Hybrid_
Forum- och sitemoderator
16 januari 2021
· 17 478 Inlägg
Bassiehof skrev:
Hybrid_ skrev:
Har kört "vätgasbil". De känns som vilken elbil som helst med undantaget att bränslestacken susar en del under fullgasacceleration. Den vill ha rejält med luft. Bilen i fråga hade en motor på 120kW och ett batteripack på 1,56 kWh. I nuläget så är dessa att betrakta som hybrider.
Men som påpekats så går tekniken framåt. Det produceras en hel del värme i bränslecellen med som kan användas för bilens uppvärmning vintertid. På sommaren ska den istället ventileras ut. Även bilens tank avger värme vid körning. Där går en hel del tillförd energi upp i rök.
Läste ett test häromdagen att en Mazda 3 bensinare var tystare än elbilen, en Hyundai kanske. Så en elbil blir ingen S-klass över en natt.
Elbilar behöver extra värmepaket som också kräver energi, så inte heller det är övertygande argument mot vätgas.
Jag kom på en annan grej. Kemikalier som används vid utvinning av litium och tillverkning av batterier måste också tas fram och innebär en belastning för miljön. Det finns olika klasser vid transport, och många ät giftiga eller skadliga för marint liv osv. Ytterligare en aspekt som battterivurmare inte tänkt på. Om man granskar alla processer från början till slut vinner vätgas pga mindre miljöpåverkan.
Är du faktaimmun?
Jodå, elbilar har en reversibel värmepump. Dessa har ett högt COP-värde.
Elbil: över 80% effektivitet mot vätgaskälkens 50%. Dock fortfarande bättre än bensin/diesel. Sen hur effektiv en vätgasbil är en riktigt varm sommardag vet jag inte. Den behöver kylning och även kupén ska kylas. Med en värmepump...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!