Golf IV 1.6 - Trasig/dålig lambdasond?

lucasosterberg
7 april 2018 · 16 Inlägg

Hej! Jag köpte en Golf 4 2003 med 1.6 liters motorn för ca 1 månad sedan. När jag köpte den så lös motorlampan, och förra ägaren förklarade att han hade bytt den första delen av avgasröret på verkstad och att lampan börjat lysa och verkstaden hade inte släckt den, men det skulle bara vara att släcka den enligt honom. Jag blev lite tveksam, men eftersom bilen gick helt perfekt och den var väldigt fin förövrigt så valde jag att tro på honom.

Det gick några veckor och lampan lös lite till och från. Ibland lös den, ibland inte. Motorn gick fortfarande helt perfekt. Sen, för ca två veckor sedan så tog morsan bilen fram till Ica för att handla. Bilen gick perfekt på vägen dit, men när hon skulle starta den och åka hem så kände hon hur hela bilen skakade. När hon körde hem så märkte hon att bilen var ovanligt "seg" på gasen och gick väldigt ojämnt.

Jag öppnade huven när hon kom hem och såg att hela motorn skakade när den stod på tomgång. Hela bilen skakade. När jag gasade så försvann vibrationerna men man kände att motorn inte gick bra.

Jag bytte alla 4 tändstift, två av dem gamla var kolsvarta och två var gyllenbruna. Att sätta i nya gav inget resultat.

Jag fick hit en kille igår som läste felkoderna, men han släckte lampan och raderade dem utan att spara... men det stod någonting om lambdasonden och att det var feltändning på cylinder 3 & 4. Antagligen de tändstiften som var svarta.

Idag körde jag några varv runt gatan för att försöka få tillbaka felkoderna så att vi kunde läsa av dem igen, men utan framgång. Innan jag körde så fyllde jag på kylarvatten då jag har en liten läcka i kylaren som jag inte fixat än.

När jag parkerade den så hade bilen slutat skaka på tomgång och har inte börjat skaka sen dess. Däremot så är det ett "pys" ljud innan motorn varvar upp när man gasar som jag inte kunnat hitta vart det kommer ifrån. Det kommer också ett snabbt klickande ljud från "boxen" brevid kylarvätskekärlet. Motorn går fortfarande dåligt och på gruset bakom avgasröret så är det helt blött av bensin.


Nu till min teori: När verkstaden (eller ägaren, fanns inga papper på bytet) bytte röret så gick lambdasonden sönder, det var fel sorts lambdasond eller så var det någon dålig kopia som sattes på. Oavsett så är lambdasonden kass. Lambdasonden skickar fel information till insprutningen => insprutningen dränker cylinder 3 & 4 vilket gör det mycket svårt att få en antändning överhuvudtaget och en väldigt fet blandning om det ändå antänds => felkoder för feltändning och svarta stift. Skakande motor pga två cylindrar som inte tänder ordentligt.
Pysandet och klickandet kanske kan vara att jag fyllde på för mycket vatten eller något?

Låter detta vettigt, och isåfall hur går jag tillväga för att fixa det? Vill inte byta något förrän jag är säker och detta är den andra bilen jag mekar med någonsin, har bara mekat mopeder innan och bytt växellåda på en Citroën. Därför vill jag veta vad mer erfarna tror om saken.

Här är två videor på bilen:
https://youtu.be/bLalgzhkSxQ
https://youtu.be/3FsVPPAfshQ

Tack på förhand //Lucas

it_mutt Avstängd
8 april 2018 · 10 388 Inlägg

Fast...lambdan styr inte specifik cylinder utan talar bara om för bilen generellt hur blandningen är.

Skickar lambdan fel info blir det således inte bara fel info till någon enstaka cylinder

Tickandet skulle jag säga är N80-ventilen...de låter sådär ungefär.

Ta en skruvmejsel och sätt (förslagsvis) den spetsiga delen mot ventilen och örat mot handtaget, så hör du nog klickandet via skruvmejseln.

Senast redigerat av it_mutt (8 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
lucasosterberg
8 april 2018 · 16 Inlägg

it_mutt skrev:
Fast...lambdan styr inte specifik cylinder utan talar bara om för bilen generellt hur blandningen är.

Skickar lambdan fel info blir det således inte bara fel info till någon enstaka cylinder

Tickandet skulle jag säga är N80-ventilen...de låter sådär ungefär.

Ta en skruvmejsel och sätt (förslagsvis) den spetsiga delen mot ventilen och örat mot handtaget, så hör du nog klickandet via skruvmejseln.

Tack för svar! Som sagt kan jag iprincip bara det jag läst mig till om bilmotorer så jag har ingen riktig koll på detta själv. Så du säger att om lambdan skickar att bilen behöver mer bränsle av nån anledning så hade alla cylindrar påverkats lika mycket, alltså fått mer bränsle allihop?

Då kanske inte lambdan har något med felet att göra. Teori 2 är att feltändningen på de två cylindrarna är orsaken och att dem släpper igenom massa bensin => fel värden i lambdasonden, kan det vara något? Och hur felsöker jag tändningen på dem isåfall?

Hur åtgärdar jag dendär N80 ventilen och vad gör den?
Och varför har den börjat klicka?

Någon idé vad pyset innan den varvar upp kan vara? Låter ungefär som när man släpper ut luften ur ett cykeldäck. Hörs bäst i förarsätet men inte så mycket ifram vid motorn. Kommer när man trycker ner gaspedalen på tomgång.

Mack855
8 april 2018 · 1 354 Inlägg

Som it_mutt skriver så är klickandet normalt. Det kan vara tändspole/spolar som är sönder eller på väg att gå sönder. Morsan har fått byta alla 4 spolarna i sin (samma årsmodell och motor som din Golf) och då var bilen redigt slö, ojämn och motorlampan lös. Låter inte så otroligt sen när du säger att du hade felkod ”misständning”.

Läste inte pysandet men är du säker på att det är pys och inte insugsljud? Alltså att den drar tjuvluft någonstans?

Bästa är så klart om du kan lura tillbaka felkoderna smile

Senast redigerat av Mack855 (8 april 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2018 · 17 478 Inlägg

Mack855 skrev:
Som it_mutt skriver så är klickandet normalt. Det kan vara tändspole/spolar som är sönder eller på väg att gå sönder. Morsan har fått byta alla 4 spolarna i sin (samma årsmodell och motor som din Golf) och då var bilen redigt slö, ojämn och motorlampan lös. Låter inte så otroligt sen när du säger att du hade felkod ”misständning”.

Läste inte pysandet men är du säker på att det är pys och inte insugsljud? Alltså att den drar tjuvluft någonstans?

Bästa är så klart om du kan lura tillbaka felkoderna smile

Är nog inne på samma spår där. Förekommer rätt ofta trådar med liknande problem och det har vad jag kommer ihåg i samtliga fall varit tändspolarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lasse62
8 april 2018 · 292 Inlägg

Detta låter absolut som tändspole/ar, lätt att kolla, med motorn igång lossa anslutningen för en spole i taget, förändras motorgången så är just den spolen hel, lätt att byta.

it_mutt Avstängd
8 april 2018 · 10 388 Inlägg

lucasosterberg skrev:

it_mutt skrev:
Fast...lambdan styr inte specifik cylinder utan talar bara om för bilen generellt hur blandningen är.

Skickar lambdan fel info blir det således inte bara fel info till någon enstaka cylinder

Tickandet skulle jag säga är N80-ventilen...de låter sådär ungefär.

Ta en skruvmejsel och sätt (förslagsvis) den spetsiga delen mot ventilen och örat mot handtaget, så hör du nog klickandet via skruvmejseln.

Tack för svar! Som sagt kan jag iprincip bara det jag läst mig till om bilmotorer så jag har ingen riktig koll på detta själv. Så du säger att om lambdan skickar att bilen behöver mer bränsle av nån anledning så hade alla cylindrar påverkats lika mycket, alltså fått mer bränsle allihop?

Då kanske inte lambdan har något med felet att göra. Teori 2 är att feltändningen på de två cylindrarna är orsaken och att dem släpper igenom massa bensin => fel värden i lambdasonden, kan det vara något? Och hur felsöker jag tändningen på dem isåfall?

Hur åtgärdar jag dendär N80 ventilen och vad gör den?
Och varför har den börjat klicka?

Någon idé vad pyset innan den varvar upp kan vara? Låter ungefär som när man släpper ut luften ur ett cykeldäck. Hörs bäst i förarsätet men inte så mycket ifram vid motorn. Kommer när man trycker ner gaspedalen på tomgång.

Ja, mer eller mindre. Lambdan kontrollerar (vi behöver inte krångla till det) om bilen går; fett, snålt eller "som den ska". Det i sin tur påverkar då "hela systemet".

Mack855 är inne på tändspole/spolar och det är inte heller otänkbart alls. Dessa ger upp ibland och ger då misständningar. Hade felkoden på misständningar varit mer "permanent" (som i; att dessa kom tillbaka direkt) hade ett förslag varit att flytta runt på tändspolarna för att se om felkoderna också flyttade sig. Men, du har fått alternativa feltestarmetoder när det gäller spolarna här i tråden, så kör på det.

N80:an ger ifrån sig ett hörbart klick. Det den gör är att den ingår i "EVAP"-systemet, som hindrar bensinångorna från att bara släppas ut i atmosfären. Den svarta lilla "lådan" du har där är en kolbehållare. Ångorna leds in i denna (från tanken) och N80:an öppnar och stänger sedan under vissa förhållande (det är det som klickar) och släpper in dessa gaser i motorn för förbränning. Och då N80:an i princip bara är en solenoid så låter den helt enkelt. Vanliga fel med den är att den inte öppnar/stänger alls ex.vis. Vilket ger felkod.

Men...då klickar den inte heller wink Klickandet i sin tur är alltså bara som den öppnar och stänger, och så "är det". Sen kan den givetvis öppna och stänga "fel", men då producerar det i regel felkod.

Senast redigerat av it_mutt (8 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
lucasosterberg
8 april 2018 · 16 Inlägg

Fick tillbaks felkoderna idag och killen som läste förra gången kom igen! Detta är koderna:

https://i.imgur.com/GVXUFbf.jpg
https://i.imgur.com/37KY77y.jpg

En fordonskompis föreslog att jag skulle ta av en tändspole i taget och se om motorn reagera, och det gjorde jag och den reagerade på alla utom en (3:an räknat från vänster till höger framifrån, sitter på förarsidan). Jag testade att byta plats på den och 4:an och felet följde med spolen. Kompisen sade också att jag skulle mäta spänningen i kablarna, och det var 14v i alla.

Antar att det är tändspolen som orsakar skakningarna i bil och motor så jag beställer en ny ikväll.

Förövrigt har det slutat klicka från N80 ventilen men pyset är fortfarande kvar. Det verkar komma från längre bak i bilen och inte från motorn.

Det var även en felkod för lambdasondens uppvärmningskrets som är permanent, antar att det bara är att byta eller går det att fixa? Lär ju inte gå igenom besiktning med det iallafall för det varnar med en
"ABGAS WERKSTATT" varning på skärmen och ger en felkod. Och dem är ju väldigt petiga med miljögrejjer, som jag förstått det så värms lambdasonden upp för att funka så snabbt som möjligt.

Mack855
8 april 2018 · 1 354 Inlägg

Börja med att byta spolen och se vad som sker med de andra, ny lambdasond är inte billig..

spillolja
8 april 2018 · 4 025 Inlägg

Man kan låta tändspolen för 3 och 4:an byta plats med 1 och 2:an

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Golv-multifuel
16 augusti 2021 · 2 Inlägg

Golv-multifuel skrev:

lucasosterberg skrev:
Fick tillbaks felkoderna idag och killen som läste förra gången kom igen! Detta är koderna:

https://i.imgur.com/GVXUFbf.jpg
https://i.imgur.com/37KY77y.jpg

En fordonskompis föreslog att jag skulle ta av en tändspole i taget och se om motorn reagera, och det gjorde jag och den reagerade på alla utom en (3:an räknat från vänster till höger framifrån, sitter på förarsidan). Jag testade att byta plats på den och 4:an och felet följde med spolen. Kompisen sade också att jag skulle mäta spänningen i kablarna, och det var 14v i alla.

Antar att det är tändspolen som orsakar skakningarna i bil och motor så jag beställer en ny ikväll.

Förövrigt har det slutat klicka från N80 ventilen men pyset är fortfarande kvar. Det verkar komma från längre bak i bilen och inte från motorn.

Det var även en felkod för lambdasondens uppvärmningskrets som är permanent, antar att det bara är att byta eller går det att fixa? Lär ju inte gå igenom besiktning med det iallafall för det varnar med en
"ABGAS WERKSTATT" varning på skärmen och ger en felkod. Och dem är ju väldigt petiga med miljögrejjer, som jag förstått det så värms lambdasonden upp för att funka så snabbt som möjligt.

Hej,
Har det löst sig ? Isåfall skulle du kunna berätta lite hur det blev ? Jag har nästan samma problem!

Tack på förhand

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang