål finnes de for direkte montering, uten å frese styringene.
Hva sier han motormannen til dette? Han burde fått litt strekk... men han har vel lært.

Sant!
Motormannen bytte styrningarna till K-line men fick inte tag i rätt tätningar så då blev d så här men visst skulle det skötts bättre...! Han har redan beställt exakt samma tätningar för att testa! tongue

Men man behöver inte fräsa då dessa passade med presspasning direkt, det som var det fina med just dessa,

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
hugger69
8 december 2019 · 955 Inlägg
#511

quinna skrev:
På med vintermackorna då och ut och kolla om röken försvunnit tongue

Haha, eller hur men av någon anledning saknas det vinterdäck till Camaron.... wink
Nu ryker det ju så förbenat ute ändå så oljerök skulle nog inte synas!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang