Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)

Loveless

  • 109 Följare
  • 51 408 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 januari
Loveless
10 januari · 281 Inlägg
#281

En 265:a kom in på skroten! yikes hmm neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-acbd3368b03352db64da96a20099e3fc.jpg
Det blev en resa till en bilskrot nu under julledigheten. Nu för tiden kommer det inte in så mycket vagnar ur 200-serien på skrotarna längre, så jag blev genast intresserad när jag skymtade vad jag först trodde var en 245:a.

Bilen stod på den del av skrotgården som är off limits i vanliga fall, men jag frågade om jag fick gå in till 245:an. "Jadå. Men det är ingen 245:a!" fick jag som svar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-695fe529be37765e41e45f0d2d47ab1e.jpg
Det visade sig vara en ljusgrönmetallic (vilken snygg färg! roll) 265:a av 1981-års modell, alltså första årsmodellen med den nya fronten och brädan. Bilen hade beslagtagits av en kommun (troligen hade den stått felparkerad) och körts till skroten i slutet av oktober. sad Jag frågade om jag fick köpa hela bilen, men det gick inte, den var redan "skrotad". hmm

Tycker det är vansinnigt att kommuner kör ovanliga bilar som det faktiskt finns ett visst värde i till skroten. Håll en auktion istället!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-927ece258353329b96ca4aa88a5f66a8.jpg
Inte nog med att det var en 265:a, den var även reggad med utbytt motor. B23E och M46 satt under huven när den kom it. En sån bil skulle man haft! Motorn var dock redan plockad eftersom bilen stått där ett tag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4fdabbfdd56e9e602298334c7f7dacb6.jpg
Även rostlagning av vänstersidan var påbörjad. Någon hade bytt såväl tröskel som skärmkant och balja. Riktigt synd att skrota en sån här vagn! Nåja, delarna skall i alla fall leva vidare tänkte jag.

Framdörrarna var fina (vänster var upplagad) och innehöll både elhissar och centrallås. Så dem monterade jag loss. Bakdörrarna var sämre, så där tog jag endast ut handtagen, elhissarna och centrallåsmotorerna. Tyvärr saknades dörrsidorna och elhiss-knapparna. I stort sett alla lister saknades, men inne i bilen, under en massa andra delar gjorde jag en rolig upptäckt! Där låg 3 av 4 utav 260:ins skärmkantlister!!! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fa97b2e1c7e60a196203e41c379027db.jpg
Även växellådan, komplett med spakställ, spak och främre kardanen monterades ner. Det gick ju väldigt enkelt när motor redan var plockad. Detta var en tidig M46:a, med hastighetsmätarvajer, perfekt om jag vill byta till en OD-låda på Hooken! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-127de695d77ed72557d75f22f944dbc3.jpg
På skroten stod även en Volvo 360 som visade sig ha en A-kam under ventilkåpan. roll Och när vi precis skulle gå kom en 945 GL -91 in. Genast började folk skruva loss delar från den. En man hade börjat lossa kylen när jag kom fram till motorrummet. Vad skall du ha? frågade han mig lite oroligt. Toppen! Svarade jag. Jaha, jag är bara ute efter kylaren svarade han.

Det satt nämligen en 531-topp på denna, så den var man ju tvungen att ta loss. Inte för att den kommer användas till Hooken, men ändå bra att ha till andra projekt. smile

Besökte den här skroten två gånger under julen. Andra gången med Grunden1700 här på Garaget. Tillsammans lyckades vi att ta ut 265:ans vindruta hel. Den var i stort sett helt ny och både clipsen och listerna var jättefina! Vi tog även loss styrväxeln (servo som alltid på 260) och en hel del andra delar av det som fanns kvar. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2ec8af59195daed0147b4bf27287c3b0.jpg
Växellådan hemma. Fick även med hastighetsmätarvajern och kabelhärvan, dock saknades OD-relät.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2f0bd8121130b2123a487210dbe460a3.jpg
Styrväxeln och servopumpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ceacf1a1b05abf9273208b27e4a3af8f.jpg
Några av delarna, däribland skärmkantlisterna. Hittade dessutom en fräsch batterihylla och två helt nya galvade täckplåtar för golven till 200-serien.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e36cd6c321c0067d77ab18daa92bd5b6.jpg
531-toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-540b819ecb133e5c0c20d285ded63adf.jpg
Köpte även 265:ans värmepaket. Eftersom någon redan monterat loss instrumentbrädan var det väldigt enkelt att komma åt. Och vem vet när man behöver en ny värmekyl eller fläkt?

Ramen för stereon (under värmepaketet, till vänster på bilden) skall in i Hooken. Den är till för att kunna montera en vanlig bilstereo i det nedre facket på 200-serien. Som det är nu är det stora glipor runt stereon.

Hittade även två relativt fräscha baklyktor till kombi (700/900). I påsen ligger de bakre elhissarna och c-låsmotorerna från 265:an och elhärvan för hela de systemen, även fram till de främre dörrarna (var ju enkelt att plocka loss när någon redan plockat säten mm).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d07de013488ed1ff27299c3f366e6aaa.jpg
Till klimatanläggningen fanns även en vad jag kan bedöma helt ny värmekran! Misstänker att Hookens läcker, så denna kommer definitivt att komma till användning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c3989d9dbdace35098aee2b67b193a43.jpg
Det var allt för idag. Avslutar med gammal annons för 265:an, när modellen lanserades som årsmodell 1976. Som jag nämnde i trådens första inlägg fanns endast 104 st kvar i Sverige i början av 2018. Nu är det alltså åtminstone en mindre om inga har importerats. hmm

Senast redigerat av Loveless (10 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 januari · 12 440 Inlägg
#282

På tal om stereon... Såg ut som du har en med kabel till mobilen? En bra BT-stereo med mikrofon som monteras i A-stolpe kostar inte så mycket längre. Min Alpine gick nog på under 2k. Mer effekt än bilens högtalare klarar av... Och bra ljud när man pratar i telefon.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Loveless
10 januari · 281 Inlägg
#283

Hybrid_ skrev:
På tal om stereon... Såg ut som du har en med kabel till mobilen? En bra BT-stereo med mikrofon som monteras i A-stolpe kostar inte så mycket längre. Min Alpine gick nog på under 2k. Mer effekt än bilens högtalare klarar av... Och bra ljud när man pratar i telefon.

Det kanske man skulle haft. Kabeln är egentligen bara för att spela musik, men det är inte fel att ha en mic och även bluetooth. Får se vad jag sätter in i Sudden sen när den är klar. smile

Lucif3r
10 januari · 184 Inlägg
#284

Ja, det är tråkigt att vi i sverige inte har någon som helst möjlighet att köpa skrotade bilar... Det finns så många bilar stående på skrotar som skulle kunna tas i bruk igen med relativt lite jobb... Sånt jäkla slöseri sad

Och i fall du inte visste det redan; Alla 940GL 91-92 har 531-topp och VX3 kam(B230FB). smile
Så det är ju inget som är direkt sällsynt.

Loveless
11 januari · 281 Inlägg
#285

Lucif3r skrev:
Ja, det är tråkigt att vi i sverige inte har någon som helst möjlighet att köpa skrotade bilar... Det finns så många bilar stående på skrotar som skulle kunna tas i bruk igen med relativt lite jobb... Sånt jäkla slöseri sad

Och i fall du inte visste det redan; Alla 940GL 91-92 har 531-topp och VX3 kam(B230FB). smile
Så det är ju inget som är direkt sällsynt.

Ja, verkligen!

Jo, precis. Alla GL 91-92. Sitter ju även på B230ET 85-88 och 740/940 Turbo +. Men fortfarande värd de 300 jag fick ge för den. smile

Loveless
tisdag 12:29 · 281 Inlägg
#286

Snobbringar tongue & målning av balja

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d005148d8babb73623870fb9521aa2ec.jpg
Tröttnade på plastnavkapslarna till vinterfälgarna, så jag åkte förbi en bekant och köpte 4 st snobbringar till 15"!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-06f8d72e18f04832b30497d429ea1340.jpg
Har även fått målat den högra reservhjulsbaljan invändigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4beb7b8f6255c7f18408180801955bd7.jpg
Dock hade jag missat att borra ett hål för dräneringen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-130f3e00544a91609912fc0369446f1c.jpg
...så det fick givetvis ordnas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bef179428bf547acb6cfeff8a4caf9c3.jpg
Hooken fick sig även en tvätt. smile

Xebers76
tisdag 12:35 · 1 558 Inlägg
#287

Snobbringar satt som en smäck!! Det är något jag också skulle vilja ha xP

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Mew
tisdag 14:32 · 1 067 Inlägg
#288

Snyggt med snobbringar ja! Visste inte att det fanns till 15" också, har bara sett 14". Har du någon aning vad 15" snobbringar satt på från början? Tidiga 740?


Förresten, du vill inte göra dig av med det extra servot från -81-an? tongue

Senast redigerat av Mew (tisdag 14:33)

Loveless
tisdag 17:19 · 281 Inlägg
#289

Mew skrev:
Snyggt med snobbringar ja! Visste inte att det fanns till 15" också, har bara sett 14". Har du någon aning vad 15" snobbringar satt på från början? Tidiga 740?


Förresten, du vill inte göra dig av med det extra servot från -81-an? tongue

Ja, de kommer från Amazon och 140, som ju hade 15” plåtisar original. Passar rakt på 15” 740 plåtisar. smile

Tror tyvärr det kommer behövas, Hookens har börjat läcka vid damaskerna. hmm

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang