10965
Sök

problem med blinkande slutsteg

7 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
heej jag har 2st 12" Audiobahn basar och ett Audiobahn a8002t slutsteg att driva dessa basar med men har ett konstogt problem slutstegt blinkar för mig vet in vad det kan vara har dubbla batterier och en 1,2 fards kondensator och 25mm2 kablar någon som kan ge mig ett tips på vad F*n detta kan vara blr ju inte klok...Tack på förhand alex

21 761 Inlägg
1 juli 2007
Är det protectionlampan som blinkar?

7 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
nej utan det är lampan som indikerar att steget är i gång det är bara när jag spelar högt som det blinkar

21 761 Inlägg
2 juli 2007
Mät spänningen på stegets strömkopplingsplintar och även på remotekabeln när du spelar högt, mät också på batteripolerna om det är samma spänning där som på strömkopplingsplinten.

Om spänningen sjunker mycket, tex ner under 11V, och är ungefär samma framme på batteriet så orkar inte batteri/generator med att ge ut tillräcklig spänning.

Om spänningen däremot är betydligt högre på batteriet än vid steget så bör du kolla upp stegets jordkabel och att det är bra kontakt vid säkringen framme vid batteriet.

7 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
men om jag kollar på kondensatorn så visar den 13,4 volt...men det kanske är obetydligt i detta fallet...

21 761 Inlägg
2 juli 2007
Okej. Eftersom det är 13,4V där så innebär det att plus och jord är bra ända fram till kondingen iaf. Frågan är om spänningen är samma på stegets kopplingsplint också, bäst att kolla det. Kolla som sagt även remotekabelns spänning så att det inte är något knas med detta, kan ju vara så att den kabeln glappar och då tappar ju steget sin signal att vara igång.

7 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
ok om det nu inte skulle vara samma spänning på steget vad är problemet då?

21 761 Inlägg
2 juli 2007
Då borde det innebära att antingen kabeln mellan konding och steg, eller stegets jordkabel, har dålig kontakt på något sätt.

Men glöm inte att mäta/kontrollera remotekabeln också, den kan ställa till med bekymmer om den tex glappar eller har för låg spänning. Borde vara minst 12V på den kabeln.
Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2007)

7 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
ok jag var ute och kollade lite nu kopplade remoten direkt till  extra batteriet men det gjorde ingen skillnad sedan tände jag innerbelysningen i bilen och när jag vred på så blinkade belysningen och sedan testade jag samma grej fast med bara en utav basarna ikopplade det blinkade fast mindre det borde ju bero på dåligt med ström lr? men jag har ju inte bytt några kablar på generatorn kan det kanske ha någon betydelse??

21 761 Inlägg
2 juli 2007
En fråga.

Du skrev att kondingen visade 13,4V, var det bara med motorn på eller spelade du högt samtidigt?

7 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
med motorn på och jag spelde rätt högt...

21 761 Inlägg
3 juli 2007
Då betyder det dels att generatorn verkar fungera någorlunda bra och dels att jordkabeln från batteri ner till kaross verkar ha ganska bra kontakt, om dessa båda saker inte hade fungerat bra så skulle spänningen vid kondensatorn knappast ha varit 13,4V när du spelade högt.

Även om displayen på kondingen reagerar långsamt så borde den ändå ha hunnit visa tex ner mot 10V eller liknande i basslagen om spänningen från batteri/generator hade varit för låg.

Har du mätt på stegets kopplingsplint än och kollat remotekabeln?

7 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
remoten kan jag utesluta provade att koppla den direkt till bat men ingen skillnad men jag ska mäta upp steget imorgon

Sök