Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.
  • 114 Följare
  • 304 035 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 januari
Lucif3r
12 september 2020 · 2 173 Inlägg

Så mycket detalj jobb... Kommer du ens våga köra bilen när den är klar? tongue

martinhejdesten
16 september 2020 · 484 Inlägg

Tackar för peppet stingray-ragge! Sakta men säkert. Har gjort en liten "to do"-lista med de närmst förestående sakerna som behöver göras. Den där listan blev ganska lång. Och känner jag mig själv rätt så lär den bli betydligt längre innan vi är i mål.

Det blir en hel del detaljarbete, precis som Lucif3r nämnde. En sak har jag lärt mig från min uppväxt, ska man göra något så ska man göra det ordentligt. Det har tagit mig till elitidrottande i två olika sporter med SM-, EM- och VM-medaljer. Numera jobbar jag med egen reklambyrå med många välkända varumärken. Och kojan... hantverket och noggrannheten sitter i detaljerna. Och bilen ska förstås rulla på vägarna!

I väntan på den beställda tändfördelaren (begagnad) så figurskar jag balkhöljena i nya plåtark. De vita tvärgående balkarna där jag monterat stolarna i ser lite risiga ut med svetsskarvar, diverse hål och lite bucklor. Tidigare gjorde jag mallar i kartong och idag så tog jag fram både vinkelslip och nibbler. Den där nibblern är en nyinköpt historia. Den är säkert bra, men jag får nog köra lite mer för att lära mig den ordentligt, eller helt enkelt låta bli att köra den med en hand och samtidigt hålla kameran med den andra handen, haha! Slipade förstås alla vassa kanter och inom kort ska dessa "höljen" bockas till, grundas och lackas vita. Jag kanske klämmer in en tunn liten dämpmatta mellan den befintliga balken och detta nya balkhölje.

Förhoppningsvis kommer tändfördelaren imorrn. Ska bli spännande att se ifall denna modell kommer att göra susen.

Reglaget aka "knoppen" till huvlåset är nu monterat dolt under instrumentpanelen. Och fjädermekanismen vid själva låsningen är också på plats. Glipan mellan front och motorhuv ser riktigt bra ut. Och nu när huvlåset fungerar kan jag äntligen montera dit grillen! Men inte idag.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Nicely done and professional as usual, smile.

Reply to post: So much attention to detail... Will you even dare to drive the car when it's finished?

Thanks for the encouragement, stingray-ragge! Slowly but surely. I've made a little "to-do" list with the upcoming things that need to be done. That list became quite long. And if I know myself well, it will probably be significantly longer before we're done.

There will be a lot of detail work, just as Lucif3r mentioned. One thing I've learned from my upbringing, if you're going to do something, do it properly. It has led me to elite sports in two different disciplines with national, European, and world championship medals. Nowadays, I work with my own advertising agency with many well-known brands. And the Mini... craftsmanship and precision lie in the details. And, of course, the car should roll on the roads!

While waiting for the ordered distributor (used), I'm shaping the beam covers in new sheet metal. The white transverse beams where I mounted the seats look a bit shabby with weld seams, various holes, and a few dents. Earlier, I made templates in cardboard, and today I took out both the angle grinder and nibbler. The nibbler is a newly purchased tool. It's probably good, but I'll have to use it a bit more to learn it properly, or simply refrain from using it with one hand while holding the camera with the other, haha! Of course, I smoothed all sharp edges, and shortly these "covers" will be bent, primed, and painted white. I might squeeze in a thin little damping mat between the existing beam and this new beam cover.

Hopefully, the distributor will arrive tomorrow. It'll be exciting to see if this model will do the trick.

The control, aka the "button," for the hood lock is now mounted hidden under the instrument panel. And the spring mechanism at the lock itself is also in place. The gap between the front and the hood looks really good. And now that the hood lock is working, I can finally mount the grill! But not today.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6bea5f5b4586a8b47120d40facf892ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e3855e4d0daeeee7119038b6e1620b44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8cb7b8df3a0ac25f2e627e3afdb4d972.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-076c1db9e22e87807a25631985e97316.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a696c449f61208deb9d1ea7d86007f40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-99e6bffb7790a0212ee753d929288e14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f95b247e0df7a12fad13ecea43e6b612.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1fff96d4d08055a65581b656c52529f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4a5dadb6adf71f7618947b620ab482b6.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
17 september 2020 · 484 Inlägg

Ibland är man dum. Ibland är man dum två gånger. Igår körde jag ju med nibblern, med foppatofflor på, jösses vad vassa spån det drösslade. Hyfsat oskönt att försöka gå på trampdynan när en sådan jäkel sitter djupt inborrad i foten. Och ikväll borrade jag i plattjärn. Med foppatofflor på fötterna, igen. Jösses. Att man inte lär sig!

Nåja, det kom ingen tändfördelare med posten idag, så jag gav mig på burfästet till sidebaren. Ni vet ju sedan innan att sidebaren sitter tajt inpå bilens B-stolpe, så pass mycket att hela sidan på bilen lär pressas ut när jag rätar på sidebaren för att rikta den in till det främre fästet. Originalfästet består utav två böjda plattjärn som ska gå runt burstolpen, men jag är nu tvungen att förskjuta fästet inåt mot stolen och göra en ny variant utav det ena fästet för att få distans till B-stolpen. Så jag gjorde en snabbmall i tunn plåt och sedan böjde jag till motsvarande i 5 mm plattjärn, borrade och kapade till rätt längd.

Testmonterade burfästet illa kvickt och det satt riktigt bra! Och så tillbaka på det igen. Är ju tvungen att göra ett nytt fäste för sidebaren på förarsidan också. Och nu var man minsann varm i kläderna. Och borret med. För varmt. Bara att kassera men löste det på annat sätt och nu har jag alltså två nya fästen. Slipas, grundas och lackas i helgen. Längden på förarsidans sidebar ska kapas till rätt längd och sen är de också klara. Nice.

• • • TRANSLATION • • •

Sometimes, one can be stupid. Sometimes, one can be stupid twice. Yesterday, I used the nibbler with flip-flops on, oh my, how sharp the shavings were. Quite uncomfortable trying to step on the pedal when one of those buggers is deeply embedded in your foot. And tonight, I drilled into flat iron, with flip-flops on again. Good grief. How does one not learn!

Anyway, no distributor arrived in the mail today, so I tackled the cage mount for the sidebar. As you know from before, the sidebar fits tightly against the car's B-pillar, so much so that the entire side of the car will likely be pushed out when I straighten the sidebar to align it with the front mount. The original mount consists of two bent flat irons that should go around the cage pillar, but now I have to shift the mount inward towards the seat and create a new version of one of the mounts to get some distance from the B-pillar. So, I made a quick template in thin sheet metal, and then I bent the equivalent in 5 mm flat iron, drilled, and cut to the right length.

Quickly test-mounted the cage mount, and it fit really well! And then back to it. I have to make a new mount for the sidebar on the driver's side too. And now, one was certainly getting the hang of it. And the drill too. Too hot. Just had to discard it but solved it in another way, and now I have two new mounts. They will be sanded, primed, and painted this weekend. The length of the driver's side sidebar will be cut to the right length, and then they will be ready too. Nice.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ea1cdd1cb6857ce61db1b43fc8256529.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-54874aabf9f2fbaf4036d62bfa5a9c7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c95189385d716ea167b41098ca996a3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b6e32782ce6ab42ee87cdacee7dc0ea9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2717b2ba42c24bf2399dca739733ee48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4717caec84bf09ce833bf7e7d298b35b.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

Lucif3r
17 september 2020 · 2 173 Inlägg

Hehe ja, skräpet som blir av nibblandet är inte vidare skönt. Jag har inte foppatofflor på mig, men likväl letar sig skiten in i skorna tongue

martinhejdesten
24 september 2020 · 484 Inlägg

Jag tänker inte publicera en bild denna gång och skriva "Varning för starka bilder". Men tänk er ett virtuellt fubickfinger. Ett stort sådant. Riktigt stort. Tack Postnord för att ni inte lyckas med det enda ni ska göra enligt er affärsidé – transportera ett paket från A till B. Nu är det puts väck och Postnord rycker bara på axlarna. Inte nog med det, de har slarvat bort 10 andra paket från samma bildemonteringsfirma samma vecka. Jösses.

Bildelsfirman ska reklamera det hela men det är för närvarande 4 veckors väntetid hos Postnord innan de påbörjar någon utredning om vad som har hänt.

Så, det blir till att än en gång söka efter tändfördelare. Finns ju inte många som passar så att säga. Synd att sådant här händer när Andreas har hittat exakt rätt modell. Jag ska kanske köra och hämta den för att vara säker på att ingen A-till-B-firma slarvar bort paketet igen.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Hehe, yes, the debris from nibbling is not very pleasant. I don't wear flip-flops, but nevertheless, the dirt finds its way into the shoes.

I won't post a picture this time and write "Warning for strong images." But imagine a virtual middle finger. A big one. Thanks, Postnord, for not succeeding with the only thing you should do according to your business idea – transport a package from A to B. Now it's gone, and Postnord just shrugs. Not only that, they have misplaced 10 other packages from the same car parts company the same week. Good grief.

The car parts company will complain about it, but there is currently a 4-week waiting time at Postnord before they start any investigation into what happened.

So, I'll have to search for a distributor again. There aren't many that fit, so to speak. It's a shame that something like this happens when Andreas has found exactly the right model. I might have to drive and pick it up to be sure that no A-to-B company misplaces the package again.

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

Lucif3r
24 september 2020 · 2 173 Inlägg

Ja, postnord är pinsamma....

martinhejdesten
25 september 2020 · 484 Inlägg

Äntligen fredag! Igår var det sensommar och jag avrundade kvällen med en kort golfrunda. Idag däremot är det ruggigare än ruggigast. Såg därför fram emot en skön kväll med familjen. Avslutade arbetsdagen och då...stack frun iväg på AW, äldsta dottern skulle övernatta hos en kompis och yngsta dottern stack iväg på party. Så det blev en skön kväll utan familjen. Jaha, men...

...pang på det bara! Kapade förarsidans sidebar och kapade även distanser utav stålrör som ersätter ett gäng brickor. Slipade dessa distanser men även de nya fästena till sidebarsen. Rostskydds- och primerlackade också dem påpassligt nog. Imorrn lackas dessa delar mattsvarta för slutmontering kort därefter.

Och mitt under ett distansmöte knackade det minsann på dörren. En person som jag inte kände igen, med blå outfit. Postnord! Eh? Nej. Jo. Det visade sig att en utav tändfördelarna som jag i all hast beställde igår var ivrig att komma till sin nya ägare. Bra jobbat Postnord! Högt och lågt från deras sida. Det kommer en tändfördelare till, för skulle denna som jag fick idag inte vara rätt så är kanske den andra det. Hursomhelst, den såg inte alls ut som de två andra jag hade (den blästerkasserade samt den som satt i vid provstart av bilen), men enligt Andreas så kan det vara mitt i prick trots allt. Vi får se helt enkelt.

Trevlig fredagkväll på er!

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Yes, Postnord is embarrassing...

Finally, Friday! Yesterday, it was late summer, and I rounded off the evening with a short round of golf. Today, on the other hand, it's as dreary as can be. Therefore, I was looking forward to a nice evening with the family. I finished the workday, and then... the wife went off to after-work, the eldest daughter was staying overnight at a friend's, and the youngest daughter went off to a party. So, it became a nice evening without the family. Well...

... just like that! Cut the driver's side sidebar and also cut spacers from steel tubes replacing a bunch of washers. I ground these spacers but also the new mounts for the sidebars. Rust-protected and primed them promptly. Tomorrow, these parts will be painted matte black for final assembly shortly thereafter.

And in the middle of a distance meeting, there was a knock on the door. A person I didn't recognize, in a blue outfit. Postnord! Eh? No. Yes. It turned out that one of the distributors I hastily ordered yesterday was eager to get to its new owner. Well done, Postnord! High and low from their side. Another distributor is coming, for if this one I received today is not right, maybe the other one is. Anyway, it didn't look at all like the other two I had (the blasted one and the one that was in during the test start of the car), but according to Andreas, it might be spot on after all. We'll see, simply put.

Enjoy your Friday night!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b453f04667c408c5a45e2a588be445b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1a3e2cfb1ef1ff9c66de786e352da460.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-44ac70c5c79638834d618b67c4aa2856.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-04b215e01095430e0e3456c06106791c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b1574468670bcca9063e48ca34f78a87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-db112d4ad880d4c3b486c95162cb729d.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
2 oktober 2020 · 484 Inlägg

Ibland ser man inte skogen för alla träd. Jodå minsann, ibland är man bra blind. Särskilt när saker och ting man faktiskt behöver finns mitt framför näsan på en.

Här kommer en lång story något förkortad. Ta ett djupt andetag...

För fyra år sedan fick jag en idé om att renovera originalmotorn som jag dessvärre hade skurit och frågade en motorverkstad i närheten som skulle ha 40 000 kr för totalrenovering. Jag har ingen aning vad sådant kostar men tyckte där och då att det var för mycket, särskilt för original 35 hk. Farsan nämnde att syrran hade en Suzuki Swift med motor som inte gått särskilt långt och som dessutom passade i kojan. Tyckte att 75 hk lät frestande, dessutom med 95 oktan och 5 växlar (kontra kojans 98 oktan och 4 växlar). Fick nys om att motorn även fanns GTi-modell på 105 hk. Oh, I'm listening... åkte till Katrineholm av alla ställen och köpte en begagnad GTi-motor. Hoppades i min naivitet att det bara var att "stoppa i och starta". Efter kontroll så var skicket sådär, hyfsat risigt om jag ska vara ärlig, vilket jag borde ha förstått med tanke på vrakpriset. Dock en komplett motor. Tvingades till totalrenovering av den motorn istället bl a borra cylinderhål, skaffa nya kolvar, plana topp, slipa kamaxlar mm. Med alla dessa ändringar tillkom förstås en hel del andra justeringar... dvs det ena leder till det andra, som leder till det tredje osv. Jag tvingades kassera originaltändfördelaren pga blästersanden och skaffade bättre begagnad online, förhoppningsvis i bättre skick och av rätt modell. Innan semestern var det dags för uppstartsförsök. Inget funkade. Inga gnistor. Hmm. Lämnade bort hela elsystemet till Olof som konstaterade att vi hade fel typ av tändfördelare då det var en sk centrifugal-mojäng.

Hittade nyligen en tredje tändfördelare, som på pappret såg ut att vara mitt i prick, men Postnord slarvade dessvärre bort denna. Beställde både en fjärde och en femte tändfördelare i hopp om a) någon utav dem inte slarvas bort av Postnord och b) är rätt modell. Körde i förrgår bort och lämnade dessa två till Olof på ONM som frynte på näsan. Njae, då var den där centrifugal-varianten troligtvis bättre. OMG! Inte lätt att skaffa rätt tändfördelare! De nya hade 12 flänsar/kuggar vilket var för många. Kanske rentav får kapa några kuggar för att få rätt på signaltajmingen. Åkte hem igen med vetskapen om att Olof ska iväg på en veckas semester (välförtjänt) och hoppas att nya striktare Corona-restriktioner inte sätter stopp för hans hemresa till Sverige. Jag ringde farsan i morse och bad honom kika på tändfördelaren som sitter kvar på syrrans bil, dvs offerlammet. Ännu ett nytt utseende, endast 4 flänsar. Stämde av med Andreas som skickade vidare bilderna till Olof. Där har vi den! Typ bara att sätta i bilen och starta upp. Helt rätt variant. Och vi slipper rentav att ha med den där "bananformade" signalförstärkaren (spoldrivare).

Haha, och den j*velen satt på bilen som stått utanför garaget hela tiden. Haha, det rycker i ögat just nu. Oh, snap! Hade vi checkat tändfördelaren på syrrans bil tidigare så hade bilen varit igång sedan den 12 juli...

• • • TRANSLATION • • •

Sometimes you can't see the forest for the trees. Indeed, sometimes one is quite blind. Especially when things one actually needs are right in front of one's nose.

Here comes a long story somewhat shortened. Take a deep breath...

Four years ago, I had the idea to renovate the original engine, which unfortunately I had cut, and asked a nearby engine workshop that wanted 40,000 SEK for a total renovation. I have no idea what such things cost but thought at the time that it was too much, especially for the original 35 bhp. Dad mentioned that my sister had a Suzuki Swift with an engine that hadn't gone very far and also fit in the Kojan. Thought 75 bhp sounded tempting, also with 95 octane and 5 gears (compared to Kojan's 98 octane and 4 gears). Got wind that the engine was also available in the GTi model with 105 bhp. Oh, I'm listening... went to Katrineholm of all places and bought a used GTi engine. Hoped, in my naivety, that it was just a matter of "putting in and starting." After checking, the condition was so-so, reasonably rough if I'm honest, which I should have understood given the scrap price. However, a complete engine. Forced to do a total overhaul of the engine, including boring cylinder holes, getting new pistons, planing the head, grinding camshafts, etc. With all these changes, of course, came a lot of other adjustments... i.e., one thing leads to another, which leads to the third, etc. I had to discard the original distributor because of the blasting sand and got a better used one online, hopefully in better condition and the right model. Before the vacation, it was time for a startup attempt. Nothing worked. No sparks. Hmm. Left the entire electrical system to Olof, who found that we had the wrong type of distributor as it was a centrifugal gadget.

Recently found a third distributor, which on paper looked spot on, but unfortunately, Postnord misplaced this one. Ordered both a fourth and a fifth distributor hoping that a) neither of them would be misplaced by Postnord and b) it's the right model. Drove the day before yesterday and left these two with Olof at ONM, who wrinkled his nose. Well, that centrifugal variant was probably better then. OMG! Not easy to get the right distributor! The new ones had 12 flanges/cogs, which were too many. Maybe I even have to cut some cogs to get the signal timing right. Drove home again knowing that Olof is going on a week's vacation (well-deserved) and hoping that new, stricter Corona restrictions don't stop his return to Sweden. I called Dad this morning and asked him to check the distributor on my sister's car, the sacrificial lamb. Another new appearance, only 4 flanges. Checked with Andreas, who forwarded the pictures to Olof. There it is! Almost just put it in the car and start up. Exactly the right variant. And we even get to skip that "banana-shaped" signal amplifier (cam-driven).

Haha, and that devil has been on the car that's been outside the garage all this time. Haha, my eye is twitching right now. Oh, snap! If we had checked the distributor on my sister's car earlier, the car would have been running since July 12th...

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5aa03a1ef83cbd0171c9dce6d12f6715.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c76997bdf1dbd732d308d6a5071c08f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4287ade61242760d042d491703353dd6.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
20 oktober 2020 · 484 Inlägg

Radiotystnad bruten. Jag fick SMS av Olof på ONM runt lunch igår. Wehej! Full fart norröver och hämtade hem det nykomponerade tändsystemkitet – nåja, nytt och nytt. Det var ju den gamla tändfördelaren (en utav sex totalt) som satt på syrrans bil (offerlammet från 1996). Vi trodde ju inte alls att denna tändfördelare skulle passa min motor från 1989. Jodå, bästa matchen so far. Men jag har iallafall fem extra tändfördelare.

Olof menade på att vi inte hade lyckats med tändsystemet ändå eftersom vi fått fel kopplingsschema, men även att vi inte skaffat oss en coil-driver. Men, med det fixat och några smärre justeringar på tändfördelaren så har vi numera en komplett historia som i teorin ska få liv i motorn!

Och så testade jag mina skärmbreddare – antingen har de krympt i kylan eller så har däcken blivit hiskeligt breda, hehe. Jodå, skärmbreddare ska ju förstås monteras, men inte den modellen på bilden. Det är original från förr och är förstås en aning för smala. Har hört att det är tidskrävande att passa in Miglia arches på bästa sätt. Lär gå åt en hel del tejp som lackskydd och upphängning och så ska det sågas och slipas till fördärvelse. Skärmbreddarna fästs med vinkeljärn gömda under skärmbreddaren. Och så lägger vi på ett lager med bodycoat där för extra skydd.

Så, nu är det lång väntan till helgen då jag högst troligen kommer att testkoppla tändsystemet och, om jag hinner med, eventuell uppstart!

• • • TRANSLATION • • • 

Radio silence broken. I received an SMS from Olof at ONM around lunch yesterday. Whoopee! Full speed northward, picked up the newly composed ignition system kit – well, new and new. It was the old distributor (one of six in total) that was on my sister's car (the sacrificial lamb from 1996). We didn't think at all that this distributor would fit my 1989 engine. Well, the best match so far. But I have at least five extra distributors.

Olof claimed that we still hadn't succeeded with the ignition system because we had the wrong wiring diagram, but also that we hadn't acquired a coil driver. But, with that fixed and some minor adjustments to the distributor, we now have a complete setup that theoretically should bring the engine to life!

And I tested my fender flares – either they've shrunk in the cold or the tires have become outrageously wide, hehe. Well, fender flares should, of course, be mounted, but not the model in the picture. It's original from before and is, of course, a bit too narrow. I've heard that it's time-consuming to fit Miglia arches properly. It will probably take a lot of tape as paint protection and suspension, and then it needs to be sawed and sanded to perfection. The fender flares are attached with angle irons hidden under the fender flare. And then we'll add a layer of body coat for extra protection.

So, now it's a long wait until the weekend when I will most likely test-connect the ignition system and, if I have time, possibly start it up!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e5935b312ff2ff686ffbb79dcbde612b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-35725936253d59f748363522b6703ba5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cb8bc665e9892451625fa4528a745fac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1ac655e1f63e498b014f76ff1a6f2e7a.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

stingray-ragge
24 oktober 2020 · 1 503 Inlägg

Väntar med spänning, hoppas ni får i gång motorn 😀

martinhejdesten
24 oktober 2020 · 484 Inlägg

Hahaha, telepati stingray-ragge, det kallas telepati. Sitter här och knåpar på "skrivmaskinen" och så dyker din notis upp.

Nåja, bra nällad att få igång motorn var man ju efter att ha hämtat det nykomponerade tändsystemet i måndags. Andreas var upptagen idag så jag fick dra hit farsan denna gång.

Det började med kaffe och genomgång av det tillrättade kopplingsschemat samt att vi såg över alla enheter som nu skulle sammankopplas. Eftersom jag inte förstår särskilt mycket av elektroniken så hade jag filmat när Olof gick igenom tändsystemet i hans firma när jag hämtade grejorna. Och så satte vi igång! Tur att man fotodokumenterar bygget då bilderna var till hjälp.

Det var också en del nya kopplingar som var tvungna att göras med flatstift mm. Såg stundtals riktigt begripligt ut, och så svängde det snabbt till att likna värsta sladdhärvan, men det blev tjusigt till slut. Vi gjorde bara provosoriska kopplingar på sina ställen för att testa systemet så att allt verkligen funkar, innan vi går vidare med slutmontering.

Stämde av mot kopplingsschemat både en, två och tre gånger. Slog till tändningen. Gnista! Vred nyckeln ett steg till, startmotorn körde... men ingen gnista. Men. Vad. I. H-vete. Kliade hårbotten och gjorde diverse snabbjusteringar på diverse enheter. Testade igen. Nope. Endast gnista när vi slår på tändningen, men sen ingen gnista när vi vrider på nyckeln fullt ut alltså. Hmm.

Messade Olof och han ringde upp kort därpå. Snabb genomgång via telefonen och tips från Maestro gjorde att vi faktiskt fick gnistor, men inte helt hundra då de inte var särskilt regelbundna i respektive tändsekvens. Något är knas. Jag lär nog få kalla hit Olof så får han stämma av allt med oscilloskop mm.

Så farsan och jag tog en paus från tändsystemet och monterade grillen istället. Återkommer med status i veckan.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Waiting with excitement, hope you get the engine running! 😀

Hahaha, telepathy, stingray-ragge, that's called telepathy. I'm sitting here working on the "typewriter," and then your note pops up.

Well, the nagging to get the engine started was in order after picking up the newly composed ignition system this Monday. Andreas was busy today, so I had to bring Dad this time.

It started with coffee and a review of the corrected wiring diagram, and we went over all the units that now needed to be connected. Since I don't understand much about electronics, I had filmed when Olof went through the ignition system in his company when I picked up the stuff. And then we started! Good thing I'm documenting the build with photos since they came in handy.

There were also some new connections that had to be made with flat pins, etc. It looked quite understandable at times, and then it quickly turned into the worst kind of cable mess, but it ended up looking nice. We only made provisional connections in some places to test the system to make sure everything really works before moving on to final assembly.

Checked against the wiring diagram one, two, and three times. Turned on the ignition. Spark! Turned the key one more step, the starter motor ran... but no spark. But. What. The. Hell. Scratched my head and made various quick adjustments to various units. Tried again. Nope. Only spark when we turn on the ignition, but then no spark when we turn the key fully. Hmm.

Messaged Olof, and he called back shortly after. Quick review over the phone and tips from the Maestro actually got us sparks, but not completely right as they were not very regular in each ignition sequence. Something is off. I'll probably have to call Olof to have him check everything with an oscilloscope, etc.

So, Dad and I took a break from the ignition system and instead mounted the grille. Will update on the status during the week.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9300974e54ba818cf1aa1e671ece307.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fecc33de0226e8ea8150abdc99abc71d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a6f415a6ecc9dd8515c7fb9babb15181.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d4fa834b046224dd87d5aad2f99879a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-10c537de0a2264d37733bab85b79adff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5ee891f1bfa8abb81f3955f5fbb95c9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5584dc8e3a7623e6d6f107a5150123eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-75e7d72525f061846e5b3bb60b5a87ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d4da30f798ca307fb6678d8440eb178a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4766e3e8702b773dc988d011c14dc2c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e4f50fe714a3a98b6c0aa49be0a501a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9c095c724c39da3f4547c9d9c81ecd75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-37ba2e6f0e2e6494997f78e227a70e55.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5d7a066e054f425bb048bef6c1e498c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ed1749d98f360aa372d1595b2981b17a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-638888ca9a77547af5085451b8cbc557.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-679846d65653c401c2d09a90dc5cff71.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

stingray-ragge
25 oktober 2020 · 1 503 Inlägg

Snyggt jobbat som vanligt 👍
Inte helt lätt det där med tändsystemet 🤔
Men det komme lösa sig, skam den som ger sig 😉

martinhejdesten
26 oktober 2020 · 484 Inlägg

Måndag kväll och jag kände mig manad att ge mig i kast med det där tändsystemet. Lockade hit Andreas för att få hans syn på det hela. Dessförinnan hade jag köpt lite flatstift, lödtenn etc som vi saknade i lördags.

Innan Andreas kom förbi så klurade jag ut vart spoldrivaren skulle placeras och borrade hål för den. Det är tydligen viktigt att spoldrivare, styrbox och "bananen" håller behörigt avstånd gentemot högspänningskablarna. Så alla dessa enheter får placeras inne i kupén bakom instrumentpanelen väl avskärmad av torpedväggen.

Andreas hade de rätta verktygen till att koppla flatstift etc. Och imorrn lödar jag fast kontakterna som ska sitta i kontaktdonet. Vi kopplade in ett extra batteri för att se ifall det var startmotorn som var trött. Men något galet är det då gnistorna inte riktigt är hundra. Bytte tändlock mot det Olof hade gjort hål i för att se position samt att rotorn verkligen snurrade inuti. Jodå.

Men det blir till att kalla hit Olof för att analysera och se över kopplingarna. Han tar med sig oscilloskop som gör det lättare att se vart det felar. Sen hoppas jag att vi ser ljuset i tunneln!

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Well done as usual 👍 Not entirely easy with the ignition system 🤔 But it will work out, shame on those who give up 😉

Monday evening, and I felt compelled to tackle that ignition system. Called Andreas to get his view on the whole thing. Before Andreas came by, I figured out where the cam-driven signal amplifier should be placed and drilled a hole for it. It's apparently important that the cam-driven signal amplifier, control box, and the "banana" are at a sufficient distance from the high-voltage cables. So all these units will be placed inside the cabin behind the instrument panel well shielded by the bulkhead.

Andreas had the right tools to connect flat pins, etc. And tomorrow I'll solder the contacts that will be in the connector. We connected an extra battery to see if the starter motor was tired. But something is wrong since the sparks aren't quite perfect. Changed the distributor cap to the one Olof had drilled holes in to see the position and ensure that the rotor was really spinning inside. Yes, it was.

But I'll have to call Olof to analyze and review the connections. He's bringing an oscilloscope, which makes it easier to see where the problem is. Then I hope we see the light at the end of the tunnel!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a189847cb95883d8ed6fe754b5bf010f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5c3ddfaa79a53ec2b5254b5de674a8aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-778b5b872f703fc5de159c8f814d77b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-25ca86ba8c9f73291575e1650bd43122.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d8302e3a6db7e353c67dc76f942a1429.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-122a58298c742abfd463ca55e8bb43d1.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
27 oktober 2020 · 484 Inlägg

Idag runt lunch kom Olof förbi och skulle lägga en helande hand på tändsystemet. Han kikade igenom alla kopplingar och konstaterade att vi hade kopplat rätt, precis enligt kopplingsschemat. Vi testade tändningen och "motorstart" för att se ifall gnistorna ville visa sig idag. Jodå, de är där, men av någon oklar anledning så är gnistorna på ett stift ganska obefintliga. Vi testade också olika tändlock och tändkablar. Hyfsat liknande problem.

Så det blev telefonmöte med farsan i en vända och sedan med Andreas, då de båda hade upplevt något liknande i helgen och igår kväll. De fick helt enkelt beskriva för Olof vad som hände. Kan vara så att "bananen" (signalomvandlaren) inte får tillräckligt starka VR-signaler och därmed inte kan omvandla sinuskurvan till att bli tillräckligt tydlig fyrkantskurva. Olof menar att det finns gnistor, och ifall vi kopplar på bränslepumpen och försöker starta så ska enstaka gnistor få snurr på motorn och därmed starta upp allt. Återstår och se. Vi ska iallafall se över vart kolvarna står och eventuellt vrida på tändfördelaren för finjusteringens skull.

Vi diskuterade också ifall vi skulle skaffa ännu en tändfördelare, "öhh, vad är det för något, har jag aldrig hört talas om?", fast denna gång med Hall-sensor. Därmed skulle vi kunna skippa signalomvandlaren.

Ja, ett nytt expertutlåtande och lite diskussion mellan de kunniga parterna fick vi ju till idag. Jag däremot, höll stadigt i telefonen och såg allmänt oförstående ut. Inte lätt att vara oduglig på bilar i allmänhet och tändsystem i synnerhet.

Nåja, borra och skruva kan jag däremot. Och löda. Så jag lödade stiften på kontaktdonet till spoldrivaren och flyttade den, styrboxen och signalomvandlaren in i kupén, nu när vi faktiskt vet att allt var korrekt kopplat. Med både styrbox och spoldrivare på plats så ska bara all tråd läggas lite snyggt. Och sen blir det kanske till att sätta dit den egenritade och laserskurna "retro dashboard".

• • • TRANSLATION • • •

Today around noon, Olof stopped by to work his healing hands on the ignition system. He went through all the connections and confirmed that we had connected everything correctly, precisely according to the wiring diagram. We tested the ignition and "engine start" to see if the sparks would show up today. Indeed, they are there, but for some unclear reason, the sparks on one plug are quite weak. We also tried different ignition locks and spark plug wires, encountering a similar issue.

So, we had a phone meeting with my dad in one round and then with Andreas since both had experienced something similar over the weekend and last night. They had to describe to Olof what was happening. It may be that the "banana" (signal converter) is not receiving strong enough VR signals and thus cannot convert the sine curve into a clear enough square wave. Olof believes that there are sparks, and if we connect the fuel pump and try to start, occasional sparks should get the engine turning and thus start everything. We'll see. In any case, we will check the piston positions and possibly turn the distributor for fine-tuning.

We also discussed whether we should get another distributor, "uhh, what's that, I've never heard of it before?", but this time with a Hall sensor. This way, we could skip the signal converter.

Yes, we did get a new expert opinion and some discussion among the knowledgeable parties today. Meanwhile, I firmly held the phone and looked generally bewildered. It's not easy to be incompetent in cars in general and ignition systems in particular.

Well, I can drill and screw. And solder. So, I soldered the pins on the connector for the spool driver and moved it, the control unit, and the signal converter into the cabin, now that we actually know that everything was correctly connected. With both the control unit and the spool driver in place, all that remains is to tidy up the wires a bit. And then, perhaps, it's time to attach the self-designed and laser-cut "retro dashboard.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e3873dd7ab1db0454609fc659b4f3215.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a64265f32699ab295d9b2554b027c9cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ff2cd4f0403d3d58b95edd0aaf097db5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c55e729e057975c4e9eb905c1c1625f.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

Lucif3r
27 oktober 2020 · 2 173 Inlägg

Ett eftermarknadssprut med COP och dedikerad trigger måste klia i fingarna en hel del nu tongue

Hoppas ni får ordning på den där tändningen snart smile Själv skulle jag blivit frustrerad och hotat med slägga för flera veckor sedan big_smile

martinhejdesten
28 oktober 2020 · 484 Inlägg

Lucif3r, släggan står inte långt ifrån bilen, men behåller den ändå på behörigt avstånd. Klart jag är galet frustrerad, men hoppet är det sista som överger en.

Höstlovet kom plötsligt och resten av familjen försvann på två röda. Jaha, men ja... vad kul. Ut i garaget och fortsätta på projektet – denna gång att göra klart de där höljena som jag ska täcka de risiga tvärbalkarna. De är ju dessvärre grundmålade med pensel, är skavda och har en del bulor och borrhål. Jag fick dessvärre skruva av stolarna för att kunna provmontera höljet. Blev omedelbart påmind om hur knöligt det var att montera stolarna i stolsfästena. Efter diverse småjusteringar på höljets passform så passade jag även på att klippa till en dämpmatta. Får vara glad ifall det dämpar en tiondels decibel.

Höljena rengörs, grundas och lackas vita de närmsta dagarna. Monteras i helgen. Och stolarna med. Och när de är på plats så kan jag slutligen montera mina sidebars. Lär också montera signalomvandlaren i helgen. Eller redan imorrn eller fredag. Mindre att göra på firman nu. Och familjen är ju som sagt borta. Kvalitetstid med kojan. Nice.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: An aftermarket COP setup with a dedicated trigger must be tempting now. Hope you get the ignition sorted out soon smile Personally, I would have been frustrated and threatened with a sledgehammer several weeks ago.

Lucif3r, the sledgehammer isn't far from the car, but I'm keeping it at a safe distance. Of course, I'm insanely frustrated, but hope is the last thing to leave a person.

Autumn break came suddenly, and the rest of the family disappeared in no time. Well, all right... what fun. Out to the garage and continue with the project – this time, finishing the covers for those rough crossbeams. Unfortunately, they're primed with a brush, are scraped, and have some dents and drill holes. Unfortunately, I had to unscrew the seats to be able to test fit the cover. Immediately reminded of how tricky it was to install the seats in the seat brackets. After some minor adjustments to the cover's fit, I also cut a damping mat. I'll be happy if it dampens a tenth of a decibel.

The covers are cleaned, primed, and painted white in the next few days. They'll be installed this weekend. And the seats too. And when they're in place, I can finally mount my sidebars. I'll also install the signal converter this weekend. Or even tomorrow or Friday. Less to do at work now. And the family is, as mentioned, away. Quality time with the cabin. Nice.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fdcbc0e2fd4aefff6cad471a8ebc9ff9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd08c3097eae1c79fd7813641f69a8cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2274deab2c4c6e48a739377c4c88560a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7aded954a2beefbb4e76874c15c71c1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7ab7049b1139f83a70eb825dfccd3dad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-036e86de96f60a32f4823a32d132f60c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-86115387c99b9cc3d3e6ccf497160bca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-32da7059a5683daa579231c495d4f9f9.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

FredGaute
28 oktober 2020 · 860 Inlägg

Dette blir en hvass liten sak!
Liker godt fylte motorrom ;-)

martinhejdesten
3 november 2020 · 484 Inlägg

Ja du FredGaute, den blir nog rätt pigg om jag bara kan väcka den till liv först.

Ni förstår säkert varför jag vill dölja dessa skönhetsfel såsom hål, svetsfog, bucklor mm. Eller... så hade man sparat tio timmars jobb genom att sätta svart matta där bara. Men jag tyckte det blev för svart i kupén, därav vita balkhöljen.

Jag skulle ju ha gjort lite av detta i slutet av förra veckan och helgen. Men familjelivet kom emellan där jag fick rycka in och ägna större delen av fritiden till helt andra grejor. Surt, sa räven, men ikväll fick jag en kort stund över till att finjustera balkhöljet vid förarsätet, smack, där satt den också! Ja, förarsätet skulle ju av först, och satan vad trångt det är. Både under sätesskenorna och bilgolvet, men även mellan kontorsgolvet och bilgolvet. Får ju knappt under underarmen. Jösses, hur ska det här sluta?

Har precis lagt ett lager primer på balkhöljena och om en stund lägger jag på ett lager till. Tyvärr var den gråa primern slut så det fick bli den roströda. Nåja. Men imorrn väntar första lagret vitlack och lite annat smått.

Och så en glimt av söndagens photo shoot – Andreas egna blå pärla – en Lotus Evora S. Inget vidare fotoväder, så det blev en inomhusbild, men den blev ju hyfsad ändå.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: This will be a sharp little thing! I like a well-filled engine bay ;-)

Well, FredGaute, it will probably be quite lively if I can just wake it up first.

You surely understand why I want to conceal these beauty flaws like holes, weld seams, dents, etc. Or... I could have saved ten hours of work by just putting black mat there. But I thought it became too black in the cabin, hence the white beam covers.

I was supposed to do some of this at the end of last week and the weekend. But family life intervened, where I had to step in and devote most of my free time to completely different things. Sour, said the fox, but tonight I had a short moment to fine-tune the beam cover at the driver's seat, and there it was! Yes, the driver's seat had to come off first, and damn, it's tight. Both under the seat rails and the car floor, but also between the office floor and the car floor. Can barely get my forearm under there. Oh my, how is this going to end?

Just applied a layer of primer on the beam covers, and in a while, I'll add another layer. Unfortunately, the gray primer ran out, so I had to use the rust-red one. Oh well. But tomorrow, the first layer of white paint awaits, along with some other small things.

And here's a glimpse of Sunday's photo shoot – Andreas' own blue gem – a Lotus Evora S. Not the best photo weather, so it ended up being an indoor picture, but it turned out quite decent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a3054574c169f5cbdc395162b5ea49aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-40454930ffbc4a0d477bed3c572a1ce4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e71adb32f94c902020102b41c4c7b10e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2b13ac4624c34f70f5f06e7d446a1c0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ef33ae7b4bcc647245c0ccd1226d3f0b.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

FredGaute
3 november 2020 · 860 Inlägg

Et herlig bygg!

martinhejdesten
7 november 2020 · 484 Inlägg

Helg! Och i total brist på intresse för valrysaren i USA så pinnade jag ut i garaget för att montera balkhöljena. Och det gick riktigt smidigt! Sen skulle stolarna dit... tog ca 1,5 timme pga att det är så trångt mellan stolsskenorna och golvet. Men, efter att ha svettats som en idiot och svurit både en och två gånger så sitter stolarna nu på plats. Nice and tidy, indeed! Riktigt nöjd med slutresultatet.

Och med vind i seglen så skruvade jag dit spoldrivaren och jordade den illa kvickt. Passade även på att bunta ihop och stripsa övriga sladdar. Så där ja. Och nu var det till att skrida till verket med den roliga uppgiften idag... montera sidebars.

Plockade ut alla bultar, låsmuttrar, brickor, befintliga fästen och de nya fästena och rördistanserna. Sen var det avvägningsdags – ha mer horisontella sidebars som skyddar mer, men på bekostnad av att det blir knöligt att komma in i och ut ur bilen, eller vice versa? Ja, jag är ju trots allt 200 cm lång så ni förstår säkert vilket som passar mig bäst. Men man känner sig allt lite som Stefan Holm när man ska saxa över "höjdhoppsribban". Turligt nog finns ju en greppvänlig bur vid A-stolpen och så får man klura på lite andra fiffiga handgrepp på ställen som underlättar detta lilla gymnastikpass.

Och vet ni vad? Jag kunde inte låta bli att testmontera min egentillverkade dashboard – en laserskuren tunn plastskiva som ersatte de tidigare delarna. Det blir både svart och minimalistiskt må jag säga. Såg direkt att jag får göra några smärre justeringar innan man är hemma med denna look. Och jag hade ju sprayat de gamla luftintagen mattsvarta, eftersom kromdetaljerna hade släppt.

Bjuder på 16 nya bilder av totalt 1 874 st. Håll tillgodo!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: That's a really nice build!

Weekend! And in total lack of interest in the U.S. election drama, I headed out to the garage to install the beam covers. And it went quite smoothly! Then the seats had to go in... took about 1.5 hours because it's so tight between the seat rails and the floor. But after sweating like crazy and swearing once or twice, the seats are now in place. Nice and tidy, indeed! Really pleased with the end result.

And with the wind in my sails, I attached the spool driver and grounded it quickly. Also took the opportunity to bundle and zip-tie the other wires. There you go. And now it was time to get to the fun task today... installing sidebars.

Took out all the bolts, lock nuts, washers, existing brackets, and the new brackets and pipe spacers. Then it was decision time – have more horizontal sidebars that offer more protection but make it tricky to get in and out of the car, or vice versa? Well, despite being 200 cm tall, you surely understand which suits me best. But you do feel a bit like Stefan Holm when you're about to clear the "high jump bar." Fortunately, there's a handy roll cage at the A-pillar, and you just have to figure out some other clever handholds in places that facilitate this little gymnastics routine.

And you know what? I couldn't resist test-fitting my self-made dashboard – a laser-cut thin plastic sheet that replaced the previous parts. It's both black and minimalist, I must say. Immediately saw that I need to make some minor adjustments before I'm home with this look. And I had sprayed the old air intakes matte black since the chrome details had come off.

Here are 16 new pictures out of a total of 1,874. Enjoy!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-78e08fcb79a4245b83e47bf2ac06c95c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-31989bc26a282e92075920bc1d2ebb99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f4a1f6ddf4e1665ec136ebd20b7d7d24.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1a589c9acf81d820f45d09146cb6fa5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-68ec44c74250955670fd1db82e531985.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f5a2118cf5a7726983b6c72d5af900e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b81eedaaeaa5e09f23e59a091cd96f89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b2503801448c4030d770d386e98f11fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-25bf3fc863348d79e070d69a6354b15d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a2ea4971d4d756c517866b32e65afb7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8b10332e110e7e4ceef7ffc8405fc2a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91efc7b07bf1c9bb8ed84290ebd9df8c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-686ec0b4dc87f7c421e74fd39d448a70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-12df31e04c192bccbd26b7c3678eaa12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a23dc7321d74818f752e488be5ec012c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ad0362aac8bf0eed2de59d152bc8a795.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang