Volvo 240 med Turbofemma (B5254T) Gatbil

Välkommen till min projekttråd! Tanken är att bygga en gatlaglig Volvo 240 med en Turbofemma (B5254T).
  • 45 Följare
  • 7 698 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 oktober
FabbeG
7 augusti 2019 · 48 Inlägg
#21

Hej hallå allihopa!

Tänkte skriva några rader nu så ni inte tror att jag har dött! Blivit väldigt sparsamt med uppdateringar nu på senaste då det varit fullt upp på jobbet och med allt annat som händer i livet. Varken tid eller ork har därför saknats ett tag! Har på grund av detta inte kunnat jobba lika hårt som jag har velat på 240n, men har hänt litegrann iallafall och ser bättre ut med potentiella arbetstillfällen nu.

Grundfärgen, basfärgen och alla dess tillbehör har iallafall dykt upp. Burkarna står för närvarande i garaget och väntar på att Fabian ska slipa klart wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-7e9db2adf8309d8ade1de571cc9b9d42.jpg

Har svetsat igen alla (onödiga) hål i motorutrymmet samt slipat, lika bra att få bort alla nu när man ändå ska lacka så får jag borra nya senare när jag vet vilka delar jag ska använda och vart dom ska sitta. Har även som synes kapat bort batterihyllan, den var rostig och stygg, samt så hamnar batteriet i bagaget då jag säkerligen behöver platsen i motorutrymmet. Blir ju även lite fräckare på något vis! wink
Har även en liten fundering, visst är det en god idé att lägga ev. spackel OVANPÅ grundfärgen och inte rakt på plåten? (Så länge produkterna är kompatibla)
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-77b75fd1f0f68b22d51bc1379b8e22ec.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-10397801b784238d9dfaaf78b6b0d168.jpg

Är lite off topic men blir även större service på bruksaudin nu när den passerar 31500mil, bytt skivor och belägg bak (var ganska akut) och blir olja, filter, multirem, kupéfilter, luftfilter och glykol om några hundra mil då det är dags. Inte den bilen jag vill lägga pengar på men det ska göras det också wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-5fb2761094f6976f3c1502ac6620d225.jpg

Har pratat lite mer med en registreringsbesiktningsman jag känner och hittills så verkar det fullt möjligt att bygga som jag hade tänkt med ZF-låda, fördelarflytt som måste göras osv. Känns skönt så man inte måste tvärvända i bygget! smile

Det var allt för nu!
//Fabbe

Sjodinare
13 augusti 2019 · 90 Inlägg
#22

Men va fint det kommer bli! Fabian får säga till om han behöver hjälp eller mentalt stöd för att slipa färdigt lol
Sitter o väntar ihärdigt på nästa update nämligen

FabbeG
2 september 2019 · 48 Inlägg
#23

Hallå hej!

Dags att uppdatera lite om vad Fabian gör på bilarna (främst 240n). Har faktiskt hänt en hel del på senaste men har varit klen på uppdateringarna, förlåt!

Ett sidospår som jag har kommit in på var att jag råkade köpa en Volvo 360 lite spontant då en kompis skulle avyttra. För en väldigt liten peng blev hon min. Skattebefriad, besiktad till April 2021 och B200F med M47. Kunde inte hålla fingrarna i styr så blev en "liten ommålning", en rektu'n jävla frontbåge, samt har grenrör, turbo, spridare och intercooler liggandes i garaget till den wink Tanken är att denna ska agera vinterbil samt extrabil, vilket visade sig väldigt lämpligt relativt fort! Får i skrivande stund agera pendlare då Audin står på trimfirma och ska optimeras (Steg 1) i samband med att Partikelfilter knackades ur!
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-041b80c45161cd183ad05f50a90ebdbf.jpg

Till 240n som tråden handlar om då! Blev less på det eviga slipandet så distraherade mig själv ett tag med att måla lite andra detaljer, på bild är hållaren till spolarvätskebehållaren, endast grundad på bild men är nu blanksvart. Det är de små detaljerna som gör helheten i slutändan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-b765620265923b949a388e82142830f2.jpg

Sen kan jag berätta att det jag hade mest ångest över med hela projektet är på god väg att bli klart, nämligen elhärvan. Fick tag på några jättebra elscheman av några trevliga grabbar i gruppen "Volvo T5 RWD" på Facebook, hatten av till er om någon av er läser detta! För övrigt en otroligt bra grupp om någon av er som läser går i planerna på att rakställa en femma i Volvo 2/7/900-serien!
Sitter nu på kvällarna med dessa elscheman och följer färger från kontakterna till ECUn och listar ut vilka kontakter som ska sitta på vad. Klippte ur hela härvan inklusive säkringsbox, vilket ger en direkt vägledning om vad som går att klippa bort direkt, t.ex. säkring till halvljus, klipp vid säkringsbox , följ kabel och ta bort associerade kontakter efter den strömkällankällan efter att ha dubbelkollat att denna inte matar något väsentligt. Faktiskt inte så jävligt jag trodde att det skulle vara när jag hade hela ormboet i armarna! 
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-a5a9974f2fe4d15fd32dca39ed6e8173.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-4d2c3f280a3441e822494b72da90a0bb.jpg

En stor puck återstår innan jag kan vara helt lugn, och det är att få ur motorn ur 850n. Ska försöka ordna dit en traktor någon kväll, har jag det så är motorn ur på en halvtimma då man kan sätta pallgafflarna under subframen och ta hela drivpaketet neråt och slänga på släpvagn för transport till garaget. Börjar bli lite stressigt nu när temperaturen går ner mot 0 grader på nätterna, vill inte stå i snö och plocka ur motorn!

Återkommer troligen när femman ligger i garaget wink
//Fabbe

FredGaute
3 september 2019 · 570 Inlägg
#24

Cool prosjekt!

Sjodinare
4 september 2019 · 90 Inlägg
#25

Men Kul Fabian! Är en stor beundrare av att du orkar ta tag i elen själv! Du får nog lära mig en hel del sen när det är dags för mig med motorbyte:D

FabbeG
9 september 2019 · 48 Inlägg
#26

Sjodinare skrev:
Men Kul Fabian! Är en stor beundrare av att du orkar ta tag i elen själv! Du får nog lära mig en hel del sen när det är dags för mig med motorbyte:D

Lär mig själv ganska mycket nu när man håller på med detta, är inte så svårt som man kan tro med bra elscheman, tålamod och countrymusik! big_smile

FabbeG
9 september 2019 · 48 Inlägg
#27

Hallå hej igen!

Som jag lovade i förra inlägget så skulle nästa uppdatering vara motorlyft ur 850n, givetvis håller jag det! Denna vackra sensommarsöndag (igår om man ska vara noga) fick jag ur knulen. Vill inleda inlägget med att tacka mina fantastiska vänner som hjälpte till:
*Joel W (finns inte på Garaget) Traktorförare av rang samt hjälpte även med mek
*Kim (https://www.garaget.org/Kimsimson)
*Simon N (https://www.garaget.org/zimons) Hjälpte mig med avlastning i garaget samt fick låna hans släp!

Här fäster Joel bandslingen i subframen, vi drog den nästan som en släde under fronten! Vi justerade bredden på pallgafflarna så vi kunde lyfta under själva subframen, ska ju dock åka omsvetsat tråg så vi behövde väl egentligen inte vara så försiktiga, men allt klarade sig utan skador!
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-366b4e044e35208ad39ec7d074d54086.jpg
Här påbörjades själva sänkningen. Jag gjorde dock en liten fadäs, glömde lossa styrstången från styrväxeln, därför lutar motorn konstigt på denna bild, blev iallafall mycket mer plats att lossa på den efter ca 20cm motorsänkning wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-b3b383ac00aebf7885433a270ce28308.jpg
Här står motorpaketet på backen, då lossades kardanen (är ju en AWD) samt avgassystem från turbon. Ska bygga om original-downpipe till 240n, ska även ha katalysator då det krävs för reg-bess.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-d9cb85683459494f54923ca11eb6e2a5.jpg
Här kommer bandslingen in i bilden!
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-24f8a53e0b6547ac95fce2e8cd72eccc.jpg
Och där var hela paketet på släpvagnen då! Efter detta följde tacos, sen transport av allt till garaget där 240n står.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-c61333ad987cabad891468972939cee8.jpg
Nu är alla delar samlade i garaget förutom inköpen som sker snart då! Ska skruva loss motorn nån kväll nu i veckan då jag är riktigt taggad, nu följer en riktig service på B5254Tn. Ska byta alla packningar som behöver bytas, packboxar, termostat, ev. kamremmen mm. Motorn ska även målas, har köpt färg till det. Blocket blir silvermetallic, Ser lite ut som original fast snyggare, samt bra kontrast mot olja för att lätt kunna upptäcka eventuella vätskeläkage i framtiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-d433fc69c846acc4a7fab759f4203657.jpg

Det var nog allt för denna gång!
//Fabbe

FabbeG
30 december 2019 · 48 Inlägg
#28

Hallå allihopa!
Tänkte visa min närvaro och meddela att jag inte är död. Projektet fortlöper! Har faktiskt jobbat en hel del på senaste tiden, men har varit dålig på att projektblogga.

Har iallafall slipat klart i motorutrymmet, sjukt tråkigt när man inte kan köra med excenterslip, men nu är det gjort!
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-65d3243676c5736c7ac0ee317a30ffb0.jpg
Nästa steg blev att lägga grundfärgen, sjukt kul att få börja lacka. Gick väldigt bra att lägga grunden, nästan inget rinn och bra täckning. Lackade grunden 2 omgångar vått i vått.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-5283333dffc155318de272a0faa98b40.jpg
Nästa steg var spackling av ojämnheter samt mellanslipning av grundfärge, detta gjorde jag med K320 och avslutade med K800. Lackade sedan ett sista lager med grund för att innesluta spacklet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-d3aca3d773fc9447349ce04026d722b8.jpg
Hade lite tid över när spacklet/färgen torkade så passade på att maskera och grunda blocket under tiden! La en 1komp etch-primer för att få bra fäste på aluminiumblocket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-747c8c4ef66ad19f8bcd9ade690f2e46.jpg
Sen var det då äntligen dags för ytfärgen! Kulören blev då alltså Volvo 619 Rebel Blue. Hade tyvärr fel tryck och färgmängd i sprutan så fick till några monsterrinningar (syns bland annat på fjäderbenstornet till vänster i bild), så måste slipa och göra om litegrann. Drabbar ju inte en lycklig idiot, och kul att äntligen få se färgen! Är ju som inkörd på att slipa nu så vi fortsätter väl med det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-5bf34e4506edf83a3a64753eaa062ff2.jpg

Blir lite fortsatt lack nu i framtiden då, sen ska jag beställa motorfästen och oljetråg så man kan börja passa in delar och bygga!

Det var allt för mig denna gång!
//FG

iFerz
30 december 2019 · 198 Inlägg
#29

Men va fint! Blir ju som ny big_smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
FabbeG
30 december 2019 · 48 Inlägg
#30

iFerz skrev:
Men va fint! Blir ju som ny big_smile

Det som är tanken! Förhoppningsvis bättre smile

FabbeG
19 april · 48 Inlägg
#31

Tjenare bloggen!

Var ju faktiskt helt otroligt länge sedan nu, fy skäms Fabian. Med varmare väder kommer tydligen arbetslust och viljan att uppdatera. Vintern har varit relativt stillsam i garaget överlag, då ingen har varit där speciellt mycket, och därför har inte lusten fallit på så ofta. Nu har dock grannarna Isak och Ville börjat igen på sina bilar och då blir det roligare att vara där. Isak börjar få ihop helheten på sin S4 C4 och Ville står i startgroparna på sin Volvo 240 16v Turbo. Riktigt kul att umgås i garaget och alla får mycket gjort! smile

Har iallafall lackat klart allt under huven, och idag även motorblocket. Har tagit bort de sista delarna som var i vägen såsom vattenrör, fördelare osv. Hade sedan innan lagt en Etch-primer på blocket för att få god vidhäftning mot aluminiumet, och lade idag 3 lager silvermetallic, samt 2 lager klarlack. Blev riktigt stilrent tycker jag, men fick till lite overspray på kamremskåpan som jag får gnussa bort. En extra bonus är att det blir lätt att se olje/vätskeläckage i framtiden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-f1f26e84b8160ef714681fb5be49c424.jpg

Passade även på att ta ner oljetråget och pickupen. Har beställt ett färdigkortat 960-tråg med pickup  som tyvärr inte hann komma innan helgen. I samma beställning ligger även motorfästen, så det blir nog att lägga i motorn första gången nu i veckan. Supertaggad på detta då man kan klossa upp den i bakkant och börja bygga för insug, grenrör, turbo och alla slangar. Kanske även att man börjar dra lite el! Låser upp så sjukt mycket arbete att beställa detta! Superstort tack till Markus på MKMotorsport för jättebra service! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-e0bd3147617767df2d2f009fe2befc74.jpg

Annat mysjobb som hänt idag är att häng upp fjäderbenen och framvagnen igen, samt lossa styrväxeln med leder då det skall bytas ut mot en servostyrväxel när jag ändå har pump på motorn. Då slipper jag även korta ner multiremmen med löphjul och allt det innebär. Självklart lite lackering av smådetaljer också, som dessa brickor t.ex. Som ni kan se är inte lacken top notch, men kan ju trösta mig med att det är i maskinrummet och bilen kommer att lejas bort smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-0f1e6f38d5239a4190ac366a6c55159c.jpg

Det var nog allt jag hade att säga för denna gång! Fler uppdateringar kommer inom kort då jag är supertaggad på att bygga just nu!

MVH FabbeG

MrCrankyface
20 april · 313 Inlägg
#32

Blir så otroligt snyggt detta!

Sjodinare
20 april · 90 Inlägg
#33

Men guh så gott det blir! Kul o se framgång i projektet, nästan så det blir alldeles för fint 😉

iFerz
20 april · 198 Inlägg
#34

Men blir så fruktansvärt fint Fabian! Du får hojta om du behöver ett par händer extra big_smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
FabbeG
21 april · 48 Inlägg
#35

Hallå igen Garaget!

Inte så länge sedan senast nu faktiskt, nu går det undan i garaget! Fick hem mitt tråg, oljepickup och motorfästen från MKMotorsport på måndagsmorgonen, och längtade mest hela dagen på att få sluta jobbet och meka! Sagt och gjort for jag direkt till garaget och började skruva med endast en kort hotdogpaus på lokala grillhaket.

Den första bilden nedan föreställer tråget och pickupen. Valde att köpa detta färdigt från MKM då jag aldrig har svetsat aluminium innan, bara gas, pinne och MIG på stål. Relativt viktigt att dessa svetsar är täta så då är det bara att öppna plånboken. Sen sparar det ju så sjukt mycket tid och energi att kunna köpa saker färdiga! wink
Daska dit pickupen, lite packning och dra åt alla 963 bultar som fäster tråget var rätt snabbt gjort. Är mycket väl medveten att det saknas nån bult på tråget, hade inget i rätt längd så ska prova att komma ihåg dom vid senare tillfälle när jag skaffat några!
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-8008fcb15bc912247da870912386bf95.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-7de3fda38d9075893d756f1dccbc1284.jpg
På denna bild är insugssidans motorfäste monterat. Sjukt smidiga, fina samt pulverlackade, helt klart värt priset än att stå och harva ihop egna. Testade att tappa en på högerfoten och foten går nog sönder före dessa big_smile

På avgassidan gick det nästan lika smidigt, måste dock gänga upp ett hål där, vilket jag borde kunna göra senare då det faktiskt är ganska gott om plats där. Hittade rätt gängtapp som tyvärr var avbruten och var sjukt ivrig, det är anledningarna till att det inte redan är gjort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-ed50a92b9963bd59f4c3c063eb2fc703.jpg
Sen var det äntligen dags. Det som tagit på tok för lång tid redan och det man har längtat efter, att lägga i motorn. Dra fram kranen och knyta på nå spännband så var det bara att köra igång. Var själv när jag gjorde detta så var lite bökigt, men var bara att ta det lugnt samt inte göra något förhastat. Det svåraste var att försöka få hålen i motorfästena att linjera med hålen i framvagnsbalken, då jag var tvungen att hålla bulten i höger hand och styra motorn med vänster hand som inte finns (medfött handikapp). Allt går på något sätt dock när man är tjurig! Känslan när första bulten trillade igenom var fin, resterande 5st gick smidigt efter det då det efter det gick att styra motorn mycket lättare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-750bc47b9131423c9100a6af8e006d87.jpg


Och här är vi då i skrivande stund. Motorn sitter i och bara väntar på att få kringutrustningen monterad. Har ingen växellåda än så motorn står snyggt pallad med mjuk oljeflaska mot torpeden (givetvis skydd mot lacken också). Är ingen större belastning i bakkant ändå. Nästa köp från MKM blir en omsvetsad BMW 6vxl ZF, växellådsbalk, och spakställ. Ska även forska lite i vad jag vill åka för lamell och tryckplatta. Vill han en relativt snäll koppling som ändå står pall för lite spö i framtiden. Innan dess ska jag nog börja bygga lite kringutrustning och ev. dra lite el. Vi får se vad jag blir sugen på! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-28f11b01bbc416013fce24bc0ea36a92.jpg

Avslutar inlägget med att tacka alla ni som följer och kommenterar, jättekul att se att arbetet uppskattas och att ni vill följa med på resan!

Ma höres!
//Fabbe

lillebror4435
14 oktober · 54 Inlägg
#36

FabbeG skrev:
Hallå hej!

Fick tag på några jättebra elscheman av några trevliga grabbar i gruppen "Volvo T5 RWD" på Facebook, hatten av till er om någon av er läser detta! För övrigt en otroligt bra grupp om någon av er som läser går i planerna på att rakställa en femma i Volvo 2/7/900-serien!

//Fabbe

tjenare, du ha in't kvar elschemat å känner dej sugen på å pm'a mej de? Håller på me elen ti min t5a. Mvh Viktor

FabbeG
30 oktober · 48 Inlägg
#37

lillebror4435 skrev:

FabbeG skrev:
Hallå hej!

Fick tag på några jättebra elscheman av några trevliga grabbar i gruppen "Volvo T5 RWD" på Facebook, hatten av till er om någon av er läser detta! För övrigt en otroligt bra grupp om någon av er som läser går i planerna på att rakställa en femma i Volvo 2/7/900-serien!

//Fabbe

tjenare, du ha in't kvar elschemat å känner dej sugen på å pm'a mej de? Håller på me elen ti min t5a. Mvh Viktor

Tjenare och ber om ursäkt för sent svar! Har en hel del spännande dokumentation och scheman jag har fått av en kompis far som var med och utvecklade 850n, dra iväg ett PM till mig på https://www.facebook.com/F.gryckdal/ där jag är mer aktiv  om det fortfarande är intressant, samt vad du vill ha så löser vi det! smile

FabbeG
30 oktober · 48 Inlägg
#38

Hej alla Garagetvänner!

Bestämde mig för att göra en uppdatering denna fredagkväll så att ni (åter igen...) inte tror att jag har dött och för att det faktiskt har hänt en hel del på senaste tiden.

Drog iväg en beställning till på min nya favoritbutik MKMotorsport, denna gång blev det växellåda (5vxl ZF låda omsvetsad med Volvosvep), 6-puck sinterlamell, spakställ för 240, växellådsbalk samt insug med flyttat spjälläge som funkar mycket bättre vid rakställning. Markus som har MKM är en riktig pärla som tillverkar mycket grejer för T5 RWD i riktigt snyggt utförande, rekommenderar verkligen hans grejer om ni håller på med rakställning av Volvo 5 eller 6cyl.

Först slet jag ur motorn som jag tidigare provmonterade utan växellåda, ett 5minutersjobb när man inte har någon front på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-e26963783f6dd5a1e0aeea913573ab60.jpg

Monterade senare original svänghjul och tryckplatta, men med 6-puck sinterlamell som har rätt centum för ZF-lådan (10 splines, 29mm axel). Kör detta lite som experiment, vi får se hur detta funkar i praktiken, men kommer eventuellt att byta motor till en B5234T3 i framtiden när den är reggad, så då kan man ju byta svänghjul och tryckplatta i den vevan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-49d86718a94099881e1cfe888b9f35e8.jpg

Lådan monterad på motorpaketet. Tunga grejer + ensam i garaget + att jag har en arm = lite ont i ryggen, men fick ju ihop det iallafall, det är ju det som räknas big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-345d7a0c98f6bf0f3a7832ed9e01e6ac.jpg

Spakstället monterat, lite halvbökigt när man bygger gatbil med inredning, men gick ju det också! Troligtvis blir det lite fastare lägen än när man åkte M46 så man slipper slå sönder enda näven man har i mittkonsolen också! wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-25fe272d6a1770edcaad262088a10839.jpg

Sen var det dags för att sänka ner paketet i bilen och vid detta tillfälle hade jag fått förstärkning i form av Wille och Dala, lite smidigare att göra detta när man är flera. Gick väldigt smidigt att få i allt, Vi körde med kran samt domkraft under växellådan. På bilden syns lite subtilt även växellådsbalken från MKM som gjorde detta oändligt mycket enklare, mot att platsbygga en egen balk med tveksam passform och flera timmars skitgöra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-3dc09d4233fa323416beb849f2a7730c.jpg

Motorn och växellådan på plats för eventuellt sista gången (lär ju inte vara det men kan kan ju inbilla sig). Nu återstår kardanaxel, fördelarflytt, elhärva med box, bränslesystem, kylare, tryckrör med intercooler och säkert en hel del annan skit jag inte har räknat med, men det visar sig smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211295/211295-cf1d02031840f7a93f13d50bc71e4e12.jpg

Hoppas att det finns någon som fortfarande följer mig med tanke på hur sparsamt jag uppdaterar, men nu börjar det på att hända grejer! smile

Ha det så gott så hörs vi!
//FabbeG

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang