Problem med 6*9:or

matte_c
5 juli 2007 · 39 Inlägg

Hej jag har precis installerat mina nya 6*9:or. Har inga andra högtalare för dom gamla där fram är bortplockade och har inte köpt nya än. Jag har kvar samma kablar som fanns till de tidigare högtalarna, förmodligen orginal. Fast fick skarva dom för att dom inte räckte men det ska inte vara några problem.

Det jag tycker är att ljudet är väldigt klent. Basen är inte alls bra.

Högtalarna och stereon är båda Sony XPLOD. Här är länkar till dom:

http://www.sony.se/view/ShowProduct.act … Tuners#tab

http://www.sony.se/view/ShowProduct.act … eakers#tab

Behöver jag ett slutsteg? Eller kan det vara kablarna som är för dåliga? Jag tycker iallafall att basen är aldelles för dålig... finns nästan ingen alls.

Men dom fungerar utan problem.

Tack på förhand för svaren smile

Drönirettab
5 juli 2007 · 21 761 Inlägg

Prova att vrida balanskontrollen så att bara ena högtalaren spelar, lyssna om basen blir bättre då. I så fall har du råkat sätta högtalakablarna tvärtom på ena högtalaren så att högtalarna spelar "ur fas" med varandra. Då får du byta plats på ena högtalarens plus och minuskabel.

matte_c
5 juli 2007 · 39 Inlägg

Jasg tror inte det kan vara problemet eftersom att jag kollade noga när jag skarvade så att jag fick kabelskorna på rätt sladd. Det är ju inte så svårt eftersom en är liten och en större.

Däremot funderar jag på om stereon inte klarar av högtalarna... denär på 4*50w och 6*9:orna är på 300w...

Senast redigerat av matte_c (5 juli 2007)

gloudarck the greatest
5 juli 2007 · 121 Inlägg

kolla plus o minus. sen om det inte funkar dra grövre kabel till dom funkar intre det så får du se om du kan hitta ett bra steg till dom.

The Mödd
matte_c
5 juli 2007 · 39 Inlägg

Ja kabeln är inte mer än 1,5mm skulle jag tro tongue behövs det grövre?

klimpan
5 juli 2007 · 2 600 Inlägg

är dom nya så kan det vara så att dom inte är inspelade så kan basen vara klen.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
jolla_
5 juli 2007 · 58 Inlägg

6*9 or låter mycket bättre med steg,fast de ska ju va bra drag ändå!

matte_c
5 juli 2007 · 39 Inlägg

ja jag tyckte med det... men som sagt kan det ju vara kablarna som är för klena. Men att dom inte är inspelade vet jag inte... verkar lite mysko tongue

haxer Proljece?
5 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Har du inget steg till 6x9orna? I så fall är det nog dags att skaffa ett smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
båge montör och hobby mekaniker
5 juli 2007 · 2 672 Inlägg

jag kör på Xplôd seriens 6*9or tycker att basen i dom e riktigt bra å då kör jag dom på orginalkablarna! dom e nog inte på mer än 1,5mm2 så det kan nog vara så som klimpan sa att dom inte är inspelade! så spela på så kanske det blir bättre! lr koppla på ett litet steg, dom ska egentligen spelas på steg, så ja ska koppla på mina på det smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
matte_c
5 juli 2007 · 39 Inlägg

behövs steg verkligen da? Hur grova kablar kan dom behöva ha?

haxer Proljece?
5 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Ett steg är ju att rekomendera smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
matte_c
5 juli 2007 · 39 Inlägg

hmm aja jag får väl kanske dra dom kablarna jag fick till då ^^ men hur ska man göra det lättast... måste man ta ut hela interiören för det tongue

Och en fråga till... jag har aldrig dragit högtalarkablar förut... ska jag bara sätta dom nya på samma plats som de gamla ?

Senast redigerat av matte_c (5 juli 2007)

haxer Proljece?
5 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Vilken bil har du? Ska du dra bas lådan och sådant så får du nog plocka bort listen ner vid insteget brukar alltid sitta en list som går runt förrardörren "alla dörrar men tog förardörren"
Sen drar du vidare bak mot golvet. Och ska du koppla in 6x9 där fram så kan du ju gå samma väg som dina före detta högtalare smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
matte_c
5 juli 2007 · 39 Inlägg

Jag har en peugeot 405 MI16...

Det satt högtalare där bak innan och dom sitter i hatthyllan. Så det finns redan kablar dragna dit. Det är väl bara till att gå samma väg men vet inte vad man ska plocka bort för att komma åt :S

Förresten har inte baslåda.. 6*9orna sitter bara i hatthyllan.

Senast redigerat av matte_c (5 juli 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang